آخرین سکانداران پارلمان دهم

گروه سیاسی/ انتخابات هیأت رئیسه آخرین سال مجلس دهم در حالی امروز برگزار می‌شود که رقابت محمدرضا عارف با علی لاریجانی قطعی شده است. دیروز لیست اختصاصی 12 نفره  فراکسیون امید اعلام شد که بر اساس آن محمدرضا عارف نامزد ریاست می‌شود. به گفته فاطمه سعیدی سخنگوی این فراکسیون، مسعود پزشکیان و علی مطهری نامزد نایب رئیسی و فاطمه سعیدی، محمد علی وکیلی، علی اصغر یوسف نژاد، علیرضا رحیمی، بهروز بنیادی و رضا کریمی برای کرسی دبیری هیأت رئیسه نامزد می‌شوند.
همچنین  عبدالکریم حسین زاده، محمود صادقی و سید مهدی مقدسی برای جایگاه کارپردازی کاندیدای فراکسیون امید هستند. همزمان سید حسین نقوی سخنگوی فراکسیون ولایی مجلس گفت که این فراکسیون کاندیدایی برای ریاست مجلس در انتخابات هیأت رئیسه معرفی نمی‌کند. عبدالرضا مصری و محمد حسین فرهنگی نامزدهای این فراکسیون برای نایب رئیسی هستند و قاضی زاده هاشمی، رنجبرزاده و امیرآبادی سه کاندیدای فراکسیون ولایی برای دبیری هیأت رئیسه هستند. اسدالله عباسی هم تنها نامزد این فراکسیون برای کارپردازی است. سخنگوی فراکسیون مستقلین  هم علی لاریجانی را نامزد مورد حمایت اعضای فراکسیون برای ریاست دانست و گفت که بهروز نعمتی و محمد آشوری به عنوان نامزدهای کارپردازی و غلامرضا کاتب، رسول خضری و سمیه محمودی نامزدهای این فراکسیون برای دبیری هستند. به گفته مهرداد لاهوتی این فراکسیون درباره نایب رئیسان هنوز تصمیم‌گیری نکرده است.
با این وصف مهم‌ترین اتفاق امروز نتیجه رقابت دوباره محمدرضا عارف با علی لاریجانی است. دو چهره مشهور مجلس دهم که اگرچه هر دو در انتخابات مجلس جزو نامزدهای لیست امید بودند. اصولگرایان نام لاریجانی را از حوزه انتخابیه قم در فهرست انتخاباتی خود نگذاشتند اما لیست امید مورد حمایت اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها از او حمایت کردند. در اولین سال مجلس امیدی‌ها به پشتوانه موفقیتی که کسب کرده بودند عارف را نامزد ریاست مجلس کردند اما او در رقابت با علی لاریجانی 103 رأی کسب کرد در مقابل 173 رأی. این انتخابات نشان داد که تعداد زیادی از اصولگرایان یا اعتدالی‌هایی که با لیست امید وارد مجلس دهم شده‌اند، لاریجانی اصولگرا را به عارف اصلاح‌طلب ترجیح داده‌اند. از همین جا بود که بتدریج زمزمه‌ها و گلایه‌های امیدی‌ها نسبت به برخی هم‌لیست‌های خود آغاز شد.
نماینده اول تهران برای سال دوم عزم رقابت با نماینده منتخب قم را نکرد و لاریجانی بدون دردسر ریاست را عهده‌دار شد. در سال سوم اما لاریجانی تا مرز حذف از کرسی ریاست پیش رفت آنجا که هر سه فراکسیون مجلس 3 نامزد برای ریاست معرفی کردند. در رقابت عارف، حاجی بابایی و لاریجانی نامزد فراکسیون امید 114 رأی، نامزد فراکسیون اصولگرایان ولایی 54 رأی و نامزد فراکسیون مستقلین یعنی لاریجانی 101 رأی کسب کردند. انتخابات اما به دو دوم کشیده شد و زنگ خطر برای لاریجانی و اصولگرایان به صدا درآمد. اینجا البته اصولگرایان برخلاف اعلام قبلی خود به نفع لاریجانی کنار کشیدند و در دور دوم حاجی بابایی انصراف داد تا لاریجانی با 147 رأی در برابر 123 رأی عارف باز هم بر کرسی ریاست تکیه بزند. حالا عارف دوباره عزم رقابت با لاریجانی کرده است و فردا مشخص می‌شود که آخرین سال مجلس دهم آیا رئیسی متفاوت را تجربه خواهد کرد.