موج محکومیت جنایت تروریستی نیوزیلند ازسوی مقامات، سازمان‌ها و نهادهای مختلف کشور

بخش خبری - جنایت تروریستی حمله به دو مسجد در نیوزیلند که منجر به کشته و زخمی شدن بیش از 80 نفراز نمازگزاران جمعه این دو مسجد شد با واکنش‌ها ومحکومیت‌های شدید ازسوی سران، مقامات سیاسی و مردم کشورهای مختلف جهان مواجه شد.
همچنین مقامات، سازمان‌ها و نهادهای مختلف ایران با صدور بیانیه‌هایی این جنایت را محکوم کرده و خواستار برخورد ومحاکمه عاملان فاجعه این کشتار هولناک شدند.
تاکید رئیس‌جمهور بر لزوم مقابله همه‌جانبه با تروریسم
دکتر روحانی رئیس‌جمهور با محکوم کردن حمله تروریستی و نژادپرستانه به نمازگزاران مسلمان در نیوزیلند، تاکید کرد: این جنایت وحشیانه نشانه دیگری بر لزوم مقابله همه‌جانبه با تروریسم و نفرت‌پراکنی نسبت به ادیان و اقوام و همچنین اسلام‌هراسی رایج در غرب است که متاسفانه توسط برخی دولت‌های غربی نیز بر آن دمیده می‌شود.


در پیام رئیس‌جمهور آمده است:حمله تروریستی و نژادپرستانه به نمازگزاران مسلمان در نیوزیلند، اقدامی سبعانه و دردناک بود که قلب همه مسلمانان جهان، انسان‌های آزاده و همچنین ملت ایران را جریحه‌دار ساخت.
این جنایت وحشیانه که منجر به شهادت و مجروح شدن شماری از نمازگزاران بی‌گناه و بی‌دفاع شد، نشانه دیگری بر لزوم مقابله همه‌جانبه با تروریسم و نفرت‌پراکنی نسبت به ادیان و اقوام، و همچنین اسلام‌هراسی رایج در غرب است که متاسفانه توسط برخی دولت‌های غربی نیز، بر آن دمیده می‌شود.
در این پیام تاکید شده است:پوشش خبری غیر حرفه‌ای و غیرانسانی این جنایت تروریستی ازسوی برخی رسانه‌های مدعی در غرب، سند دیگری بر نژادپرستی، استانداردهای دوگانه آن‌ها حتی در خصوص جان انسان‌ها است. این وحشی‌گری و ظلم آشکار، حادثه‌ای نیست که وجدان‌های بیدار و پایبند به ارزش‌های بشری، آن را فراموش کنند.
این جنایت نشان داد که تروریسم همچنان از معضلات مهم جهانی بوده و نیازمند مبارزه یکپارچه و رویکرد یکسان همه کشورها علیه خشونت و افراطی‌گری در هر نقطه از جهان است و باید مجامع جهانی و به‌ویژه کشورهای اسلامی در مقابل این جنایات ضد بشری، واکنش جدی نشان دهند و حامیان پیدا و پنهان این اقدامات را رسوا سازند.
این پیام افزوده است: دولت جمهوری اسلامی ایران همچنان مصمم به مبارزه قاطع با تروریسم و نژادپرستی است و اطمینان دارد در سایه وحدت و انسجام مسلمانان، این‌گونه توطئه‌های کور و بی‌هدف دشمنان، حاصلی جز بی‌آبرویی بیشتر آنان را در پی نخواهد داشت.
در پایان پیام آمده است: اینجانب ضمن محکومیت این فاجعه دهشتناک و ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان، این ضایعه غمبار را به همه مسلمانان جهان تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای شهدای حادثه، علو درجات و برای مجروحان آرزوی شفای عاجل دارم. دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، رسیدگی به این عمل شنیع و درخواست دستگیری و محاکمه همه عاملان و آمران آن را مجدانه در عرصه بین‌المللی پیگیری خواهد نمود.
رئیس مجلس: هوشیاری و همکاری همه کشورها در مبارزه با تروریسم ضروری است
همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی با صدور پیامی وقوع حادثه تروریستی در شهر کرایست چرچ را محکوم و آن را به تروور مالارد همتای نیوزیلندی خود تسلیت گفت.
در بخشی از پیام علی لاریجانی آمده است: با کمال تاسف و تاثر از وقوع حادثه تروریستی غیرانسانی در 2 مسجد شهر کرایست چرچ و جان باختن و مجروح شدن تعدادی از مردم بی‌گناه و مسلمانان نمازگزار مطلع شدم.
اینجانب ضمن اعلام انزجار و محکوم کردن این جنایات هولناک، مراتب همدردی عمیق خود و سایر نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران را با جنابعالی، نمایندگان محترم پارلمان، دولت و ملت نیوزیلند ابراز می‌نمایم.
این جنایات بار دیگر لزوم هوشیاری و همکاری همه کشورها در مبارزه با تروریسم را یادآوری نموده و تاکیدی بر این واقعیت است که جز با خشکاندن ریشه‌های فکری گروه‌های تروریستی، صلح و آرامش واقعی در هیچ منطقه‌ای از جهان حاصل نخواهد شد.
جمهوری اسلامی ایران بعنوان کشوری که خود قربانی تروریسم بوده و هزینه‌های جانی و مالی زیادی در مبارزه با این پدیده شوم صرف نموده است، آمادگی همفکری و همکاری با همه کشورهای مستقل برای رسیدن به راه حل جامع در مبارزه با تروریسم را دارد.
با اغتنام از فرصت، صحت و سلامت جنابعالی را آرزو نموده و از درگاه خداوند منان برای بازماندگان این حادثه دلخراش صبرجمیل، برای جان باختگان مغفرت و برای مجروحان شفای عاجل مسئلت می‌نمایم.
رئیس مجمع تشخیص:تصاویراین جنایت قلب هر انسانی را به درد آورد
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با اشاره به حادثه تروریستی در نیوزیلند و شهادت عده‌ای از مسلمانان مظلوم در حین اقامه نماز گفت: این حادثه بسیار غم انگیز و وحشتناک بود و خبر و تصاویر آن، قلب هر انسانی را به درد آورد.
آملی لاریجانی گفت: برخی رسانه‌های دنیای غرب مثل رسانه دولتی انگلیس در بازگو کردن حمله به نمازگزاران نیوزیلندی حتی از تعبیر «حمله تروریستی» استفاده نکردند.
وی افزود: اینکه بیش از 80 نفر نمازگزار این چنین مورد حمله وحشیانه تروریستی قرار گرفته‌اند حقیقتا قابل تحمل نیست و ما از کشورهای اسلامی می‌خواهیم که از این عبرت‌ها به‌سادگی نگذرند و رفتار مزورانه غرب را در این جنایت‌ها زیر نظر بگیرند.
آملی لاریجانی با اشاره به معیارهای دوگانه و ظالمانه جریان‌های رسانه‌ای غرب در مواجه با تروریسم گفت: برخی از رسانه‌های دنیای غرب مثل رسانه دولتی انگلیس در بازگو کردن این حادثه، حتی از تعبیر «حمله تروریستی» استفاده نکردند. آنها که یک حادثه چاقوکشی در انگلیس را حمله تروریستی اعلام می‌کنند، بر جنایت کشتار فجیع 49 نفر مسلمان بی‌گناه چشم می‌بندند. این عبرتی است برای ملت‌های مسلمان که ان شاء‌الله بیدار شوند و جهت گیری جدیدی نسبت به رفتارهای دوگانه غرب انتخاب کنند.
رئیس مجمع همچنین ضمن ابراز همدردی با بازماندگان این حادثه برای قربانیان مظلوم و مسلمان این حادثه از خداوند متعال طلب رحمت و برای مجروحان، شفای عاجل طلب کرد.
رئیس دستگاه قضا: این جنایت اقدامی وحشیانه، جاهلانه و فاجعه بار بود
رئیس دستگاه قضا نیز حمله تروریستی و نژادپرستانه به مسلمانان نیوزیلند اقدامی وحشیانه، جاهلانه و فاجعه بار خواند و از آمادگی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران برای هرگونه همکاری در پیگیری ابعاد این حادثه و مقابله با عوامل منطقه‌ای و جهانی خبر داد.
در ادامه پیام سید ابراهیم رئیسی آمده است: واقعیت تلخ نهفته در متن و حواشی این جنایت وحشیانه یادآور اهمیت و فوریت همکاری و تعامل همه جانبه بین‌المللی در مقابله با معضل تروریسم و مبارزه با نفرت پراکنی نسبت به ادیان و اقوام و همچنین پایان دادن به اسلام هراسی مخربی است که متاسفانه هر روز در بسیاری از رسانه‌های غربی و از زبان برخی دولتمردان آن‌ها شنیده و دیده می‌شود.
اینجانب ضمن محکومیت این حادثه تلخ و تسلیت به خانواده قربانیان، از خداوند متعال علو درجات برای شهدای این فاجعه و شفای عاجل برای مجروحان آن مسئلت دارم.
همچنین معاون اول رئیس جمهور در پیامی با اشاره به حملات جنایت بار تروریستی در نیوزیلند و شهادت جمعی از مسلمانان بیگناه، تصریح کرد: مبارزه با تروریسم عزم و اجماع جهانی و واکنش عادلانه و به دور از تبعیض می‌طلبد وگرنه این تهدید بی‌حد و مرز جهان را با ابعاد و دامنه‌های غیر قابل پیش‌بینی روبرو خواهد کرد.
دکتر جهانگیری در بخشی دیگر از پیام خود آورده است: حملات جنایت بار تروریستی در نیوزیلند و شهادت جمعی از مسلمانان بیگناه در مسجد، هشداری مجدد به جهان انسانی درباره خطرات و آثار فاجعه آمیز تروریسم نژاد پرستانه است. این حادثه نشان داد که افراطی گری و خشونت سازمان یافته نه مرز می‌شناسد، نه مذهب، نه زن و نه مرد و نه هیچ سرزمین و جامعه امن و آرام. تنها محکومیت این جنایت همه جانبه کافی نیست، باید نگاه، اراده و اقدامی جهانی و فراتر از آنچه تاکنون بوده است، صورت گیرد، باید منابع تولید نفرت، خشونت، افراطی گری و نژاد پرستی در هر شکل و شیوه‌ای خشکانده شود. نظریه پردازان خشونت و افراطی گری و سران کشورهایی که به نفرت پراکنی علیه مسلمانان و وضع سیاست‌های نژاد پرستانه و معیارهای تبعیض آمیز و دوگانه دامن می‌زنند باید بدانند که در شکل گیری و گسترش این اقدامات ضد بشری دخیل و سهیم‌اند. این ضایعه دردناک را به خانواده‌های داغدار، دولت و ملت نیوزیلند، مسلمانان جهان و جامعه انسانی تسلیت می‌گویم.
شورای هماهنگی تبلیغات: تروریسم به‌زودی دامان طراحان و حامیان خود را خواهد گرفت
شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نیز با صدور بیانیه ای، جنایت وحشیانه تروریستی، علیه نمازگزاران در نیوزیلند را به شدت محکوم کرده و این ترور ددمنشانه را از تبعات حمایت و تقویت غرب از اسلام هراسی و افراطی‌گری علیه مسلمانان دانسته که به‌زودی دامان طراحان، مسببان، هدایتگران و حامیان خود را خواهد گرفت.
در ادامه بیانیه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آمده است: افراط گرایی علیه مسلمانان این بار در لباس خشونت و ترور موجب جنایت فجیع و غیر انسانی شد تا بار دیگر به همه دولت‌ها گوشزد کند که هزینه‌های سنگین تصمیمات غلط، افراط گرایی، اسلام هراسی و تروریست پروری را همه کشورها و بلکه بالاتر از آن صلح و امنیت عمومی بایستی بدهد.
حمله تروریستی علیه نمازگزاران مسلمان بی‌گناه و بی‌پناه نیوزیلندی در مسجد و عبادتگاه و درحال نیایش نیز از جمله اقدامات افراط گرایانه‌ای است که همیشه از حمایت‌های بی‌دریغ غرب به ویژه امریکای اتّم استکبار برخوردار بوده؛ تندروی افراطی علیه اسلام و مسلمانان و اتباع خارجی و تحریک به تنفری که واشنگتن در جهان آن را همیشه تغذیه و تقویت می‌کند.
این اقدام هولناک و وحشیانه و حمله تروریستی بی‌رحمانه، زنگ خطری است که بار دیگر به همه ما و دولت‌ها و ملت‌ها هشدار می‌دهد که تولید و حمایت از افراط گرایی و تروریست پروری در هر کجای این کره خاکی و تحت هر شرایط و به هر بهانه‌ای که باشد، بازتابش جهانی و نتیجه‌اش شوم و خدشه به صلح و ثبات و امنیت عمومی است و هر اقدام تروریستی در هر جا و توسط هر کس و به هر بهانه و انگیزه‌ای صورت بگیرد باید ازسوی تمامی کشورها و دولت‌ها به شدت محکوم و منکوب شود و دولت‌ها بایستی اجازه ندهند، جریان‌ها و افکار نژادپرستانه و اسلام ستیزانه امنیت و آرامش جهانی را به مخاطره بیندازد.
تروریست، تروریست است چه علیه مسلمانان و در کشورهای اسلامی و چه علیه سایر انسان‌های بیگناه و کشور‌های غیرمسلمان، و تاریخ بارها نشان داده که تبعات تلخ و آثار سوء آن همیشه یقه مسببان، حامیان و هدایتگران این گونه اقدامات رذیلانه را گرفته و باز هم خواهد گرفت و هرکه باد بکارد، طوفان درو خواهد کرد.
این جنایات وحشیانه و هولناک بشری بار دیگر لزوم هوشیاری و همکاری جدی‌تر همه کشورها را در مبارزه با تروریسم متذکر شده و تاکیدی مجدد بر این واقعیت است که جز با خشکاندن ریشه‌های فکری گروه‌های تروریستی، صلح، امنیت وآرامش واقعی در هیچ منطقه‌ای از جهان حاصل نخواهد شد.
جامعه مدرسین: جنایت در نیوزیلند جریانات ضد اسلامی و نژاد پرست غربی را افشا کرد
همچنین جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای حمله تروریستی به نمازگزاران نیوزیلند را محکوم کرد که متن آن در ادامه آمده است.
حمله تروریستی به نمازگزاران در نیوزیلند که منجر به شهادت و مجروح شدن جمعی از مسلمانان گردید، اوج رذالت و خباثت جریانات ضد اسلامی و نژاد پرست غربی را بار دیگر افشا کرد. اسلام ستیزی و ترویج تبعیض و خشونت علیه مسلمانان، نه یک اقدام فردی بلکه یک اقدام جریانی است که سالها در رسانه‌های غربی علیه مسلمانان طراحی و اجرایی می‌شود.
غرب و نظام سلطه چه در حمایت آشکار و پنهان از تکفیری‌های داعشی و چه در موج‌افکنی اسلام‌هراسی، آگاهانه به مبارزه با اسلام و رشد روز افزون اسلامی خواهی در جوامع غربی وارد شده است و اقدام جنایتکارانه اخیر، بی‌شک ثمره‌ای از خباثت و عناد دین ستیزان مدعی صلح و دوستی است.
ذهن بیمار و خبیث تروریست‌ها، در سیستم فرهنگ ضد اسلامی غرب و با هدایت سرویس‌های امنیتی استکبار شستشو داده شده است و این شرارت‌ها که یک روز از آستین تکفیری‌های داعش خارج می‌شود و یک روز هم از آستین نژاد پرستان ضد اسلام، بی‌شک حقیقت اندیشه مادی و غیر توحیدی غرب را آشکارتر می‌کند.
برخورد مزوّرانه و دوگانه غرب با تروریسم در این حادثه خونبار، بار دیگر خود را نشان داد. مدعیانی که فریاد مبارزه با تروریسم می‌زنند این جنایت بزرگ را تروریستی نمی‌دانند و سعی در ارائه تصویری دروغین از ماهیت آن دارند. اما حقیقت آن است که افکار عمومی آزادگان جهان چهره بزک کرده حامیان تروریسم را شناخته است و چهره تزویر سالهاست که رسوا و بی‌آبرو شده است.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن ابراز همدردی با خانواده‌هایی که عزیزانشان را در این حادثه خونین از دست داد‌‌ه‌اند، قاطعانه این جنایت ضدبشری و ضد اسلامی را محکوم می‌نماید و اعلام می‌دارد سرانجام، حقیقت اسلام قلل رفیع جهان را فتح خواهد کرد و اسلام هراسی و اسلام ستیزی صهیونیسم بین الملل و استکبار هرگز نخواهد توانست نور پر فروغ دین و معنویت و اسلام عزیز را خاموش کند.
‏ مجمع جهانی اهل‌بیت: آمریکا و رژیم صهیونیستی محور استکبار و استعمار هستند
در پی فاجعه کشتار جمعی از مسلمانان نیوزیلند، مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) نیز با صدور بیانیه ای، این فاجعه را بشدت محکوم کرد.
در بخشی از بیانیه مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) آمده است:با کمال تاسف و تاثر، یک بار دیگر حرمت بیوت‌الله شکسته شد و دهها نفر از مسلمانان بیگناه و بی‌‏دفاعی که برای نماز ونیایش در دو مسجد در کشور نیوزیلند تجمع کرده بودند قربانی حملات ناجوانمردانه تروریستی شدند.
این اولین بار نیست که مومنان مسجدنشین در آتش شیطان ‏صفتان روزگار می‌سوزند؛ بلکه نژادپرستان اسلام ‏هراس و جاهلان تکفیری، دو لبه شمشیری هستند که محور استکبار و استعمار ـ به سردمداری آمریکای جنایتکار و مزدوری صهیونیست‏ها و مرتجعین منطقه ـ برکشیده و به وسیله آن امنیت جهان را بر هم زده‏‌اند.
این اقدامات افراط‏ گرایانه علیه مسلمانان و مهاجران در کشورهایی که به تسامح دینی شهره هستند، در راستای دامن زدن آمریکا و اذناب آن به سیاست‏‌های کینه‏ توزانه‏‌ای است که با دستورات مسلّم اسلامی ـ همچون آزادی عقیده، امنیت شهروندان، حرمت عبادتگاه ‏ها، گفتگوی ادیان و همزیستی مسالمت‏ آمیز مردم ـ منافات دارد.
مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) به عنوان یک سازمان بین‌المللی که صدها نفر از نخبگان کشورهای مختلف ـ از جمله نیوزیلند ـ در آن عضویت دارند، این اقدام وحشیانه را محکوم می‌نماید؛ و از دولت نیوزیلند و مقامات قضایی و امنیتی این کشور می‌خواهد که:
1. اقدامات فوری و عادلانه ‏ای برای دستگیری و مجازات عاملان و مشوقان این فاجعه انجام دهند؛
2. با جلوگیری از تبلیغات اسلام هراسانه و فعالیت‏های نژادپرستانه، از تکرار اینگونه حوادث ممانعت کنند.
همچنین از سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری می‌‏خواهد که با جدیت و اتخاذ تدابیر مختلف سیاسی، حقوق و فرهنگی، مانع از خشونت و خونریزی تندروها و متعصبین شوند.
اعضای مجمع ضمن ابراز همدردی و همبستگی با بازماندگان این جنایت، برای قربانیان مظلومی که در خانه خدا مهمان خدا بودند رحمت الهی، و برای مجروحان این حادثه شفای عاجل مسئلت می‌نمایند.
واکنش مقامات کشورهای اسلامی به جمعه سیاه نیوزیلند
ازسوی دیگر شماری از مقامات و سازمان‌های کشورهای اسلامی روز جمعه حمله تروریستی و نژادپرستانه به دو مسجد نیوزیلند را محکوم و با بازماندگان و خانواده قربانیان حادثه ابراز همدردی کردند.
ترکیه: «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه ضمن ابراز آمادگی برای اعزام معاون و وزیر امور خارجه این کشور به نیوزیلند، گفت: لعنت خداوند بر عاملان این حمله باد.
«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه هم ضمن محکومیت این جنایت در صفحه توئیتری‌اش نوشت: نه تنها عاملان این جنایت مسئول هستند، بلکه سیاستمداران و رسانه‌هایی که در این حمله تروریستی پدیده اسلام هراسی را تغذیه می‌کنند، سهیم خواهند بود.
«خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه نیز در این باره گفت: کشتار نیوزیلند بار دیگر به جهانیان پدیده اسلام هراسی فاشیسم را ثابت کرد.
اندونزی: «ریتنو مرسودی» وزیر امور خارجه اندونزی با محکومیت شدید این جنایت وحشتناک، گفت: تیراندازی آن هم در عبادگاه و حین نماز جمعه را بشدت محکوم می‌کنم.
کویت: «فهد الشعله» وزیر اوقاف و امور دینی کویت با محکوم کردن این حمله تروریستی گفت: تروریسم اینک به یک آفت جهانی تبدیل شده و تمامی کشورها را فرا و بی‌گناهان را نشانه گرفته است.
عربستان: «سلمان بن عبدالعزیز» و «محمد بن سلمان» پادشاه و ولیعهد سعودی این اقدام را جنایت و بزدلانه خواندند و آن را از دیدگاه تمامی ادیان، مذاهب و کنوانسیون‌های بین‌المللی محکوم توصیف کردند.
پادشاه و ولیعهد سعودی با ابراز همدری با خانواده‌های جان باختگان، ضمن طلب مغفرت برای کشته شدگان، برای مجروحان آرزوی شفای عاجل کردند.
شاه اردن: «عبدالله دوم» شاه اردن در واکنش به حمله مسلحانه به دو مسجد در نیوزیلند، گفت: این حملات موجب اتحاد کشورها برای مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی می‌شود.
وی در صفحه توئیترش نوشت: کشتار دهشتناکی که نمازگزاران را هنگام عبادت در دو مسجد نیوزیلند هدف قرار داد، جنایت تروریستی دردناک و شوکه‌کننده است و ما را برای مبارزه با افراط‌گرایی، تنفر و تروریسم که هیچ دین و آیینی نمی‌شناسد، متحد می‌کند.
وی در پایان نوشت: ارواح قربانیان بی‌گناه را خداوند بیامرزد و به خانواده و تمامی امت اسلامی تسلیت عرض می‌کنم.
شاه مغرب: «محمد ششم» شاه مغرب نیز در بیانیه ای، این حمله را « نقض آشکار حرمت عبادتگاه‌ها، ارزش‌های انسانی در جهان، همزیستی، تسامح و رفاه» خواند و آن را محکوم کرد.
وی ضمن ابراز همدری با خانواده‌های جان باختگان، طلب مغفرت برای کشته شدگان، برای مجروحان آرزوی شفای عاجل کرد.
فلسطین: «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین این جنایت را اقدامی مجرمانه، دهشتناک دانست و از تمامی کشورهای خواست که با «تروریسم سیاه» مبارزه و «با گروه‌های تروریستی که عامل دامن زدن به خشونت و نفرت هستند» مقابله کنند.
جنبش حماس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: تروریسم نه دین می‌شناسد و نه کشور؛ بلکه این اندیشه تحت حمایت افرادی چون مقام‌های آمریکایی است که عامل گسترش نفرت و کینه در میان انسان‌ها هستند.
«داوود شهاب» مدیر دفتر رسانه‌ای جنبش جهاد اسلامی این اقدام را جنایت و نژاد پرستی و القای نفرت علیه اسلام و مسلمانان خواند و گفت: واژه‌ها از توضیح این جنایت تروریستی علیه مسلمانان قاصر هستند.
سوریه: وزارت خارجه سوریه نیز حمله تروریستی بزدلانه را به دو مسجد در نیوزیلند که تعداد زیادی از قربانیان و مجروحان را به جای گذاشت، به شدت محکوم کرد.
وزارت خارجه سوریه تاکید کرد که این جنایت تروریستی نشان دهنده نیاز فوری برای افزایش تلاش‌ها به منظور نابودی تروریسم و مبارزه با تفکر افراطی است.
علمای بلاد شام: اتحادیه علمای بلاد الشام با صدور بیانیه حمله تروریستی و جنایتکارانه به مساجد نیوزیلند را محکوم و اعلام کرد؛ این کشتار وحشیانه و حمله تروریستی صورت دیگری از تروریسم داعش و النصره و گروهک‌های نظیر آن و استفاده ابزاری غرب از آنها است.
اتحادیه علمای بلاد شام تشکلی مرکب از شماری از علمای منطقه شامات است که در سال 1390 در سوریه ایجاد شد
سودان: وزارت امور خارجه سودان در بیانیه‌ای که منتشر کرد، این جنایت وحشتناک را تجاوز مستقیم به تمامیت انسانیت، نابودی بهترین ارزش‌های انسانی چون حرمت خون، حق زندگی، حق عقیده و تسامح دانست.
«حزب کنگره سودان» بعنوان حزب مخالف در بیانیه‌ای این حمله تروریستی را «جنایت در حق بشریت» دانسته است.
موریتانی: حزب حاکم «اتحاد برای جمهوریت» در موریتانی و «گردهمایی ملی اصلاح و توسعه» به عنوان دومین حزب اکثریت در پارلمان، این حمله خونین را محکوم کردند.
حزب حاکم در بیانیه‌ای اعلام کرد: این حادثه تروریستی بزدلانه را با حزن شدید و با ناراحتی و دلی پرخون دنبال کردیم و شدیدا اقدامات مجرمانه تروریستی که به دنبال ناامنی و بی‌ثباتی در جهان است، محکوم می‌کنیم.
حزب اپوزیسیون "گرده همایی ملی اصلاح و توسعه» نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: خانواده قربانیان، ما را در غم‌ها و اندوه خانواده خود شریک بدانند و ما این اقدام خصمانه آشکار که قربانیان آن را مسلمانان صلح طلب تشکیل می‌دادند، محکوم می‌کنیم.
الجزایر: وزیر امور دینی الجزایر در بیانیه‌ای ضمن محکومیت این حمله تروریستی، اعلام کرد که این جنایت «مهم‌ترین شاهد بر این است که تروریسم محصول مسلمانان نیست و هیچ ارتباطی با اسلام ندارد.
تونس: محکومیت این جنایت از دید مسئولان تونسی هم به دور نماند و آنها نیز ضمن محکومیت این جنایت دهشتناک» اعلام کردند: بار دیگر این جنایت نشان داد که تروریسم رنگ، دین و مرز اخلاقی و جغرافیایی نمی‌شناسد.
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس: «عبداللطیف الزیانی» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای با محکوم کردن این جنایت گفت: اتفاقی که در نیوزیلند افتاد، یک جنایت تروریستی هولناک بود که منافی تمامی ارزش‌های اخلاقی و انسانی است.
پارلمان عربی: «مشعل بن فهم السلمی» رئیس پارلمان عربی هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: حمله تروریستی بزدلانه در حمله به دومسجد نیوزیلند شدیدا محکوم است.
اخوان المسلمین: این گروه با بیان این که «این جنایت را شدیدا محکوم می‌کنیم» اعلام کرد:خطابه‌های نژادپرستانه را متوقف کنید و ریشه‌های تروریسم را بخشکانید.
در ادامه بیانیه آمده است: این جنایت، شاهد جدید دیگری است که اظهارات اسلام هراسانه نژادپرست آن را به ارمغان آورده‌اند و موجب ناامنی و امنیت در جهانی هستند که برای تحقق آن تلاش می‌کنیم.
رئیس جمهوری سومالی: «محمد عبدالله فرماجو» رئیس جمهوری سومالی این حادثه را دهشتناک و ضد بشری توصیف کرد و از تمامی کشورها خواست که برای مقابله با تمامی انواع تروریسم تلاش کنند.
محمد البرادعی: «محمد البرادعی» معاون رئیس جمهوری سابق مصر با محکوم کردن این اقدام، خواستار «اعلام عزای عمومی کشورهای اسلامی و عربی برای قربانیان تروریسم» شده است.
عفو بین‌الملل و شورای حقوق بشر سازمان ملل
همچنین کومی نایدو، رئیس سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: روز جمعه یکی از تاریک‌ترین روزها در تاریخ نیوزیلند بوده است. مهاجمان که با نفرت و نژادپرستی خود زنان، مردان و کودکان را مورد حمله قرار دادند و به نمازگزاران روز جمعه شلیک کردند، ما را در شوک و حزن بزرگی فرو بردند.
همچنین میچل باچله، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو اعلام کرد: نژادپرستی مغایر با تمام ارزش‌ها و اصولی است که ما برای آنها به پاخاسته‌ایم.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بانک مرکزی: ساز وکار ایرانی متناسب با «اینستکس» بزودی ثبت می‌شود موج محکومیت جنایت تروریستی نیوزیلند ازسوی مقامات، سازمان‌ها و نهادهای مختلف کشور پیکر 115 شهید دفاع مقدس از مرز آبی خرمشهر به کشور بازگشت عرضه میوه تنظیم بازار شب عید در سراسر کشور آغاز شد وزیر بهداشت: سال آینده دغدغه دارویی نداریم گشایش جبهه‌ای تازه علیه ترامپ از جانب جمهوریخواهان ترامپ مصوبه کنگره برای لغو وضع اضطرار ملی را وتو کرد امروز و با حضور رئیس جمهوری 4 فاز جدید پارس جنوبی افتتاح می‌شود صادرات میعانات گازی پارس جنوبی 15 درصد افزایش یافت چهار سال جنگ علیه یمن به روایت آمار ریختن نیم میلیون بمب و موشک بر سر مردم یمن در 4 سال اظهار ارادتی به حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سیداحمد خمینی به مناسبت سالگرد رحلت فرزند غیور امام خمینی نسبت جمعه سیاه نیوزیلند با کارنامه سیاه سران غرب ترامپ مصوبه کنگره برای لغو وضع اضطرار ملی را وتو کرد گوشی همراه رئیس سابق ستاد ارتش رژیم صهیونیستی «هک» شد واشنگتن: نوبت سعودی‌هاست درباره توافق هسته‌ای گامی بردارند