مقابل یک جانبه گرایی آمریکا میایستیم


رئیس جمهور با قدردانی از مواضع روسیه در حمایت از برجام و مقابله با سیاستهای یکجانبهگرایانه آمریکا، بر توسعه و تعمیق روابط تهران- مسکو در همه زمینهها تاکید کرد.به گزارش ایسنا، حسن روحانی در گفت وگوی تلفنی با "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه، توسعه همکاریهای دوجانبه و متوازن با مسکو را در تمامی سطوح سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی مورد تاکید قرار داد و از رایزنیها و مذاکرات مسئولان دو کشور برای اجرایی و عملیاتی شدن توافقات ابراز خرسندی کرد.وی با اشاره به برگزاری نشست مجازی سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه با هدف برقراری صلح و ثبات و آرامش در سوریه، بر ضرورت ادامه همکاریهای سه کشور در روند آستانه برای تحقق این هدف به ویژه در زمینه مسائل انسانی تاکید کرد.رئیس جمهور با اشاره به اهمیت حفظ و اجرای کامل برجام به عنوان یک تعهد بینالمللی برای طرفین امضاکننده آن، بر مقابله با یکجانبهگرایی و اقدامات و تلاشهای اخیر آمریکا برای مقابله با پایان تحریمهای تسلیحاتی ایران تاکید کرد.روحانی با اشاره به وضعیت شیوع بیماری کرونا در ایران و دیگر کشورهای جهان و اوجگیری دوباره این ویروس طی یک ماه گذشته، بر ضرورت همکاری دو کشور و تبادل تجربیات در مقابله با این بیماری تاکید کرد.

رئیس جمهور روسیه نیز در این گفت وگو در تشریح مواضع این کشور در خصوص برجام گفت: همچون پنج سال گذشته از این سند بینالمللی حمایت میکنیم و بر اجرا و حفظ آن اصرار داریم. ولادیمیر پوتین همچنین توسعه روابط با ایران در همه زمینهها را مورد تاکید قرار داد و افزود: از همکاری با ایران در زمینه مقابله با بیماری کرونا و تبادل تجربیات استقبال میکنیم.رئیس جمهور روسیه بر تداوم حمایتهای این کشور از مواضع ایران در مجامع بینالمللی تاکید کرد.

بهره برداری طرح های ملی

همچنین روحانی در آیین بهرهبرداری از طرحهای ملی وزارت نیرو با بیان اینکه جاسک به زودی تبدیل به بندر تجاری مهم صادرات نفت ما میشود، اظهار کرد: از همه کارکنان وزارت نیرو و همه سرمایهگذاران و کارآفرینان خصوصی و عمومی دولتی که ما را در همه زمینهها خودکفا میسازند تقدیر کنم. همه مردم ما توجه دارند اما وقتی در نعمت هستیم به آن توجهی نداریم و الان که برق و آب ما قطع نمیشود این نعمت را حس نمیکنیم اما کار عظیم و بزرگی که در این زمینه وزارت نیرو انجام داده قابل توجه است.

وی افزود: در ابتدای انقلاب ۷۴ درصد مردم ما در شهرها به آب آشامیدنی بهداشتی دسترسی داشتند و الان این به ۹۹/۹ درصد رسیده است. امروز از ۲۹ تصفیه خانه آب اول انقلاب به ۱۶۹ تصفیه خانه تا پایان سال میرسیم و در شش ماه اول سال بعد هم امیدواریم هشت تصفیه خانه افتتاح شود.

روحانی تاکید کرد: آنهایی که می گویند انقلاب اسلامی چه کرده است باید گفت که در مورد ساخت تصفیه خانه فاضلاب ما الان ۶۳برابر بیشتر از اول انقلاب تصفیه خانه داریم.

رییس جمهوری با بیان اینکه حدود ۲۶ میلیارد متر مکعب آب در اختیار استانهای ساحلی بدون نمکزدایی قرار میگیرد، گفت: اگر خوزستان هم نیاز داشته باشد به این آب دسترسی پیدا میکند. اما همین استانهای ساحلی به آب شیرین نیاز دارند که چهار میلیارد متر مکعب آب شور را وقتی نمکزدایی کنیم به یکسوم کاهش پیدا میکند و ما باید از آب دریای عمان، خلیج فارس و دریای خزر هم در این زمینه برای استانهای نزدیک به ساحل که به آب شیرین نیاز دارند، استفاده کنیم.

روحانی با تاکید بر اینکه ما باید نمکزدایی از آبها را در چارچوب حفظ محیطزیست انجام دهیم، اظهار کرد: در این زمینه بخش خصوصی ما باید وارد شود و آب را شیرین کند. ما الان ۶۱ آبشیرینکن در کشور داریم که بخش عمده آن در استان هرمزگان قرار دارد. همچنین ۲۴ آبشیرینکن هم در حال احداث است و در مجموع از ۸۵ آبشیرینکن - که تا پایان سال به این رقم میرسیم - بخش بزرگی از آنها در دولت تدبیر و امید تاسیس شده است.

آغاز بهرهبرداری رسمی از ١٨ طرح و پروژه ملی در حوزه آب و برق در استان هرمزگان

رئیس جمهور در چهاردهمین هفته از افتتاح طرحهای مهم ملی در حوزههای مختلف با شعار «تدبیر و امید برای جهش تولید» دستور آغاز بهرهبرداری رسمی از ۱۸ پروژه ملی در حوزه آب و برق در استان هرمزگان با سرمایهگذاری ۲۶۶۷ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۵۰۰۰ نفر را صادر کرد. روحانی ضمن دستور بهرهبرداری از طرحهای حوزه آب و برق در استان هرمزگان با توضیحات ارائه شده از سوی مسوولان این پروژهها و طرحها در جریان روند اقدامات انجام شده و چگونگی راهاندازی و تولیدات این طرحها قرار گرفت.

واحد شماره یک نیروگاه سیکل ترکیبی قشم با ظرفیت ۱۷۵ مگاوات، سامانه نمکزدایی (آب شیرینکن) بندرعباس، طرح آبرسانی به شهرستان بشاگرد، ۱۴ پروژه انتقال و توزیع نیروی برق در سطح استان هرمزگان و ۲ طرح تامین آب کشاورزی و شهرک صنعتی در شهرستان میناب، طرحها و پروژههایی بود که با دستور رئیس جمهور در استان هرمزگان به بهرهبرداری رسید.

وی افزود: امروز با توجه به شیوع کرونا در کشور بسیار به آب و برق بیش از گذشته نیازمندیم و کمبود آن میتواند به قیمت جان انسانها تمام شود. ما در شرایط تحریم هستیم اما همه اینها که دارد احداث میشود، بخش اعظمش به دست هموطنان خودمان ساخته میشود. روحانی تصریح کرد: حدود ۹۰ درصد از صنعت برق ما با خودکفایی پیش میرود و در این زمینه باید به خودکفایی مطلق برسیم. ما از ماسک گرفته تا سایر نیازمندیهای بهداشتی توسط متخصصان داخلی خودمان انجام میشود و ما را از خارج بینیاز کرده است.

رییس جمهوری در پایان گفت: از اول انقلاب فیلمهایی از منطقه بشاگرد پخش میشد که چقدر شرایطشان سخت است و امروز در جمهوری اسلامی خوشحالیم که آب آشامیدنی به این منطقه میرسد و فاز اول این طرح اجرایی شده است.