مدارک لازم برای شکایت تصرف عدوانی ⚖️ +【مهلت شکایت】


چکیده : شکایت از جرم تصرف عدوانی چه کیفری و چه حقوقی، فرایند پیچیده‌ای داشته و اثبات آن کار ساده‌ای نیست. در تمامی مراحل هر اقدامی که انجام می‌شود نیاز به شناخت کامل از قوانین و حقوق مربوطه دارد. مدارکی که جهت شکایت تصرف عدوانی نیاز است باید در دقت و صحت بالا جمع آوری گردد و حواستان باشد که از ارائه هرگونه مدارک جعلی و تقلبی جداً خودداری کنید که می‌تواند پرونده را علیه شما برگرداند.

به زبان ساده اگر فردی بدون اجازه مالک و یا به زور ملک شخص دیگری را تصرف و اشغال کند، به این عمل تصرف عدوانی گفته می‌شود. وقوع این امر دردسر بزرگی است و می‌تواند صاحب ملک را به مشکل و زحمت جدی بیندازد که البته بوسیله کمک‌های حرفه‌ای یک وکیل می‌توانید روند آن را برای خود تسهیل کنید. اگر متأسفانه شما هم قربانی تصرف عدوانی شده‌اید و می‌خواهید اقدام به شکایت کنید، ابتدا باید به شناخت درست و دقیقی از شرایط و مدارک لازم برای شکایت تصرف عدوانی برسید و نکات مهمی را پیرامون آن بدانید که ما در این مقاله اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار می‌دهیم. پس با ما همراه باشید.

برای شکایت از جرم تصرف عدوانی چه مدارکی لازم است؟

 مدارک لازم برای شکایت تصرف عدوانی به شرح زیر است:

·            مدارک هویتی: اصل شناسنامه و کارت ملی  خواهان و خوانده به علاوه کپی آنها

·            مدارک مربوط به ملک: پروانه ساخت، سند مالکیت، هرگونه مدرکی که نشان دهنده صاحب ملک بودن خواهان باشد.

·            مدارکی که نشان دهنده تصرف عدوانی باشد: شهادت شاهدان، فیلم یا عکس از تصرف عدوانی، گزارش کلانتری یا نیروی انتظامی، هر نوع مدرکی که نشان دهنده غیرقانونی بودن تصرف می‌باشد.

البته چند نکته را برای شما همراهان خاطرنشان می‌کنیم که اگر فرد شاکی وکیل داشته باشد، باید وکالت‌نامه او نیز به ضمیمه مدارک پرونده شود. همچنین در صورت بروز خسارت به اموال یا ایجاد ضرب و جرح به شاکی، باید از آنها صورت جلسه تشکیل و ضمیمه پرونده شود.

برای اثبات جرم تصرف عدوانی چه مدارکی لازم است؟

ببینید به‌صورت کلی تصرف عدوانی به دو دسته حقوقی و کیفری تقسیم می‌شود. در ادامه مدارک لازم برای اثبات جرم تصرف عدوانی از لحاظ حقوقی و کیفری را به استحضار شما می‌رسانیم:

1.         مالکیت یا تصرف خواهان

·            سند مالکیت: که قوی‌ترین مدرک برای اثبات مالکیت می‌باشد. البته ذکر این نکته ضروری است که نه‌تنها مدارک مربوط به مالکیت، بلکه حتی مدارکی دال مالکیت و تصرف موقت شخصی دیگر به ملک، مانند اجاره‌نامه و قولنامه نیز برای دادگاه معتبر هستند و در صورت بروز تصرف عدوانی شخص مذکور می‌تواند پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

·            بنچاق: در صورتی که هنوز سند مالکیت صادر نشده باشد، می‌توان از بنچاق به عنوان سند مالکیت استفاده کرد و آن را به دادگاه تحویل داد.

·            پروانه ساخت: پروانه ساخت می‌تواند نشان دهنده مالکیت یا حداقل تصرف شاکی بر ملک باشد.

·            صورت مجلس تحدید حدود: این سند توسط اداره ثبت اسناد و املاک صادر می‌شود و حدود ملک را مشخص می‌کند.

·            شهود: شهادت افراد معتمد که می‌توانند تصرف خواهان بر ملک را تأیید کنند نیز می‌تواند به عنوان مدرک مورد استفاده قرار گیرد.

·            فیلم یا عکس: فیلم یا عکس از ملک و یا تصرف عدوانی می‌تواند به عنوان مدرک تصرف عدوانی به دادگاه ارائه داده شود.

2.         تصرف غیرقانونی خوانده

·            شهادت شهود: از جمله چیزهایی که به صورت قطعی می‌تواند به شما کمک کند، شهادت افرادی است که خودشان به عینه شاهد این صحنه بوده‌اند.

·            فیلم یا عکس: فیلم یا عکس از تصرف عدوانی می‌تواند به عنوان مدرک تصرف غیرقانونی، به دادگاه ارائه شود.

·            گزارش کلانتری یا نیروی انتظامی: در صورتی می‌توان از این گزینه استفاده کرد که در زمان وقوع، به پلیس زنگ زده و گزارش تصرف عدوانی را به آن داده باشید‌.

·            اقرار متشاکی: در صورتی که متشاکی به تصرف غیرقانونی خود اقرار کند، این امر دلیلی بر اثبات جرم خواهد بود.

در آخر باید گفت که هر چه مدارک بیشتری جمع‌آوری و ثبت کرده باشید، شانس بیشتری برای اثبات ادعای خود در دادگاه خواهید داشت.

نقش وکیل در شکایت تصرف عدوانی چیست؟

شکایت از جرم تصرف عدوانی چه کیفری و چه حقوقی، فرایند حساس و پیچیده‌ای داشته و اثبات آن کار ساده‌ای نیست. در تمامی مراحل هر اقدامی که انجام می‌شود نیاز به آگاهی و شناخت کامل و دقیق از قوانین و حقوق مربوطه دارد. اینجاست که به اهمیت و نقش پررنگ حضور یک وکیل ملکی برای شکایت تصرف عدوانی پی می‌بریم.

این وکیل می‌تواند چه در جمع‌آوری کامل مدارک و چه خصوصاً در ارائه قوی و قاطع آن‌ها در دادگاه و اثبات اعتبار آن‌ها، به خوبی از حقوق شما دفاع لازم را به عمل آورده و تا اثبات کامل جرم و باز پس گیری ملکتان، همراه شما باشد.

توصیه دیگری که لازم به گوشزد آن می‌باشد این است که برای تنظیم شکایت‌نامه حتماً از کمک‌های تخصصی یک وکیل باتجربه کمک بگیرید، چرا که اکثر افراد در نگارش صحیح و دقیق شکایت‌نامه مشکل داشته و یا در قید مستندات و مدارک لازم کوتاهی می‌کنند. اما وکیل شما با رعایت تمامی اصول و نکات و همچنین ارائه صریح و واضح آن‌ها در دادگاه، کارگشای پرونده شما خواهد بود.

نکات مهم در جمع‌آوری و ارائه مدارک لازم برای شکایت تصرف عدوانی

چند نکته مهم که در باب جمع‌آوری و ارائه مدارک برای امر شکایت تصرف عدوانی لازم است که به آن‌ها توجه داشته باشید به شرح ذیل است:

·            ارائه کامل مدارک

ارائه ناقص مدارک می‌تواند روند پرونده شما را مختل و متوقف کرده و امکان اثبات جرم را از شما صلب کند؛ پس در جمع‌آوری هرگونه مدارک و مستندات مرتبط و مربوطه، شدیداً کوشا باشید.

·            صحت مدارک

لطفاً حواستان باشد که از ارائه هرگونه  مدارک جعلی و تقلبی جداً خودداری کنید که می‌تواند پرونده را علیه شما برگرداند. همچنین ارائه مدارک نامعتبر نیز ارزشی ندارد و قبل از ارائه لازم است که به کمک یک کارشناس از اعتبار و صحت این مدارک اطمینان کامل را حاصل کنید.

·            ارائه به موقع مدارک

تأخیر در تحویل مدارک در دادگاه روند پیگیری پرونده شما را کند می‌کند؛ پس در اسرع وقت آن را جمع‌آوری کرده و به دادگاه صالح تحویل دهید.

·            نگهداری و محافظت از مدارک

لطفاً در نگهداری از مدارک مهمی اعم از سند مالکیت کوشا باشید و در طی فرایندهای جمع‌آوری و ارائه آن به دادگاه نهایت دقت لازم را به عمل بیاورید. سازماندهی و پوشه‌بندی مدارک و گرفتن کپی برابر اصل و نگهداری از آن‌ها می‌تواند در این امر کارساز باشد.

مهلت شکایت تصرف عدوانی

مطابق قانون کشور، تا یک سال پس از تصرف ملک، امکان شکایت از متصرف وجود دارد و این برای زمانی است که تصرف از نوع عدوانی بوده باشد. قانون گذار برای مواقعی دیگر نیز شرایطی وضع نموده تا حقوقی از کسی پایمال نگردد و آن برای زمانی است که مانعی برای شکایت وجود داشته باشد که در این شرایط پس از رفع مشکل و مانع، زمان یک ساله مهلت شکایت تصرف عدوانی لحاظ می گردد.

از طرفی دیگر اگر در مدت زمانی که قانون برای شکایت از متصرف در نظر گرفته است، مالک اصلی ملک فوت کند، تا شش ماه از فوت متوفی، وراث او زمان دارند تا اقدام به شکایت تصرف عدوانی نمایند.

کلام آخر

در این مقاله به طور اختصاصی و ویژه به بررسی موضوع مهم مدارک لازم برای شکایت تصرف عدوانی پرداختیم و نکات کلیدی‌ای را پیرامون آن مطرح کردیم تا شما عزیزان بتوانید علاوه بر کسب شناخت و آگاهی نسبت به این مدارک و جمع‌آوری آن‌ها، همچنین آن‌ها را به خوبی در دادگاه ارائه کنید؛ چرا که متأسفانه در غیر این صورت ممکن است موفق به اثبات این جرم نشوید و نتوانید ملک خود را باز پس بگیرید. همچنین به دلیل حساسیت و ظرافت‌های بالای این امر، شدیداً توصیه می‌شود که از کمک‌های حرفه‌ای یک وکیل برای تصرف عدوانی بهره‌مند شوید. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید بوده باشد. با آرزوی پیروزی و سربلندی برای شما عزیزان.

برچسب ها : تصرف عدوانی,تصرف عدوانی کیفری,مهلت شکایت تصرف عدوانی,مدارک لازم