ممنوع الخروجی 100 صاحب منصب

سخنگوی قوه قضاییه گفت: پرونده احمدی نژاد تشکیل شده که بخشی با شکایت شاکیان خصوصی است و بخشی با ورود مدعی العموم؛ اینکه چرا دادگاهش تشکیل نمی‌شود قبلا توضیح داده ام.
به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای روز یکشنبه در صد و بیست و نهمین نشست خبری روز خبرنگار را تبریک گفت و اضافه کرد: اگر خبرنگاران به وظیفه رسانه ای خود عمل کنند از مفاسد اجتماعی می‌توانند جلوگیری کنند.
وی درباره پرونده‌های اقتصادی اخیر گفت: در پرونده‌های اقتصادی اخیر ٦٧ متخلف بازداشت شدند، ١٠٠نفر از متخلفان از کارمند دولت و صاحب منصب گرفته تا غیره ممنوع الخروج شدند و برای ٢٥ پرونده نیز کیفرخواست صادر شده است.
وی با اعلام صدور کیفرخواست ٢٥ پرونده ویژه مفسدان اقتصادی گفت: ٦ شعبه دادگاه هرکدام با حضور سه قاضی با سابقه دست کم ٢٠ ساله فعلا برای این پرونده‌ها اختصاص یافت که در صورت لزوم تعداد شعبه‌ها و قضات افزایش می‌یابد.


در این جلسه، خبرنگاری پرسید آیا اینکه پسر آقای نوبخت به جرم حمل سلاح و مهمات بازداشت شده، صحت دارد یا نه که محسنی اژه ای با لبخندی گفت: اینکه اسم بردید محذورم جواب بدهم اما اگر چیزی باشد شما خبرنگار هستید دیر یا زود مطلع می‌شوید.
معاون اول قوه قضاییه درباره اتهاماتی که در جلسه استیضاح وزیر کار در مجلس بین نمایندگان و وزیر رد و بدل شد و اینکه آیا مدعی العموم می‌تواند به این موارد ورود داشته باشد، گفت: طبق موادی از قانون تعزیرات اگر مدیران، کارکنان و روسای سازمان‌ها از فسادی اطلاعی داشته باشند، موظف هستند حسب مورد اطلاعات خود را به دستگاه قضایی یا اداری ارائه کنند. طبق این قانون اگر چنانچه اطلاع ندادند به حبس و انفصال خدمت محکوم می‌شوند.
وی افزود: پس افراد مطلع قانون موظف هستند به مراجع ذیصلاح قضایی یا اداری اطلاع دهند و گرنه خودشان به عنوان متهم تحت تعقیب قرار می‌گیرند و مدعی العموم ورود می‌کند. اگر آنها دلیل و مدرکی نسبت به این ادعاهایشان دارند مدعی العموم می‌تواند ورود کند که چرا این اطلاعات را قبل از ارائه به مرجع قضایی به مردم افشا کردید و اگر بدون مدرک باشد، به دلیل تشویش اذهان عمومی تحت تعقیب قرار می‌گیرند.
به گفته اژه ای، مجلس هیاتی دارد که تشخیص می‌دهد اظهارات قابل پیگیری است یا اینکه در راستای وظایف نمایندگی است. باید دید مطالب مطرح شده جزو وظایف نمایندگی بوده یا نه و اینکه شاکی خصوصی دارد یا نه.
سخنگوی قوه قصاییه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه قاطعیت و تناسب برخورد دستگاه قضا با جرم افراد مانند پرونده برادران ریخته گران را افکار عمومی چگونه متوجه شود، گفت: در مرقومه اخیری که از رهبری اجازه گرفته شد، یکی از مواردش همین بود. طبق قانون حق انتشار دادگاه‌ها علنی وجود ندارد اما اجازه گرفتیم دادگاه‌هایی که علنی برگزار می‌شود، حق انتشارش باشد و با نام و نشان افراد اخبار منتشر شود.
وی ابراز امیدواری کرد، با انتشار دادگاه‌های علنی و عدم تخفیف و تعلیق و آزادی، قاطعیت و اثر لازم را داشته باشد. 
سخنگوی قوه قضاییه درباره اینکه آیا وقت دادگاه برای رحیم مشایی تعیین شده است یا نه، گفت: نه؛ پرونده اشکالاتی داشت که در دادسرا در حال رسیدگی است هنوز وقت دادگاه تعیین نشده است، امیدوارم طول نکشد و هرچه زودتر دادگاه تشکیل شود چون اشکالات را دادسرا رفع کرد.
اژه ای درباره اظهارات یک نماینده مجلس مبنی بر گم شدن ٩ میلیارد دلار گفت: دادستان تهران آقای یوسفیان ملا، نماینده مجلس که آدم فعالی هم هست، را خواست تا مستندات و مدارکش را برای بیان این حرف بیان کند او پاسخ داد من این طور نگفتم و گفتم این مقدارش این گونه خرج شد و بقیه معلوم نیست، کجاست.
وی اضافه کرد: دولتمردان فعلی راجع به دولت دهم همین حرف را زدند که ١٨ میلیارد دلار گم شد که چنین نیست؛ اگر نمی‌دانید پول کجاست دلیل بر گم شدنش نیست.
معاون اول قوه قضاییه درباره اعتراضات مردمی و کشته شدن یک جوان در کرج و بازداشت معترضان، گفت: یک بحث دشمن و اقداماتی داریم مبنی بر آتش زدن و تخریب که از ناحیه مردم اتفاق نمی‌افتد؛ ممکن است کسی عصبانی شود اما در عصبانیت هم این کار را نمی‌کند. مردم بین کار ضد انقلاب، کار ستون پنجم و کار مردم مرز قائل می‌شوند.
وی اضافه کرد: با این همه تبلیغات رسانه‌های دشمن مردم اجازه ندادند کاری خارج از مسیر اتفاق بیفتد؛ در همان صحنه اعتراض، پلیس تعدادی را دستگیر می‌کند اما نگهداری نمی‌شوند بسیاری از آنان در صحنه دستگیر و کنترل می‌شوند اما بعد از چند ساعت آزاد می‌شوند. 
وی ادامه داد: ممکن است برخی اشتباهی دستگیر شوند و این به معنای اقدام خلاف قانون انجام دادن نیست؛ تعداد بازداشتی بابت اعتراضات در زندان بسیار اندک است. بیشتر لیدرهای قضیه یا افرادی هستند که در صحنه اعتراض مرتکب جرم شده اند. 
وی درباره احضار شدن رئیس (سابق) حراست بانک مرکزی و صدور قرار بازداشت برای او، گفت: این فرد احضار شد و از او تحقیق شد اما اینکه منجر به بازداشت شد یا نه، بروم بیرون از جلسه مطلع می‌شوم.
سخنگوی دستگاه قضایی درباره در دستور کار بودن یا نبودن احضار رئیس سابق بانک مرکزی، گفت: اینکه دستگیری کسی در دستور کار باشد یا نباشد، زمانی اتفاق می‌افتد که اتهامی متوجه کسی شود. تا این لحظه که خبر ندارم هنوز پرونده‌ها به آنجا نرسیده که نیاز به احضار ایشان باشد.
اژه ای درباره اینکه چرا قوه قضاییه اسامی افراد مجرم را اعلام نمی‌کند، اظهار داشت: بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری، اجازه نداریم تا زمان قطعیت حکم را اعلام کنیم. 
خبرنگاری از معاون اول قوه قضاییه پرسید که آیا آقایان خسروتاج و آذرمهر در بحث تخلفات خودرویی بازداشت شدند یا نه که اژه ای باز با کمی مکث و اظهار این جمله که چرا نام افراد را بیان کردید، گفت: نفر اولی که گفتید بازداشت نشده است و اگر وثیقه ای برای او صادر شده یا نه، نمی‌دانم؛ اما از او تحقیق شد. نفر دوم اما بازداشت بود اینکه الان آزاد شد یا نه نمی‌دانم.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این پرسش که آیا تخلف دختر نعمت زاده وزیر سابق صنعت صحت دارد یا نه، گفت: خبرش را شنیدم اما چون سازمان تعزیرات به موضوع رسیدگی می‌کند، در جریان نیستم.