کدام چهره‌های معروف و غیرمعروف خانه نشین می‌شوند؟

آفتاب یزد: قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاههای اجرایی و دولتی روز 27 شهریور از سوی رئیس‌جمهوربرای
اجرا به «سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ شد. این قانون را
علی لاریجانی رئیس مجلس 3 روز قبل از رئیس‌جمهور برای اجرا ابلاغ کرد. تصویب این قانون در مجلس به تاریخ 6 شهریور صورت گرفته بود و شورای نگهبان هم آن را تایید کرد.
مقاومت بخشی از مدیران سالخورده در برابر این قانون بی‌سابقه بود. آنها ناراضی از وضع پیش آمده سریعا به دنبال ماده واحده‌ها و تبصره‌های قانونی رفتند تا بلکه بتوانند محملی قانونی برای ادامه فعالیت خود پیدا کنند. برخی نیز به بنیاد شهید رفتند تا درصد جانبازی بگیرند اما شهیدی رئیس بنیاد شهید همان زمان با اشاره به اعمال فشار بر این سازمان برای تایید وضعیت جانبازی برخی مدیران گفت که هیچ نوع توصیه و اعمال فشاری بر اجرای وظایف قانونی بنیاد تاثیر نمی‌گذارد وبه مسئولان بنیاد اجازه هیچ اعمال نفوذی در این زمینه نخواهند داد..


برخی مدیران سالخورده چند شغله و شیفته خدمت در نخستین گام وکلای خود را فراخوانده و از آنها خواستند تمام راه‌های در رو برای شامل حال نشدن مصوبه را پیدا کنند.

> افراد معاف از قانون
اما این قانون چه کسانی را مستثنی می‌کند؟ طبق این قانون فقط در کادر مدیریتی نظام حدود ۳۵۰ نفر هستند که شامل وزرا و معاونان رئیس‌جمهور، فقها و حقوقدانان شورای نگهبان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌شوند که این افراد از قانون اخیر مستثنی هستند و بازنشستگان آنها می‌توانند همچنان به کار خود ادامه دهند.. در همین راستا تبصره 1 ماده واحده قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان که 20 اردیبهشت 95
تصویب شده بود اینگونه اصلاح شد که " به کارگیری بازنشستگان، در سمتهای مذکور در بندهای (الف)، (ب) و(ج) ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب هشتم مهر 1386 مجاز است." این به آن معناست که روسای سه قوه، معاون اول رئیس‌جمهور، نواب رئیس مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای نگهبان و همچنین وزرا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونین رئیس‌جمهور از قانون به‌کارگیری بازنشستگان مستثنی هستند. رئیس صدا و سیما نیز به دلیل انتصاب مستقیم از سوی رهبر انقلاب، مشمول قانون نمی‌شود. مصباحی مقدم نماینده پیشین مجلس گفته از آنجا که عضویت در مجمع تشخیص شغل نیست، اعضای فعلی آن مجمع نیزشامل این قانون منع به کار گیری بازنشستگان شوند.

> بازنشستگان کدام نهادها باید بروند؟
مابقی مسئولان دولتی از جمله استانداران، معاونین وزرا و سفرا شامل حال این قانون می‌شوند. بازنشستگان نیروهای مسلح هم در برخی موارد استثنایی با اجازه مقام رهبری می‌توانند به کارشان ادامه دهند. برای یک وزارتخانه هم شرایط خوبی در نظر گرفته شده و آن هم و زارت اطلاعات است که به کار گیری بازنشستگان آن تا سقف یک درصد از مجموع نیروهای شاغل رسمی آن نه در هر رده مدیریتی مجاز می‌باشند.

> آخرین گروه معاف
جانبازان بالای پنجاه درصد، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا هستند که آنها نیز از شمول این قانون مستثنی می‌باشند. کل آنچه تبصره‌ها و قوانین مقرر کردند معافیت‌ها ی ذکر شده در بالا بود. اما طی روزهای اخیر تلاش‌های زیادی صورت گرفت تا برخی با استناد به معافیت‌های ذکر شده بتوانند راه گریزی برای خود پیدا کنند. شهرداری‌ها و فدراسیون‌های ورزشی از جمله مقاومت کنندگان سرسخت در برایر این قانون بودند که هر بار به طریقی در تلاش برای معاف کردن مدیران سالخورده خود از رفتن بوده اند. پیرمردهای خانه نشین دولتی در وزارتخانه‌ها که باید با این قانون استعفا دهند کم نیستند.
در میان اسامی آنها نام‌های اشنایی هم دیده می‌شود که اگر نتوانند درصد جانبازی یا اجازه خاص برای خود کسب کنند باید به خانه رفته و دوران فراغت خود را سپری کنند.
دلیل هجوم مدیران ورزشی به بنیاد شهید طی روزهای اخیر برای کسب درصد جانبازی تلاش برای بقا بوده است. برخی از این مدیران حتی فیلم‌های آرشیوی حضور خود در جبهه‌های جنگ را جمع آوری کردند اما مشکل اینجاست که اگر دوندگی‌های آنها در بنیاد شهید یا هر نهاد دیگری تا قبل از ابلاغ قانون نتیجه نداده دیگر کار چندانی نمی‌توانند از پیش ببرند و رفتنشان قطعی خواهد بود.
حمیدرضا فولادگر نماینده مجلس گفته : همه موسسات شرکت‌های دولتی و شبه دولتی که از بیت المال استفاده می‌کنند، شامل این قانون می‌شوند و باید بازنشستگان این سازمان‌ها ظرف دو ماه ترک خدمت کنند.

>مقاومت سرسختانه ورزشی‌ها
برای خانه نشین شدن
در وزارت ورزش اما حال و هوای دیگری وجود دارد. مقاومت بسیار سرسختانه است و مدیران سالخورده ورزشی به راحتی جا نمی‌زنند.
ورزشی‌ها استدلال برای ماندگاری را با این ادعا آغاز کردند که ممکن است کنار گذاشتن روسای بازنشسته فدراسیون‌ها دخالت دولت به حساب آید و ورود نهادهای بین المللی را موجب شود اما " رغبتی" مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی ونظارت وزارت ورزش می‌گوید بازنشسته‌های ورزش به صورت مصلحت آمیز باید خود کنار بروند و وزارت ورزش کسی را برکنار نمی‌کند.
مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال نیز با اشاره به قانونی شدن منع استفاده از بازنشستگان گفت: این فدراسیون از چند سال پیش یک نهاد غیردولتی است و نباید فوتبال ملی را اسیر برخی حاشیه‌ها کرد.
با این حال او اخیرا مقاومت را کنار گذاشت و گفت: در بحث قانون بازنشسته‌ها صد درصد تابع قانون هستم. ‌محمدرضا داورزنی معاون وزیر ورزش هم از جمله چهره‌های مطرحی است که طبق قانون باید بروند اما او خود روایت دیگری دارد و می‌گوید: من از سال ۷۹ از سپاه به سازمان تربیت بدنی منتقل شدم و در حال حاضر نیز کارمند وزارت ورزش هستم و بنابراین بازنشسته نیستم!. فریبا محمدیان معاون امور بانوان وزارت ورزش هم در حالی به این سمت رسیده بود که حکم بازنشستگی خود را از آموزش پرورش دریافت کرده بود و اصلا به همین دلیل از ریاست فدراسیون اسکیت که سال ٩٢ عهده دار آن شده بود، کنار رفت. البته داور زنی در دفاع از او می‌گوید: او بازنشستگی زودتر از موعد داشته و دیوان عدالت باید حکم دهد که وضعیت او چگونه خواهد بود.
به این ترتیب نزدیک به 12 فدراسیون ورزشی هستند که مدیران سالخورده و بازنشسته دارند و در فدراسیون‌هایی همچون فوتبال، والیبال، هندبال، قایقرانی، کاراته، جودو، تنیس، هاکی، قایقرانی، ورزش‌های رزمی، ورزش‌های همگانی وضعیت قرمز مدیریتی ایجاد شده است.
بخش حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال اما می‌گوید این قانون مطلقا در فدراسیون فوتبال قابل اجرا نیست چون این فدراسیون دولتی نیست.
سید محمد پولادگر رئیس تکواندو می‌گوید : ۳۰ سال سابقه خدمت من هنوز کامل نشده است. فوق لیسانس دارم و می‌توانم تا ۳۵ سال به خدمت ادامه دهم و بازنشسته نیستم.
رشیدی رئیس فدراسیون ورزش‌های رزمی نیز می‌گوید : نام من به اشتباه وارد این لیست شده و من را با یک محمود رشیدی دیگر اشتباه گرفته‌اند. من بازنشسته نیستم.
محمد درخشان رئیس فدراسیون جودو اما بازنشسته بودن خود را می‌پذیرد و می‌گوید:‌ اگر قانون اجازه دهد همچنان ادامه می‌دهیم وگرنه می‌رویم و به کار و زندگی‌مان می‌رسیم.
محمد صادق فرجی رئیس فدراسیون کاراته نیز بازنشسته‌ای است که با ۲۵ سال سابقه بازنشسته شده و قبل از تصویب قانون فوق درخواست بازگشت به کار داده است و ممکن است بتواند ۵ سال دیگر به خدمت خود ادامه دهد.احمد ضیایی رئیس فدراسیون والیبال هم با تاکید بر اینکه دنبال درصد جانبازی‌اش نخواهد رفت گفت: اگر شرایط را فراهم کردند کار را ادامه می‌دهیم در غیر این صورت خداحافظی خواهیم کرد.پیشتر مسعود سلطانی فر وزیر ورزش گفته بود بازنشسته‌های ورزش در هفته اول ابلاغ قانون کنار می‌روند و به زودی سرپرست فدراسیون‌های مشمول قانون، معرفی می‌شوند. به گفته مدیرکل دفتر امور مشترک فدراسیون‏‎ها برخی روسای فدراسیون‎ها در تماس با وزارت ورزش پیگیر وضعیت بازنشستگی خود بوده‎اند اما هنوز عملا استعفایی رخ نداده است.

>چهره‌های مطرحی که باید بروند
گرچه وزارتخانه‌های دولتی ظاهرا در موضوع خداحافظی با مدیران سالخورده خود پیشقدم بوده‌اند اما هنوز مشخص نیست افراد مطروحه به صورت قطعی عزم رفتن خواهند داشت یا خیر. از میان چهره‌های دولتی که حتما باید بروند شاید نام‌هایی چون اکبر ترکان رئیس هئیت مدیره شستا و ابوالقاسم سرحدی زاده مشاور وزیر رفاه که در کابینه میرحسین موسوی هم وزیر کار بوده و در مجلس ششم بر اثر سکته مغزی از ادامه فعالیت بازماند بیشتر به چشم می‌آید.

>وضعیت زیر مجموعه‌های وزارت کشور
وزیر کشور با اشاره به ابلاغ قانون جدید منع بکارگیری بازنشستگان، گفته اکنون تعدادی از استانداران هستند که باید جابه‌جا شوند.
بر اساس قانون جدید ۱۴ استاندار،
۱۴ معاون استاندار و ۵ فرماندار جابه‌جاییشان قطعی است. به گفته ناصریان معاون رحمانی فضلی 75 تا 80 کارمند فعلی وزارت کشور جزو بازنشستگان هستند. در وزارت خانه صمت تحت مدیریت شریعتمداری نیز هفت معاون وزارت شامل قانون منع به کارگیری بازنشستگان بودند که پس از ابلاغ این قانون توسط رئیس‌جمهور همگی در حمایت از این تصمیم استعفا دادند.

>موج مدیران بازنشسته در وزارت رفاه
در وزارت رفاه نیز مدیران زیادی نامشان به عنوان افراد در شرف خداحافظی مطرح شده است؛ از جمله : سازگارنژاد، معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها، میدری، معاون رفاه اجتماعی، کلانتری، معاون امور تعاون، مشیریان، معاون روابط کار، واعظ مهدوی، مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر، سپهری، رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی، لطفی، مدیر عامل شستا، رستمی، مدیرعامل سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی، طاهایی، مشاور و بازرس ویژه وزیر و نجفی، رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی بهزیستی و تامین اجتماعی از جمله افرادی هستند که نام آنها به عنوان افراد بازنشسته مطرح شده است.همچنین اگر انوشیروان محسنی بندپی سرپرست وزارت تعاون و کار نیز به عنوان وزیر پیشنهادی از طرف دولت معرفی نشود، چهاردهمین مدیری است که باید از این وزارتخانه خداحافظی کند.

>وضعیت شهرداری‌ها و شوراهای شهر
از دیگر بخش‌های سرسخت و ناخشنود از قانون بکارگیری بازنشستگان شهرداری‌ها هستند که درگیر پیچ و خم‌های استعلام شده‌اند تا بلکه راه گریزی برای خود پیدا کنند. فشارها به قدری زیاد و اظهار نظرها آنچنان متناقض و سردرگم بود که وزارت کشور ناچار شد از دیوان محاسبات و معاونت حقوقی ریاست جمهوری استعلام کند که آیا قانون جنجالی شامل حال شهرداران هم می‌شود یا خیر. مدیران پیر و سالخورده در بخش مدیریت شهری به خصوص در استان‌هایی همچون فارس صدای همه را در آورده‌اند بطوری‌که احمدرضا دستغیب رئیس شورای شهر شیراز اخیرا با استقبال از قانون منع بکارگیری بازنشستگان گفت که شهر شیراز و استان فارس با وجود مدیران پیر و سالخورده نمی‌تواند راهی به توسعه پیدا کند. در تهران نیز تلاش‌ها برای نگهداشتن افشانی شهردار تهران از شورای شهر آغاز شد. محسن هاشمی و دیگر اعضای شورا بیشترین تلاش را داشتند تا افشانی حفظ شود. محسن هاشمی رفسنجانی گفته : استدلال‌های حقوقی مبتنی بر ماندن افشانی توسط ابراهیم امینی عضو حقوقی شورای شهر بررسی و تصحیح طی نامه‌ای به وزیر کشور ارسال شده و ما حداکثر تلاش خود را می‌کنیم تا از تفسیر قانون برای حفظ محمدعلی افشانی در پست شهرداری تهران استفاده کنیم.
این در حالی است که در نشست بررسی حقوقی دایره شمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان که اخیرا برگزار شد برخی
حقوق دانان معتقد بودند هیچ ادله‌ای برای مستثنی کردن شهرداران از این قانون وجود ندارد. رئیس فراکسیون جوانان مجلس نیز گفته:‌ تمامی استانداران و شهرداران مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان هستند. سید فرید موسوی تصریح کرد:‌ مجلس برای فرد قانون نمی‌نویسد. این قانون شامل همه شهرداران می‌شود. بر اساس مصوبه مجلس شهرداران و استانداران نیز مشمول قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان هستند اما می‌توانند مشاور پاره وقت شوند...
با این حال تغییرات در بدنه مدیریت میانی مورد استقبال بوده بطوری‌که ابراهیم شیخ معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران می‌گوید : ۴۰ مدیر بازنشسته شهرداری شناسایی شده و تدابیر لازم برای جایگزینی آنها نیز اندیشیده شده است...

>ژن‌های خوب به جای پدران بازنشسته!
مطرح شدن رفتن مدیران سالخورده، نگرانی در باره جایگزینی ژن‌های خوب به جای بازنشسته‌ها را بر سر زبانها انداخته است. از دیر باز یک رسم و عرف در مشاغل دولتی وجود داشت که گرچه جنبه قانونی نداشت اما جنبه اجرایی یافته بود. بحث استخدام فرزندان کارمندان بازنشسته دولتی سال‌هاست که علاوه‌بر مطرح‌بودن، اعمال نیز می‌شود. با این‌حال، این موضوع هیچ‌گاه جز درون خود سازمان‌ها به صورت علنی گزارش نشده است. بر طبق این عرف پسران افراد بازنشسته می‌توانند جای پدر پیر خود را بگیرند یا به عنوان یک سهمیه در بخشی دیگر مشغول به کار شوند. گرچه هنوز در خصوص قانون منع به کارگیری
بازنشستگان موضوع حضور فرزندان به جای پدر بررسی نشده اما همین رسم دیرین
شاید موجب شود ژن‌های خوب و آقا زاده‌های میانی بتوانند فرصت را غنیمت شمرده و وارد کارزار شوند.

>اگر بازنشسته‌ها نروند چه خواهد شد؟
مدیران ورزشی و دیگر مدیران سالخورده دو ماه از زمان ابلاغ قانون فرصت دارند تا به خانه‌ها بازگردند و اگر نروند و با قلدری بخواهند به ماندن خود ادامه دهند با دستور دیوان محاسبات به ذی‌حسابان و مقامات مالی، پرداخت حقوق و هر پرداختی دیگری در وجه آنها ممنوع می‌شود. همچنین امضای فرد بازنشسته مسدود شده و دیگر وی نمی‌تواند به نام دستگاه صاحب امضای مالی باشد.
اکنون به نظر می‌رسد هرگونه به کارگیری افراد بازنشسته در پست‌ها و سمت‌ها جرم است و حتی از مردم خواسته شده اگر موردی را دیدند گزارش کنند تا با آن برخورد شود.
احسان قاضی زاده عضو فراکسیون جوانان مجلس با بیان اینکه حضور بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی عنوان مجرمانه دارد، گفت: دادستان‌ها، کارکنان دستگاه‌ها و مردم می‌توانند علیه افراد بازنشسته شاغل اعلام جرم کنند.
علی اصغر یوسف نژاد عضو هیئت رئیسه مجلس هم گفته: تمام راه‌های دور زدن قانون منع به کارگیری بازنشستگان بسته شده است و کمیسیون‌های تخصصی و بخش نظارت مجلس هم بر اجرای دقیق این قانون نظارت می‌کنند.
افراد بازنشسته تا ۲۴ آبان ماه، فرصت دارند به صورت داوطلبانه استعفا بدهند، در مرحله بعد از مدیران دستگاه‌های اجرایی خواسته می‌شود این افراد را جابه‌جا کنند.