آیا حجاب در مدارس کانادا ممنوع است؟


کانادا یکی از کشورهای پرطرفدار میان ایرانیان است که برای کار، تحصیل و به طور کلی انتخاب می کنند. اما در برخی مواقع قوانینی در این کشور وجود دارد که با عقاید و آنچه که برای ما یک قانون یا عقیده محسوب می شود، مغایرت دارد.

حجاب در مدارس کانادا یکی از این موارد است که قصد داریم در ادامه به آن بپردازیم. با ما همراه باشید تا به این پرسش که آیا حجاب در مدارس کانادا ممنوع است؟ یا خیر، پاسخ دهیم.

قوانین حجاب در مدارس کانادا

کانادا کشوری است که غنی از فرهنگ های ملل مختلف است. عقاید مذهبی نیز در این کشور به دلیل وجود مردم مسلمان زیادی که در آن ساکن هستند، مطابق با قوانین حقوق بشر به رسمیت شناخته می شود. بنابراین، قوانین حجاب در مدارس کانادا برای مسلمانان کاملاً پذیرفته شده است و می توانند با هر نوع لباس و پوشش مذهبی در این کشور به تحصیل بپردازند. حجاب در مدارس کانادا مختص مدارس خاصی نیست. به این معنی که می توان با حجاب در مدارس دولتی یا خصوصی کانادا به تحصیل پرداخت. در این میان تنها یک استان در این کشور وجود دارد که قوانین منع حجاب در مدارس کانادا را در ایالت خود وضع کرده است که در ادامه به معرفی آن پرداخته می شود.

به طور کلی در صورتی که مایل به تحصیل در کانادا هستید، پیشنهاد می کنیم پیش از هر اقدامی با یک مؤسسه مهاجرتی معتبر مشورت نمایید. برخی از این مؤسسات به طور تخصصی توانایی اخذ پذیرش از مدارس و دانشگاه های معتبر دنیا را دارند. به علاوه شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل در مدارس کانادا می‌توانید به صفحه زیر از سایت بینا استادی مراجعه کنید:

https://binastudy.com/canada/study/schools/

ممنوعیت حجاب در استان های کانادا

به طور کلی تمام استان های کانادا بدون ممنوعیت حجاب هستند به جزء ایالت کبک کانادا. استان کبک در سال ۱۹۹۴ به دنبال تعلیق یک دانش آموز از تحصیل به دلیل داشتن حجاب در یک دبیرستان فرانسوی تحولی در قوانین خود ایجاد کرد. تا جایی که حتی حضور معلمان با حجاب نیز برای تدریس در مدارس این کشور منع شد.

در نهایت پس از این اتفاق در سال ۱۹۹۵، اتحادیه معلمان کبک به طور رسمی ممنوعیت حجاب در مدارس دولتی این ایالت را تحت عنوان لایحه ۲۱، اعلام کردند. دلیل این امر این بود که کبک خود را یک استان سکولار می دانست. به این معنی که این ایالت به هیچ باور دینی محدود نمی شود. به علاوه مقامات این ایالت بر این عقیده بودند که عقاید مذهبی را باید از آموزش حذف کرد. زیرا آن ها تصور می کردند حضور دانش آموزان یا معلمان با حجاب در کلاس های درس، با اهداف آموزشی تضاد و مغایرت دارند و می تواند بر سایر دانش آموزان تأثیرگذار باشند. در نهایت در سال ۱۹۹۵ به این نتیجه رسیدند که با قانون ممنوعیت حجاب در مدارس این استان موافقت کنند. در خصوص ممنوعیت حجاب در کبک مقاله زیر اطلاعات تکمیلی را ارائه کرده است:

https://www.nytimes.com/2020/03/07/world/canada/quebec-religious-symbols-ban.html

اما خبر خوش این است که؛ همه استان های کانادا به جزء کبک ممنوعیت حجاب در مدارس کانادا را ندارند و به راحتی می توان برای تحصیل در آن ها درخواست داد. در این راستا می توانید از وکلا و مؤسسات معتبر مهاجرتی راهنمایی و مشاوره دریافت کنید.

اما اگر ساکن استان کبک هستید از طریق ۳ راهکار ارائه شده در زیر ممکن است راهی برای تحصیل با حجاب در مدارس کانادا پیش رو داشته باشید.

۳ راهکار تحصیل با حجاب در مدارس کانادا

اگر به دنبال شرایطی هستید که فرزندان خود را در مدارس کانادا برای تحصیل بفرستید و مسئله حجاب نیز برایتان مهم است، ۳ راهکار پیشنهادی زیر ممکن است برای شما کارساز باشد:

·            برای مدارسی خارج استان کبک درخواست پذیرش خود را ارسال کنید.

·            در صورتی که استان زندگی شما کبک است، برای تحصیل با حجاب در مدارس کانادا می توانید به مدارس خصوصی این ایالت درخواست دهید. در برخی مواقع ممکن است این قوانین را برای افراد مسلمان به رسمیت بشناسند.

·            تحصیل در مدارس کاتولیک، به دلیل داشتن شرایط مذهبی خاص نیز می تواند انتخاب دیگری برای شما باشد. تحصیل با حجاب در مدارس کانادا از طریق مدارس کاتولیک به دلیل داشتن حجاب و تک جنسیتی بودن بسیار شبیه ایران است. البته ذکر این نکته ضروری است که در برخی مدارس کاتولیک استان کبک نیز ممکن است شرایط تحصیلی خاصی وجود داشته باشد که می توانید از طریق وب سایت این مدارس و یا تماس با آن ها، اطلاعات تکمیلی را دریافت کنید.

در سال های اخیر جوامع مسلمان و مذهبی ساکن در استان کبک کمپین ها و اعتراضات گسترده ای نسبت به این قوانین داشته اند که تا حدودی نیز موفق بوده اند. تا جایی که تبعیض حجاب در مدارس کانادا در استان کبک به نسبت کمتر شده است. با این حال همچنان محدودیت هایی وجود دارد که امید است در آینده برداشته شوند.

لباس فرم در مدارس کانادا

یکی دیگر از قوانین مربوط به پوشش در مدارس کانادا، آشنایی با لباس فرم در مدارس این کشور می باشد. لباس فرم در مدارس کانادا مانند ایران، به منزله وجود یک هماهنگی و نظم در پوشش دانش آموزان محسوب می شود. این امر به نوعی این حس را به آن ها می دهد که همه در یک سطح قرار دارند و هیچ کس نسبت به دیگری برتری خاصی ندارد.

با این حال در مدارس عمومی کانادا اجباری برای پوشیدن لباس فرم وجود ندارد و ممکن است دانش آموزان حتی با لباس های شخصی در مدرسه حضور پیدا کنند. قوانین مربوط به لباس فرم بیشتر مدارس خصوصی برقرار است. این فرم ها به صورت های مختلف در طرح ها و رنگ های متفاوتی می باشد.

به عنوان نمونه در برخی مدارس لباس فرم به صورت پیراهن و دامن برای دخترها و پیراهن و شلوار برای پسرها ارائه می شود که طرح و رنگ آن بسته به قوانین و سیاست های هر مدرسه متفاوت خواهد بود.

جمع بندی

حجاب در مدارس کانادا برای مسلمان به ویژه ایرانی هایی که ساکن این کشور هستند می تواند بسیار مهم باشد. شرایط تحصیل در کانادا قوانین مختص به خود را دارد که باید پیش از هر کاری نسبت به آن ها آگاهی کامل داشت. آشنایی با قوانین حجاب در مدارس کانادا نیز برای افرادی که به دنبال تحصیل فرزندان خود در این کشور هستند و در عین حال به مسائل مربوط به حجاب نیز پایبند هستند اهمیت بسزایی دارد.

خوشبختانه تحصیل با حجاب در مدارس کانادا به جزء در یک استان، ممنوعیتی ندارد. استان کبک تنها ایالت این کشور است که اجازه تحصیل با حجاب را به دانش آموزان نمی دهد؛ بنابراین می توانید در همه استان های کانادا برای پذیرش اقدام کنید. اگر مقیم استان کبک هستید و به دنبال تحصیل در مدارس این ایالت می باشید می توانید برای مدارس کاتولیک که کاملاً مذهبی هستند، درخواست دهید. در همین راستا پیشنهاد می کنیم حتماً از وکلا و مؤسسات معتبر مهاجرتی نیز مشاوره دریافت کنید.