ثروت ویتالیک بوترین، خالق اتریوم

وقتی برای اولین‌بار چهره ویتالیک بوترین را ببینید، نمی‌توانید حدس بزنید که این فرد، خالق اتریوم باشد و از این راه ثروتی هنگفت کسب کرده باشد. این فرد که مشهورترین چهره از بنیانگذاران ارز دیجیتال اتریوم به شمار می‌رود، توانسته تا پایان ۲۰۲۳ به ثروتی فراتر از  1,000,000,000,000 دلار رسیده باشد. اما ویتالیک بوترین جوان با سن ۳۰ سال چگونه توانست به این ثروت برسد؟

ویتالیک بوترین کیست؟

ویتالیک بوترین در سال ۱۹۹۴ در روسیه به دنیا آمد اما خیلی زود و در سن شش سالگی به صورت خانوادگی به کشور کانادا مهاجرت کرد. از همان کودکی علاقه ویتالیک به ریاضیات و برنامه‌نویسی کامپیوتر روشن بود. ویتالیک توانست در دانشگاه واترلو به تحصیل بپردازد و همزمان به عنوان دستیار پژوهشی فعالیت داشت. در سال ۲۰۱۱ ویتالیک با بیت‌کوین آشنا شد و به دنیای بلاک‌چین قدم گذاشت.

جالب است بدانید که ویتالیک در نگاه اول به آینده کریپتوکارنسی خوش‌بین نبود و گمان می‌کرد که نوع از مبادلات مالی به دلیل نداشتن پشتوانه قوی، چندان کارآمد نیستند. اما پتانسیل بلاک‌چین و تبادلات غیرمتمرکز او را وا داشت تا بیشتر در این باره تحقیق کند. اگر سری به وبلاگ ویتالیک بوترین بزنید، می‌بینید که او معتقد است هر چیزی که بیشتر از دو بار درباره‌اش صحبت شود، ارزش جستجو را دارد! ویتالیک مجله بیت‌کوین را راه‌اندازی کرد و به صورت همزمان روی پروژه شخصی خود در بلاک‌چین هم کارمی‌کرد.

ثروت خالق اتریوم چقدر است؟

ثروت ویتالیک بوترین در حال حاضر در حدود 1 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود!

جالب است بدانید که ویتالیک بوترین در ۲۷ سالگی به عنوان جوان‌ترین میلیاردر دنیا شناخته شد؛ زمانی که قیمت اتریوم از ۳ هزار دلار عبور کرده بود و همین امر باعث افزایش ناگهانی ثروت خالص ویتالیک شد. از آن‌جایی که عمده دارایی ویتالیک به قیمت اتریوم وابسته است، کاهش قیمت این ارز دیجیتال مشهور در سال‌های بعدی گریبان‌گیر او شد و خالص ارزش دارایی‌اش را با کاهش مواجه کرد. با وجود اینکه ویتالیک پروژه و فعالیت‌های اقتصادی دیگری هم دارد، اما بیشتر تحلیلگران معتقدند که ارزش آن‌ها آن قدری نیست که به صورت مؤثر بتواند ثروت خالص خالق اتریوم را افزایش دهد.

در سال ۲۰۲۳ تخمین زده شد که ثروت خالق اتریوم یعنی ویتالیک بوترین، به بیش از ۴۰۰ میلیون دلار رسیده باشد. رقمی که برای این جوان ۳۰ ساله یک موفقیت محسوب می‌شود. ویتالیک هنوز هم از نهنگ‌های بازار اتریوم محسوب می‌شود و عمده دارایی خود را به صورت اتریوم نگهداری می‌کند. درست همانطور که افت قیمت اتریوم خالص ارزش دارایی این ثروتمند جوان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، یک بازار صعودی دیگر در ارزهای دیجیتال می‌تواند به صورت چشمگیری ویتالیک را در لیست ثروتمندترین افراد جهان جابه‌جا کند!

ثروت ویتالیک بوترین چگونه محاسبه می‌شود؟

وبسایت معتبر دیتا ولت با اشاره به ۳ کیف‌پول تأییدشده و متعلق به ویتالیک بوترین، خالص ارزش دارایی این مرد جوان را بالغ بر یک میلیارد دلار تخمین زده است. برای درک بهتر این مسئله به جدول زیر توجه کنید. مبلغ کل اتریوم‌ها بر اساس هر اتریوم ۳ هزار دلار محاسبه شده است.

آدرس ولت

تعداد اتریوم

مبلغ کل (دلار)

0xAb5801a7D398351b8bE11C439e05C5B3259aeC9B

37.886

115,000

0xD04daa65144b97F147fbc9a9B45E741dF0A28fd7

33000

100,000,000

0x220866B1A2219f40e72f5c628B65D54268cA3A9D

243000

743,500,000

همانطور که مشاهده می‌کنید، ویتالیک در مجموع این ۳ ولت خود بیش از 843 میلیون دلار، به صورت اتریوم ذخیره کرده است این تنها مجموع اتریوم‌هایی ویتالیک است و ویتالیک در پروژه‌های بلاکچینی دیگر نیز سرمایه گذاری کرده است.

 قیمت لحظه‌ای اتریوم تغییر می‌کند و این اعداد وابستگی زیادی به قیمت اتریوم دارند. در حال حاضر که قیمت اتریوم اندکی بیشتر از ۳ هزار دلار است، حدود کل دارایی ویتالیک بوترین در حدود ۱ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. 

ویتالیک بوترین چگونه ثروتمند شد؟

به صورت خلاصه، ویتالیک با کار بر روی پروژه اتریوم ثروتمند شد. اولین گام او در مسیر ثروتمند شدن با دریافت گرنت ۱۰۰ هزار دلاری برای ایده‌اش بود که به طبع آن به صورت تمام‌وقت روی پروژه اتریوم، زیر نظر پیتر ثیل (Peter Thiel) کار کرد. او از سال ۲۰۱۳ تصمیم گرفت تا بیشتر درباره این پروژه با دیگر توسعه‌دهندگان حوزه بلاک‌چین صحبت کند. در سال ۲۰۱۴ بود که ویتالیک، وایت پیپر اتریوم را منتشر کرد. او این کار در کنار دیگر متخصصان حوزه بلاک‌چین از جمله گیوین وود، چارلز هاسکینسون و آنتونی دی ایوریو به سرانجام رساند.

از زمان انتشار اتریوم، ویتالیک به صورت پیوسته پیگیر این پروژه بود. ویتالیک بوترین توانست توسعه این پروژه از طریق چند به‌روزرسانی بزرگ، از جمله مرج کردن یا ادغام پیش ببرد و در نهایت اتریوم از حالت اثبات کار به اثبات سهام رسید. این، نقطه عطفی در پروژه اتریوم بود تا در نهایت برای عرضه عمومی آماده شود.

عرضه عمومی اتریوم، لحظه پیوستن ویتالیک به جمع ثروتمندان جوان

در اولین گام برای فروش عمومی، تیم توسعه اتریوم توانست ۳۱ هزار بیت‌کوین در ازای فروش عمومی اتریوم به دست آورد. این تعداد بیت‌کوین در آن زمان حدود ۱۸ میلیون دلار ارزش داشت. این اولین گام ویتالیک در راه ثروتمند شدن بود. هرچند قیمت بیت‌کوین پس از مدتی با افت زیادی همراه شد و تیم توسعه اتریوم چند میلیون دلار از سرمایه جمع‌آوری‌شده را خیلی زود از دست داد.

بااین‌حال با سرمایه به‌دست آمده از راه عرضه عمومی، بنیاد اتریوم در کشور سوئیس تأسیس شد. وظیفه اصلی این سازمان، نظارت بر توسعه نرم‌افزار متن‌باز اتریوم تعریف شد. تصور نکنید که افت قیمت بیت‌کوین اثر زیادی بر پروژه اتریوم گذاشت! با وجود تمام اتفاقات غیر دلخواه، همچنان عرضه عمومی اتریوم به عنوان سومین فروش عمومی موفق شناخته شد و نشریه‌های مشهوری مثل وال استریت ژورنال در تیتر اول خود به آن پرداختند. اتفاقی که به شهرت بیشتر اتریوم  و ویتالیک بوترین منجر شد.

قیمت اتریوم چه نقشی در کم و زیاد شدن ثروت ویتالیک داشته؟

بازار ارزهای دیجیتال بازار پرنوسانی است. در حال حاضر اتریوم با ارزش بازاری کمی کمتر از ۲۰۰ میلیارد دلار به عنوان رهبر آلت‌کوین‌ها شناخته می‌شود و درست در رتبه دوم پس از بیت‌کوین قرار می‌گیرد. اتریوم برای رسیدن به این نقطه مسیری طولانی را طی کرده است. در سال ۲۰۱۸ این ارز دیجیتال توانست قیمت‌های بالای هزار دلار را ببیند اما خیلی زود به قیمت ۱۵۰ دلار افت کرد. در صعود مجدد ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱، اتریوم یک رشد چشمگیر را تجربه کرد. قیمت این ارز دیجیتال به فراتر از ۳ هزار دلار رسید و در این نقطه بود ویتالیک بوترین ثروت زیادی پیدا کرد. البته که این قیمت دوام چندانی نداشت. در ابتدای سال ۲۰۲۳ بازار ارزهای دیجیتال مجدداً روندی صعودی در پیش گرفت و در گام اول در بالای ۱۵۰۰ دلار تثبیت شد و در گام دوم به ۲۰۰۰ دلار رسید.

آیا اتریوم برای شما هم فرصت ثروتمند شدن را فراهم می‌کند؟

اگر سودای ثروتمند شدن دارید یا به این فکر هستید که در بازار ارزهای دیجیتال ترید کنید و مخارج روزمره خود را تامین کنید؛ قطعاً نمی‌توانید اتریوم را نادیده بگیرید.

اگر چه خرید اتریوم، امروز ممکن است مانند سال 2022 (که اتریوم تا 800 دلار هم ریزش کرد) جذاب نباشد و گزینه مناسبی برای ثروتمند شدن نباشد. اما با توجه به فعالیت‌های تیم توسعه اتریوم به خصوص شخص ویتالیک بوترین، می‌توان به آینده این ارز در بلند مدت امیدوار بود. شاید در آینده‌ای نه چندان دور با فراگیر شدن کاربردهای بلاکچین اتریوم یک سرمایه ارزشمند باشد.