اولین خط تولید انسولین قلمی در کشور راه‌اندازی شد

به گزارش وبدا، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در مراسم رونمایی از اولین خط تولید انسولین قلمی در کشور که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: انسولین یکی از محصولات دارویی است که بیشترین میزان ارزبری را در کشور دارد و تا امروز نتوانسته بودیم به این حوزه ورود کنیم، اما خوشبختانه راه‌اندازی اولین خط تولید انسولین قلمی در کشور، گام بزرگ و مثبتی برای ایران است.
سورنا ستاری، افزود: واردات انسولین به کشور، میزان قابل توجهی ارزبری دارد و شرکت پویش دارو (اولین تولید‌کننده انسولین قلمی در کشور) از شرکت‌های خوب دانش‌بنیان کشور است و امیدواریم که اتفاقات بزرگی در آینده برای توسعه این دانش در کشور رخ دهد، این موضوع فصل جدیدی از علم و تکنولوژی است که در کشور اتفاق می‌افتد و این خیلی ارزشمند است.
 صرفه‌جویی 20 میلیون دلاری با راه‌اندازی اولین خط تولید انسولین قلمی در کشور
رئیس‌سازمان غذا و دارو، در این مراسم گفت: با راه‌اندازی اولین خط تولید انسولین قلمی در کشور، شاهد صرفه‌جویی 20 میلیون دلاری هستیم و این افتخار بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران است که در شرایط مدیریت ویروس کرونا، تعداد زیادی از شرکت‌های دارویی برای افتتاح و رونمایی از خطوط تولید خود، در صف انتظار هستند.


محمدرضا شانه ساز تاکید کرد: دکتر نمکی اصرار بسیار زیادی دارند که تولید محصولات ارزبر در کشور، در اولویت قرار گیرد و با توجه به ارزبری فوق‌العاده بالای انسولین درکنار فرآورده‌های پلاسمایی و خونی و واکسن، به ویژه در سال‌های سخت تحریم، باید شرکت‌های تولید‌کننده این محصولات در کشور با سرعت افتتاح شوند.
شانه ساز افزود: حدود یک ماه است که انسولین قلمی تولیدی شرکت پویش دارو وارد بازار شده و خوشبختانه با استقبال پزشکان و بیماران نیز روبرو شده است. این شرکت در زمینه تولید داروهای بایوتک، پیشگام بوده است.
وی خاطرنشان کرد: باور داریم که حداقل حدود 400 میلیارد تومان بازار برای شرکت‌های دانش‌بنیان که امکان تولید محصولات مورد نیاز کشور در حوزه سلامت را داشته باشند، ایجاد شده و تولید اقلام در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی، مواد غذایی و اقلام آرایشی و بهداشتی تقویت خواهد شد.
 سیاستگذاری برای رسیدن
 به جایگاه ویژه در تولید دارو
وزیر بهداشت نیز در این مراسم گفت: سال گذشته با هماهنگی و همدلی توانستیم، بیش از 600 میلیون دلار ارزبری بخش دارو را کاهش دهیم که معادل بیش از 20 درصد مصرف ارز دارو در سال 97 بود و این اتفاق با کاهش حداقل 25 درصدی واردات داروهای خارجی دارای مشابه داخلی و افزایش 30 درصدی تولید داخلی رخ داد.
سعید نمکی افزود: امسال نیز به دنبال کاهش مصرف ارز برای واردات دارو هستیم تا در سالی که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری، سال جهش تولید نام گرفته، به جایگاه ویژه‌ای در عرصه تولید دارو، مواد اولیه دارویی و به‌ویژه داروهای های‌تک، دست پیدا کنیم.
نمکی خاطرنشان کرد: در عرض کمتر از دو ماه با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان، صنعتگران، تولیدکنندگان و همدلی و وفاق بین ارکان نظام و درون دولت به‌ویژه بین ما و معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور، از یک وارد‌کننده به یکی از تولید کنندگان اقلام مورد نیاز برای مقابله با کرونا تبدیل شدیم و این موضوع یکی از افتخارات بزرگ جمهوری اسلامی است که در اوج تحریم که دشمنانمان سعی می‌کردند ما را به باتلاق گرفتاری‌های ناشی از اقتصاد همراه بیماری کرونا فرو ببرند، اما ما به عنوان یک صادرکننده در تمام اقلام مورد نیاز برای مقابله با این بیماری، برسیم.
وی ادامه داد: جای خرسندی است که امروز شرکت پویش دارو با همت و لطف خداوند توانست محصولی را تولید کند که به کاهش ارزبری کشور کمک می‌کند و این یک محصول استراتژیک بوده و پله‌ای برای صعود به پله‌های بالاتر تکنولوژی است.
وزیر بهداشت اظهارداشت: در وزارت بهداشت، دو راه را دنبال می‌کنیم؛ یکی اینکه مصرف این داروها را به دلیل کاهش بار بیماری‌های غیر واگیر در کشور کم کنیم و دوم اینکه بتوانیم آنچه که نیاز داریم را برای کنترل و درمان این بیماری‌ها در داخل کشور، تولید کنیم.
نمکی افزود: امروز که وضعیت بیماران کووید19 در کشور را ارزیابی کردیم، به این نتیجه رسیدیم که حدود 12/6 درصد از بیمارانی که جان خود را از دست داده اند، بیماری زمینه‌ای نداشته‌اند و در افرادی که بیماری زمینه‌ای داشتند، یکی از عمده‌ترین دلایل مرگ‌های کمتر از 50 سال بیماران، چاقی بوده است.
سایر اخبار این روزنامه