ثروت جاستین سان (Justin Sun) خالق ترون!

ثروت جاستین سان (Justin Sun)، خالق ترون (Tron)، مانند سایر افراد برجسته و پرآوازه دنیای کریپتو برای خیلی از کاربران جذاب و هیجان‌انگیز است! خصوصاً که این کارآفرین جوان 32 ساله به واسطه رسوایی‌هایش در توییتر و کریپتو بیش‌تر از دیگر هم‌قطارانش در صدر اخبار و حواشی است و از این رو شاید بسیاری مشتاق دانستن ثروت جاستین سان در سال 2024 میلادی باشند.

در این مقاله، پس از مروری کوتاه بر کارنامه جاستین سان و معرفی نوآوری خارق‌العاده او، ثروت خالق ترون در سال جدید میلادی را برآورد خواهیم کرد! با ما همراه باشید.

جاستین سان (Justin Sun) کیست؟

جاستین سان (Justin Sun)، چهره 32 ساله‌ای است که در پشت پرده ترون (Tron) قرار دارد. یکی از جنجالی‌ترین و خاص‌ترین افراد برجسته صنعت کریتو، که غالباً به واسطه رک‌گویی‌هایش شناخته می‌شود و در کنار فعالیت‌های عجیب خود در شبکه‌های اجتماعی، بازخوردهای متفاوتی را نیز از سمت کاربران دریافت می‌کند.

در بسیاری از بایوگرافی‌هایی که از سان منتشر شده، از شخصیت وی تحت عنوان یک «رهبر فکری» و فردی که عاشق شهرت و جلب توجه است یاد شده است. جوانی که کارش را با سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین آغاز کرد و در سال 2013 میلادی، یکی از نخستین میلیونرهای کریپتویی بود که چین به خود می‌دید.

اندکی بعد به تیم ریپل (Ripple Labs) پیوست؛ درست زمانی که ریپل رشد کرده و خودش را به رده چهارم ارزهای دیجیتال می‌رساند. در کنار ریپل، سان روی پروژه خودش تحت عنوان پیوو (Peiwo) هم کار می‌کرد؛ یک رسانه اجتماعی که خیلی زود توانست رشد کند و با برند کال می (Call Me) ده میلیون کاربر ثبت شده و بیش از یک میلیون کاربر فعال ماهانه جذب کند.

مسیر جاستین سان از همین‌جا رقم خورد. دولت چین از این کارآفرین جوان تجلیل کرد و توجه جک ما (Jack Ma)، بنیان‌گذار و مدیرعامل غول بزرگ چینی، علی بابا (Alibaba) نیز به او جلب شد. سان به دعوت از جک ما در کلاس‌های او در دانشگاه هوپان (Hupan University) شرکت و در سال 2018 فارغ‌التحصیل شد.

در سال 2017 میلادی، بنیاد ترون (Tron) توسط جاستین سان راه‌اندازی و از دفتر مرکزی‌اش در سنگاپور شروع به کار کرد. یک پروژه پروتکل غیرمتمرکز مبتنی بر بلاکچین، با یک توکن بومی تحت عنوان ترونیکس (Tronix (TRX.

جاستین سان در شبکه‌های اجتماعی

خیلی زود، شخصیت بی‌محابای سان و قابلیت‌های شبکه بلاکچینی‌اش که با استاندارد TRC-20 راه‌اندازی شده بود، باعث شد تا معامله‌گران و سرمایه‌گذاران کریپتو برای خرید ترون سر و دست بشکنند!

یکی از جنجالی‌ترین ادعاهای جاستین سان که هنوز هم که هنوز است گاهاً به آن اشاره می‌شود، بحث بین او و ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، خالق اتریوم است. سان مدعی شد که قابلیت‌های شبکه ترون (TRC-20) فراتر از شبکه اتریوم (ERC-20) است و این در حالی است که به زعم بوترین هم جاستین سان وایت پیپر ترون را از روی اتریوم کش رفته است!!

توییتر جاستین سان با بیش از 3.5 میلیون دنبال کننده، همچنان فعال و در اغلب اوقات جنجال آفرین است. شاید همین فعالیت‌های سوشال مدیا، در کنار شخصیت جنجالی و بی‌پرده سان است که در کنار ویژگی‌های ذاتی شبکه ترون پروژه را به این‌جا رسانده است.

این‌که 4.5 میلیون دلار پول خرج کنی تا فقط بتوانی در یک ضیافت شام در کنار وارن بافت (Warren Edward Buffett) باشی، دونالد ترامپ و افراد سرشناسی مثل او را به میهمانی‌ات دعوت کنی (هرچند که این مراسم برگزار نشد)، یکی از متهمین ردیف اول ورشکستگی صرافی هوبی (Huobi) باشی، و حواشی بسیاری از این دست... باعث شده‌اند که سانِ جوانِ 32 ساله، یکی از برجسته‌ترین و ثروتمندترین افراد در صنعت کریپتو دنیا باشد.

ثروت جاستین سان چقدر است؟

ارزش خالص برآورد شده برای ثروت جاستین سان چیزی در حدود 1.34 میلیارد دلار گزارش شده است. بخش قابل توجهی از این رقم، مربوط به دارایی‌های دیجیتالی است که در کیف پول‌های رمزنگاری شده عمومی جاستین سان ذخیره شده‌اند.

با این حال، اگر بخواهیم حرفه‌ای و موشکافانه‌تر به قضیه نگاه کنیم، قطعاً ثروت جاستین سان بالاتر از این رقم خواهد بود چرا که سرمایه‌گذاری‌های شخصی و دارایی‌های خصوصی او هرگز منتشر نشده‌اند و کسی از آن‌ها مطلع نیست.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی پلتفرم آرکهام (Arkham Intelligence)، که یک پلتفرم اطلاعاتی رمزنگاری است، بخش اعظمی از ثروت 1.34 میلیارد دلاری جاستین سان به تفکیک زیر در کیف پول‌های عمومی وی ذخیره‌سازی و نگهداری می‌شود:

توکن

ارزش

اتر استیک (WSTETH)

397.5 میلیون دلار

یواس‌دی‌دی (USDD)

279.5 میلیون دلار

ترونیکس (TRX)

235.8 میلیون دلار

یو‌اس‌دی‌جی (USDJ)

92.1 میلیون دلار

بی‌تی‌تی (BTT)

81.6 میلیون دلار

سایر...

253.5 میلیون دلار

در کنار این ثروت کلان، حدود 1.3 میلیارد دلار ثروت غیر دیجیتال و دارایی‌های غیر کریپتویی سان را هم لحاظ کنید! هرچند که ممکن است برخی کیف پول‌هایی که در پلتفرم آرکهام به جاستین سان نسبت داده شده است، خطا داشته باشند و 100 درصد مربوط به این کارآفرین نباشند.

با این حال، هر چه که هست، در این واقعیت که جاستین سان نیز در کنار ویتالیک بوترین، ساتوشی ناکاموتو، کریس لارسن و امثال آن‌ها جزو افراد تاثیرگذار در صنعت کریپتو بوده و یک میلیاردر واقعی است، شکی نیست. حقیقتی که نشریه‌هایی مثل دِ ‌ورج (The Verge) نیز به آن اشاره کرده‌اند.

جمع‌بندی

جاستین سان (Justin Sun)، کارآفرین و خالق 32 ساله‌ پشت پرده ترون (Tron)، یکی از جنجالی‌ترین و خاص‌ترین افراد در صنعت کریپتو است. شخصیت بی‌محابای سان در کنار فعالیت‌های جنجالی او در رسانه‌های اجتماعی و در عین حال جلب توجهی که همیشه با خود داشته است، باعث شده تا نه تنها خود همواره در راس اخبار و حواشی باشد، بلکه پروژه و پلتفرمش نیز روز به روز رشد کند.

ترونیکس (Tronix)، توکن بومی شبکه ترون، در حال حاضر یکی از برترین ارزهای دیجیتال دنیا و بلاکچین ترون (TRC-20) نیز جزو محبوب‌ترین شبکه‌های نقل و انتقالات رمز ارزی است.

ثروت جاستین سان، توسط پلتفرم آرکهام (Arkham Intelligence)، چیزی در حدود 1.34 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که البته، این رقم مربوط به کیف پول‌های ارز دیجیتال عمومی سان است. دارایی‌های بالغ بر 1.3 میلیارد دلاری غیر کریپتویی او و همین‌طور سرمایه‌گذاری‌ها و کیف پول‌های خصوصی‌اش، در این رقم در نظر گرفته نشده‌اند.

سوالات متداول

1.        جاستین سان (Justin Sun) کیست؟

جاستین سان (Justin Sun)، کارآفرین و خالق 32 ساله‌ای است که پشت پرده شبکه ترون (Tron) و توکن بومی آن، ترونیکس (TRX) قرار دارد.

2.        ثروت جاستین سان چقدر است؟

ثروت جاستین سان، توسط پلتفرم آرکهام (Arkham Intelligence)، چیزی در حدود 1.34 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که البته، این رقم مربوط به کیف پول‌های ارز دیجیتال عمومی سان است. دارایی‌های بالغ بر 1.3 میلیارد دلاری غیر کریپتویی او و همین‌طور سرمایه‌گذاری‌ها و کیف پول‌های خصوصی‌اش، در این رقم در نظر گرفته نشده‌اند.

3.        آیا جاستین سان غیر از ترون در پروژه‌های دیگر هم حضور داشته است؟

بله... یکی از مهم‌ترین نقش آفرینی‌های جاستین سان در صنعت کریپتو، در کنار راه‌اندازی ترون، حضور در تیم توسعه ریپل یعنی ریپل لبز (Ripple Labs) بوده است.