PLC چیست؟

یک کنترل منطقی قابل برنامه ریزی یک کامپیوتر صنعتی است که برای خودکارسازی فرآیندها در تاسیساتی مانند تصفیه خانه آب یا فاضلاب استفاده می شود. در این مقاله به بررسی انواع PLC زیمنس، PLC فتک و PLC دلتا می‌پردازیم.

انواع اصلی PLC چیست؟

انواع اصلی PLC ها PLC های فشرده و PLC های مدولار هستند.

PLC های فشرده

طبق گفته ، ورودی و خروجی PLC فشرده در خود میکروکنترلر ادغام شده است. هر نوع ورودی یا خروجی ثابت است، بنابراین قابلیت گسترش ماژول ها را ندارد.

PLC های مدولار یا ماژولار

یک PLC مدولار به طور کلی شبیه یک قفسه است که می توان چندین ماژول را در آن نصب کرد. این امکان گسترش چندگانه سیستم را فراهم می کند و ویژگی های اضافی مانند افزایش تعداد واحدهای ورودی/خروجی را به PLC می دهد. استفاده از PLC های مدولار معمولا آسان تر است زیرا هر جزء مستقل از یکدیگر است، به این معنی که اپراتورها می توانند با جداسازی ماژول ها عیب یابی کنند.

علاوه بر ماژول های I/O، این نوع PLC ها عموما دارای منبع تغذیه مستقل و همچنین ماژول ارتباطی هستند. به این ترتیب، PLC های مدولار نسبت به PLC های فشرده انعطاف پذیری بیشتری را ارائه می دهند. در ساخت پی ال سی از بعضی دیگر تجهیزات صنعتی مانند کلیداتوماتیک هیوندای استفاده می شود.

ماژولار در مقابل PLC فشرده: کدام بهترین است؟

بین PLC های ماژولار و فشرده، PLC ماژولار ترجیح داده می شود، به ویژه برای سیستم های صنعتی بزرگ، زیرا آنها اغلب حاوی دستگاه های زیادی با I/O هستند که نیاز به کنترل نیز دارند. عواملی که اغلب در هنگام انتخاب PLC در نظر گرفته می شوند عبارتند از مقیاس پذیری، تعداد ورودی/خروجی، تشخیص خطا، زمان خرابی، ترکیب ماژول ها و حافظه.

PLC زیمنس

PLC  زیمنس که به plc کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی نیز می‌گویند کامپیوترهای صنعتی و دیجیتالی هستند که برای کنترل کردن و همچنین اتوماسیون پروسه‌های تولید یا دستگاه رباتیک طراحی شده اند.

PLC های زیمنس در موارد مورد نیاز زیر استفاده می‌شوند

·                     کنترل قابلیت اطمینان

·                     برنامه نویسی ساده

·                     و تشخیص خطا

ویژگی ها و مزایای PLC زیمنس

·         سیم کشی پیچیده عملکرد ایمنی (برای بازخورد و وابستگی های عملکردی احتمالی)

·         برق ورودی 500 میلی آمپر، 24 ولت دی سی

·         محدوده دمای عملیاتی بین 20- تا 60 درجه سانتی گراد است

·         تشخیص عیب فقط با استفاده از LED های روی برد امکان پذیر است و نه بر روی پانل مرکزی HMI

·         کاهش تلاش مورد نیاز برای سیم کشی در PLC زیمنس

·         تشخیص عیب کارآمد PLC زیمنس به صورت مرکزی در یک پانل HMI

·         ساختار فشرده با ورودی/خروجی یکپارچه و انعطاف پذیری به دلیل مفهوم برد

·         امنیت بالای PLC زیمنس به لطف دسترسی محافظت شده به CPU و حفاظت از کپی برنامه

·         عملکردهای گنجانده شده و اتصال انعطاف پذیر درایوها

·         CPU های ایمن برای اجرای برنامه های استاندارد و مرتبط با ایمنی

ادغام انعطاف پذیر در تمام ساختارهای شبکه AS-i، IO-Link، CANopen یا حتی اتصال به مراکز کنترل از راه دور در PLC  زیمنس وجود دارد.

نمایندگی پی ال سی  زیمنس در ایران

PLC  زیمنس CPU  جمع و جور با کارایی بالا دارد. از مزای دیگر PLC  زیمنس می‌توان به رابط اترنت یکپارچه، شمارنده سریع، کنترل کننده اصلی PID، ساعت یکپارچه زمان واقعی، ورودی های آلارم، پایانه های قابل جابجایی در همه ماژول ها، تشخیص زودهنگام آسیب مکانیکی نیز نام برد. پی ال سی زیمنس عیب‌یابی سیستم پیام‌های خطا را به صورت متن ساده در پورتال TIA در HMI یا وب سرور نشان می‌دهد

برنامه های کاربردی PLC زیمنس

·         اتوماسیون صنعتی

·         رباتیک

·         صنعت خودرو

گواهینامه های PLC زیمنس

·         CE

·         UL تایید کرد

·         دارای گواهی cULus

·         دارای گواهی RCM

·         دارای گواهی FM

·         دارای رتبه IP20

·         IEC 60068-2-27

·         IEC 60068-2-6

·         IEC 68

PLC فتک

PLC

PLC فتک کامپیوتر صنعتی کوچکی است که در اصل برای انجام عملکردهای منطقی که توسط سخت‌افزار الکتریکی (رله‌ها، سوئیچ‌ها، و تایمر/کنترهای مکانیکی) اجرا می‌شوند، طراحی شده است.

PLC فتک برای کنترل فرآیندهای پیچیده تکامل یافته اند و در سیستم های کنترل نظارتی و جمع آوری داده ها (SCADA) و سیستم های کنترل توزیع شده (DCS) استفاده می شوند. PLC ها تقریبا در تمام فرآیندهای صنعتی استفاده می شوند.

مزایای PLC فتک چیست؟

PLC فتک دارای حافظه قابل برنامه ریزی توسط کاربر برای ذخیره دستورالعمل ها برای عملکردهای خاص است، از جمله کنترل I/O، منطق، زمان بندی، شمارش، کنترل سه حالته (PID)، ارتباطات، محاسبات و پردازش داده و فایل.

این نوع اتوماسیون PLC فتک به مهندسان با دانش محدود از رایانه و زبان های محاسباتی اجازه می دهد تا به راحتی سیستم ها را کار کنند، زیرا PLC ها عموماً بصری در نظر گرفته می شوند.

مزایای دیگری PLC فتک این است که این PLC ها «در برابر لرزش، دما، رطوبت و سر و صدا مقاومت می کنند. و دارای رابط برای ورودی ها و خروجی ها از قبل در داخل کنترلر است."

اجزای PLC فتک چیست؟

اجزای PLC فتک عبارتند از:

·         واحد پردازشگر یا واحد پردازش مرکزی (CPU)، یا واحدی که حاوی ریزپردازنده است که سیگنال های ورودی PLC فتک را تفسیر می کند و اقدامات کنترلی را انجام می دهد.

·         واحد منبع تغذیه PLC فتک که ولتاژ AC شبکه را به ولتاژ DC پایین تبدیل می کند.

·         دستگاه برنامه نویسی که برای وارد کردن برنامه مورد نیاز به حافظه پردازنده استفاده می شود.

·         واحد حافظه PLC فتک، جایی که برنامه در آن ذخیره می شود که قرار است برای اعمال کنترلی که توسط ریزپردازنده انجام می شود و داده ها از ورودی برای پردازش و برای خروجی برای خروجی ذخیره می شوند.

·         بخش ورودی و خروجی، جایی که پردازنده اطلاعات را از دستگاه های خارجی دریافت می کند و اطلاعات را به دستگاه های خارجی ارسال می کند.

·         رابط ارتباطی PLC فتک برای دریافت و انتقال داده ها در شبکه های ارتباطی از یا به دیگر PLC های راه دور استفاده می شود.

PLC دلتا

PLC دلتا را می توان با دقت به عنوان یک کامپیوتر تخصصی توصیف کرد. PLC دلتا با یک کامپیوتر معمولی خانگی یا اداری متفاوت است، با این حال، در این است که، در حالی که نمی تواند به همان اندازه وظایف را انجام دهد، وظایفی را که می تواند انجام دهد با سرعت فوق العاده سریع انجام می دهد.

با توجه به سرعت بالا در بسیاری از برنامه‌های کاربردی خودکار، بسیار ضروری است که یک پردازنده PLC مانند رایانه‌های سنتی دچار گرفتگی یا کندی نشود. اما یک پردازنده سریع به تنهایی وظایف اتوماسیون مورد نیاز را تکمیل نمی کند - توانایی PLC دلتا برای مدیریت هزاران ورودی/خروجی (ورودی، خروجی و ورودی-خروجی) با یک پردازنده تنها چیزی است که محصول را به عنوان "مغز" هر PLC دلتا تعریف می کند.

برنامه نویسی در PLC دلتا

برنامه نویسی PLC دلتا برای صنعت مدرن بسیار ارزشمند است زیرا توانایی آن در به حداقل رساندن یکنواختی کارهای ساده، و ایجاد روال های پویا و پیچیده است که روش های قدیمی مانند رله مکانیکی- کنترل مبتنی بر به سادگی نمی تواند، و به خصوص نمی تواند به شیوه ای مقرون به صرفه رسیدگی کند.