حماسه‌ای دیگر در اربعین

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: اربعین تنها روزی از روزهای سال نیست، بلکه آیینه‌ای است در برابر چشمان میلیون‌ها انسان متعهد که در آن تصویری از نهضت و قیام خونین محرّم نقش می‌بندد. اربعین، روز باشکوهی است که از خون امام حسین(ع)، حیات گرفت و نقطه آغاز تبلیغ آرمان کربلا از طریق اشک شد؛ چرا که در این روز، نخستین مجلس عزاداری برای اباعبدبالله(ع) و تبلیغ آرمان آن حضرت در کنار تربتش برپا شد.
حماسه اربعین حسینی در سال 1440 هجری قمری با حضور گسترده عاشقان حسینی در سرزمین کربلا، محلی برای ثبت صحنه‌هایی زیبا و تاریخی شده که توسط میلیون‌ها زائر از جمله قریب به دو میلیون زائر ایرانی نقش می‌بندد. به گفته دبیر ستاد مرکزی اربعین روز گذشته بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار زائر ایرانی برای حضور در پیاده‌روی اربعین وارد عراق شدند و ۴۰۰ هزار نفر از زائران اربعین نیز به کشور بازگشته‌اند. عاشورا، خروش خون حسین(ع) است و اربعین، پژواک این فریاد ظلم شکن است. عاشورا تا اربعین، نقطه اوج عشق حسینی است و در این 40 روز، حسین(ع) تنها سخن محافل است تا در طول عمر انسان، بهانه بیداری و ظلم ستیزی باشد. مسئله بازگشت اسرا به کربلا و بر سر مزار سیدالشّهدا(ع)، در حقیقت امتداد حرکت عاشورا بود و امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) با این کار خواستند به پیروان حسین بن علی(ع) و دوستان خاندان پیغمبر و مسلمانانی که تحت تاثیر این حادثه قرار گرفته بودند تفهیم کنند، این حادثه تمام نشد؛ مسئله با شهادت، دفن کردن و اسارت گرفتن و بعد رها کردن اسیران خاتمه پیدا نکرد؛ مسئله ادامه دارد.
اربعین کلاس درسی در ابعاد جهانی است که استادش حسین(ع) و دانشجویانش از هر دین و مذهب و رنگ و نژادی هستند. سرمشق این کلاس را به خون نوشته‌اند؛ «درسی که اربعین به ما می‏دهد، این است که باید یاد حقیقت و خاطره‏ شهادت را در مقابل طوفان تبلیغات دشمن زنده نگه‌داشت... اگر تبلیغات حق نبود دستگاه ظالم جبار یزیدی با تبلیغات خود، حسین‏بن‏علی(ع) را محکوم می‏ساخت و وانمود می‏کرد که حسین‏‌بن‏‌علی(ع) کسی بود که بر ضد دستگاه عدل و حکومت اسلامی و برای دنیا قیام کرده است! بعضی هم، این تبلیغات دروغ را باور می‏کردند. بعد هم که حسین‏بن‏علی(علیه‏السّلام)، با آن وضع عجیب و با آن شکل فجیع، به وسیله‏ دژخیمان در صحرای کربلا به شهادت رسید، آن را یک غلبه و فتح وانمود می‏کردند! اما تبلیغات صحیح دستگاه امامت، تمام این بافته‏ها را عوض کرد. حق، این‌گونه است.» (رهبر معظم انقلاب ۲۹ شهریور ۶۸)
پیاده‌روی اربعین، این رزمایش جهانی معنویت و ایمان روز گذشته به اوج خود رسید و کربلا میزبان میلیون‌ها زائر مشتاقی بود که نه تنها از عراق و ایران بلکه از کل کشورهای منطقه، آسیا، اروپا و حتی کشورهای آمریکایی برای عرض ارادت به سید و سالار شهیدان، دل به این راه نورانی سپرده‌ بودند. زائران شوق وصال داشتند و جاماندگان در آتش هجران سوختند. حرکتی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در تبیین آن می‌فرمایند؛ «پدیده‌ بی‌نظیر و بی‌سابقه‌ای هم در این سال‌های اخیر به‌وجود آمده و آن، پیاده‌روی میان نجف و کربلا یا بعضی از شهرهای دورتر از نجف تا کربلا است؛ بعضی از بصره، بعضی از مرز، بعضی از شهرهای دیگر، پیاده راه می‌اُفتند و حرکت می‌کنند. این حرکت حرکت عشق و ایمان است.»


لازم به ذکر است این حرکت الهی که هر ساله بر عظمت و شکوه آن افزوده می‌شود به کابوسی برای دشمن تبدیل شده است. سانسور اولین سیاستی است که در قبال آن به‌کار بسته‌اند. رسانه‌هایی که کوچک‌ترین و بی‌اهمیت‌ترین رخدادها را بر صدر اخبار می‌نشانند، چشم خود را روی بزرگترین اجتماع بشری بسته‌اند و علاقه‌ای به انعکاس
آن ندارند.
چه زیبا گفت آوینی سید شهیدان اهل قلم در وصف کربلا و نسبت آن با جهان امروز که؛ «کربلا هنوز قلب تپنده تاریخ است. تکه‌ای از عرش اعلی که به حرمت حسین‌بن‌علی به خاک فرش گسترد. تو مپندار که ما عاشقان ثارالله برای تکه‌ای خاک اینگونه فریاد واویلتا سر می‌دهیم. برادر! اگر شوق پرواز داری و زیارت حق را می‌جویی به پا خیز. چکمه‌هایت را بپوش، ره‌توشه‌ات را بردار و هجرت کن. امام حسین(ع) در صحرای کربلا انتظار تو را می‌کشد. منطق ما منطق حسینی است و اگر دشمن این حقیقت را دریابد، هرگز در انتظار خستگی ما نخواهد بود. راه قدس از کربلا می‌گذرد، نااهلان پنداشته‌اند که مسلمین را خوابی عظیم فرا گرفته‌، غافل از آنکه مومنین سال‌هاست که فرزندانشان را ابراهیم‌وار برای قربانی شدن در راه حق آماده کرده‌اند. یاران! شتاب کنید، قافله در راه است... خیل کاروان کربلائیان را انبیا و اولیا و شهدا همراهی می‌کنند. خوشا آنان که همسفر قافله عشقند با نوای کربلا کربلا ما داریم می‌آییم...»