دتکتور گاز متان چیست؟ کاربرد و قیمت خرید دتکتور گاز متان

تاریخچه گاز متان

گاز متان ((Methane Gas یکی از اولین گازهای شناخته شده در طبیعت است و به عنوان یکی از مهمترین منابع انرژی فسیلی در جهان شناخته می‌شود. این گاز به طور طبیعی در استخراج نفت و گاز، تخلخل‌های سنگی و مناطق زمین‌ شناسی فعال تولید می‌شود. در طول تاریخ، متان به عنوان یک منبع انرژی مورد استفاده در انواع صنایع از جمله صنایع نیروگاهی، حمل و نقل، صنایع شیمیایی و کشاورزی بوده است.

با پیشرفت فناوری، متد‌های جدیدی برای استخراج و استفاده از این گاز به کار گرفته شده است که از میان آنها می‌توان به فرآیند استخراج از گازهای ضایعاتی و تبدیل آن به انرژی، به عنوان یکی از روش‌های مدرن تولید انرژی، اشاره کرد.

دتکتور گاز متان چیست؟

دتکتور گاز متان ((Methane Gas Detector دستگاهی الکترونیکی است که برای تشخیص حضور گاز متان در محیط های مختلف صنعتی کاربرد دارد. این دستگاه‌ از روش‌های مختلفی برای تشخیص متان استفاده می‌کنند، از جمله سنسورهای حساس به متان که تغییراتی در ویژگی‌های الکتریکی یا حرارتی خود را در صورت حضور این گاز نشان می‌دهند.

استفاده از دتکتور گاز متان دارای استانداردها و گواهینامه‌های ضد انفجاری مانند ATEX و EX امری بسیار ضروری است. ضد انفجار بودن دتکتور به ایمنی و سلامت کارگران و محیط کاری کمک خواهد کرد. این استانداردها، بیانگر این است که دستگاه دتکتور متان، طبق مشخصات فنی که توسط سازمان‌ها و مراجع معتبر بین المللی تایید شده‌اند.

استفاده از تجهیزات دارای استاندارد ATEX برای مناطق خطرناک و محیط‌هایی با خطر انفجار، الزامی است. این استانداردها به دستگاه‌ها و تجهیزات مرتبط اجازه می‌دهند که در محیط‌هایی که مواد قابل اشتعال و منفجره حضور داشته باشد، استفاده شوند. همچنین، گواهینامه‌ EX، نیز نشان می‌دهد که تجهیزات متناسب با استانداردهای ایمنی بین‌المللی برای استفاده در محیط‌های خطرناک و پتانسیل انفجار هستند.

استفاده از دتکتور گاز متان ضد انفجاری نشان از تعهد به ایمنی، کیفیت و عملکرد بهتر دتکتور گاز متان دارد و این اطمینان را می‌دهد که در صورت وقوع حوادث احتمالی، دتکتور هشدار داده و از بروز حوادث جانی و مالی جلوگیری خواهد کرد.

دتکتور گاز متان در کدام صنعت کاربرد دارد؟

دتکتورهای گاز متان در صنایع، معادن، و کارخانه‌ها با توجه به خطرات ناشی از نشت متان، اهمیت بسیاری دارند. در زیر به برخی از این صنایع و نیازهایی که باعث استفاده از دتکتور گاز متان در آنها می‌شود، اشاره می‌کنیم:

1.         صنایع نفت و گاز: صنایع نفت و گاز به عنوان یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان متان، نیازمند دتکتورهای گاز متان هستند. این دستگاه‌ها در ایستگاه‌های نفت و گاز، انتقال خطوط لوله، واحدهای پالایشگاهی، و حتی در نوارهای حفاری برای تشخیص و جلوگیری از نشت‌های متان استفاده می‌شوند.

2.         کارخانجات شیمیایی: صنایع شیمیایی که از مواد شیمیایی خطرناک استفاده می‌کنند، به دتکتورهای گاز متان نیاز دارند تا حضور متان را تشخیص داده و خطرات احتمالی انفجار را کاهش دهند.

3.         کارخانجات فولاد و فلزات: صنایع فولاد و ذوب فلزات به دلیل استفاده از فرایندهای گرمایی و ذوب فلزات، با خطرات احتمالی انفجار ناشی از نشت متان روبرو هستند. بنابراین، استفاده از دتکتورهای گاز متان در این صنایع بسیار حیاتی است.

4.         معادن: در معادن، به ویژه در معادن زغال سنگ  نشت متان می‌تواند به سرعت به انفجارهای خطرناک منجر شود. بنابراین، دتکتورهای گاز متان در این محیط‌ها به منظور ایمنی کارگران و جلوگیری از حوادث بسیار اساسی هستند.

با توجه به اینکه متان یک گاز بسیار قابل اشتعال و خطرناک است، استفاده از دتکتورهای گاز متان در صنایع مختلف به عنوان یکی از اصولی‌ترین و حیاتی‌ترین تجهیزات ایمنی مورد توجه قرار می‌گیرد.

دلایل استفاده از دتکتور گاز متان

ایمنی

یکی از دلایل اصلی استفاده از دتکتور گاز متان، حفظ ایمنی و جلوگیری از حوادث ناشی از نشت متان است.

حفاظت از محیط زیست

استفاده از دتکتورهای گاز متان در کشاورزی و صنایع شیمیایی به کاهش انتشار متان به محیط زیست کمک می‌کند.

افزایش بهره‌وری

تشخیص سریع و دقیق نشت متان، از افزایش بهره‌وری و کاهش اتلاف منابع انرژی کمک می‌کند.

مزایا و ویژگی‌های دتکتور گاز متان

حساسیت بالا

قابلیت تشخیص حتی کمترین غلظت‌های متان را دارد.

سرعت واکنش سریع

دستگاه‌هایی با سرعت واکنش بالا برای تشخیص حضور متان در محیط ارائه می‌شود.

دقت

دتکتورهای گاز متان دارای دقت بالایی در تشخیص این گاز می‌باشند.

عدم وابستگی به شرایط محیطی

این دستگاه‌ها با ویژگی‌هایی از جمله عدم وابستگی به دما و رطوبت محیط، در شرایط مختلف کارایی دارند.

نحوه انتخاب دتکتور گاز متان مناسب

برای انتخاب دتکتور گاز متان، ابتدا باید نیازهای خود را به دقت بررسی کرد. عواملی از جمله حساسیت، دقت، سرعت واکنش و هزینه‌های نصب و نگهداری باید در نظر گرفته شوند. سپس باید با توجه به محیط و شرایط کاری، دتکتور مناسب را انتخاب کرد که بتواند نیازهای موردی را پوشش دهد.

در ادامه به سه مورد از بهترین دتکتور های متان موجود در ایران اشاره می‌‍‌کنیم:

1.         دتکتور ضدانفجاری گاز متان مدل PQD-3133 دارای نمایشگر بسیار کاربردی

2.         دتکتور گاز متان ضد انفجار P-3133

3.         دتکتور متان ضد انفجار PE-3112 فوق العاده دقیق و مقرون به صرفه

این دتکتور های اروپایی دارای ضمانت و خدمات پس از فروش 5 ساله است و نیازی به کالیبراسیون در هنگام تعویض سنسور ندارند.

آیتم 1 و 2 با خروجی شبکه مدباس و استفاده همزمان از خروجی جریانی 4 الی 20 میلی آمپر بهمراه رله برد است.

قیمت دتکتور گاز متان

قیمت دتکتور گاز متان متغیر است و بستگی به عواملی مانند برند، ویژگی‌ها، کیفیت و حساسیت آنها دارد. دتکتورهای حرفه‌ای با ویژگی‌های پیشرفته مانند نمایشگر کاربردی، معمولاً قیمت بالاتری دارند. در حالی که دتکتورهای معمولی‌تر و با کارایی متوسط ممکن است با قیمت پایین تری عرضه شوند. اما بیشتر آنچه مهم است خرید دتکتور گاز متان از نماینده رسمی با ضمانتنامه، گارانتی و خدمات پس از فروش است.

خرید دتکتور گاز متان

خرید دتکتور گاز متان از آداک فرایند سپهر با ارائه خدمات پس از فروش و گارانتی و ضمانت اصلی، یک گام مهم در جهت اطمینان از کیفیت و عملکرد بهتر دستگاه است. آداک فرایند سپهر به عنوان یکی از شرکت‌های با سابقه، معتبر و مطرح در زمینه ارائه تجهیزات ایمنی و دتکتورهای گاز متان است. ایمنی صنایع تنها از طریق تهیه و نصب دتکتورهای گازی با برندهای معتبر، با قابلیت بالا را می‌طلبد.

علاوه بر این، خدمات پس از فروش به‌عنوان یکی از اصول اساسی این شرکت، از جمله تعمیرات، نگهداری و به‌روزرسانی دستگاه‌ها را فراهم می‌آورد، که این امر به مشتریان اعتماد بیشتری به محصولات ارائه شده از سوی آنها می‌بخشد.

با خرید دتکتور گاز متان از آداک فرایند سپهر، مشتریان علاوه بر اطمینان از اصالت محصول، از خدمات پس از فروش و خدمات مشاوره نیز بهره‌مند می‌شوند. تیم فنی و متخصصان این شرکت با تجربه و دانش فنی به‌روز، به مشتریان کمک می‌کنند تا دتکتور گاز متان مناسب با توجه به نیازها و کاربردهای خود را انتخاب کنند. همچنین، این شرکت تضمین می‌کند که مشتریان در طول زمان استفاده از دتکتور، از امکانات پشتیبانی و خدمات فنی بهره‌مند شوند تا از کارایی، عملکرد بهینه و انطباق دتکتور با محیط کاری خود اطمینان حاصل کنند.

آداک فرایند سپهر نماینده رسمی دتکتور گازی پروسنس PROSENSE ترکیه در ایران