همه چیز درباره عملکرد صافی بنزین خودرو + علائم خرابی و زمان تعویض آن

موتور خودروهای احتراق داخلی ، یک مکانیزم خاص برای تولید قدرت دارد. این مکانیزم شامل سه عامل اصلی سوخت ، برق وهوا می باشد که در ایجاد احتراق موتور و تولید نور نقش مهمی دارند. بدین شکل که با ورود ترکیبی از سوخت و هوا داخل سیلندرها و متراکم شدن این ترکیب و جرقه زدن در تایم درست ، احتراق توسط شمع‌ها اتفاق می افتد . به همین دلیل وظیفه سیستم سوخت‌ رسانی که تأمین ‌کننده یکی از سه رکن اساسی احتراق است ، بسیار اهمیت دارد . این سیستم سوخت را به مقدار لازم ، با کیفیت و زمان مناسب از باک به موتور خودرو می‌رساند. در این حین بخش هایی به روند این کار کمک میکنند که فیلتر سوخت یا صافی بنزین میتسوبیشی یکی از آن‌هاست

یکی از قطعات مهم در سیستم موتور خودرو که در طول عمر اتومبیل تاثیر مهمی دارد ، فیلتر بنزین (صافی بنزین) می باشد. فیلتر بنزین خودروهای میتسوبیشی اوتلندر ، میراژ ، ASX و لنسر وظیفه پاک سازی آلاینده ها و کثیفی بنزین و سوخت ماشین را بر عهده دارد و در واقع سوخت به شکل خالص و تمیز وارد موتور اتومبیل خواهد شد.

 

 

 

کاربرد صافی بنزین خودرو میتسوبیشی چیست؟

این قطعه بسیار مهم و مصرفی وظیفه پاکسازی همه ناخالصی‌های بنزین که به‌ سمت موتور خودرو میرود را دارد. به این ترتیب کاربرد فیلتر بنزین خودرو میتسوبیشی اینگونه تقسیم می شود :

  • محافظت از بخش های سیستم سوخت ‌رسانی مثل انژکتورها که نسبت به ناخالصی سوخت بسیار حساس هستند.
  • بهتر کردن بازده موتور و با کیفیت تر شدن عملکرد فنی خودرو با بهبود شرایط احتراق.
  • کاهش درجه آلایندگی خودرو میتسوبیشی
  • جلوگیری از زنگ ‌زدن قطعات موتور اتومبیل مثل سیلندرها و سوپاپ‌ها به وسیله جذب کردن رطوبت ‌های داخل بنزین

 

علائم کثیف شدن صافی بنزین خودروی میتسوبیشی چیست؟

  1.  یکی از نشانه های کثیف شدن فیلتر بنزین ماشین می تواند لرزش شدید خودرو در حالت عادی و اصطلاحا ریپ زدن خودرو باشد.
  2. کم شدن کشش و قدرت موتور خودرو در سربالایی ها و یا زمان استفاده از کولر اتومبیل ، یکی دیگر از نشانه های کثیف بودن صافی بنزین می باشد.
  3. از دیگرعلائم کثیفی فیلتر سوخت خودرو میتسوبیشی ، اگر صبح ها اتومبیل با یک استارت روشن نشد این مسئله ممکن است به علت کثیفی صافی بنزین اتومبیل شما باشد. اگر این اتفاق رخ داد ، باید سوییچ ماشین را چند ثانیه روشن گذاشته تا بنزین کافی به موتوراتومبیل برسد.
  4. همچنین تغییر صدای پمپ بنزین ماشین از علامت های کثیف شدن صافی بنزین خودرو میتسوبیشی می باشد. بدین صورت که وقتی سوییچ اتومبیل باز میشود پمپ بنزین با صدای خاصی کار میکند البته سرنشینان به این صدا عادت میکنند .ولی اگر این صدا تغییر کرد و ناهنجار شد علامت این است که پمپ بنزین به دلیل تمیز نبودن فیلتر بنزین در حال خراب شدن است.

5.      نشانه آخر کثیف بودن صافی بنزین خودروی میتسوبیشی ، افزایش مصرف سوخت خودرو و کاهش راندمان آن است. به این علت که عبور ذرات ریز آلاینده از فیلتر بنزین و ورود آن به انژکتور ماشین باعث بسته شدن مسیر انتقال بنزین و از کار افتادن یکی از انژکتورهای اتومبیل می شود ، در مواقعی ممکن است فقط قسمتی از مسیر پاشش سوخت یکی از انژکتورها بسته شود که این امر باعث بد کار کردن و لرزش موتور خودرو روی دور آرام و حالت ایستاده ماشین می شود. در کل دلیل اصلی کثیف و بسته شدن راه انژکتورها خرابی یا غیر اصلی بودن صافی بنزین است. پس به این امر مهم باید توجه کرد که همیشه از فیلتر بنزین اورجینال و اصلی در خودروی خود استفاده کنید. این نکته هم توجه کنید که استفاده از صافی بنزین کارکرده اصلی روی خودرو بهتر از تعویض آن با فیلتر نو غیر اصلی و فیک است.


محل نصب فیلتر بنزین خودرو میتسوبیشی کجاست ؟

محل نصب  صافی بنزین در اتومبیل ها متفاوت است. ولی در کل این قطعه در قسمتی از مسیر حرکت بنزین در سیستم سوخت ‌رسانی از باک به ‌سمت موتور خودروی میتسوبیشی قرار دارد. در خودروهای قدیمی ‌تر این فیلتر در یکی از بخش‌های زیر قرار داشت:

  • زیر ماشین نزدیک مخزن سوخت
  • داخل محفظه موتور
  • نزدیک موتور

اما در خودروهای امروزی مانند میتسوبیشی اوتلندر ، میتسوبیشی میراژ ، میتسوبیشی ASX و میتسوبیشی لنسر، این فیلتر داخل باک بنزین نصب می‌شود. بطوری که داخل باک بنزین یک صفحه توری تعبیه شده که حکم پیش فیلتر دارد و به ‌عنوان صافی عمل می‌کند

·         کد فنی فیلتر بنزین میتسوبیشی اوتلندر : 1770A251

·         کد فنی فیلتر بنزین میتسوبیشی میراژ : 1770A393

·         کد فنی فیلتر بنزین میتسوبیشی ASX : 1770A260

·         کد فنی فیلتر بنزین میتسوبیشی لنسر : 1770A270

 

چه زمانی باید فیلتر بنزین میتسوبیشی تعویض شود؟

تایم عوض کردن صافی بنزین بستگی به محل زندگی افراد دارد. در شهرهای بزرگ مثل تهران که آلودگی هوای بیشتری نسبت به شهرهای کوچک دارد ، عمر فیلتر بنزین بسیار کمتر بوده  و زودتر باید عوض شود.

عموما کارخانه ساخت خودرو داخل دفترچه های راهنمای اتومبیل زمان دقیق تعویض این قطعه را مشخص می کند. ولی عموما فیلتر یا صافی بنزین باید بعد از طی کردن هر 20 الی 25 هزار کلیومتر تعویض شود . اما این را باید گفت فیلتر بنزین برای خودروهای میتسوبیشی هر 30.000  تا 60.000 هزار کیلومتر بسته به مدل اتومبیل باید عوض شود .

 

 

 

مدل های صافی بنزین میتسوبیشی

در کل فیلترهای بنزین دو مدل  دارند که ممکن است در کیفیت و نوع ساخت ، جنس صافی و تراکم این فیلتر ها باهم متفاوت باشند. در مجموع انواع فیلترهای سوخت عبارتند از :

  • فیلترهای کارتریجی
  • فیلترهای غیر کارتریجی

·         در فیلتر مدل کارتریجی ، محفظه صافی از جنس فلزی بوده و میتواند باز و بسته‌ شود . بنابراین در این مدل برای عوض کردن فیلتر محفظه باز میشود و کاغذ یا نمد صافی عوض می‌شود.

·         در فیلتر مدل غیر کارتریجی محفظه فیلتر از جنس فلزی یا پلاستیکی بوده ، و نحوه تعویض آن بدین شکل است که فیلتر عموما بطور کامل تعویض می‌شود و محفظه آن پک است و قابلیت باز شدن ندارد.

 

 

 

ساختار صافی بنزین میتسوبیشی و نوع عملکرد آن چگونه است ؟

همانطور که قبلا گفته شد ، فیلتر بنزین در خودرهای امروزی در مسیر پمپ بنزین خودرو قرار دارد. به این شکل که بنزین یا سوخت اول از پیش فیلتر ، یا همان فیلتر یا صافی پمپ بنزین عبور میکند و وارد پمپ سوخت می‌شود. سوخت داخل پمپ بنزین با فشار مشخصی از فیلتر که در مسیر لوله‌های سوخت ‌رسان قرار دارد ، وارد آن می‌شود. صافی بنزین یک محفظه استوانه ‌ای شکل فلزی بوده که دارای یک ورودی و یک خروجی است. به عبارتی اجزای اصلی فیلتر بنزین میتسوبیشی شامل موارد زیر است :

  • محفظه بیرونی که از جنس پلاستیک یا فلز است
  • محل ورودی یا لوله  ورودی
  • محل خروجی یا لوله خروجی
  • فیلتر داخل محفظه

فیلتر بنزین میتسوبیشی از جنس کاغذ ، نمد یا پارچه می باشد . معمولا این فیلتر را برای کارکرد بهتر ساختار پمپ بنزین ، چین ‌دار و پره ‌پره می‌سازند.این فیلتر به شکل یک استوانه توخالی پره‌ ای مانند داخل محفظه پلاستیکی یا فلزی تعبیه می شود. سوخت با فشار زیاد از لوله خروجی  وارد محفظه فیلتر شده و داخل پره‌های فیلتر تصفیه می شود و از لوله خروجی به سمت شلنگ‌های سوخت رسانی روانه می شود.

عدم تعویض به موقع صافی بنزین چه عواقبی دارد ؟

زمانی که فیلتر بنزین خودروی میتسوبیشی عمر مفید خود را کرده یا به دلایل متعددی مثل کیفیت بد سوخت خراب می شود ، در روند کار سیستم پمپ سوخت اختلال به وجود می آید. اگر به موقع این صافی بنزین تعویض نشود تاثیرات منفی زیر را روی خودرو می گذارد :

  • پایین آمدن بازده موتور خودرو
  • کثیف شدن انژکتورها
  • کاهش عمر پمپ بنزین
  • خراب شدن سنسور اکسیژن
  • سوختن سوپاپ موتور خودرو
  • زنگ ‌زدگی و خوردگی سیلندرها و سرسیلندر

 

بنابراین با توجه به عواقب بالا و تعویض دیر فیلتر بنزین ، باید با توجه به زمان مشخص شده برای عوض شدن فیلتر سوخت از سمت شرکت تولید کننده خودرو و همچنین با دیدن نشانه های خرابی صافی ، نسبت به خرید فیلتر بنزین (صافی بنزین) اصلی میتسوبیشی و تعویض آن اقدام کرد . درادامه با برخی از علامت های خرابی فیلتر بنزین آشنا می شویم :

  • کم شدن قدرت موتور
  • روشن شدن چراغ چک خودرو
  • استارت خوردن بد و یا روشن نشدن با اولین استار
  • ریپ زدن ماشین حین حرکت
  • خوب کار نکردن خودرو در حالت سکون
  • افزایش مصرف سوخت
  • خاموش شدن خودرو در حالت ایستاده

 

نوبت تعویض فیلتر بنزین خودرو میتسوبیشی چه زمانی است ؟

زمان عوض کردن صافی بنزین بستگی به محل زندگی افراد دارد.

چون در شهر های بزرگی مثل تهران که آلودگی هوا در طول سال بسیار بیشتر از شهرهای کوچک است، عمر کارکرد این قطعه خیلی کمتر می شود.
البته عموما کارخانه ساخت اتومبیل در دفترچه های راهنمای خودرو تایم دقیق تعویض صافی بنزین را مشخص میکند.

در کل می توان گفت فیلتر بنزین خودرو میتسوبیشی را در حالت نرمال و عادی بسته به مدل خودروی میتسوبیشی باید پس از طی کردن هر 30 الی 60 هزار کلیومتر عوض کرد.

 

فروشگاه سعیدی پارت با داشتن بیش از یک دهه تجربه یکی از بزرگترین مراکز ارائه دهنده قطعات صددرصد اصلی خودرو می باشد که در راستای  تامین نیاز شما مشتریان عزیز و جلب رضایت شما  تلاش می‌کند. این فروشگاه به شما عزیزان امکان تجربه  “خرید لوازم یدکی اصلی” با ” نازلترین قیمت بازار و ارسال سریع  را می دهد.

دریافت مشاوره رایگان و خدماتی مانند مرجوعی قطعات غیر برقی در صورت مغایرت با کیفیت تضمین شده توسط فروشگاه سعیدی پارت به خریداران ارائه می‌شود. برای خرید قطعات اصلی جنیون پارت می‌توانید با ما در تماس باشید.

شماره های تماس فروشگاه

۵۰۱ ۹۰۰ ۳۶۰۲۱

۵۰۳ ۹۰۰ ۳۶۰۲۱

۶۹ ۹۴ ۸۱۴ ۰۹۱۲