ایران تا انتخابات

گزارش«ایران» از آرایش سیاسی ساکنان بهارستان در انتخابات ریاست‌جمهوری/21 «ایران» مواضع انتخاباتی نمایندگان مجلس را  بررسی می کند
نامزدهای پاستور از نگاه بهارستانی ها

نمایندگان فراکسیون ولایت مجلس برای انتخابات پیش رو «آتش به اختیار» شدند. چیزی شبیه همان وضعیتی که در میان کل جریان اصولگرا وجود دارد. بعد از دو جلسه این فراکسیون با دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری یعنی محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی، حالا اعلام شده که هر کدام از نمایندگان برای حمایت از هر یک از این دو نفر مختار هستند. این وضعیت آن طور که اکبر رنجبرزاده عضو شورای مرکزی فراکسیون ولایت توضیح داده، ادامه خواهد داشت تا جایی که نامزد واحد اصولگرایان انتخاب شود. اتفاقی که البته برای وقوع آن هنوز هیچ تضمینی داده نشده. در آن سوی میدان صف‌کشی‌های سیاسی بهارستان اما فراکسیون امید حمایت خود از کاندیداتوری حسن روحانی را اعلام کرده و قرار است بزودی در این باره بیانیه‌ای هم صادر کند. در میان این دو طیف، گروه موسوم به فراکسیون مستقلین هم هنوز به طور مشخص اعلام موضع نکرده‌اند که در کدام سمت میدان حضور خواهند داشت. هر چند در روزهای گذشته نشانه‌هایی دال بر حمایت نسبی آنها از حسن روحانی دیده شد که شاید مهم‌ترین این نشانه‌ها هم دیدار برخی  اعضای این فراکسیون با علی اکبر ناطق نوری باشد. کسی که از ماه‌ها قبل گفته بود که در این انتخابات مانند سال 92 حامی حسن روحانی خواهد بود.


اصولگرایان؛ آتش به اختیار
از همان ابتدا در عدم حمایت فراکسیون ولایت از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم هیچ شکی نبود،اما بحث دیگری ناظر به این موضوع بود که آیا اصولگرایان مجلس می‌توانند برخلاف بقیه اصولگرایان بر سر حمایت از یک نامزد به اشتراک نظر برسند. پاسخ منفی این سؤال دیروز مشخص شد، هر چند حدس زدنش چندان کار سختی نبود. آنها هم مانند بقیه اصولگرایان فعلاً تمام وحدت‌شان بر سر «نه گفتن» به دولت روحانی است. دیروز اکبر رنجبرزاده به خبرگزاری «ایسنا» گفت که این فراکسیون از سیدابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف تا رسیدن به کاندیدای واحد حمایت خواهد کرد. او گفته است: «فراکسیون نمایندگان ولایی تاکنون با آقایان قالیباف و رئیسی نشست داشته و ما هنوز بین هیچ کدام از این دو نفر انتخاب نکرده‌ایم بلکه اعضای فراکسیون مختار هستند کنار هر یک از این دو کاندیدا قرار بگیرند.»
البته اما و اگرهای وحدت نامزدهای اصولگرا که لازمه آن انصراف یکی به نفع دیگری است، در سخنان رنجبرزاده هم دیده می‌شود. او تأکید کرده «انتظار ما این است که آقایان رئیسی و قالیباف به نظرسنجی‌ها، ارزیابی و جمع‌بندی نهایی تمکین کنند و در پایان کار یک نفر در صحنه انتخابات باقی بماند. اگر هم احتمال دو مرحله‌ای شدن انتخابات وجود داشته باشد، در این صورت هر کدام که مردم انتخاب کنند مورد حمایت ما قرار دارند.» این عضو هیأت رئیسه مجلس همچنین اضافه کرد: «فعلاً اعضای فراکسیون در کنار آقایان رئیسی و قالیباف قرار دارند و امیدواریم نهایتاً بتوانیم با کنار رفتن کاندیدایی که شانس کمتری دارد از کاندیدایی که بر اساس نظرسنجی‌ها شانس بیشتری دارد، حمایت کنیم.» به نظر می‌رسد اصولگرایان مجلس هم مانند باقی اصولگرایان، میرسلیم را از گزینه‌های خود به طور کامل کنار گذاشته باشند. هر چند میرسلیم نامزدی یکی از قدیمی‌ترین تشکل‌های اصولگرایی را برعهده دارد اما فراکسیون ولایت مجلس برخلاف قالیباف و رئیسی، دعوتی از او برای نشست مشترک انجام نداد. رنجبرزاده هم دیروز در این رابطه توضیح داد که «با احترام به شخصیت و جایگاه ایشان، به نظر می‌رسد آقای میرسلیم از شانس کمتری برخوردار است و نظر ما هم این است که از کسی حمایت کنیم که امکان پیروزی در انتخابات را داشته باشد.» رنجبرزاده همزمان در گفت‌وگویی با «فارس» هم خبر داد که «با توجه به تعطیلی جلسات علنی مجلس اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی با کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در مجلس نشستی ندارند» و «نمایندگان در قالب مجامع استانی و نیز به صوت انفرادی با کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در این ایام دیدار و گفت‌وگو خواهند داشت.» البته به نظر می‌رسد نقش اصولگرایان مجلس در حمایت از قالیباف و رئیسی در این انتخابات پررنگ‌تر از اینها باشد. چرا که در اردوگاه قالیباف، حکم ریاست ستاد انتخاباتی او به نام یکی از اعضای همین فراکسیون یعنی محمد دهقان خورده و در اردوگاه رئیسی هم نمایندگانی چون جواد کریمی قدوسی، مجتبی ذوالنور، نصرالله پژمانفر و محمدمهدی زاهدی از سیاستگذاران اصلی برای رقابت انتخاباتی محسوب می‌شوند.
تصمیم شفاف  امیدی ها
همانقدر که حدس زدن عدم حمایت فراکسیون ولایت از روحانی کار ساده‌ای بود، پیش‌بینی حمایت فراکسیون امید از وی نیز کاملاً قطعی به نظر می‌رسید. اعضای فراکسیون امید حتی قبل از تشکیل مجلس دهم از ضرورت ادامه کار دولت حسن روحانی سخن می‌گفتند. آنها در تحولات انتخاباتی ریاست جمهوری دوازدهم نیز زودتر از دو طیف دیگر پارلمان اعلام موضع کردند و گفتند حامی حسن روحانی خواهند بود. روز 23 اسفندماه سال گذشته، اعضای شورای مرکزی این فراکسیون به دیدار رئیس جمهوری رفتند و پس از همین دیدار بود که بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید اعلام کرد: «با توجه به اینکه فراکسیون امید در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان سه نماینده دارد، قطعاً در تصمیمات سیاسی و انتخاباتی با این شورا همسو و همراه خواهد بود و بر همین اساس در راستای تصمیم شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، فراکسیون امید نیز از آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری آینده حمایت می‌کند.» او روز چهارم اردیبهشت‌ماه هم گفت که فراکسیون امید برای حمایت خود بزودی بیانیه‌ای صادر خواهد کرد. آن طور که پارسایی در این روز به «ایرنا» توضیح داده بود، حمایت امیدی‌ها از روحانی تنها به همین بیانیه خلاصه نمی‌شود و برنامه‌هایی عملی نیز در جریان خواهد بود. او گفته بود که «مجمع عمومی فراکسیون امید با حضور بیش از 100 نفر از نمایندگان عضو تشکیل جلسه داد و در این جلسه پیشنهادهایی درباره نحوه همکاری اعضای این فراکسیون با ستادهای استانی حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی مطرح شد. در این جلسه مقرر شد نفرات نهایی فراکسیون امید مجلس برای این ستادها به استان‌ها معرفی شوند.» با این توضیح جواب این سؤال که فراکسیون امید در انتخابات پیش رو چه خواهد کرد، کاملاً شفاف و مشخص است.
 گزینه اول مستقلین
در میان این دو گروه اما وضعیت گروه سوم یعنی فراکسیون مستقلین مجلس است. آنها ضلع جدا شده از فراکسیون اصولگرایان محسوب می‌شوند که در واقع اعتراض به مواضع تند این فراکسیون علیه دولت انگیزه را برای تشکیل فراکسیون سوم در میان‌شان به وجود آورد. ترکیب چهره‌های برجسته این مجموعه هم حکایت از آن دارد که حامی مواضع دولت و همین طور حسن روحانی در انتخابات پیش رو باشند. ریاست کاظم جلالی و در کنار آن حضور افرادی مانند غلامعلی جعفرزاده، غلامرضا کاتب، بهروز نعمتی و امثالی از این دست در هیأت رئیسه فراکسیون مستقلین این مجموعه را متمایل به دولت می‌کند. همین دو روز پیش کاظم جلالی، رئیس فراکسیون مستقلین در کنایه‌ای صریح به شعارهای اقتصادی نامزدهای اصولگرا گفته بود که «دوران سوپرمن بودن گذشته است.» موضع او بسیار به موضع نزدیکان دولت شباهت دارد. یک هفته قبل‌تر هم بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس و عضو برجسته همین فراکسیون از تلاش برای تأسیس ستاد اصولگرایان حامی حسن روحانی خبر داده بود. در میانه این تحولات نیز دیدار برخی اعضای این مجموعه پارلمانی با ناطق نوری که خود یکی از حامیان جدی روحانی در میان اصولگرایان محسوب می‌شود، گمانه‌ها را برای حمایت این فراکسیون از حسن روحانی در انتخابات پیش رو تقویت کرد. با وجود این اعضای شورای مرکزی مستقلین مجلس گفته‌اند که برای انتخابات 29 اردیبهشت موضع رسمی نخواهند گرفت و افراد را برای حمایت از نامزدها آزاد می‌گذارند. این شاید تأثیر حضور برخی هواداران قالیباف در این مجموعه باشد که هر چند با نامزدی ابراهیم رئیسی مشکل دارند اما آنقدرها به قالیباف نزدیک هستند که اگر در انتخابات از او حمایت رسمی نکنند، به صف نامزد رقیب او نیز نپیوندند. با وجود این هر چه که باشد حسن روحانی قسمتی از مهم‌ترین حامیان خود را در چنین مجموعه‌ای جست‌وجو می‌کند؛ گروهی که در فضای بیرون مجلس به اعتدالگرایان و اصولگرایان معتدل شهره هستند.     //////////////////////////////////////////////////////////////// آخرین تلاش‌ جناح‌ها برای تنظیم  فهرست‌ نهایی نامزدهای شورا /4 گزارش «ایران»از رقابت اصلاح طلبان و اصولگرایان  برای تعیین نامزدها
کرسی های شورا در انتظار فهرست نهایی
مطالبه مردم؛ معرفی نامزدهای متخصص و پاکدست و پرهیز از توصیه‌پذیری سیاسی است

حمیده امینی‌فرد


کمتر از 22 روز دیگر، رقابت 3 هزار داوطلب برای 21 صندلی در شورای شهر تهران آغاز می‌شود. اما همچنان خبری از ترکیب فهرست‌های نهایی دو جناح «اصولگرا» و «اصلاح‌طلب» نیست. از آنجا که انتخابات شوراها مقارن با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود اخبار و فعالیتهای مربوط به آن اغلب بین خبرهای کاندیداهای ریاست جمهوری گم می‌شود و بیشتر مردم از تب و تاب مربوط به این انتخابات بی‌خبر می‌مانند. اما شورای شهر یکی از مهمترین نهادهای نوپای دموکراسی در ایران است و کاندیداهای تأیید صلاحیت شده با شور و شوق در حال فعالیت هستند. تعدادی از فعالان مدنی هم برای انتخابات شورای شهر تهران تأیید صلاحیت شده‌اند که به گرم‌تر شدن تنور این انتخابات کمک شایانی می‌کند. تأیید صلاحیت این فعالان, واکنشهای زیادی در فضای مجازی به وجود آورد و بحث‌های فراوانی بین شهروندان به راه انداخته است. به گفته کارشناسان، شانس پیروزی لیست ها در انتخابات شورای شهر تهران بیش از اعضای مستقل است، بنابراین وارد شدن به لیست (از هر دوطیف) شانس نهایی داوطلبان را افزایش می‌دهد. با این وجود تلاش‌ها و رایزنی‌ها برای بسته شـــــــــــــــــــــــــدن لیست ها تاکنون به نتیجه قطعی نرسیده است. اصولگراها اگرچه اخبارشان کمتر در رسانه‌ها به چشم می خورد اما چراغ خاموش در حال فعالیت هستند وسر لیستشان را هم انتخاب کرده و جلساتشان را هم مرتب برگزار می‌کنند. «پرویز سروری» هم اکنون به عنوان سرلیست اصولگرایان موسوم به «خدمت» انتخاب شده است. پیش از این تصور می‌رفت که «مهدی چمران» به عنوان سرلیست انتخاب شود. لیست اصلاح‌طلبان نیز هم اکنون در مرحله امتیاز دهی و غربالگری داوطلبان قرار دارد. موسوی لاری روز گذشته خبر داد به احتمال زیاد، کار گزینش اعضا تا 15 اردیبهشت ماه به پایان می‌رسد.
 یکی از اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با رد انتشار شایعات متعدد درباره بسته شدن لیست نهایی اصلاح‌طلبان داوطلب ورود به شورای شهر به «ایران» می‌گوید: بارها اعلام شده که این لیست‌ها، گمانه‌زنی افراد و رسانه‌هاست و به شورای عالی سیاستگذاری هیچ ارتباطی ندارد.
محمود صادقی با بیان اینکه شورا برای انتخاب افراد، کارگروهی تعیین کرده که درحال امتیازبندی کارنامه متقاضیان هستند، می‌گوید: این کارگروه هنوز به مرحله گزینش و جمع‌بندی نهایی نرسیده و قرار هم نیست لیستی محرمانه یا مخفیانه بسته شود. بعد از اتمام امتیازبندی، اسامی با حضور 42 نفر عضو شورا (کاندیداها حق حضور ندارند) در شورای عالی به رأی گذاشته می‌شود. قرار است از تعداد حدود 800 نفر ثبت‌نام کننده، اسامی در فاز نخست به 200 نفر تقلیل یابد. بعد از این مرحله «گرایش ها»،  «سوابق اصلاح‌طلبی»، «پاکدستی» و برخی شاخص‌های دیگر افراد بررسی شده و مصاحبه انجام می‌گیرد و نهایتاً لیست به دو برابر تعداد نهایی یعنی 42 نفر می‌رسد.وی با بیان اینکه در ابتدا بین افراد متقاضی، فرم امتیاز‌بندی توزیع شده و 7 شاخصه تخصصی مثل سوابق اجرایی، تخصص‌های مرتبط با مدیریت شهری، سوابق حزبی و تشکیلاتی و همینطور پاکدستی برای امتیاز دهی تعیین شده است، می‌گوید: علاوه براین برای زنان و جوانان در مجموع،  سهمیه 50 درصدی در نظر گرفته شده است.
وی درباره زمان انتشار لیست نهایی هم می‌گوید: کار امتیازبندی بسیار فشرده و زمان براست، با این وجود پیش‌بینی می‌کنیم که تا 15 اردیبهشت ماه، اسامی نهایی شود.
او درباره راهکارهای پیشگیری از تکرار اتفاق «چرخش برخی اعضای شورا از مواضع حزبی خود» (همچون مورد الهه راستگو در انتخابات دوره گذشته) می‌گوید: همه این اقدامات به خاطر تکرار نشدن چنین اتفاقاتی است. براین اساس «شایسته سالاری»، «گرایش فرد»، «تخصص» و «پاکدستی» و «کمتر کردن تأثیر لابی ها» مورد توجه قرار گرفته و از افراد میثاق و تعهد محکم تری گرفته می‌شود.محمود صادقی با اشاره به برخی معیارهای انتخاب اعضای شورای شهر اینطور توضیح می‌دهد: یکی از وظایف اصلی شورا، نظارت است که باید در همه بخش‌ها اعمال شود. بنابراین افرادی باید به شورا وارد شوند که علاوه بر پاکدستی، مصلحت فردی را بر جمع ترجیح ندهند. اهل دلالی و واسطه گری نبوده و تخصص‌های مرتبط با حوزه شهری داشته باشند. درحقیقت شورا باید ترکیب متوازنی از اشخاص باتجربه، جوان و همینطور زنان تأثیرگذار باشد.
وی همچنین درباره حذف اعضای شورای فعلی در لیست نهایی اصلاح‌طلبان هم می‌گوید: این ایده از سوی برخی صاحب نظران در شورا به بحث گذاشته شد، اما مورد موافقت قرار نگرفت. بنابراین امتیاز اعضای فعلی هم به عنوان یک کاندیدا مورد بررسی قرار می‌گیرد.
مهدی رسول پناه، رئیس کمیته انتخابات حزب اعتماد ملی با بیان اینکه لیست 21 نفره شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان پانزدهم اردیبهشت ماه رسما منتشر می‌شود، به «ایران» می‌گوید: در فاز اول نام نویسی، حدود هزار نفر از افراد و شخصیت‌ها ثبت‌نام کردند، برخی خودشان و برخی دیگر نیز از سوی احزاب و گروه‌ها معرفی شدند، اما درنهایت به یک لیست 42 نفره محدود می‌شویم که از درون آن، اسامی 21 نفر بیرون می‌آید. قطعاً این 21 نفر جزو چهره‌های مطرح، شاخص و البته متخصص هستند. اگرچه تا دقیقه آخر هم ممکن است اسامی تغییر کند.
وی با بیان اینکه شورای عالی در نهایت یک لیست واحد منتشر می‌کند و قرار بر این است که همین یک لیست هم از سوی اصلاح‌طلبان بیرون بیاید، ادامه می‌دهد: اما این به معنای انتشار سایر لیست‌های جداگانه نیست. ممکن است برخی گروه‌های دیگر هم لیست بدهند که ارتباطی با لیست شورای عالی اصلاح‌طلبان ندارد.
رسول پناه با بیان اینکه معیارها و شاخص‌های انتخاب اعضا در سایت شورای عالی درج شده است، تأکید می‌کند: افراد با توجه به این معیارها نمره‌بندی شده و امتیاز دریافت می‌کنند. برای مثال سابقه نمایندگی مجلس یا احزاب، از صفر تا 35 امتیاز بارم‌بندی شده که با توجه به سابقه افراد، امتیاز داده می‌شود. البته فعالیت‌های فرهنگی و هنری هم امتیاز خاص خودشان را دارند، اما نظر اعضا بیشتر بر تخصص و سابقه مدیریتی افراد متمرکز شده است و تلاش می‌شود تا لیست سیاسی نشود. براین اساس ممکن است چند چهره سیاسی وارد لیست شوند، اما بحث اصلی تخصص و تجربه است.وی درباره اینکه چطور می‌توان از تکرار تجربه قبل شورا در ورود به لیست و چرخش رأی در موارد حساس جلوگیری کرد، اینطور توضیح می‌دهد: الان تأکید شورا بر معیارها و شاخص‌هاست، دیگر سهمیه حزبی وجود ندارد، یعنی حزب نمی‌تواند فردی را معرفی کند، درحالی که در دوره قبل همین فرد از سوی حزب اسلامی کار معرفی شده بود. البته تعهدنامه نیز از افراد گرفته می‌شود تا این اتفاق دوباره تکرار نشود.وی درباره کار شوراها در دوره‌های قبل با بیان اینکه شورا در هیچ دوره‌ای موفق ظاهر نشده می‌گوید: حتی در دوره اول هم که شورا خوب ظاهر شد، بازهم دعواهای سیاسی اجازه نداد فعالیت چشمگیرانه‌ای داشته و به سراغ بحث‌های تخصصی برود. من معتقدم اگر افراد متخصص انتخاب شوند، از بسیاری از مشکلات شهر گره گشایی می‌شود. براین اساس شورای عالی بدنبال انتخاب سیاستمداران نیست. چون بر این باوریم شهر به تخصص‌های مرتبط با محیط زیست، ترافیک، معماری و مدیریت بحران نیاز دارد. دراین صورت فضاهای زیادی برای کارکردن هست. اما مشکل اینجاست که اغلب افراد بدنبال اهداف دیگری وارد شورا می‌شوند. مثل رانت خواری.به گفته وی، باید افراد پاکدست که سلامت مالی‌شان به اثبات رسیده و از تخصص لازم هم برخوردارند، وارد شورا شوند. چراکه در شورا فضا برای رانت آماده است و برخی افراد خاص، شورا را شبیه دکان می‌بینند .
قطعاً در اخبار هم شنیده‌اید که فلان شورای شهر یا شهردار به خاطر همین گرفتاری‌های مالی بازداشت شدند. پس تعهد و تخصص حرف اول را می‌زند.
      ////////////////////////////////////////////////////////////// روایت «ایران» از یک حضور دردسرساز تا یک شوخی پرماجرا /3 گزارش «ایران» از آخرین فعالیت های ستادهای انتخاباتی
از در دسر حضور مرتضوی در یک میتینگ تا شوخی پرحاشیه جهانگیری

وعده‌های محمدباقر قالیباف و سید ابراهیم رئیسی دو نامزد اصولگرایان ائتلافی مبنی بر افزایش یارانه‌ها و ایجاد 5 تا 6 میلیون شغل، اعتراض اصولگرایان را برانگیخت. دیروز محمدرضا باهنر دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: کاندیداها اموال کشور را به تاراج نگذارند و وعده‌هایی ندهند که مجبور شوند از دولت مایه بگذارند. اگر چه باهنر، اشاره‌ای به نام نامزدها نکرد، اما پرویز کاظمی وزیر رفاه و تأمین اجتماعی دولت اول محمود احمدی‌نژاد با صراحت بیشتر به این موضوع پرداخت و در گفت‌و‌گو با «انتخاب» و «نامه نیوز» تصریح کرد: من فکر می‌کنم ما باید مدیریت را بفهمیم. اگر شما مدیریت را فهمیدید، بسیاری از رفتارهای آدم‌ها را می‌توانید تشخیص دهید. مثلاً این روزها شنیده‌ام کسی گفته 5 میلیون شغل ایجاد می‌کند. باید پرسید که چطور می‌خواهی این کار را انجام دهی؟ این اصلاً بحث ندارد و شدنی نیست.وی افزود: وعده دو برابر کردن تولید ناخالص ملی و ایجاد 5 میلیون شغل بسیار غیرکارشناسی بود؛ مگر اینکه فردی از یک کره‌ دیگری بخواهد بیاید و چنین کاری را انجام دهد؛ حتی اگر می‌خواهد به دولت حمله کند هم باید نقد منصفانه انجام می‌داد نه اینکه بخواهد سخنان غیر واقع و غیر منطقی بیان کند.
قالیباف: تاکنون هیچ تعهدی ندادم که به آن عمل نکرده باشم
محمدباقر قالیباف اما تحقق شعارش را شدنی و ممکن می‌داند. او در گفت‌و‌گویی که با خبرگزاری «مهر» انجام داد، تأکید کرد شعارش به پشتوانه کار کارشناسی مطرح شده است.
شهردار اصولگرای تهران در پاسخ به این سؤال که «عده‌ای به برخی از وعده‌های شما ایراد گرفتند که برخی از این وعده‌ها مثل همین وعده ۵ میلیون شغل براحتی قابل تحقق نیست و به شرایط و لوازمی احتیاج دارد؟» گفت: قطعاً به شرایطی احتیاج دارد، ولی ما باید این شرایط را فراهم کنیم. کسانی که به این تعهد من خرده گرفتند تحقق ۵ میلیون شغل را با توان و برنامه و تفکر قدیمی و ۵۰ سال پیش خودشان سنجیدند که من به آنها حق می‌دهم که با همین شیوه فعلی مدیریت چنین هدفی در دوره چهار ساله در دسترس نیست. اما ما داریم از یک انقلاب اقتصادی حرف می‌زنیم در این مدل حتماً باید در شیوه مدیریت تجدیدنظر اساسی کرد. البته این کار هر کسی نیست.وی افزود: بنده به صورت خلق‌الساعه و بدون سابقه و برنامه به مردم عزیزمان تعهد ندادم. کارنامه من در جایگاه‌های مختلفی که خدمتگزار مردم بودم مشخص است. در شهر تهران و در اوج تحریم‌های دولت و خارجی‌ها پیشرفت‌های زیرساختی شهر و اشتغالزایی فعالیت‌ها و سرعت عمل در طرح‌ها برای همه شهروندان تهرانی روشن است. بنابراین وقتی تعهد به ایجاد ۵ میلیون شغل می‌دهم می‌دانم که چه لوازم و مقدماتی نیاز است و تاکنون هم هیچ تعهدی ندادم که به آن عمل نکرده باشم. تیم‌های کارشناسی متعددی در این زمینه کار کردند و نهایتاً در جلسات جمع‌بندی با توجه به تجربه مدیریتی چند دهه طرح‌های مختلفی برای رفع بیکاری آماده شده است.
حضور دردسر ساز سعید مرتضوی برای رئیسی
ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی و دیگر نامزد اصولگرایان ائتلافی در انتخابات پیش رو در دو روز گذشته با یک حاشیه در صدر اخبار قرار گرفت. حضور سعید مرتضوی در میتینگ انتخاباتی او در شهر یزد، چنان بازتاب منفی ای برای رئیسی در فضای مجازی داشت که ستاد انتخاباتی وی ناچار به ارائه توضیح شد و در بیانیه‌ای تأکید کرد: «رئیسی پس از حضور و سخنرانی در جمع مردم بیرجند با خودروی شخصی از مسیر طبس به شهر یزد وارد شد و در این سفر هیچ فرد یا شخصیت خاصی وی را همراهی نکرده است... سفرهای حجت‌الاسلام رئیسی به مناطق مختلف کشور با دعوت اقشار مختلف مردم و علما صورت می‌گیرد و ارتباطی با افراد و جریان‌های سیاسی خاص ندارد و هرچند چهره‌های مختلف سیاسی نیز در این سفرها ممکن است به اختیار خود در مراسم سخنرانی دکتر رئیسی حضور یابند اما این امر لزوماً به معنای تطابق دیدگاه آنان نیست.»
رئیسی که بعد از سفر به خراسان جنوبی، به یزد رفته بود در روستای فهرج گفت: با اصلاح مدیریت می‌توان زندگی توأم با کرامت را برای اعضای جامعه فراهم کرد بویژه که هر چه از مدنیت و تمدن است از آموزه‌های پیامبر(ص) است و ایشان آمده بودند تا انسان را به کرامت برسانند. وی افزود: ما مشکلاتی داریم که زیبنده نظام نیست؛ از جمله فقر، بیکاری، بی‌شغلی، خجلت سرپرست خانواده، زیبنده این کشور نیست و فساد اداری نیز زیبنده این نظام مقتدر نیست.
رئیسی ادامه داد: بدون‌شک کشوری که هشت سال مقاومت کرده و در حوزه‌های مختلف هوا و فضا و موشکی و در مسأله علم و فناوری و نانو حرف اول را می‌زند، می‌تواند یک نظام اداری را بدون هر گونه فساد به‌وجود آورد.تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ما در کشور مشکل آب نداریم بلکه مشکل کمبود مدیریت بر آب است، گفت: مشکل فقط ساختارهای نادرست اقتصادی نیست، مشکل کمبود مدیریتی مقتدر برای اقتصاد کشور است. رئیسی تأکید کرد: نگاه همه ما باید به توانمندی‌های درون کشور باشد و همه مشکلات می‌تواند به‌دست مردم حل شود.
شوخی پر حاشیه اسحاق جهانگیری
برای اصولگرایان ائتلافی و رسانه‌های منتسب به آنان، که هنوز نتوانسته‌اند از بین رئیسی و قالیباف به یک سو متمایل شوند، هیچ خبری خوشحال‌کننده‌تر از این نیست که اسحاق جهانگیری تا روز رأی‌گیری در میدان بماند. شاید بر همین اساس بود که شوخی و مزاح معاون اول رئیس جمهوری با خبرنگارانی که دیروز در حیاط هیأت دولت بودند را «جدی» تلقی کردند. جهانگیری دیروز در پاسخ به این سؤال که آیا «حسن روحانی در تمامی مناظرات شرکت می‌کند» افزود: کار رئیس جمهوری زیاد است و نمی‌شود که در هر برنامه‌ای حضور پیدا کند. وی ادامه داد:«البته آقای رئیس جمهوری در مناظره‌ها شرکت می‌کند.» نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سؤال دیگری که آیا از نامزدی انتخابات ریاست جمهوری انصراف می‌دهد، گفت: «من تاکنون در طول زندگی‌ام انصراف نداده ام.»
جهانگیری همچنین در پاسخ به سؤال دیگر که شنیده شده رئیس جمهوری شامگاه سه‌شنبه از ضبط برنامه انتخاباتی منصرف شده است، اظهارکرد: رئیس جمهوری گفته است که برنامه اول به طور کامل تکمیل شده و برای ضبط دیگر برنامه‌ها دوباره به صدا و سیما خواهد رفت. معاون اول رئیس جمهوری درپاسخ به این سؤال که آیا فکر می‌کنید در دولت بعد معاون اول باشید با خنده گفت: من فکر می‌کنم رئیس جمهور شوم. جهانگیری همچنین درباره رقابت انتخاباتی خود با روحانی دیگر نامزد انتخابات اظهار کرد: ما با همه رقبا رفیقیم البته هر کسی یک شیوه تبلیغاتی دارد و هر کس یک شعار دارد.
عارف:  برای حمایت از روحانی
هر کاری بتوانم می کنم
محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در مورد اینکه آیا شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری ستادی تشکیل خواهند داد گفت: ستادهای مشترکی با حضور اصلاح‌طلبان و افراد ستاد روحانی برای کمک به دولت تدبیر و امید در همه استان‌ها تشکیل شده است و امیدواریم بتوانیم همینطور با جدیت در کنار هم تا پایان راه به تلاش ادامه دهیم.او در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به آغاز زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، به نفع حسن روحانی سخنرانی خواهد کرد ،اظهار داشت: من نیز همانند همه دوستان هرکاری که برای حمایت از دولت حسن روحانی بتوانم در حد توان و در زمان مشخص انجام خواهم داد.
میرسلیم: می‌توانیم از عهده معضل اشتغال جوانان بر بیاییم
سید مصطفی میرسلیم، نامزد حزب مؤتلفه اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری پس از ضبط اولین برنامه تلویزیونی خود در سازمان صدا و سیما در جمع خبرنگاران گفت: ضبط اولین برنامه تلویزیونی را در معرفی فعالیت‌هایی که از ابتدای انقلاب در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و صنعتی داشتم بسیار خوب ارزیابی می‌کنم.
وی با اشاره به فعالیت‌های صنعتی که طی سال‌های اخیر داشته است، افزود: ما با انجام این فعالیت‌ها توانستیم نمونه‌های واقعی را در چارچوب سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی پیاده کنیم و امیدواریم با اتکای این تجربیات مثبت، مؤثر، واقعی و نه شعاری بتوانیم آن را توسعه دهیم و از وضعیت رکود اقتصادی که امروز دچار آن هستیم، خارج شویم. میرسلیم گفت: من برای مردم تشریح خواهم کرد که چگونه برمبنای همین تجارب می‌توانیم از عهده معضل اشتغال جوانان و خروج از رکود اقتصادی بربیاییم. وی افزود: باید با جلوگیری از فرار مغزها و به‌کارگیری جوانان و آماده کردن زمینه مساعدت آنها، بتوانیم اثبات کنیم که چگونه درونزایی ما بدون توجه به برونگرایی می‌تواند نجاتبخش ما باشد. میرسلیم اظهار کرد: ما در قدم اول باید در کوتاه مدت شرایط بغرنج رکود اقتصادی را مهار کنیم و سپس در گام‌های بعدی بتوانیم وضعیت اشتغال را تثبیت کرده و به جایی برسیم که برای رسیدن به رتبه اول اقتصادی در منطقه از نیروهای سایر کشورها نیز استفاده کنیم.
هاشمی‌طبا: من همیشه مدافع نیروها و ظرفیت‌های داخلی بوده‌ام
سید مصطفی‌ هاشمی‌طبا، نامزد انتخابات درخصوص سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر تکیه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به داخل کشور برای گشودن گره‌ها گفت: هیچ کشوری بدون اینکه نگاهش را متمرکز به داخل و نیروهای داخلی بکند، موفق نخواهد شد بخصوص کشور ما که سرشار از نیروهای انسانی، تحصیلکرده و توانمند است.
به گزارش ایلنا، او افزود: اما باید دقت کرد که ایشان فرمودند وارداتی که موجب توقف کارخانجات می‌شود و زیان‌آور است، وارد نشود یعنی ایشان دید جزمی ندارند و طبیعتاً در مواردی که لازم باشد از جمله تکنولوژی و قراردادهای مناسب فنی خارجی، باید بهره بگیریم، اما نگاه باید متمرکز بر نیروهای داخلی باشد و این حتماً هم جواب خواهد داد. این کاندیدای ریاست جمهوری ادامه داد: سوابق من نشان می‌دهد که همیشه به نیروهای داخلی و ظرفیت‌های بومی و همچنین پروژه‌هایی که می‌تواند در داخل منجر به حسن عمل و اجرا شود، توجه کردم.
‌هاشمی‌طبا در پاسخ به این سؤال که از اولویت‌های برنامه شما صنعت توریسم است چه راهکاری برای ایجاد اشتغال از این محل دارید، گفت: واقعیت این است که با توجه به نیروی انسانی که در کشور داریم برنامه‌های اجرایی وجود دارد و احتیاجی به این نیست که دائماً از خودمان ابداع کنیم اما طبیعتاً باید سرمایه‌گذاری برای توسعه صنعت توریسم و  رفاه گردشگران خارجی توجه به بحث صدور ویزا و جذب نیروهای مختلف در کشورهای مختلف است و همچنین فرهنگ‌سازی برای جذب توریسم مورد توجه قرار گیرد.
      ////////////////////////////////////////////////////////////// آیت‌الله مکارم شیرازی: سزاوار نیست برای‌۴‌روز حکومت  دروغ بگویید و تهمت بزنید/ 2 آیت‌الله مکارم شیرازی:
سزاوار نیست برای ۴ روز حکومت، دروغ و تهمت بزنید

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: آیا سزاوار است برای رسیدن به ۴ روز حکومت، دست به دروغ و تهمت بزنید؟ بیایید انتخابات اسلامی برگزار کرده و نامزدها فقط خدمات خود را اعلام کنند؛ چرا پیشرفت خود را در نابودی دیگری می‌دانید؟ البته برخی نیز نظام را برای پیشرفت خود تخریب می‌کنند که حرکتی نادرست است.
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله مکارم شیرازی در درس خارج فقه افزود: اختراعات بشر خوب است، اما شمشیر دو لبه است که می‌توان در مسیر خوب و بد از آن استفاده کرد که غالباً در مسائل بد به کار گرفته می‌شود. وی ادامه داد: نیروی اتم می‌تواند خدمات بسیاری به بشریت داشته باشد؛ اما از آن طرف می‌تواند به بمب نیز تبدیل شده و صدها هزار نفر را قربانی کند. این مرجع تقلید اظهار کرد: یکی از این اختراعاتی که اخیراً در اختیار قرار گرفته و شمشیر دو لبه است، فضاهای مجازی است که از یک طرف می‌تواند وسیله پیشرفت جامعه بشری شده و از طرف دیگر وسیله‌ای برای نشر زشتی‌ها، آلودگی‌ها، تهمت‌ها و... شود. آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: پخش شایعات یکی از کارهای نامناسب در فضای مجازی است که معمولاً از طرف دشمنان انجام می‌گیرد؛ چراکه فقط به فکر تخریب هستند و ما باید از این دسیسه‌ها آگاه بوده و بازیچه دست مخالفان نباشیم.  
این مفسر قرآن کریم بیان کرد: بحمدالله کشوری مقتدر و توانا داریم؛ البته مشکلاتی نیز دارد که دشمن به دلیل همان توانایی به دنبال مشکل تراشی است و باید مطابق با توانایی خود به ساخت کشور بپردازیم. آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه اصل انتخابات را تقویت خواهیم کرد، اظهار کرد: ما در مسأله انتخابات نه هیچ دخالتی کردیم و نه خواهیم کرد و مطلقاً درباره جناح‌ها ورودی نکرده و نخواهیم داشت.
      /////////////////////////////////////////////////////////////////// نماینده ولی فقیه در سپاه: سپاه در انتخابات دخالت نداشته و نخواهد داشت/ 2 نماینده ولی فقیه در سپاه:
سپاه در انتخابات دخالت نداشته و نخواهد داشت

نماینده ولی فقیه در سپاه تأکید کرد: سپاه کاملاً تابع تدابیر حضرت امام(ره) و رهبری معظم انقلاب و قانونگرا بوده و هیچگونه دخالتی در انتخابات نداشته و نخواهد داشت. حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی در گفت‌و‌گو با فارس گفت: نگرانی دشمنان و برخی ناآگاهان و مغرضان داخلی این است که سپاه دارای گفتمان، رفتار و عملکرد انقلابی است. تأکید می‌کنم که سپاه به هیچ عنوان در انتخابات دخالت نداشته و نخواهد داشت اما همواره انقلابی بوده و خواهد بود و به هیچ عنوان از مبانی و اصول انقلابیگری عقب‌نشینی نخواهد کرد. سعیدی در ادامه با انتقاد از توافق هسته‌ای و رفتار امریکا در قبال برجام افزود: واقعیت این است که امریکا روغن ریخته را نذر ایران کرد. اصولاً تاریخ مصرف سازمان تحریم به پایان رسیده بود. آیا اعتراف کری (وزیرخارجه سابق امریکا) کافی نیست که می‌گفت اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، سازمان تحریم به هم می‌خورد؟ دولتمردان ما هم از هول حلیم داخل دیگ افتادند و آنچه داشتند در طبق اخلاص گذاشته و بسیاری را مطابق خواست دشمن عمل کردند. آنها توجه نکردند که پایه‌های تحریم متزلزل شده و دشمن بیشتر از ما نیاز به مذاکره و برجام داشت. اقامت طولانی وزیر امور خارجه امریکا با پای شکسته شاهدی بر این ماجراست. وی ادامه داد: اما مدیریت رهبری بود که جلوی خسارت‌های بیشتر را گرفت مضافاً بر اینکه نه شعارهای دولتمردان محقق شد و نه امریکا دست از تحریم برداشت. حالا اگر ورود چند هواپیما ملاک موفقیت برجام است که باید گفت برخی شرکت‌های هواپیمایی همچون شرکت ماهان باید موفق‌تر باشند که در شرایط تحریم، ناوگان خود را تجهیز کرد و درصد بالایی از صندلی‌های پروازی را به خود اختصاص داد. نماینده ولی فقیه در سپاه تأکید کرد: آنچه تهدید دشمن را کم کرد مذاکره، معامله وبرجام نبود، قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران و مواضع با صلابت رهبری معظم انقلاب تهدید را از بین برد.
      /////////////////////////////////////////////////////////////////// محمدرضا باهنر:   نقدها به دولت نباید غیرمنصفانه باشد/ 3 محمدرضا باهنر: نقد غیرمنصفانه دولت نتیجه معکوس دارد

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری از برخی «سیاه‌نمایی‌ها» در مورد برجام انتقاد کرد. به گزارش «انتخاب»، محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در نشست سالانه اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، با اشاره به عملکرد دولت آقای روحانی طی چهار سال گذشته گفت: نقدهای ما به دولت آقای روحانی نباید غیرمنصفانه باشد زیرا این نقدها نتیجه عکسی خواهد داشت و باعث می‌شود نظر مردم به نوعی دیگر شود. اگر انتخابات سال 88 را به خاطر داشته باشید می‌بینید که در‌آن سال یک طرف مدام اعلام می‌کرد در این چهار سال کاری نشده و تمام دستاوردهای کشور و نظام را زیر سؤال می‌برد و سیاه‌نمایی می‌کرد.
نایب رئیس سابق مجلس به سخن رهبر معظم انقلاب در این زمینه اشاره کرد و گفت: طی سال‌های گذشته از انقلاب کارهای خوب زیادی انجام شده که برای خود توماری است اما کارهای انجام نشده هم زیاد است که باید به آن پرداخت. وی در ادامه به عملکرد و کارنامه دولت روحانی اشاره و تصریح کرد: در این مدت اقداماتی انجام شده‌است که برخی از آنها قابل قدردانی است، به عنوان مثال در حوزه اقتصادی فعالیت‌هایی انجام شده است که باید به عنوان نکات مثبت به آن اشاره کرد. دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری به کاهش تورم در دولت یازدهم اشاره کرد و افزود: زمانی که دولت آقای روحانی روی کار آمد کشور تورم 44 درصدی را تجربه می‌کرد اما با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تورم حداقل 30 درصد کاهش پیدا کرد.
باهنر با اشاره به اظهارات برخی درباره برجام گفت: برخی معتقدند برجام هیچ آثاری نداشت و سیاه‌نمایی می‌کنند اما من معتقدم قرار بود ما با برجام 10 گل به طرف بزنیم و هیچ گلی نخوریم اما در نهایت 7 گل زدیم و دو گل هم خوردیم. اگر امروز از بنده سؤال کنند آیا حاضرید به قبل از برجام برگردید می‌گویم خیر و فکر می‌کنم نظر نظام هم این نیست که برجام را ما اول پاره کنیم. بله اگر طرف مقابل آن را پاره کرد ما هم آن را آتش می‌زنیم. اما این‌گونه نیست که در ابتدا آن را پاره کنیم.       /////////////////////////////////////////////////////////////// با انتشار متنی صورت گرفت انتقاد مرکز آمار ایران از تخریب نظام به بهانه انتخابات/ 21 با انتشار متنی صورت گرفت
انتقاد مرکز آمار ایران از تخریب نظام مند دولت به بهانه انتخابات

مرکز آمار ایران با انتشار متنی، از تخریب نظام مند دولت یازدهم به‌عنوان رقیب، در جریان تبلیغات انتخاباتی انتقاد کرد و این امر را مایه دل نگرانی دلسوزان کشور دانست.
به گزارش «ایران» در این متن با اشاره به اینکه برگزاری انتخابات آزاد، بویژه در سطح ریاست جمهوری، همواره بخشی از کارنامه درخشان تاریخ انقلاب اسلامی و اصلی‌ترین ارکان تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده است، آمده است: وجهه اصلی صحنه سیاسی و اجتماعی کشور در این برهه‌های زمانی، شور و نشاط و سرزندگی جامعه و احساس خوب مشارکت تمام آحاد مردم در تعیین سرنوشت خود و میهن اسلامی بوده است. اما در این میان، آنچه  موجب نگرانی دلسوزان واقعی نظام در این مقاطع زمانی بوده است، بد اخلاقی و بدعهدی برخی رسانه‌های کشور در عمل به رسالت رسانه‌ای خود و احترام به مخاطبانی است که خواهان دریافت اخبار و اطلاعات درست و منطقی هستند.
در این متن با بیان اینکه دل‌نگرانی اصلی، شکل‌گیری سیستماتیک اینگونه اقدامات رسانه‌ای در راستای کوبیدن رقیب، بویژه عملکرد دولت یازدهم از سوی برخی رسانه‌هاست، اضافه شده است: تنها نگاهی گذرا به اخبار و گزارشات برخی رسانه‌ها، هر مخاطب منصفی را قانع می‌کند که عملکرد این دولت، به دور از انصاف و حقیقت ترسیم می‌شود. مرکز آمار ایران، کمترین انتظار از هر رسانه‌ را پرهیز از شانتاژ خبری و تشویش اذهان عمومی، در راستای اهداف جناحی و احترام به فهم و جایگاه مخاطبان دانست و افزود: حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی نیز اخیراً در واکنش به فضای این روزهای جامعه، بشدت از ترویج دروغ و تهمت در جهت کسب منافع انتخاباتی، ابراز گله‌مندی کرد.
این متن با بیان اینکه گاهی در این راه، حتی منافع ملی و اعتبار دولت‌ها و حکومت نیز تنها به قیمت کم‌رنگ کردن تلاش‌های دولت، به سادگی زیر سؤال می‌رود که البته موجب خدشه‌دار شدن وجهه کلی ایران اسلامی می‌شود، می‌افزاید: درج اخبار غیرواقعی و شبهه برانگیز و زدن انگ‌های مختلف به نهادها و سازمان بنیادین کشور، آن‌هم به این امید که خود را اندکی بهتر جلوه دهیم، در کوتاه مدت و بلند مدت، آسیب‌های جدی به اعتماد مردم، بخصوص به جامعه رسانه‌ای کشور خواهد زد.
این مرکز در پایان از این رسانه‌ها خواست ضمن دفاع از عملکرد جناح‌های مورد حمایت خود، از هجمه‌های ناروا و تخریب رقبا به هر قیمتی، پرهیز کرده و در القای آرامش به جامعه و برگزاری انتخاباتی آرام، سهیم باشند.