پرواز قيمت بليت سفرهاي خارجي

با وجود اينکه پروازهاي عبوري از آسمان ايران آغاز شده است، اما آمارهاي رسمي نشان از کاهش اين پروازها دارد، کاهش پروازها هم به معناي کم‌شدن درآمدهاي حاصل از عوارض استفاده از حريم هوايي کشور براي شرکت‌هاي مسافربري خارجي است. مقايسه تعداد پروازهاي عبوري درماه گذشته با فروردين امسال با 5162 حکايت از رشد 33/63 درصدي دارد. طي ارديبهشت‌ماه و خردادماه امسال به ترتيب 4389 و 5372 پرواز از آسمان کشورمان عبور کرده بودند. مقايسه تعداد پروازهاي عبوري در مردادماه 99 با ماه مشابه سال گذشته نشان مي‌دهد اين پروازها 65 درصد کاهش يافته است. مرداد سال 99 بالغ بر 23972 پرواز ازآسمان ايران عبور کرده بودند. در تيرماه اين نسبت 71 درصد بود و در خرداد 80 درصد. طي ماه‌هاي فروردين و ارديبهشت امسال ميزان کاهش پروازهاي عبوري اعلام شده ازسوي شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران درمقايسه با ماه‌هاي مشابه سال 98 بالغ بر 85 درصد بود. اين آمار به‌خوبي نشان مي‌دهد که شرکت‌هاي هواپيمايي ترجيح داده‌اند که مسيرهاي بيشتري را طي کنند و تا جايي که ممکن است از آسمان ايران عبور نکنند. ولي با اين حال بسياري از ايرلاين‌ها براي کاهش هزينه‌‌هاي خود از جمله هزينه سوخت اين مسير را همچنان براي عبور انتخاب مي‌کنند و به‌نظر مي‌رسد با جلب اعتماد بيشتر ايرلاين‌ها مي‌توان آمارها را افزايش داد.
برقراري پروازهاي گران خارجي!
يکي از مشکلاتي که در برقراري ارتباط پروازي ايران در دوران کرونا ايجاد شد ناهماهنگي کشورها و تعيين شرايط پروازي بود، به اين شکل که در مورد پروازهاي ايران به ترکيه؛‌ در تيرماه کشور ترکيه از انجام پروازهاي ترکيه به ايران و بالعکس خبر داده بود که بلافاصله بعداز گذشت چندروز و شب قبل از انجام پروازها اعلام کرد که تمامي پروازها به کشور ترکيه لغو شده است که اين موضوع مورد اعتراض بسياري از مسافران قرار گفت چرا که پيش از اين تعدادي از سفرهاي خارجي لغو و هنوز مبالغ بليت‌هاي آنها به مسافران بازگردانده نشده است. ولي حالا که پروازها برقرار شده‌اند مشکلات ديگري به‌وجود آمده است که مي‌تواند ناشي از نوسانات ارز و نبود اقتصاد با ثبات در سطح جهاني باشد يا حتي نوساناتي محاسبه شده که در داخل کشور رقم مي‌خورد. يکي از جدي‌ترين اين مشکلات گران‌شدن بليت سفرهاي خارجي است. اين گراني به‌حدي است که به جرأت مي‌توان گفت بيشتر از 90 درصد مردم با درآمدهاي ميانگين ماهانه شش تا 10 ميليون تومان اصلا نمي‌توانند از آن بهره‌مند شوند. اين اتفاق در يکي از مسيرهاي پرتردد افتاده است. با توجه به شرايط اقتصادي و افزايش نرخ ارز و يورو قيمت بليت پروازهاي خارجي به‌‌ويژه براي ترکيه در مقايسه با سال‌هاي گذشته افزايش چشمگيري يافته است. اين افزايش قيمت در صورتي‌که متقاضيان زيادي داشته باشد هم مي‌تواند افزايش يابد.
روياي پرواز


با توجه به اينکه بازار ارز آرام نمي‌گيرد و هر روز هم ميزان نرخ آن افزوده مي‌شود به‌نظر مي‌رسد که اينجا پايان راه براي بسياري از افرادي است که قصد داشتند حداقل سالي يکبار به‌هم که شده پاي‌شان را از کشور بيرون بگذارند. از طرفي اين وضعيت به‌نفع شرکت‌هاي هواپيمايي داخلي‌اي که در مسير ترکيه فعاليت مي‌کردند هم مناسب نيست چراکه ترکيه يکي از مسيرهاي پرتردد به‌شمار مي‌رفت و هرساله هزاران ايراني در اين مسير با هر قدرت مالي‌اي راهي مي‌شدند. افزايش قيمت‌ها پرواز را براي خيلي از مردم به رويا تبديل کرده و به اين کار ادامه خواهد داد.