چگونه کارت معافیت سربازی را پیگیری کنیم؟


چکیده : صدور کارت معافیت و ارسال آن در حالت کلی نباید بیش از 1و نیم الی دو ماه زمان بر باشد. از این رو در صورتی که طی این مدت هنوز کارت معافیت در اختیار شما قرار نگرفته باشد می توانید از طریق سامانه آنلاین نظام وظیفه، تلفن گویا یا سرشماره پیامکی این سازمان و همچنین از طریق سامانه های پستی نسبت به استعلام آخرین وضعیت کارت معافیت خود اقدام کنید. در صورتی که در این خصوص نیاز به راهنمایی بیشتری داشته باشید می توانید با مشاوران گروه آویژه شرایط خود را درمیان بگذارید و از راهنمایی اختصاصی بهره مند شوید.

امکان پیگیری کارت معافیت سربازی از طریق سامانه نظام وظیفه عمومی، مراجعه به پست و یا استفاده از سامانه تلفنی یا پیامکی امکان پذیر است. توجه داشته باشید که این مسیرها برای تمام انواع معافیت های سربازی کارایی دارد.

در این مقاله مرکز مشاوره آویژه ما به دنبال این هستیم که بدانیم اولا در چه شرایطی امکان پیگیری کارت معافیت سربازی ایجاد می شود و ثانیا برای استفاده از هر کدام از مسیرهای بالا چه اقداماتی باید انجام دهیم.

آن چیزی که اهمیت دارد بدانید این است که یک هفته بعد از ثبت اطلاعات فرد و تایید معافیت وی توسط ستاد نیروهای مسلح، سازمان نظام وظیفه اقدام به صدور کارت معافیت برای وی می کند. بنابراین به نظر نمی رسد بعد از اتمام فرایند معافیت سربازی و تایید آن زمان زیادی برای صدور و ارسال کارت معافیت نیاز باشد.

روند صدور کارت معافیت سربازی

قبل از این که بخواهیم به مسیر پیگری دریافت کارت معافیت بپردازیم، بهتر است ابتدا به این پرسش پاسخ دهیم که برای صدور این کارت چه روندی طی می شود؟ روند صدور کارت معافیت سربازی به شرح زیر می باشد:

·            در حالت کلی بعد از اتمام مسیر دریافت معافیت سربازی (هر نوع معافیت) ستاد نیروهای مسلح اطلاعات فرد را مورد بررسی قرار می دهد و شرایط معافیت وی را می سنجد. این بررسی ممکن از چند روز تا چند هفته به طول بیانجامد و نمی توان به صورت تقریبی زمان دقیقی برای ان تعیین کرد.

·            بعد از تایید معافیت توسط ستاد نیروهای مسلح، اطلاعات فرد همراه با نوع معافیت تایید شده به سازمان نظام وظیفه عمومی ارسال می شود.

·            یک هفته بعد از تایید معافیت توسط ستاد نیروهای مسلح، سازمان نظام وظیفه اقدام به صدور کارت معافیت می کند. مراتب صدور کارت معافیت توسط پیامک به متقاضی اطلاع رسانی می شود.

·            حدود 2 الی 3 هفته بعد از صدور کارت معافیت توسط سازمان نظام وظیفه، این کارت توسط پست به آدرس متقاضی ارسال می شود.

·            متقاضی با در دست داشتن اصل مدارک هویتی در زمان مراجعه مامور پست می تواند شخصا کارت معافیت خود را دریافت کند.

در خصوص این مراحل اگر نیاز به کسب اطلاعات بیشتری داشته باشید می توانید از طریق مشاوران گروه آویژه کمک بگیرید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

چرا کارت معافیت اهمیت دارد؟

کارت معافیت سربازی از نظر حقوقی کارکردی برابر با کارت پایان خدمت سربازی دارد. در کلام ساده تر فرد با در دست داشتن کارت معافیت سربازی می تواند از تمامی امکانات و مزایای اجتماعی و قانونی خود برخوردار شود.

در کلام ساده تر فرد با داشتن کارت معافیت می تواند نسبت به دریافت پاسپورت، استخدام از ادارات دولتی، دریافت چک بانکی و ... اقدام کند. از این رو دریافت کارت معافیت سربازی از جنبه های مختلفی می تواند برای فرد اهمیت داشته باشد.

مسئله دیگر این است که تا زمان صدور کارت معافیت سربازی و دریافت آن عملا فرد به عنوان مشمول شناخته می شود. از این رو فرد حتی با داشتن رای مثبت دریافت کمیته معافیت، بدون داشتن کارت معافیت امکان استفاده از شرایط حقوقی و قانونی مربوط به آن را نخواهد داشت. در خصوص اهمیت کارت معافیت و نحوه دریافت انواع معافیت های سربازی می توانید از مشاوران گروه آویژه راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

چه زمانی نیاز به پیگیری کارت معافیت است؟

حال سوال مهمی که وجود دارد این است که چه زمانی فرد باید نسبت به پیگیری کارت معافیت خود اقدام کند؟ آیا از لحظه اتمام مراحل دریافت معافیت لازم است که فرد نسبت به صدور و دریافت کارت معافیت پیگیری های لازم را انجام دهد؟

همانطور که در روند صدور کارت معافیت به آن اشاره شد، در حالت کلی بیش از 1 ماه زمان از لحظه صدور رای نهایی معافیت تا صدور کارت معافیت و ارسال آن از طریق اداره پست نیاز است. بنابراین پیشنهاد می شود که نیازی به پیگیری صدور و ارسال کارت معافیت سربازی پیش یک الی یک و نیم ماه وجود ندارد.

البته باید در نظر داشته باشید که روند تایید نهایی معافیت ها توسط ستاد نیروهای مسلح می تواند تاحدودی زمان بر باشد. از این رو بهتر این است که حداکثر دو ماه برای صدور و ارسال صدور کارت معافیت خود صبر کنید.

بنابراین به نظر می رسد بعد از یک و نیم تا دو ماه از اتمام مراحل معافیت نسبت به پیگیری صدور آن اقدام کنید. حال سوال اینجاست که چگونه می توان نسبت به پیگیری صدور کارت معافیت سربازی و ارسال آن اقدام کرد؟

نحوه پیگیری و صدور کارت معافیت سربازی

در حالت کلی سه مسیر اصلی برای پیگیری صدور کارت معافیت وجود دارد که در ادامه به صورت مجزا به هر کدام از آن ها خواهیم پرداخت، اما نکته ای که باید پیش از آن توجه داشته باشید این است که انتخاب مسیر پیگیری صدور کارت معافیت سربازی به دو بخش کلی پیش از دریافت پیامک صدور کارت معافیت و پس از آن تقسیم می شود.

در حالت کلی سه مسیر برای پیگیری صدور و ارسال کارت معافیت سربازی وجود دارد:

·            پیگیری از طریق سایت یا سامانه نظام وظیفه

·            پیگیری از طریق تماس با تلفن گویای 096480 و یا ارسال پیامک به سرشماره 110206010

·            پیگیری از طریق سامانه پست و یا مراجعه حضوری به یکی از دفاتر پستی

در ادامه سعی می کنیم هر کدام از این مسیرها را به صورت مجزا مورد بررسی قرار دهیم، با ما همراه باشید.

پیگیری از طریق سایت یا سامانه نظام وظیفه عمومی

سامانه نظام وظیفه عمومی چند سالی است که به صورت کامل راه اندازی شده و بخش عمده ای از نیازهای کاربران و مشمولان را در حوزه های مختلف برطرف می کند. این سامانه به آدرس vazifeh.police.ir به صورت 24 ساعته در اختیار کاربران بوده و افراد می توانند از طریق این سامانه وضعیت صدور کارت معافیت خود را پیگیری کنند.

نکته ای که باید بدانید این است که وضعیت صدور کارت معافیت تا زمان صدور و تحویل آن به اداره پست از طریق این سامانه قابل پیگیری است. بنابراین در صورتی که پیامک صدور کارت معافیت برای شما ارسال نشده باشد می توانید از طریق این سامانه نسبت به پیگیری لازم اقدام کنید.

برای این کار لازم است مراحل زیر را طی کنید:

·            ورود به سامانه نظام وظیفه عمومی به آدرس police.ir و انتخاب گزینه خدمات الکترونیکی

·            برای ورود به بخش خدمات الکترونیکی لازم است از کد ملی به عنوان نام کاربری و کد 5 رقمی سخا به عنوان رمز ورود استفاده کنید. لازم به ذکر است که بعد از ورود به این سامانه امکان تغییر رمز عبور وجود دارد.

·            با ورود به سامانه، می توانید از پنجره وظیفه عمومی (در ردیف سمت چپ)، گزینه استعلام نظام وظیفه را انتخاب کنید. با کلیک بر روی این گزینه، در پنجره سمت راست امکان استعلام های مختلف برای شما فعال می شود. یکی از این استعلام ها، امکان پیگیری صدور کارت پایان خدمت یا کارت معافیت می باشد.

نحوه پیگیری صدور کارت معافیت از طریق سامانه تلفن گویا و سامانه پیامکی سازمان نظام وظیفه

متقاضی می تواند در صورت عدم دریافت پیامک صدور کارت با شماره گیری تلفن گویای 096480 نسبت به اطلاع از آخرین وضعیت صدور کارت معافیت خود اقدام کند.

همچنین فرد می تواند با ارسال ؟ به سرشماره  110206010 نسبت به پیگیری شرایط نظام وظیفه و صدور کارت معافیت خود اقدام کند. نکته ای که باید بدانید این است که در هر دو حالت نیاز است که فرد کد سخای خود را در اختیار داشته باشد.

پیگیری از طریق سامانه پستی

اما در صورتی که پیامک حاوی صدور کارت معافیت از طریق سازمان نظام وظیفه برای فرد صادر شده باشد و بعد از گذشت دو هفته کارت معافیت به دست متقاضی نرسیده باشد، بهترین مسیر برای پیگیری مراجعه اداره پست و پیگیری حضوری است.

همچنین شما می توانید از طریق سامانه پیگیری مرسولات سازمان اداره پست به آدرس https://najatracking.post.ir نسبت به پیگیری کارت معافیت خود اقدام کنید. برای این کار لازم است بعد از ورود به این سامانه، گزینه نظام وظیفه را انتخاب کرده و با ورود کد ملی خود و همچنین اعداد کنترلی، وضعیت کارت معافیت خود را مورد بررسی قرار دهید.

سخنی از مشاوران آویژه

همانطور که در این مقاله عنوان شد، صدور کارت معافیت و ارسال آن در حالت کلی نباید بیش از 1و نیم الی دو ماه زمان بر باشد. از این رو در صورتی که طی این مدت هنوز کارت معافیت در اختیار شما قرار نگرفته باشد می توانید از طریق سامانه آنلاین نظام وظیفه، تلفن گویا یا سرشماره پیامکی این سازمان و همچنین از طریق سامانه های پستی نسبت به استعلام آخرین وضعیت کارت معافیت خود اقدام کنید.

در صورتی که در این خصوص نیاز به راهنمایی بیشتری داشته باشید می توانید با مشاوران گروه آویژه شرایط خود را درمیان بگذارید و از راهنمایی اختصاصی بهره مند شوید.

منبع: https://avije.org/

برچسب ها : کارت معافیت سربازی,معافیت سربازی,مرکز مشاوره آویژه,مشاوره نظام وظیفه