افتتاح غول ترین فرودگاه جهان در استانبول

آفتاب یزد: فرودگاه جدید "استانبول" دوشنبه گذشته با هزینه ۱۱.۷ میلیارد دلار در خارج از استانبول در حالی افتتاح شد که بیشتر مقامات ترکیه بر این باورند که این فرودگاه بزرگترین فرودگاه جهان خواهد بود که با 60 کشور ارتباط خواهد داشت. نام این فرودگاه، "فرودگاه استانبول" است که هنوز بخش‌ها‌ی آن مراحل نیمه تکمیل زیادی را با خود دارد. فرودگاه جدید استانبول در مساحتی برابر با ۷۶.۵میلیون مترمربع احداث شده است. آن گونه که مقامات رسمی گفته‌اند این فرودگاه سالانه ۹۰ میلیون مسافر را جابجا خواهد کرد و با وجود افتتاح آن در چند روز گذشته پروازهای کامل آن در ماه ژانویه (سه ماه دیگر) عملیاتی خواهد شد.
به گفته اردوغان ظرفیت این فرودگاه در آینده نزدیک به ۲۰۰میلیون نفر یعنی دو برابر ظرفیت حال حاضر بزرگترین فرودگاه جهان در «هارتزفیلد جکسون آتلانتا» خواهد رسید و تمام فازهای آن تا سال ۲۰۲۸ به پایان می‌رسد تا به بزرگترین فرودگاه جهان تبدیل شود.

> نخستین پروازهای فرودگاه جدید


در خصوص شروع به‌کار رسمی این فرودگاه نقل قول‌ها‌ی متفاوتی ارائه شده اما مسئولان امر می‌گویند ابتدا قرار است این فرودگاه جابجایی مسافران را در داخل و اطراف مرزهای ترکیه انجام دهد.
اولین پرواز خارجی این فرودگاه در اول نوامبر به جمهوری قبرس ترک‌نشین انجام می‌شود و در هشتم نوامبر نیز پروازی به جمهوری آذربایجان انجام خواهد شد.
در پایان سال میلادی بعد از اتمام اقدامات لازم، ظرفیت فرود یا پرواز روزانه ۲هزار هواپیما در این فرودگاه وجود
خواهد داشت.

> اهمیت اقتصادی فرودگاه استانبول
در راه اندازی این فرودگاه بخش خصوصی ترکیه پیشگام بوده و شرکتی که در ایجاد و راه اندازی آن نقش داشته قرار است ۱.۱ میلیارد یورو در سال به مدت ۲۵ سال به دولت ترکیه پرداخت کند.
اهمیت این فرودگاه در توسعه اقتصاد ترکیه بسیار زیاد است ضمن آنکه انتظار می‌رود جهانی شدن اقتصاد ترکیه را نیز درپی داشته باشد.
رئیس‌جمهوری ترکیه در مراسم افتتاحیه گفته است فرودگاه جدید خدمت بزرگی از جانب کشورش به منطقه و جهان خواهد بود و تمامی بخش‌های فرودگاه همزمان با سال ۲۰۲۳ آماده بهره‌برداری خواهند بود.
بر اساس بررسی‌ها‌ی صورت گرفته هدف مهم اردوغان از ایجاد این فرودگاه دادن این پیام به جهانیان است که ترکیه آینده‌ای امن را برای سرمایه گذاران خارجی
رقم خواهد زد.
رئیس جمهور ترکیه پس از حل و فصل مشکل کشیش محبوس آمریکایی موفق شد ارزش لیر ترکیه را بالا ببرد.
او می‌گوید: به دنبال ایجاد آینده‌ای مطمئن و امن برای ملت‌ها هستیم رویکرد ما برای رشد کشور طی ۱۰ سال آینده نیز ادامه
خواهد داشت.

> معماری خاص در طراحی فرودگاه
در ساخت این فرودگاه معماری منحصر بفردی به‌کار رفته است و تلاش شده مدل خاصی طراحی شود که در کنار استفاده از تکنولوژی مدرن در میان مدل‌ها‌ی معماری فرودگاهی در جهان تا حدی منحصر بفرد باشد.


اما از ویژگی‌های این فرودگاه می‌توان به طرح‌های استفاده شده که بیشتر نقش‌های ترک و اسلامی هستند، اشاره کرد. همچنین طرح معماری برج کنترل این فرودگاه برنده جایزه معماری بین المللی ۲۰۱۶ شده است.

>چه کسانی در مراسم افتتاحیه حضور داشتند؟
در مراسم افتتاحیه این فرودگاه، امیر قطر، رهبر قبرس ترک‌نشین، رئیس‌جمهور سودان، رئیس‌جمهور صربستان، رئیس ‌جمهور قرقیزستان، وزیر خارجه ایران، نخست‌وزیر بلغارستان، وزیر خارجه گرجستان و رئیس‌جمهور مولداوی حضور داشتند.

> اهدف ناگفته از احداث فرودگاه جدید
برخی کارشناسان می‌گویند هدف ترکیه از ایجاد این فرودگاه دورنمای عمیق‌تری از آنچه که به نظر می‌رسد دارد. بهمن بهروزی از بازرگانان فعال در ترکیه و ساکن این کشور می‌گوید:‌ اردوغان به دنبال تثبیت فرایند حضور ترکیه در
اتحادیه اروپایی است و با مدرن سازی و گرایش به غرب سعی دارد زمینه تحقق این امر را فراهم نماید. وی به خبرنگار آفتاب یزد می‌گوید:‌ «روند شتابان توسعه گرایی در دولت دوم اردوغان حاکی از شتاب فزاینده این کشور برای کوتاه
کردن مسیر پذیرفته شدن در اتحادیه اروپایی است و احداث بزرگترین فرودگاه جهان در نقطه اتصال آسیا به اروپا می‌تواند موید این امر باشد.» اردوغان در مراسم افتتاحیه گفته بود « با توجه به اینکه فرودگاه استانبول مهمترین نقطه عبوری است باید حریم هوایی و فضایی اروپا بازسازی شده و مسیرهای پروازها بین قاره‌ها تا حد زیادی تغییر کنند.»

> 120 هزار پرسنل شاغل
طبق بررسی‌ها‌ی صورت گرفته گنجایش فرودگاه جدید برای مرحله اول ۹۰ میلیون مسافر در سال است. این در حالی است که با تکمیل تمامی مراحل پروژه ظرفیت جابجایی مسافر در آن به ۱۵۰ میلیون تن می‌رسد و البته می‌تواند در صورت نیاز پاسخگوی ۲۰۰ میلیون مسافر هم باشد. آمار اشتغال
بکار نیروی انسانی در این فرودگاه جالب است. بر این اساس ۱۲۰ هزار پرسنل به منظور
خدمت رسانی در فرودگاه مشغول به کار خواهند شد. اردوغان می‌گوید ملاحظات زیست محیطی در ساخت و ساز آن رعایت شده و این فرودگاه یک پروژه دوستدار محیط زیست است و ترتیبی داده شده که راه‌های مواصلاتی از فرودگاه به مرکز شهر و برعکس به طور زمینی، دریایی و از طریق ریل راه آهن
امکان پذیر باشد.

>تلفات انسانی در پروسه ساخت فرودگاه
برای ساخت این فرودگاه تعداد زیادی از نیروهای انسانی نیز حین کار جان خود را از دست داده اند. براساس این گزارش 27 کارگر از زمان شروع ساخت این پروژه از 3 سال قبل تاکنون جان خود را از دست داده اند و اتحادیه‌ها‌ی صنفی کارگری تجمعات زیادی را برای احقاق حقوق خود برپا کرده اند.
نیت دمیر رئیس اتحادیه کارگران ساختمانی با اشاره به مرگ کارگران ساختمانی در این پروژه گفته بود،‌ تعیین موعد ۲۹ اکتبر برای افتتاح این فرودگاه یکی از دلایل اصلی مرگ کارگران است. برای انجام این پروژه بالغ بر ۳۲هزار کارگر ساختمانی به کار گرفته شده بودند. او به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود که «این فرودگاه به یک گورستان تبدیل شده است و فشار بی وقفه کار و ساعت‌های طولانی انجام کار، از جمله دلایل مرگ کارگرها است.»
ساخت و ساز فاز اول فرودگاه با کارکرد
حدود 200 هزار کارگر و ظرف 42 ماه انجام گرفته است.

>سرنوشت آتاتورک چه خواهد شد؟
قبلا فرودگاه «آتاتورک» با ظرفیت انتقال ۶۴ میلیون نفر در سال، به عنوان بزرگترین فرودگاه بین المللی خود می‌شناخت. اما با افتتاح فرودگاه جدید به تدریج فرودگاه قدیمی آتاتورک تنها تا اواخر سال به فعالیت خود ادامه خواهد داد و با عملیاتی شدن فرودگاه جدید از سال نو میلادی فرودگاه آتاتورک تبدیل به پارک خواهد شد.

>سیستم هوانوردی کل جهان را
تغییر می‌دهیم
بینالی ییلدیریم رئیس مجلس ملی کبیر ترکیه می‌گوید فرودگاه استانبول نه تنها بزرگترین فرودگاه جهان بلکه فرودگاهی است که سیستم هوانوردی در کل جهان را نیز تغییر خواهد داد.وی در پاسخ به سوالی در خصوص نام فرودگاه جدید استانبول، گفت: "فرودگاه استانبول در استانبول است. اسم بهتری از استانبول وجود ندارد. استانبول نه تنها بزرگترین و زیباترین شهر ترکیه است، بلکه زیباترین شهر جهان نیز می‌باشد."ییلدیریم با یادآوری جمله ناپلئون که گفته بود: "اگر دنیا دارای یک دولت بود، استانبول را به عنوان پایتخت انتخاب می‌کردم."، تاکید کرد که استانبول برای جهان و ترکیه، زیباترین شهر محسوب می‌شود.ترکیه امیدوار است به یکی از مسیرهای مهم ترانزیت جهان و نقطه اتصال ۶۰ کشور با حجم اقتصادی ۶۰ تریلیون دلار تبدیل شود. پروژه‌ایی که قرار است برای اتمام آن در ۱۰ سال آینده، نزدیک به ۱۹ هزار هکتار اشغال شود.