صادرکننده حکم فیلترینگ تلگرام بازداشت شد



گروه سیاسی/ پرونده اکبر طبری، معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضائیه با بازداشت دو قاضی ابعاد جدیدی پیدا کرد. صبح دیروز و پیش از اینکه نشست غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه ‌قضائیه آغاز شود، خبر دستگیری یکی از قضات معروف رسانه‎ای شد. بیژن قاسم‎زاده که اتفاقاً اکثریت او را به نام قاضی صادرکننده حکم فیلترینگ تلگرام می‌‏شناسند، بازداشت شد و این خبر از سوی اسماعیلی مورد تأیید هم قرار گرفت. آن گونه که اسماعیلی در مورد بازداشت او توضیح داد، این اتفاق در ادامه رسیدگی به پرونده اکبر طبری معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضائیه است. فردی که پس از آمدن رئیسی به قوه قضائیه و آغاز دوره تحول بازداشت شد و آنقدر پرونده‎اش سنگین است که رئیس دستگاه قضا از رشوه‏‌هایی که او دریافت کرده، با صفت «بهت‎آور» استفاده می‎کند.
سخنگوی قوه قضائیه وقتی با سؤالی روبه‎رو شد که خبرنگار برای معرفی قاضی بازداشت شده از عنوان «قاضی فیلترکننده تلگرام» استفاده کرد، گفت: کسی ممکن است هزاران خدمت خوب داشته باشد اما اگر خطایی داشته باشد حتماً باید به آن خطا رسیدگی شود. او ادامه داد: در پرونده‌ای در ارتباط با پیگیری برخی از عناصری که در داخل قوه قضائیه تحت تعقیب قرار گرفتند، دو نفر از قضات، یکی از قضات شاغل و یک نفر هم از قضات بازنشسته که اخیراً بازنشست شده بود، بازداشت شدند و پرونده‌شان مراحل تحقیقات مقدماتی را طی می‌کند. با تکمیل تحقیقات ممکن است افراد دیگری هم تحت تعقیب قرار گیرند. بنابراین بازداشت برخی افراد در این حوزه صحت دارد.


اما این خبر در حالی صبح دیروز منتشر شد که طبق گزارش خبرگزاری تسنیم، قاسم‌زاده روز جمعه گذشته با دستور قضایی بازداشت و روانه زندان شده است. او سال گذشته که بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه بود، حکم به  فلیترینگ تلگرام داد. نام بیژن قاسم‌زاده در پرونده حمید بقایی نیز مطرح شده است.
اسماعیلی در پاسخ به سؤالی درباره انتشار اخباری از اعترافات اکبر طبری علیه برخی مسئولان قضایی و اینکه آیا این اتهامات صحت دارد یا نه، گفت: در این پرونده مانند سایر پرونده‌ها به لحاظ ملاحظات قانونی، درباره محتوای پرونده اطلاع‌رسانی نکرده ایم اما از این خلأ ایجاد شده برخی سوء استفاده کردند و موضوعاتی را به عنوان اعترافات متهم یا متهمان دیگر این پرونده منتشر کردند که مورد تأیید ما نیست. به گفته اسماعیلی، آمار  بازداشتی‏ های افراد مرتبط با این پرونده به ۱۷ نفر رسیده است.  اسماعیلی در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه اخیراً رئیس قوه قضائیه در اظهار نظری اعلام کرده که در مبارزه با فساد هیچ خط قرمزی نداریم، در خود قوه قضائیه با مواردی مواجه و متوجه شدیم رشوه‌هایی اخذ شده است که بهت‌آور است و  از آپارتمان‌های ۶۰۰ متری گرفته تا ویلاهای 4 هزار متری در شمال که در نوع خود کم نظیر است. وی در پاسخ به این سئوال که در این رابطه برای چند نفر پرونده تشکیل شده و این افراد در چه سطحی بودند؟ آیا مربوط به پرونده یکی از مسئولان سابق بازداشتی قوه قضائیه است نیز گفت: مربوط به همین پرونده است و در این ارتباط اموالی شناسایی شده. عدد متهمان در این پرونده زیاد است. این موضوعات هم از سوی قوه قضائیه و هم بیرون مطرح است.
به گزارش ایرنا، اسماعیلی در ادامه نشست خبری خود، به صدور احکام قطعی چند جاسوس اشاره کرد و گفت: علی نفریه فرزند غلامحسین به جرم جاسوسی برای سرویس سیای امریکا به تحمل ۱۰ سال حبس و استرداد ۵۵ هزار دلار دریافتی از سیا محکوم شده است. محمد امیرنسب فرزند غلامعلی به جرم جاسوسی برای انگلیس به ۱۰ سال حبس قطعی محکوم شد. همچنین محمدعلی باباپور، به اتهام جاسوسی برای امریکا به تحمل ۱۰ سال حبس و استرداد ۵۵ هزار دلار حق‌الزحمه دریافتی از این سرویس محکوم شده است. فرد جاسوس دیگری در دادگاه انقلاب هفته گذشته به اعدام محکوم شده است که برای فرجام خواهی پرونده به دیوان عالی ارسال شده است و در صورت تأیید نام وی اعلام خواهد شد.
دیگر بخش‌های مهم نشست خبری اسماعیلی
{درباره پرونده قائم مقام قالیباف (عیسی شریفی)}: حدود یک ماه قبل برای این پرونده کیفرخواست صادر و به دادگاه ارسال شده است. پرونده گسترده است و در فرصت مناسب با تسریع نسبت به این پرونده رسیدگی می‎شود؛ رأی هنوز صادر نشده است.
دیوان عالی کشور حکم قصاص قاتل شیرمحمد علی کسی که در زندان به قتل رسیده بود را تأیید کرده است.
در پرونده حسین فریدون دادگاه تجدید نظر تصمیم گرفته و رأی نهایی را صادر کرده که 7 سال حبس به 5 سال تقلیل داده شده است. جرم وی دریافت رشوه است.
در ارتباط با خانمی که در وزارت نفت در ارتباط با اسناد این وزارتخانه دستگیر شده بود، نتیجه کارشناسی واصل شده و رسیدگی دادگاه به اتمام رسیده است. دادگاه ظرف روزهای آینده رأی خود را صادر می‎کند.
{در مورد کارتخوان در دفتر وزیر نفت} به رغم پیگیری‌های فراوان تا امروز گزارش کامل و جامعی از وزارت اطلاعات به مراجع قضایی واصل نشده و یک گزارش خیلی ابتدایی در پیگیری‌های اولیه ارسال کردند و منتظر گزارش کامل و دقیق وزارت اطلاعات برای مراجع قضایی هستیم.
در ارتباط با سرقت از منزل یک نماینده مجلس، اینکه واقعیت چه بوده نمی‎دانیم. این نماینده اعلام کرد که چنین اقلامی در منزل من وجود نداشته و به سرقت نرفته است.
درباره دستگیری ۲۱۱ دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی، از وزارت بهداشت به ما گزارشی ارائه نشده است. ما اطلاع دقیقی نداریم. وقتی اسامی را اعلام کنند پیگیری می‎کنیم.