چرا باید باد لاستیک ها را مرتب و پیوسته کنترل کرد؟



باد لاستیک‌ها در اثر عواملی مثل تغییرات دمایی یا برخورد با یک شی خارجی، تغییر می‌کنند. در برخی از موارد ممکن است راننده و دیگر سرنشینان از این تغییر آگاه نباشند؛ اما به هر حال عدم تنظیم فشار در هر کدام از لاستیک‌های سواری، یک چهارم ارتباط خودرو با زمین را دچار مشکل می‌کند. لاستیک‌های کم باد یا بیش از حد باد شده می‌توانند به سوراخ شدن یا ترکیدگی لاستیک بیانجامند و با خارج شدن خودرو از تعادل، ریسک بروز حوادث ناگواری مثل تصادفات، چپ شدن ماشین و... را به شدت افزایش دهند.

لاستیک‌های خودرو، سطح تماس اتومبیل با زمین هستند و مهم‌ترین عامل حفظ تعادل در رانندگی به شمار می‌آیند. چهار چرخ یک دستگاه سواری، وظیفه دارند تمام وزن و سنگینی خودرو راتحمل کنند و هرعاملی که فشار باد لاستیک را تغییر دهد می‌تواند منجر به خارج شدن خودرو از تعادل شود.

این شرایط برای خودروهای نیمه سنگین و سنگین حیاتی تر بوده و از اهمیت مضاعفی برخوردار است. ترکیدن هر یک از لاستیک های کامیون یا کشنده می تواند باعث انحراف شدید وسیله نقلیه شده و بروز چنین حادثه ای می تواند میلیاردها هزینه مستقیم و غیر مستقیم بجای بگذارد.

 در این بین اتوبوس ها نقش مهم و اساسی را در حمل و نقل عمومی ایفا می کنند. با توجه به این مهم، مسئولیت جان انسان ها بر عهده رانندگان و مالکان این گروه از وسایل نقلیه بوده و هر حادثه ای فارغ از تاثیرات مالی، می تواند نتایج جبران ناپذیر جانی بزرگی پدید آورد.

در نتیجه استفاده از سیستمی که بتواند به صورت مرتب فشار لاستیک‌ها را پایش کند، نقش مهمی را در افزایش ایمنی و کاهش هزینه‌های ناشی از ترکیدگی لاستیک و حتی کمک به سلامت رینگ‌ها، ایفا خواهد کرد.

خطرات ناشی از تنظیم نبودن باد لاستیک ها

لاستیک‌های کم باد می‌توانند مشکل آفرین باشند و منجر به خسارت به خودرو شوند یا ایمنی شما را به خطر بیاندازند. برخی از این خسارات و خطرها شامل موارد زیر هستند:

1.     بالا رفتن مصرف سوخت

لاستیک‌های کم باد با بالا رفتن اصطکاک باعث افزایش فشار به خودرو و بالا رفتن مصرف سوخت می‌شوند.

2.     احتمال پنچری و آسیب به لاستیک

در صورتی که تایر کم باد باشد، ریسک پنچری و آسیب‌های جدی به تایر افزایش پیدا می‌کند.

3.     کم شدن ثبات و کنترل ماشین

یکی از عوارض کم باد بودن لاستیک کاهش کنترل خودرو، به ویژه در سرعت‌های بالا است.

4.     افزایش فاصله‌ی توقف

با کم بودن فشار تایر، کارایی سیستم ترمز کاهش پیدا می‌کند و مسافت و زمان توقف افزایش می‌یابد.

5.     افزایش فشار روی رینگ ها

تنظیم نبودن باد لاستیک باعث بالا رفتن فشار بر روی رینگ‌ها می‌شود؛ زیرا لاستیک قادر به توزیع مناسب وزن خودرو نخواهد بود و این فشار مستقیما به رینگ منتقل می‌شود.

حوادث ناشی از بالا بودن فشار باد تایر

بالا بودن فشار تایر مانند کم بودن باد لاستیک نیز می‌توان منجر به آسیب و خسارات جدی شود. بطور خلاصه آسیب های ناشی از بالا بودن فشار باد لاستیک وسایل نقلیه به موارد زیر اشاره نمود:

1.     ترکیدن لاستیک در حین رانندگی

2.     عدم پایداری مناسب خودرو در شرایط جوی نامساعد

3.     آسیب به سیستم تعلیق  خودرو

4.     سایش زودرس و کاهش عمر تایرها

 

یکی از خطرات زیاد بودن فشار تایر می‌تواند آسیب به سیستم تعلیق باشد؛ زیرا فشار زیاد تایر باعث می‌شود ضربات بیشتری به سیستم تعلیق خودرو وارد شود. آسیب دیگری که این موضوع دارد، سایش زودرس تایرها است که در اثر فشار زیاد بر روی تایر رخ می‌دهد.

یکی از خطرناک‌ترین پیامدهای زیاد بودن باد تایر، ترکیدن لاستیک بر اثر افزایش دمای لاستیک بر اثر اصطکاک ایجاد شده تایر با آسفالت در حین رانندگی است. این اتفاق، خسارات و عواقب جبران ناپذیری را با خود به همراه خواهد داشت. به علاوه، لاستیک‌های پر باد در شرایط جوی نامساعد و بارش باران یا برف لغزش بیشتری دارند و ممکن است منجر به حادثه شوند.

روش‌های چک کردن باد لاستیک

چک کردن و پایش باد لاستیک ها را می‌توان از روش‌های مختلفی انجام داد:

·         بررسی باد لاستیک با لمس و بررسی چشمی

طبیعتا در این روش دقت بالایی وجود ندارد؛ اما می‌توان با نگاه کردن و لمس لاستیک‌ها تا حدودی تشخیص داد که دارای باد کافی هستند یا خیر.


 

·         فشارسنج های آنالوگ و عقربه‌ای

استفاده از فشارسنج‌های عقربه‌ای، امکان اندازه‌گیری فشار باد تایر را با استفاده از یک صفحه‌ی مدرج و عقربه‌ی متحرک، میسر می‌کند.

 

 

·         استفاده از فشارسنج دیجیتال برای پایش باد تایر

این روش دارای دقت بسیار خوبی برای اندازه گرفتن فشار باد لاستیک‌ها است. در این روش فشارسنج دیجیتال را به والف لاستیک متصل کرده و عددی که نمایش داده می‌شود را می‌خوانند.


 

 

در زمان اندازه گیری فشار باد لاستیک، مطمئن شوید که عدد مشاهده شده با جدول ارائه شده توسط سازنده خودرو و نوع لاستیک مطابقت داشته باشد.

 

 

 

·         سیستم TPMS

سیستم مانیتورینگ باد لاستیک یا TPMS، دقیق‌ترین سیستمی است که برای پایش باد تایر وجود دارد. با استفاده از این سیستم می‌توان باد هر تایر را به صورت الکترونیکی‌ در لحظه تحت کنترل و پایش قرار داد و از طریق بررسی مرتب به آن نظارت داشت. این سسیستم در شرایط اضطراری شما را از وضیعت هر یک از چرخ ها آگاه می سازد.

چرا استفاده از سیستم مانیتورینگ باد لاستیک ضروری است؟

سیستم مانیتورینگ باد لاستیک یا سیستم TPMS، یکی از روش‌های جدید برای افزایش ایمنی رانندگی در حین حرکت بوده و دارای مزایایی همچون کنترل وضعیت فشار و دما تایرها و کاهش احتمال ترکیدگی آن‌ها است. این مزایا می‌توانند برای افرادی که در دمای بالای هوا مجبور به رانندگی هستند یا به صورت مرتب در سفرهای جاده‌ای به سر می‌برند، بسیار مفید باشند. سیستم‌های TPMS نه تنها به افزایش ایمنی سفر در جاده‌ها کمک می‌کنند؛ بلکه در کاهش هزینه‌های جانبی ناشی از ترکیدن لاستیک و حفظ سلامت رینگ‌های خودرو نیز موثر واقع می‌شوند.

 

معرفی TPMS به عنوان یک سیستم کمک راننده ی پیشرفته

سیستم‌های پایش یا کنترل باد لاستیک در دسته‌ی سیستم‌های کمک راننده‌ی پیشرفته قرار می‌گیرند. سیستم‌های کمک راننده‌ی پیشرفته که به نام ADAS  شناخته می‌شوند، برای راحتی و کمک به فرایند رانندگی طراحی شده‌اند و با استفاده از مجموعه‌ای از حسگرها و تکنولوژی‌های مختلف، رانندگان را از رخدادهای احتمالی آگاه می‌کنند. سیستم مانیتورینگ باد لاستیک نیز به عنوان یک سیستم ADAS ارائه شده و هدف آن کمک به داشتن یک تجربه‌ی ایمن در رانندگی، از طریق کنترل منظم باد لاستیک‌ها است.

نحوه عملکرد TPMS

سیستم مانیتورینگ فشار باد لاستیک دارای دو روش اندازه گیری مستقیم و غیر مستقیم است؛ در روش غیر مستقیم، باد لاستیک با میزان چرخش تایرها و سایز چرخ تخمین زده می‌شود. در این روش، نصب سیستم TPMS راحت‌تر و با قیمت مناسب‌تری صورت می‌گیرد؛ اما دقت آن نسبت به روش دیگر بسیار پایین‌تر بوده و نیاز به بازیابی و Reset شدن دارد.

در روش مستقیم، اندازه گیری باد تایر با استفاده از سنسورهایی که به طور مجزا روی هر تایر نصب می‌شوند، انجام می‌گیرد. در صورتی که میزان فشار به پایین‌تر از حد مشخصی برسد یا بالا باشد، خطا به سیستم مرکزی خودرو اعلان خواهد شد. این نوع سیستم فشار و دمای لاستیک را مرتب چک و پایش دقیق‌تر انجام می‌دهد.

ویژگی های یک سیستم مانیتورینگ باد لاستیک

همانند هر سیستم کمک راننده‌ی دیگری، TPMS نیز از بسیاری از آسیب‌ها و خطرات جلوگیری می‌کند. در عین حال استفاده از این سیستم ممکن است چالش‌های خود را نیز به همراه داشته باشد.

مزایای TPMS

استفاده از سیستم‌های پایش باد تایر با فواید زیادی برای خودرو و ایمنی سرنشینان همراه خواهد بود:

§         نظارت دائمی بر فشار باد هر یک از لاستیک‌ها بصورت مستقل

§         کاهش وقوع حوادث جاده‌ای ناشی از ترکیدگی لاستیک

§         کم شدن استهلاک تایرها

§         کاهش فشار روی رینگ‌ها

§         پایداری و ثبات حرکت در سرعت‌های بالا

§         کاهش فاصله طولی بعد از ترمز

§         وارد شدن فشار کم‌تر به موتور

§         بهینه شدن مصرف سوخت

§         افزایش ایمنی رانندگی

§         کمینه شدن بار مالی حاصل از تعویض رینگ و لاستیک

§         کم شدن دغدغه‌ی چک کردن باد تایر برای رانندگان

نکاتی که قبل از خرید TPMS باید بدانید

پیش از خرید سیستم مانیتورینگ فشار لاستیک مناسب برای اتومبیل خود، لازم است به خوبی در مورد آن تحقیق کرده باشید. این کار به شما کمک می‌کند در هنگام خرید از محصولی که می‌خواهید خریداری کنید مطمئن باشید.

نوع سیستم

با توجه به بودجه‌ی خود تصمیم بگیرید که می‌خواهید از سیستم‌های پایش باد مستقیم استفاده کنید، یا ترجیحتان بر سیستم‌های با عملکرد غیر مستقیم است. نوع خودروی شما و میزان نیازتان به هر یک از روش‌ها، در این مورد تاثیر زیادی دارد.

در نظر گرفتن هزینه نگهداری

حتما هزینه‌های جانبی سیستم و برندی که انتخاب می‌کنید را به هزینه‌ی خرید اولیه اضافه کنید و بعد تصمیم بگیرید. تعمیرهای دوره‌ای، تعویض باتری و سنسورهای خراب و سایر هزینه‌های جانبی را در نظر داشته‌باشید.

سازگاری با اتومبیل

سیستم‌های TPMS را می‌توان روی انواع خودروهای سبک و سنگین مثل انواع کامیونت و کامیون، تریلی، اتوبوس‌ها، ون و انواع خودروی سوواری نصب و پیاده سازی کرد. اما باید حتما در نظر داشته باشید سیستمی که تصمیم به خرید آن دارید با نوع خودروی شما مطابقت دارد یا خیر. در صورتی که TPMS با اتومبیل شما همخوانی نداشته باشد، نمی‌تواند به خوب با سیستم‌های مکانیکی و الکترونیکی خودرو هماهنگ شود.

اگر خودرو شما توسط کارخانه به TPMS مجهز نشده است، می توانید از TPMS های مستقل از برق خوردو استفاده نموده تا از چالش های استفاده از برق خودرو و گارانتی در امان باشید.

این تجهیزات در دو نوع سنسور اندازه گیری داخلی و خارجی تولید و عرضه می گردند.

 

هشدارهای یک سیستم TPMS استاندارد

هشدارهای یک سیستم پایش لاستیک استاندارد به شرح زیر است:

1.     کاهش تدریجی باد لاستیک (نشتی لاستیک)

2.     پایین بودن فشار باد لاستیک

3.     بالا بودن فشار باد لاستیک

4.     بالا بودن دمای باد لاستیک

5.     ضعیف بودن سیگنال سنسور

6.     کاهش ولتاژ باتری سنسور

 

 

روش‌های تهیه ی TPMS

برای خرید سیستم مانیتورینگ فشار  باد و دمای لاستیک می‌توانید از روش‌های متعددی اقدام کنید. خرید مستقیم از فروشگاه‌های فروش لاستیک، خدمات آپاراتی یا مراکز تخصصی نصب تجهیزات خودرو، از روش های خرید این سیستم هستند. روش دیگری که از طریق آن می‌توانید اقدام به خرید کنید، استفاده از فروشگاه‌های آنلاین فروش محصولات کمک راننده‌ی پیشرفته‌ است که به شما امکان می‌دهد سیستم‌ها با مشخصات و قیمت‌های مختلف را بررسی کنید. خواندن نظرات کاربران در مورد هر محصول کمک می‌کند تصمیم بهتری برای خرید بگیرید.

یکی از وبسایت‌های معتبر در این زمینه، سایت فروش محصولات هوشمند افزایش ایمنی و پیشگیری از تصادف خودرو، به نام ژیوان متعلق به شرکت سامانه هوشمند ژیوان است که با مراجعه و خرید از این وب سایت می‌توانید دسترسی به تخصص، پشتیبانی و ضمانت‌های بهتری نیز داشته باشید.

سوالات متداول

چرا باید سیستم TPMS را نصب کنم؟

سیستم TPMS به افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از خسارات ناشی از ترکیدگی یا پنچری لاستیک کمک می‌کند.

 

چه نوع سیستم TPMS برای خودرو من مناسب‌تر است؟

بسته به نیاز و بودجه شما، سیستم‌های مستقیم با دقت بالا و هشدار سریع یا سیستم‌های غیرمستقیم با فعال سازی نرم افزار بر روی ECU  اقدام به مجهز نمودن خودرو خود نمایید.

با توجه به نوع نیاز خود می توانید TPMS از نوع مستقیم با سنسور داخلی یا سنسور خارجی بر روی خودروی خود نصب نمایید.

 

هزینه‌های جانبی TPMS شامل چه مواردی می‌شود؟

هزینه‌های جانبی شامل تعویض باتری سنسورها، بازدید دوره‌ای و جایگزینی سنسورهای خراب می‌شود.


متا دیسکریپشن:

راهنمای کامل خرید و استفاده از سیستم مانیتورینگ فشار باد لاستیک (TPMS) برای افزایش ایمنی و کاهش هزینه‌های خودرو از سامانه فروش محصولات کمک راننده هوشمند ژیوان