وال پست دیوار هبلکس چیست و چگونه اجرا می شود؟

هر زمانی که صحبت از افزایش دوام دیوارها در برابر بارهای جانبی مانند زلزله و طوفان و باد می شود، بهترین روش استفاده از وال پست است. دیوار هبلکس یکی از انواع بلوک های مورد استفاده در دیوارچینی ساختمان می باشد. در این مقاله قصد داریم به موضوع "وال پست دیوار هبلکس" بپردازیم.

دیوار هبلکس (بلوک هبلکس) چیست؟

دیوارچینی یا تیغه‌چینی فرایندی در ساختمان‌سازی است که با استفاده از بلوک‌های دیوارچینی و دیگر مصالح، فضای مورد نظر را پوشش می‌دهد. این روش همچنین برای جداسازی فضاهای داخلی نیز به کار می‌رود و فضای مورد نظر را به بخش‌های مجزا تقسیم می‌کند. بلوک‌های ساختمانی تنوع بسیاری دارند و در صنعت ساخت و ساز برای ساخت دیوارها، پوشش‌ها و بخش‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. این بلوک‌ها شامل بلوک هبلکس، بلوک سفالی، بلوک لیکا و بلوک لیپر می‌شوند. دیوار هبلکس متشکل از بلوک های هبلکس است که به صورت منظم در کنار یکدیگر قرار می گیرند و یک دیوار منسجم و مقاوم را ایجاد خواهند کرد. بلوک هبلکس به کار رفته در این نوع دیوار از جنس بتن متخلخل است که می تواند در برابر فشارهای وارده مقاومت بسیار خوبی را از خود نشان می دهد. این بلوک ها به دلیل داشتن وزن سبک و مقاومت بالا، جایگزین خوبی برای روش های دیوارچینی با آجر هستند. به ویژه اینکه می توان بلوک های هبلکس را در سایزهای بزرگ تر سفارش داد و استفاده کرد.

وال پست چیست و چه کاربردی دارد؟

مطابق نشریه 714 (دستورالعمل طراحی سازه ای نمای ساختمان ها) سازمان برنامه و بودجه درصورتیکه نیروي وارده به دیوار از مقاومت خمشی آن در راستاي قائم بیشتر باشد یک راهکار، توزیع عکس العمل دیوار در دو جهت افقی و قائم با استفاده از وال پست می باشد.در سال های اخیر به دلیل زلزله، بیشترین آسیب را در اجزای غیر سازه ای شاهد بودیم که با وجود وال پست می توان این مشکل را برطرف کرد. وال پست متشکل از وادار، میلگرد بستر و نبشی منقطع گالوانیزه است که با توجه به شرایط دیوار به گونه ای طراحی می شود تا بتواند دوام بسیار بالایی را در برابر بارهای وارده ایفا کند. هدف و کاربرد وال پست دیوار، افزایش مقاومت دیوارها در برابر زلزله و بارهای جانبی است.

وال پست دیوار هبلکس (بلوک هبلکس) چیست؟

وال پست دیوار هبلکس جهت مهار دیوارهای غیرسازه ای متشکل از بلوک هبلکس مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند تاثیر بسیار زیادی را روی دوام این دیوارها ایفا کند. این نوع وال پست متشکل از میلگرد بستر، وادار قائم و افقی و همچنین بست های ارتجاعی مانند بست رادیکالی است که مطابق ضوابط پیوست شش استاندارد 280 مورد استفاده قرار می گیرند تا بتوانند با بهترین عملکردی که در دیوار ایفا می کنند از آسیب به دیوار در برابر زلزله و بادهای شدید در مناطقی همچون منجیل جلوگیری نمایند.

چرا اجرای وال پست دیوار هبلکس الزامی است؟

اجرای وال پست دیوار هبلکس مطابق با پیوست ششم استاندارد 2800 الزامی است. دیوار هبلکس با وجود یکپارچگی نسبتا خوبی که دارد، اگر بدون وال پست اجرا شود همانند دیگر بلوک های مورد استفاده در دیوارچینی در برابر بارهای وارده مقاومت لازم را نخواهد داشت. این موضوع باعث تخریب دیوار در هنگام وارد آمدن بارهای جانبی خواهد شد. بنابراین، اجرای وال پست دیوار هبلکس باعث ایجاد ارتباط میان جزء غیر سازه ای (دیوار هبلکس) و جزء سازه ای ساختمان می گردد و اجازه نمی دهد تا ساختار سازه دچار مشکل شود.

بنابراین، اجرای وال پست دیوار هبلکس الزامی است و آن هم به دلیل این است که این دیوارها در برابر بارهای جانبی مقاومت بالایی از خود نشان نمی دهند و اگر بدون وال پست باشند، به راحتی تخریب می شوند. وال پست باعث افزایش یکپارچگی در دیوار هبلکس شده و مقاومت دیوارها را افزایش می دهد. از این رو برای کاهش خطرات جانی و مالی ناشی از زلزله و باد، استفاده از وال پست دیوارهای هبلکس هنگام دیوارچینی یک ضرورت غیر قابل انکار می باشد.

حذف میگرد بستر در وال پست دیوار هبلکس

مطابق با پیوست هشتم استاندارد 2800 در صورتی که دیوارها با بلوک هبلکس اجرا شوند، به دلیل اینکه نازک کاری با ملات بستر نازک (چسب بلوک) انجام می شود، لزومی برای اجرای میلگرد بستر در این نوع دیوارها نیست. بلکه می توان با بست های نازك فولادي منقطع یا پیوسته انجام شود آن را مسلح نمود. با حذف میلگردهای بستر و جایگزین کردن آن ها با بست های نازك فولادي منقطع یا پیوسته، هم هزینه های اجرای وال پست در دیوار کاهش پیدا می کند، هم می توان با سرعت بیشتری دیوارهای هبلکس را اجرا نمود. مطابق گزاش انجمن صنفی بتن سبک اتوکلاو شده (AAC) در برخی موارد استفاده از بست نازك فولادي منقطع یا پیوسته می تواند تا 30 درصد کاهش هزینه را د رمقایسه به اجرای میلگرد بستر در پی داشته باشد.

مراحل اجرای وال پست دیوار هبلکس

به منظور اجرای وال پست دیوار هبلکس در ابتدا لازم است که طراح ساختمان مطابق ضواط پیوست شش استاندارد 2800، با توجه به عرض و ارتفاع دیوار مراحل طراحی وال پست را انجام دهد. در صورتی که ارتفاع دیوار بیش از 3.5 متر و عرض آن بیش از 4 متر باشد، نیاز به اجرای وادار قائم و افقی برای دیوار خواهد بود. سپس می توان ورقه های اتصال کف و سقف را به گونه ای قرار داد که امکان نصب وادار قائم و افقی وجود داشته باشد. پایین وادار قائم باید به صورت مفصلی به زمین و به بالای سقف نیز به صورت کشویی متصل گردد.

در طول فرآیند دیوارچینی می توان به جای استفاده از میلگرد بستر از بست های ارتجاعی استفاده کرد. این بست ها بدون وارد کردن بار زیاد به دیوارهای هبلکس، باعث مقاومت آن ها در برابر زلزله می شوند. در نهایت فاصله میان دیوار و سقف و ستون را می توان با پشم سنگ و یونولیت پر کرد تا عایق کاری دیوار به بهترین شکل انجام شود و از ترک خوردن ساختمان جلوگیری گردد. 

هزینه اجرای وال پست دیوار هبلکس چقدر است؟

هزینه اجرای وال پست دیوار هبلکس وابسته به معیارهای مختلفی است و نمی توان قبل از در نظر گرفتن جزئیات کار، هزینه را به مشتری اعلام نمود. به طور کلی، هزینه در نظر گرفته شده برای اجرای وال پست دیوار هبلکس از دو بخش مصالح مورد نیاز برای استفاده و همچنین دستمزد اکیپ های اجرایی تشکیل شده است. هر چقدر مصالح مورد نیاز برای اجرا در وال پست دیوار بیشتر باشند، طبیعتا نیاز به پرداخت هزینه بیشتری است. مصالح گران قیمت و باکیفیت تر می توانند دوام و استحکام بیشتری را در دیوار هبلکس ایفا کنند و در عین حال قیمت آن ها افزایش پیدا می کند.

با افزایش متراژ دیوارها نیاز به استفاده از وادار قائم و افقی و بست های فولادی افزایش پیدا خواهد کرد. از این رو لازم است که برای قیمت گذاری وال پست جهت اجرا در دیوار هبلکس، حتما مراحل طراحی این دیوارها به همراه وال پست مشخص شود و سپس با توجه به آن قیمت وال پست های دیوار به مشتری اعلام گردد. علاوه بر هزینه مصالح، اکیپ های اجرایی نیز هزینه ای را تحت عنوان هزینه اجرای این دیوارها از شما دریافت می کنند که بسته به پیچیدگی کار و متراژ پروژه متفاوت است.

آیا جایگزینی برای وال پست‌ دیوار هبلکس وجود دارد؟

وال پست دیوار هبلکس نیاز به مقاطع فولادی دارد و باید حتما در حین اجرای دیوار، اجرا گردد. این موضوع محدودیت زیادی را برای دیوارهای هبلکس اجرا شده به وجود خواهد آورد. خوشبختانه روش نوینی تحت عنوان وال مش (مهار لرزه ای با الیاف مش) وجود دارد که می تواند برای مهار لرزه ای اجزای غیر سازه ای با هر جنس و متریالی استفاده شود. سیستم وال مش به عنوان نسل نوین وال پست شناخته می شود و توانسته جایگزین وال پست های مرسوم هبلکس شود.

علاوه بر اینکه در وال مش میلگرد بستر حذف می شود، وادارهای قائم و افقی نیز حذف خواهند شد. وال مش می تواند پس از اجرای دیوار هبلکس بدون وادار قائم و افقی اجرا گردد و این یعنی اینکه برای دیوارهایی که به دلیل خطای اجرایی، وادار قائم و افقی اجرا نشده است، می توان از وال مش به عنوان وال پست دیوار هبلکس استفاده کرد که نسبت به روش های دیگر کم هزینه تر و با سرعت بیشتری قابل اجرا می باشد. همچنین به دلیل مشابهت مراحل اجرای وال مش برای دیوار هبلکس با نازک کاری، این روش می تواند با اکیپ های اجرایی نیمه متخصص اجرا گردد.

مراحل اجرای وال مش جایگزین وال پست دیوار هبلکس

به منظور اجرای وال مش به عنوان جایگزین وال پست برای دیوار هبلکس، لازم است که مهندس طراح ابتدا جزئیات وال مش را که شامل اجرای نواری مش فایبرگلاس و پلاستر و نبشی منقطع است را مشخص کند. سپس بر اساس مصالح مورد نیاز، می توان آن ها را خریداری و برای اجرای پروژه در نظر گرفت. در نهایت پس از تهیه مصالح مورد نیاز، مراحل اجرای وال مش با اکیپ های نیمه متخصص اجرایی آغاز کرد و می توان بدون هیچ محدودیتی به نتیجه عالی برای اجرا در دیوارهای هبلکس رسید. به طور خلاصه مراحل اجرای وال مش بعتوان جایگزین وال پست هبلکس عبارتند از:

1.    اجرای دیوار چینی با بلوک هبلکس

در اولین قدم برای اجرای وال مش دیوار هبلکس نیاز به دیوارچینی با بلوک های هبلکس است. فرآیند دیوارچینی کاملا مشابه با سایر روش های دیوارچینی بوده و نیازی به تغییر در روند نیست. بدیهی است که دیوارچینی با بلوک هبلکس می تواند بدون نیاز به وادار قائم و افقی باشد. از این رو فقط با روند معمول بلوک های هبلکس را برای دیوارچینی مورد استفاده قرار دهید.

2.    اجرای لایه اول پلاستر بر روی دیوار هبلکس

وال مش دیوار هبلکس با اجرای لایه اول پلاستر روی این دیوارها اجرا می شود. برای این کار لازم است که ابتدا یک لایه پلاستر سیمانی یا گچی بسته به نوع مش فایبرگلاس استفاده شده، روی دیوار قرار بگیرد. قرارگیری محل پلاستر باید در نقشه مشخص شده باشد تا بتوان بعد از آن، از مش فایبرگلاس نیز روی دیوار استفاده کرد.

3.   نصب توری وال مش بر روی دیوار هبلکس

در این مرحله توری وال مش باید روی دیوار هبلکس اجرا شود. برای این کار بلافاصله پس از اجرای لایه اول پلاستر، مش فایبرگلاس را روی دیوار اجرا کنید. عرض و طول مش فایبرگلاس استفاده شده برای دیوارهای هبلکس باید مطابق با نقشه اجرایی وال مش باشد. همچنین دقت شود که در صورت اجرای پلاستر سیمانی نیاز به اجرای مش فایبرگلاس مقاوم به قلیا و برای اجرای پلاستر گچی می توان از توری فایبرگلاس معمولی استفاده کرد.

4.   اجرای لایه دوم پلاستر بر روی دیوار هبلکس

بعد از اجرای مش فایبرگلاس، نوبت به اجرای لایه دوم پلاستر روی دیوار هبلکس و ناحیه ای که مش روی آن قرار دارد می رسد. لایه دوم پلاستر باید با همان جنس لایه اول آن انتخاب گردد.

5.   نصب پروفیل نبشی یا ناودانی در بالا و پایین دیوار

برای مهار لبه های دیوار، پروفیل نبشی منقطع در بالا و پایین دیوار باید طوری متصل شود تا امکان حرکت داخل دیوار وجود داشته باشد.

کلام پایانی

اهمیت اجرای وال پست دیوار هبلکس به قدری است که در حال حاضر در همه ساختمان هایی که با این نوع دیوار طراحی می شوند، از وال پست استفاده شده است. استحکام دیوارهای هبلکس به دلیل اجرای ملات نازک کاری زیاد است، اما در نهایت نباید فراموش شود که هنوز هم این دیوارها در برابر بارهای وارده جانبی مقاومت بالایی از خود نشان نمی دهند.

از این رو پیشنهاد ما خرید وال پست دیوار هبلکس با بهترین کیفیت و اجرا در این دیوارها است. همچنین می توان از وال مش نیز به عنوان یک جایگزین برای وال پست های دیوار هبلکس استفاده کرد. برای اجرای وال پست دیوار هبلکس حتما به مراکز معتبر مراجعه کنید. کارفرمایان و پیمانکارن محترم می توانند جهت خرید و اجرای وال مش و وال پست با کارشناسان شرکت وال پست مش در تماس باشند. راههای ارتباطی با شرکت وال پست مش عبارتند از:

وبسایت شرکت وال پست مش: www.wallpostmesh.com

تلفن تماس کارشناسان فنی و فروش شرکت وال پست مش: 86124907-021