هفت کاندیدا ی اصلی شهرداری تهران چه کسانی هستند؟

آفتاب یزد- گروه سیاسی: با توجه به آنکه استفساریه مستثنی کردن شهردار تهران از قانون منع به کارگیری بازنشستگان در مجلس شورای اسلامی رای لازم را نیاورد، براساس گفته‌های علی اعطا عضو شورای شهر، افشانی شهردار فعلی حداکثر تا 24 آبان، یعنی کمتر از دو هفته دیگر در این مقام خواهد ماند و شورا شخص دیگری را به جای او بر خواهد گزید. شهردار خود درمصاحبه و نامه‌ای رسمی به محسن‌هاشمی رئیس شورای شهر اعلام کرد که « نه استعفا می‌دهد و نه به دیوان عدالت متوسل خواهد شد تا در پست شهرداری بماند» و تا پایان دوره تعیین شده در 24 آبان به کار خود ادامه خواهد داد. حال مهم‌ترین پرسش این است که سومین شهردار منتخب شورای شهر اصلاح طلب چه‌کسی خواهد بود؟

>انتخاب شهردار جدید
براساس اعلام اعضای شورای شهر این بار روند انتخاب شهردار همچون دوره‌های گذشته طولانی نخواهد بود و این انتخاب تا 22 آبان ماه جاری انجام می‌گیرد. بر این اساس دوشنبه گذشته 7 آبان، اعضای شورای شهر هر کدام در جلسه استمزاجی نام پنج نفر را به عنوان پیشنهاد ارائه کردند. همچنین، قرار است شنبه 12 آبان براساس رای‌گیری مخفی از میان نام این سی نفر پنج نفر انتخاب شوند. سه‌شنبه 20 آبان نیز این پنج نفر در صحن شورای شهر تهران حاضر خواهند شد تا نقطه نظرات خود را با اعضای شورای شهر در میان بگذارند و در پایان جلسه نیز دو نفر از میان این پنج نفر انتخاب می‌شوند و در نهایت در 22 آبان ماه از میان این دو نفر یک نفر به عنوان هفتاد و دومین شهردار تهران (با احتساب سرپرست‌ها ) منصوب خواهد شد.



>انتشار لیست سی نفره
بر اساس رای‌گیری روز دوشنبه نام این سی نفر به عنوان گزینه‌های که شهردار آتی از میان آنها انتخاب می‌شود اعلام شد: « عباس آخوندی، معصومه ابتکار، علی‌اصغر احمدی، رضا اردکانیان، جواد امام، حمید امامی، غلامرضا انصاری، ابراهیم انصاری لاری، محسن پورسیدآقایی، کامل تقوی‌نژاد، نصرالله جهانگرد، سمیع‌الله حسینی مکارم، پیروز حناچی، صادق خرازی، محمدرضا خواجه‌نصیر، علی ربیعی، مصطفی سالاری، مصطفی سلیمی، ابراهیم شیخ، رسول کشت‌پور، الهه کولایی، ایرج معزی، علی مقدس‌زاده، مصطفی موسوی‌لاری، شهیندخت مولاوردی، حجت‌الله میرزایی، محمدرضا واعظ مهدوی، علی اوسط‌هاشمی، مناف‌هاشمی و محسن‌هاشمی رفسنجانی به عنوان گزینه‌های شهردار تهران انتخاب شدند.» برخی منابع اعلام کردند که بر اساس رای‌گیری استمزاجی صورت گرفته اعضای شورای شهر از میان این افراد به این گزینه‌ها رای داده‌اند: «عباس آخوندی با 11 رای حائز بیشترین رای شده است، علی اوسط‌هاشمی با 8 رای دوم شده است، نصر الله جهانگرد 7 رای،محسن‌هاشمی و سید کامل تقوی نژاد هر کدام 6 رای و همچنین پیروز حناچی با 5 رای در رتبه بعدی قرار گرفته است.» این رای‌گیری و آرای اعلامی البته از سوی تعدادی از اعضای شورای شهر تکذیب شد، هر چند به دلیل عدم یکدست بودن اعضای شورا در روند انتخاب شهردار قبلی نیز چنین خبرهای به مطبوعات درز می‌کرد و علی رغم تکذیب برخی، صحیح بودن آن بعداً تایید می‌شد.

>نخودی‌های لیست
رخداد جالب اما وجود افرادی در این لیست سی نفره است که حتی نویسنده آن نیز حاضر نشده است به آن رای بدهد. این مسئله می‌تواند در راستای پر کردن لیست مذکور باشد، هر چند برخی صاحب‌نظران معتقدند حضور در این لیست و قرار گرفتن نام فرد در کنار نام بزرگان می‌تواند اعتبار سیاسی به همراه داشته باشد، به همین خاطر برخی از دوستان این افراد در شورای شهر به شکل نمادین وتشریفاتی نام آنها را برای پر کردن لیست سی نفره اعلام کرده‌اند. گذشته از این نام‌های نمادین اما بسیاری معتقدند که رقابت نهایی میان هفت گزینه اعلام شده خواهد بود. هر چند کم پیش نیامده است که در سپهر سیاسی کشور در آخرین لحظات در اثر تصمیم‌گیری‌های نهانی گزینه غیر منتظره جایگزین تمام گمانه‌زنی‌ها شده است.

عباس آخوندی
برخی عباس آخوندی وزیر 61 ساله‌ای سابق راه و شهرسازی را محتمل‌ترین گزینه موجود می‌دانند، هر چند وی باید پاسخگوی سوالی جدی در مورد سن بالا و احتمال بازنشسته بودنش باشد، اما با توجه به دیدار برخی اعضای شورای شهر با وی و خداحافظی پر سر و صدای او از وزارتخانه‌اش که برای وی اعتبار رسانه‌ای به همراه داشت، او دارای شانس بالای است. یک دیدگاه به تازگی در حال بازنشر است که آخوندی را بخشی از نقشه بزرگ رئیس فعلی مجلس برای انتخابات ریاست جمهوری در سال 1400 ترسیم می‌کند. با توجه به نزدیکی وزرای جدید دو وزارتخانه صمت و مسکن به رئیس مجلس، آنها معتقدند که آخوندی گزینه رئیس مجلس برای مدیریت شهر تهران که نقشی اساسی در هر انتخاباتی دارد، خواهد بود. هر چند آنها مدرکی برای این موضوع مطرح نکرده‌اند، اما بعید است هر کاندید جدی ریاست جمهوری از چنین مسئله‌ای مهمی چشم‌پوشی کند و تهران را بدون برنامه به دیگری واگذار کند.

علی اوسط‌هاشمی
او تکنوکراتی فسادستیز است که در مسند استانداری سیستان و بلوچستان کارنامه‌ای درخشان از خود بر جای گذارد،‌هاشمی در ریاست سازمان تعاون روستایی نیز با بسیاری از رانت‌های موجود مباره کرد و همین صبغه پاکدستی نام او را در لیست مذکور گنجاند، هر چند باید دید که چنین ویژگی‌های آیا بر وابستگی و معادلات سیاسی خواهد چربید یا خیر؟

سید کامل تقوی نژاد
تکیه محمد علی افشانی بر مسند شهرداری تهران بزرگ‌ترین موفقیت حزب اعتماد ملی پس از سال‌ها انزوا و اختلافات داخلی بود، رفتن زودهنگام افشانی اما این کامیابی را کوتاه کرد، سید کامل تقوی نژاد رئیس فعلی سازمان مالیاتی کشور از سیاستمداران نزدیک به این حزب است که توان عبور از فیلترهای گزینشی را دارد، اگر اعتماد ملی بتواند وی را به جای افشانی بنشاند، موفقیت بزرگی محسوب می‌شود. در نهایت احتمالاً اعتماد ملی در روندهای چانه‌زنی به نفع کاندید دیگران با اخذ امتیازاتی همچون در اختیار گرفتن چند پست معاونت در شهرداری از تقوی‌نژاد عبور خواهد کرد. البته اگر خود وی پیش از این مسئله در راستای صیانت از اعتبار سیاسی‌اش رسماً انصرافش را اعلام نکند، کاری که حجت الله میرزایی از اعضای حزب اتحاد ملت انجام داد تا همچون دور قبل دچار زحمت جلسات طولانی و بی‌فایده نشود.

محسن‌هاشمی
او گزینه همیشگی است، هر چند با توجه به اختلافات داخلی در حزب کارگزاران و عدم اقبال اکثریت اعضای شورای شهر، احتمال انتخاب او به عنوان شهردار تهران کم‌رنگ‌تر از قبل شده است. با توجه به گذشت بیش از یک و نیم سال از عمر شورای فعلی بروز برخی اختلاف نظرها در شورای شهر تعداد مخالفین وی را افزایش داده است و او اگر بخواهد یک بار دیگر برای این پست تلاش کند کار سختی در پیش خواهد داشت، مضاف بر اینکه عدم انتخاب چند باره‌ای به اعتبار سیاسی‌هاشمی نیز لطمه خواهد زد.

پیروز حناچی
پیروز حناچی معاون فنی شهرداری تهران و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و معاون معماری و شهرسازی وزیر راه در دولت یازدهم بود، وی عضو حزب اتحاد ملت است و در میان اهالی رسانه به ویژه خبرنگاران محبوب است، هر چند به دلیل برخی ویژگی‌های فردی توانایی او در لابی و جلب رای اعضای شورای شهر به مراتب کمتر از برخی رقبای او است، حناچی یک تکنوکرات محسوب می‌شود.

نصرالله جهانگرد
نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران است. وی پیش از این مشاور و نماینده ویژه رئیس‌جمهور در فناوری اطلاعات و ارتباطات در دولت اصلاحات بود. جهانگرد عضو حزب اتحاد ملت است و داماد مصطفی معین وزیر سابق علوم است. شانس جهانگرد به مراتب کمتر از حناچی به نظر می‌رسد.

علی ربیعی
وزیر سابق رفاه است که بر اثر استیضاح نمایندگان برکنار شد، ربیعی 64 سال دارد و تا کنون موضعی رسمی در مورد احتمال بازنشسته بودنش اتخاذ نکرده است، با این همه نزدیکی همزمان وی به دولت و اصلاح طلبان از جمله امتیازات وی در ماراتن تصاحب مسند شهرداری محسوب می‌شود. باید دید که چه کسی در نهایت از میان این هفت تن برگزیده خواهد شد.