ثروت چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)، خالق کاردانو!

ثروت چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)، کارآفرین برجسته کریپتو، که همه او را به‌خاطر علاقه وافرش به بیت‌کوین، مشارکت در راه‌اندازی و توسعه اتریوم در کنار ویتالیک بوترین و خلق کاردانو می‌شناسد چقدر است؟ جالب است بدانید که ثروت چارلز هاسکینسون چیزی در حدود 1.5 میلیارد دلار ناقابل است که قریب به 1 میلیاردش مربوط به پروژه اتریوم است… ثروتی که وصیت کرده به دستیار شخصی‌اش برسد و در اغلب منابع معتبر، فقط همان 500-600 میلیون دلاری که از قِبل پروژه کاردانو به دست آورده درج می‌شود.

قطعاً در این‌که وی در حال حاضر یکی از ثروتمندترین کارآفرین‌های کریپتو است شکی نیست، اما این‌که ثروت چارلز هاسکینسون دقیقاً چقدر است، موضوعی است که در ادامه این مطلب به آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) کیست؟

چارلز هاسکینسون، کسی که از کودکی و نوجوانی علاقه شدیدی به ریاضیات و فناوری‌های کامپیوتری داشت، یکی از نخستین عاشقان بیت‌کوین در سال‌های نخست معرفی آن بود. علاقه هاسکینسون به بیت‌کوین به قدری بود که کار خود را رها کرده و با دنبال کردن پروژه‌های کریپتویی، در سال 2013 توانست رئیس موسس کمیته آموزش بنیاد بیت کوین شود.

جالب است بدانید که در ابتدای این مسیر، به گفته خودِ هاسکینسون، خانواده‌اش که همه پزشک بودند او را به‌خاطر چشم دوختن به یک ایده پوشالی – بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال – دیوانه خطاب می‌کردند.

با این حال، در اواخر همان سال، هاسکینسون به واسطه یکی از دوستانش به نام آنتونی دی ایوریو (Anthony Di Iorio)، با پروژه در حال راه‌اندازی اتریوم آشنا شده و به تیم هفت نفره بوترین پیوست.

علاقه هاسکینسون به پروژه اتریوم به حدی بود که از آن به وجد می‌آمد؛ حتی برای مدتی هم در سِمت مدیر عامل پروژه اتریوم فعالیت داشت تا این‌که با تعدادی از هم‌قطارانش به اختلاف نظر خورد. مناقشات بیت هاسکینسون و دیگر اعضای تیم، که به گفته لورا شین (Laura Shin) در کتاب مشهورش، ده کریپتوپینز (The Cryptopians) جدی‌تر از این حرف‌ها بود – به جایی رسید که مجبور به برگزاری یک جلسه برای تصمیم‌گیری نهایی شدند.

موضوع از این قرار بود که هاسکینسون به اتریوم به دیده یک پروژه تجاری – درست مثل گوگل بلاکچین‌ها! – نگاه می‌کرد که می‌تواند کرور کرور درآمد در پی داشته باشد؛ در حالی که بوترین و دیگر اعضا آن را به دیده یک پروژه غیر انتفاعی – مثل موزیلا (Mozilla) – نگاه می‌کردند که قرار است به‌صورت عمومی و متن‌باز توسعه یابد.

در نهایت هم این اختلاف عقیده، باعث کنار گذاشته شدن هاسکینسون از پروژه اتریوم شد!

هاسکینسون، خالق کاردانو (Cardano)

چارلز هاسکینسون پس از خروج از تیم اتریوم، برای شش ماه تمام فقط استراحت کرد! حتی به گفته خودش تصمیم هم گرفته بود که بلاکچین و ارزهای دیجیتال را رها کرده و دوباره به سمت ریاضیات برگردد... تا این‌که جرمی وود (Jeremy Wood)، دستیار شخصی هاسکینسون و مدیر سابق اتریوم پیشنهاد هیجان‌انگیزی را به او داد: راه‌اندازی «یک شرکت مهندسی بلاکچین، که قراردادهای بزرگ را از شرکت‌ها، موسسات دانشگاهی و نهادهای دولتی می‌گیرد».

این‌گونه بود که شرکت این‌پوت آوت‌پوت هنگ کنگ (Input Output Hong Kong) یا همان IOHK در سال 2017 میلادی متولد شد؛ شرکتی که در اصل اکنون آن را به‌عنوان متولی اصلی کاردانو (Cardano) با نماد آدا (ADA) می‌شناسیم. جالب است بدانید که کاردانو، اولین بلاکچینی است که از گواه اثبات سهام (Proof of Stake) برای مکانیسم اجماع استفاده کرده است.

کاردانو بر خلاف بسیاری از پروژه‌های بنام کریپتو مثل اتریوم، وایت پیپر ندارد اما همه اصول و معماری‌های مورد نیاز برای یک شبکه بلاکچینی را رعایت کرده است. شبکه‌ای که در مقایسه با بیت‌کوین و اتریوم به عنوان نسل‌های اول و دوم باکچین‌ها، می‌توان اسم نسل سوم بلاکچین‌ها را روی آن‌ گذاشت.

به گفته خودِ تیم توسعه دهنده، کاردانو اولین پروژه مبتنی بر بلاکچین بوده که با فلسفه علمی و بر اساس طیف گسترده‌ای از تحقیقات دانشمندان طراحی شده است.

ارز دیجیتال پروژه با نماد اختصاری ADA، از دسامبر 2017 در صرافی‌ها لیست شده و در حال حاضر، امکان خرید کاردانو در تمام صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی و خارجی وجود دارد.

ثروت چارلز هاسکینسون در سال 2024

ثروت چارلز هاسکینسون، عمدتاً از قِبل دو پروژه اتریوم و کاردانو است که وی در تیم توسعه دهنده هر دو پروژه حضور داشته است. با این حال، این نکته را نیز نباید در تخمین دارایی‌های او فراموش کرد که هاسکینسون، یکی از سرمایه‌گذاران بیت‌کوین بوده، روی پروژه‌های کریپتویی بسیاری سرمایه‌گذاری کرده و بارها هم جزو برترین میلیاردرهای کریپتویی دنیا معرفی شده است.

سهم چارلز هاسکینسون از شبکه اتریوم، تعداد 293,000 اتر به ارزش حدودی 1 میلیارد دلار ناقابل – با قیمت فعلی اتریوم! – است که جالب است بدانید آن را طی وصیت‌نامه‌ای به جرمی وود (Jeremy Wood)، همکار و دستیار شخصی‌اش انتقال داده است.

سهم وی از شبکه کاردانو نیز به گفته صرافی بایننس (Binance)، چیزی در حدود 500 الی 600 میلیون دلار است. رقمی که به استناد ویکی پدیای هاسکینسون، در سال 2018 میلادی نیز توسط مجله فوربس تخمین شده شده بود.

با این حال، همان‌طور که عنوان شد، این نکته را نیز باید مد نظر داشت که تخمین ثروت خالص افراد و چهره‌های مشهور صنعت کریپتو مثل ساتوشی ناکاموتو، ویتالیک بوترین، چارلز هاسکینسون، جاستین سان و امثال آن‌ها... به صورت دقیق، تقریباً غیرممکن است.

رقم 500 الی 600 میلیون دلاری عنوان شده برای هاسکینسون، صرفا بر اساس پروژه کاردانوی وی برآورد شده‌ و اطلاع دقیقی از دیگر دارایی‌ها – چه کریپتو و چه غیر کریپتو – یا سرمایه‌گذاری‌های او در دست نیست.

جمع‌بندی

 چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) یکی از برجسته‌ترین کارآفرینان کریپتو است که فعالیت خود در ارزهای دیجیتال را از آموزش بیت‌کوین آغاز کرده و سپس وارد تیم توسعه دهنده اتریوم شده است. هاسکینسون، به دلیل برخی اختلاف نظرها با ویتالیک بوترین، سرپرست تیم توسعه دهنده اتریوم، پس از مدتی این تیم را رها کرده و به راه‌اندازی شرکت خودش روی می‌آورد.

شرکتی تحت عنوان این‌پوت آوت‌پوت هنگ کنگ (Input Output Hong Kong) یا همان IOHK که در اصل اکنون آن را به‌عنوان متولی اصلی کاردانو (Cardano) با نماد آدا (ADA) می‌شناسیم.

پروژه کاردانو در حال حاضر یکی از موفق‌ترین پروژه‌های بلاکچینی دنیا است که باعث شده ثروت چارلز هاسکینسون از قِبل آن به چیزی در حدود 500 الی 600 میلیون دلار برسد. البته، بدون شک این رقم تنها بخشی مشخص از کل ثروت چارلز هاسکینسون است و رقم دقیق ثروت او را نمی‌توان به صراحت تخمین زد. 

در عین حال، حدود 1 میلیارد دلار دارایی نیز از توسعه پروژه اتریوم به هاسکینسون می‌رسد که با احتساب آن، اصولاً باید ثروت خالص وی در منابع بالغ بر 1.5 میلیارد دلار گزارش شود؛ اما به دلیل وصیت هاسکینسون مبنی بر بخشش این رقم به دستیار شخصی خوش‌اقبالش، در اغلب منابع همان 500-600 میلیون دلار را مشاهده می‌کنیم.

سوالات متداول

1.         چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) کیست؟

چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) یکی از برجسته‌ترین کارآفرینان کریپتو است که فعالیت خود در ارزهای دیجیتال را از آموزش بیت‌کوین آغاز کرده و سپس وارد تیم توسعه دهنده اتریوم شده و در نهایت نیز شبکه کاردانو (Cardano) با نماد اختصاری آدا (ADA) را راه‌اندازی کرده است.

2.         ثروت چارلز هاسکینسون چقدر است؟

ثروت خالق کاردانو چیزی در حدود 500 الی 600 میلیون دلار گزارش شده که تنها از پروژه کاردانو است. وی سهم خود از توسعه پروژه اتریوم را به دستیارش بخشیده و دیگر دارایی‌های کریپتویی و غیر کریپتویی‌اش نیز مشخص نیست.

3.         چارلز هاسکینسون در حال حاضر مشغول به چه کاری است؟

چارلز هاسکینسون در حال حاضر روی برخی پروژه‌های کریپتو سرمایه‌گذاری کرده، با خانواده – پدر و برادرش – کلینیک راه‌اندازی کرده و بخش قابل توجهی از وقت خود را صرف آموزش می‌کند.