پژمردگی بازار گل در توفان کرونا

شيوع کرونا باعث شده است روزانه ميليون‌ها شاخه گل، در بازار مرکزي گل هلند از بين برود. در طول يک قرني که از عمر بازار گل هلند مي‌گذرد، اين نخستين‌بار است که گل‌وگياه در اين کشور با چنين سرانجامي مواجه شده‌اند. بازار گل هلند در حالي فصل لاله، نماد ملي اين کشور را آغاز کرد که به‌دليل رکود بازار و عدم‌وجود تقاضا، توليدکنندگان گل روزانه ميليون‌ها شاخه از اين گل و انواع ديگر را نابود مي‌کنند. در پي شيوع کرونا در اروپا و شدت‌گرفتن اپيدمي اين بيماري در قاره سبز، مرز کشورها بسته و عبورومرور ممنوع اعلام شد. با افزايش سختگيري‌ها و ترغيب مردم به‌ماندن در خانه و رعايت نکات بهداشتي، جشن‌ها، مهماني‌ها و مواردي از اين قبيل تعطيل شد که اين امر کاهش تقاضاي گل را به‌همراه داشت. به گزارش آسوشيتدپرس، يک توليدکننده گل هلندي از کاهش‌85درصدي فروش گل در اين مقطع زماني خبر داده است که انواع گل را شامل مي‌شود. روند طي‌شده در بازار گل هلند، کاملا بر نمونه داخلي آن منطبق است. بازار گل ايران در حال آماده شدن براي مهم‌ترين مقطع فروش ساليانه خود در بازه‌زماني اسفند و فروردين‌ بود. کاشت انواع گل افزايش يافته و توليدکنندگان و توزيع‌کنندگان در حال بستن قراردادهاي پرسودتري بودند. به‌ويژه همزماني اعياد شعبانيه با عيد نوروز، اين انتظار را ايجاد کرده بود که تقاضا براي گل در فروردين‌ماه با افزايش چشمگيري روبه‌رو شود. اما اين بار، زمان‌بندي و قيمتگذاري نبود که براي بازار گل تصميم مي‌گرفت؛ بيماري کرونا که تمامي صنوف و مشاغل را درگير خود کرده بود، اين بار به‌بازار گل زد و ريشه آن را براي مدت‌زماني طولاني خشکاند.
تداوم رکود بازار گل به‌رغم بازگشايي
به‌دليل اجبار اغلب اصناف به‌تعطيلي در روزهاي اوج‌گيري کرونا، تا شنبه همين هفته، به‌ندرت يک واحد گل‌فروشي را پيدا مي‌کرديد که همچنان در حال فعاليت باشد. اگر هم بود، خالي از مشتري و تنها براي آنکه چراغي روشن باشد گشوده شده بود. ترس و نگراني از بيماري کرونا، از اسفندماه سال گذشته مردم را از بازار گل فراري داده و مشتريان اندکي را براي آن باقي گذاشته بود. به‌ويژه از آنجا که بيماري جديد، دستگاه تنفسي را درگير مي‌کند، ترس از سرايت کرونا از طريق بوييدن گل‌ها، برميزان تقاضاي بازار گل تاثير مستقيم داشته است. با اين حال اکنون گل‌فروشي‌ها کار خود را آغاز کرده‌اند اما همچنان خبري از استقبال مشتريان بهاره اين بازار نيست. رئيس اتحاديه فروشندگان گل‌وگياه در گفت‌وگو با «آرمان‌ملي» با اشاره به‌زيان بخش‌‌هاي توليد و توزيع گل، تداوم رکود در اين بازار را پيش‌بيني مي‌کند. اکبر شاهرخي با بيان اينکه بخش توزيع گل‌وگياه کار خود را از شنبه همين هفته همراه با ساير اصناف آغاز کرده تاکيد مي‌کند: اين بخش به‌دليل تعطيلي بلندمدت، عملا دچار زيان بوده است؛ بسياري از توزيع‌کنندگان مبالغ زيادي براي خريد گل در آستانه عيدنوروز که با اعياد شعبانيه همراه شده بود، پرداخت کرده يا حتي چک داده بودند اما به‌دليل تعطيل‌شدن واحدها، گل‌هاي خريداري‌شده روي دست آنها ماند و تبديل به زيان شد. او مي‌افزايد: با اين حال در صورت باز بودن واحد هم انتظار نمي‌رفت شاهد فروش چنداني باشيم. زيرا به‌دليل شيوع بيماري کرونا، نه‌تنها مجلسي برپا نمي‌شد بلکه افراد از مراجعه براي خريد هم واهمه داشتند. با اين حال واحدها گشايش يافته‌اند اما همچنان بازاري براي گل ديده نمي‌شود. رئيس اتحاديه فروشندگان گل در گفت‌وگو با «آرمان‌ملي» تصريح مي‌کند: تا چند روز آينده ماه مبارک رمضان را در پيش داريم که طبق روال عادي فروش گل در اين ماه کاهش دارد و امسال نيز کرونا مزيدبر علت شده است و گمان نمي‌کنم مردم مراسم افطار يا مهماني برگزار کرده و براي آن گل سفارش بدهند.
زيان بزرگ توليدکنندگان


رئيس اتحاديه‌فروشندگان گل‌وگياه، بخش توليدي را متحمل زيان بيشتري مي‌داند. شاهرخي مي‌گويد: گلخانه‌ها تعداد بسيار بالايي گل براي آستانه عيد و فصل بهار کاشته بودند که به‌دليل قرنطينه و تعطيلي بازار، اين گل‌ها در گلخانه خراب شدند و توليدکنندگان نه‌تنها فروش و سودي نداشتند بلکه هزينه مضاعفي را هم براي تخليه و پاکسازي گلخانه‌ها پرداخت کردند. او اظهار مي‌کند: آماري که اخيرا تنها از توليدکنندگان تهران به‌دست من رسيده‌، حاکي از زيان 1000 ميليارد توماني در بخش توليد گل‌وگياه است؛ با اين حال هنوز زيان توليدکنندگان محلات و شمال به ما اعلام نشده که در صورت محاسبه، رقم بسيار بزرگي خواهد بود و به‌اطلاع عموم مي‌رسد. شاهرخي همچنين در پاسخ به سوال «آرمان‌ملي» مبني بر اينکه آيا صنف گل‌وگياه اقدام به‌تعديل کارگران کرده است يا خير، اعلام کرد: ما به همه واحدها بخشنامه کرديم که هيچ کارگري را اخراج نکرده و حقوق قانوني آنها به‌طور کامل پرداخت شود؛ با اين حال شرايط مساعدي در اين حوزه حاکم نيست و واحدها در حال ضرر و زيان هستند. گفتني ا‌ست به‌رغم تاکيد رئيس اتحاديه‌فروشندگان گل‌وگياه، به‌دليل آنکه تعداد کارگران روزمزد در اين حوزه بالاست، شرايط اخير، بيکاري عده زيادي از اين قشر را به‌دنبال داشته است. شاهرخي همچنين در پاسخ به اين سوال «آرمان‌ملي» که آيا کمک‌هاي مالي دولت شامل حال شما هم مي‌شود، ابراز مي‌کند: ما خودمان هم در بازار دستي داريم و مي‌دانيم شرايط اقتصادي به‌گونه‌اي ا‌ست که دولت پولي براي خرج کردن ندارد. با اين حال چشممان به‌کمک دولتي هم هست. ما به‌ويژه از دولت تقاضا مي‌کنيم در بخش ماليات‌ها، بيمه‌هاي کارگري و بيکاري و مواردي از اين دست به ما کمک کند. اکنون مشخص نيست سرنوشت بازاري که چشم اميد تعداد زيادي از کارگران و توليدکنندگان به‌فروش عيدانه و بهارانه آن بوده است، چه خواهد شد. در مدت اخير صنوف بسياري مجبور به‌تعديل کارگران، کوچک‌ کردن فعاليت‌ها و يا اعلام ورشکستگي شده‌اند. اميد مي‌رود دولت و بخش‌خصوصي با اهتمام به‌حوزه توليد گل‌وگياه ايران که در زمينه صنعتي، نوپا شناخته مي‌شود آن را از خطر نابودي نجات دهد.