سواپ در فارکس چیست؟ + نحوه محاسبه و نکات کاربردی

سواپ یا نرخ بهره شبانه در فارکس اصطلاحی است که دانستن آن می‌تواند جلوی ضررهای پیش بینی نشده را بگیرد .درصورتی‌ که معاملات بلند مدت انجام می‌دهید، اهمیت یادگیری زیر و بم سواپ دو چندان می‌شود. اگر اسکلپر هستید و معاملات خود را قبل از پایان روز معاملاتی می‌بندید، سواپ اهمیت زیادی ندارد، چون برای معاملات شما محاسبه نمی شود.

 حتی جالب است بدانید که کسب سود از سواپ امکان دارد و قرار است همه این نکات را در این مطلب با هم مرور کنیم.

سواپ یا نرخ بهره شبانه در فارکس چیست؟

سواپ (Swap) که با نام «بهره‌ی شبانه» نیز شناخته می‌شود، کمیسیونی است که بابت باز بودن معامله‌ی شما در هر روز معاملاتی به صورت شبانه دریافت می‌شود. سواپ با توجه به نرخ بهره‌ی بین دو ارز جفت ارز مورد نظر شما محاسبه می‌گردد؛ این میزان نسبت به اینکه معامله‌ی شما خرید (Buy) یا فروش (Sell) باشد، متفاوت است.

کارمزد‌های سواپ

سوآپ تفاوت نرخ بهره دو جفت ارز است. زمانی که یک ارز در مقابل ارز دیگر معامله می شود، اگر نرخ بهره ارز خریداری شده بالاتر از نرخ ارز فروخته شده باشد، سواپ به معامله تعلق می گیرد و اگر نرخ بهره ارز خریداری شده، کمتر باشد، مبلغ سوآپ باید پرداخت شود.

به بیان ساده تر، نرخ سواپ به دست آمده نسبت به جهت معامله‌ی شما گاهی مثبت و گاهی منفی است. سواپ منفی توسط معامله گر پرداخت شده و سواپ مثبت توسط بروکر به معامله گر پرداخت می شود. میزان سواپ در هر جفت ارز متفاوت است و معمولا توسط بروکرها به صورت روزانه منتشر می شود و مقدار آن تغییر می‌کند.

عوامل تاثیرگذار روی نرخ بهره

·        ساعات معاملاتی: کارمزدهای سواپ معمولاً به صورت شبانه (پایان روز معاملاتی) محاسبه می‌شوند.

·        میزان اهرم (لوریج استفاده شده): هرچقدر میزان لوریج شما بالاتر باشد، میزان سواپ دریافت شده توسط بروکر بیشتر خواهد بود.

·        تفاوت نرخ بهره در جفت ارزهای مختلف: درصورتی که تفاوت میان نرخ بهره دو ارز در یک جفت ارز زیاد باشد، سواپ بیشتری از شما دریافت خواهد شد.

·        نوع بروکر: سواپ جفت ارزها در هر بروکر متفاوت است، شما میتوانید با مراجعه به وبسایت بروکر، جدول سواپ را مشاهده کنید و آن را با بروکرهای دیگر مقایسه کنید.

·        نوع معامله: سواپ با توجه به اینکه معامله شما در کدام جهت انجام می شود، متفاوت خواهد بود.

چرا سواپ دارای اهمیت بالایی است؟

بهره شبانه برای معامله گر از این نظر اهمیت دارد که میتواند تاثیر مستقیمی روی برآیند سود و زیان او داشته باشد. اما بیشترین اهمیت سواپ برای بروکر است.

خرید و فروش در فارکس به صورت تعهدی انجام می شود و این بازار به صورت 24 ساعته باز است، بنابراین معامله شما در طول این 24 ساعت باعث افزایش یا کاهش قیمت می شود. بروکر باید بتواند درصورت کاهش قیمت، نرخ تفاوت را به بانک پرداخت کند و درصورت افزایش قیمت، سود شما را بپردازد. بنابراین به یک منبع مالی نیاز دارد. شما هر 24 ساعت، سهم خود را از بهره وام به بانک، به بروکر پرداخت می کنید که این مقدار به عنوان سواپ در نظر گرفته می شود.

نحوه محاسبه‌ سواپ در فارکس

برای محاسبه‌ی میزان سواپ در معاملات بازار فارکس از فرمول زیر استفاده می شود:

سواپ = (ارزش هر پیپ x میزان سواپ x تعداد شب‌هایی که معامله باز بوده است) / 10

برای مثال شما قصد خرید یک مینی لات یا 10 هزار واحد جفت ارز GBP/USD را دارید.

هر پیپ در مینی لات معادل یک دلار است.

درصورتی که سواپ خرید -3.3154 باشد، به ازای هرشب باز بودن معامله بروکر از شما 0.33 دلار از شما دریافت می کند.

 (1* -3.3154 * 1) / 10 = -$0.33

توجه داشته باشید اگر سواپ مثبت باشد، مبلغی به شما پرداخت می شود و اگر منفی باشد، مبلغی به عنوان نرخ بهره از حساب شما کسر می شود. در حساب معاملاتی سواپ فری (Swap Free) نرخ بهره محاسبه نمی شود که این حساب، اسلامی محسوب می شود.

نحوه یافتن نرخ بهره شبانه در متاتریدر

شما نیازی به محاسبه سواپ ندارید و این عدد در متاتریدر در دسترس است. برای یافتن نرخ بهره شبانه در متاتریدر کافی است روی پنجره market watch کلیک راست کنید و گزینه Specification را انتخاب کنید. در پنجره باز شده، Swap Long نرخ بهره شبانه معاملات خرید و Swap Short نرخ بهره شبانه معاملات فروش را نشان می دهد.

جدول سواپ جفت ارزها

برای اطلاع از سواپ جفت ارزها، باید به جدول سواپ بروکر خود مراجعه کنید. اکثر بروکرها این اعداد را به صورت روزانه منتشر می کنند.  در ادامه یک نمونه جدول سواپ بروکر ویتاورس را مشاهده خواهید کرد.

Long Swap

Short Swap

 

-0.63

0.27

EUR/USD

-0.26

0.05

GBP/USD

0.11

-0.53

USD/CAD

0.89

-2.44

USD/JPY

 

چه زمانی سواپ در فارکس سه برابر می‌شود؟

نرخ سواپ در روز چهارشنبه سه برابر محاسبه می شود. از انجایی که تسویه معاملات اسپات طی 3 روز انجام می شود، بنابراین تا شنبه و یک شنبه به طول می انجامد. در صورتی که چهارشنبه شب معامله باز داشته باشید، سواپ این سه شب اعمال می شود. شما می‌توانید معاملات خود را روز چهارشنبه ببندید، اما توجه داشته باشید درصورتی که سواپ مثبت باشد، می‌توانید از باز بودن معامله خود در طی این سه روز معاملاتی سود کنید.

سخن پایانی

اگر نمی خواهید مجبور به پرداخت سواپ شوید، می‌توانید از حساب اسلامی استفاده کنید. در این حساب نرخ بهره شبانه از شما دریافت نمی شود. البته توجه داشته باشید، حساب‌های بدون سوآپ، ممکن است اسپرد یا کمیسیون‌های بالاتری داشته باشند. در غیر این صورت، بهتر است ساعت خود را روی ساعت جهانی تنظیم کنید و معاملات خود را قبل از پایان روز معاملاتی ببندید.