امنیت اجتماعی در سایه حضور زنان در ورزشگاه

اشرف بروجردی*- ورزش یکی از عرصه‌های نشاط‌بخش و نشاط‌آوری است که نقش مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته و جامعه جوان و پر انرژی ما را از قرار گرفتن در بسیاری از این دام‌ها مصون می‌دارد. این در حالی است که در جمهوری اسلامی ایران که به نام دین حکم رانده می‌شود فرصت بهره‌مندی از آموزه‌های دین با رویکردی بعضاً بیگانه با دین مانع نشاط و شادابی به ویژه برای نسل جوان می‌شود. محرومیت دختران جوان و مسلمانی که تمایل دارند تا انرژی خود را به سمت و سوی محیطی امن و پرنشاط سوق دهند با نام دین دچار این محرومیت می‌شوند. ممنوعیت حضور زنان و دختران در ورزشگاه‌ها آن هم به نام دین یکی از شبهات مغلوطی است که به واسطه خوانش برخی از متعصبین بر جامعه زنان اعمال می‌شود و تا جایی که این مسئله تبدیل به یک خط قرمزی شده که فتوی و نظر علما را به میدان کشانده، تصویری از دین ارائه شده است که با مبانی حقوقی فاصله بسیاری دارد.
ما از ابتدای انقلاب به برابری زنان و مردان در برخورداری از حقوق اجتماعی تاکید داشته‌ایم و در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، با اتکای بر دو اصل ۲۰ و ۲۱، می توان از حضور زنان در فضاهای عمومی، ورزشگاه‌ها و اماکن ورزشی بدون هیچ گونه تبعیضی دفاع کرد. با پایبندی بر اجرای قانون می‌توان همان‌گونه که در مناسبت‌های غیرورزشی، اجازه حضور زنان در فضاهای عمومی و حتی ورزشگاه‌ها را می‌دهیم، در مناسبت‌های ورزشی نیز این حق را برای زنان قائل شویم و همانگونه که «همه» در مقابل قانون برابرند، حضور زنان نیز باید با قید همگانی بودن و نه گزینشی بودن، اجرایی شود.
ای بسا ورود زنان به ورزشگاه‌ها پنجره‌ای به افق‌های تازه‌تر بگشاید. بارها دیده‌ایم در فضاهای تک جنسیتی، رفتارهای خشونت آمیز و ضد اجتماعی زیادی وجود دارد و در مقابل با حضور زنان و ایجاد فضایی خانوادگی، امنیت اجتماعی افزایش می‌یابد. کما اینکه پیش از این نیز ما در دهه 40 و 50 سابقه حضور زنان در ورزشگاه‌ها را داشتیم، بی آنکه هیچ هنجار شکنی رخ دهد. اجماع حاکمیت، در تحقق خواست‌های مردم و پایبندی به اصل قانون، پیام امیدبخشی است که امروز جامعه بیش از هر زمانی به آن نیازمند است و پیام بلوغ و قانون‌مندی جامعه ایران را در فضای بین‌المللی منتشر خواهد کرد.
ترویج امید و ایجاد فضای خانوادگی و به وجود آوردن بسترهای نشاط عمومی خود زمینه‌های توسعه و برون‌رفت از هر‌گونه شرایط سخت خواهند بود. عده‌ای با این استدلال که مگر سایر مسائل زنان حل شده که موضوع رفتن به ورزشگاه در الویت باشد، مخالفت خود را با حضور زنان در ورزشگاه‌ها ابراز می‌کنند. در صورتی که موضوع صرفاً نفس حضور نیست بلکه احقاق حق فردی و شهروندی است که هر ایرانی باید از آن برخوردار باشد. آنچه مسلم است دین اسلام با هرنوع تبعیض و عدم احقاق حق مخالف و معارض است و امروز دختران جوان مسلمان ما احساس می‌کنند که محرومیت از حضور در اماکن عمومی نوعی اجحاف و تضییع حقوق آنان است. پس باید این شائبه و شبهه را ازچهره اسلام بزداییم و اجازه ندهیم که تصویر اسلام طرفدار تبعیض در ذهن نسل جوان ما شکل بگیرد.
*عضو مجمع زنان اصلاح‌طلب
سایر اخبار این روزنامه
« ابتکار » از برخورد‌های سیاسی در ماجرای استیضاح لاریجانی و ظریف گزارش می دهد لاریجانی و ظریف در پیچ استیضاح سیاسی ژوبین صفاری چالش‌های عبور از معضلات‌50 ساله در نظام بانکی حذف صفر از پول ملی تا چه حد در اقتصاد تاثیر می‌گذارد؟ پول ملی با صفر یا بدون صفر نگاهی به مجموعه «مرز خوشبختی» به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده جامعه‌ای که با موقعیت‌های کمیک روایت می‌شود آگهی‌های کاتالیست‌های اجاره‌ای از روی سایت‌ها حذف شدند دور زدن معاینه فنی ممنوع! منابع دیپلماتیک از میزبانی احتمالی آلمان یا فرانسه از سازوکار ویژه اروپا خبر دادند نامه وزارت کشور تکلیف شهرداری تهران را روشن نکرد «بهشت» در مه نامه وزارت کشور تکلیف شهرداری تهران را روشن نکرد «بهشت» در مه معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده مطرح کرد ابهام شرعی در واگذاری برخی پست‌‌ها به زنان رئیس دیوان محاسبات کشور: ۱۰ ابهام درباره قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان احصا شد امنیت اجتماعی در سایه حضور زنان در ورزشگاه عضو هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی خبر داد گزارش کمیته‌ ویژه‌ فراکسیون امید در مورد حوادث دانشگاه اصفهان سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور: آفت مدرک‌گرایی در کشور