«از سر ارادت» با قدري خردگرايي ضرر ندارد!

آرمان ملي: حسين شريعتمداري، مديرمسئول روزنامه‌ کيهان در يادداشتي با عنوان «برخاسته از ارادت» سرمقاله‌ اين روزنامه نوشت:«حضرت آيت‌ا... سيستاني يکي از مراجع عاليقدر و فرهيخته شيعيان، خانم «جنين هينيس پلاسخارت» نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل متحد در عراق را در دفتر خود به حضور پذيرفتند. حضرت آيت‌ا... سيستاني در اين ديدار از نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل خواستند که انتخابات پارلماني عراق تحت نظارت نمايندگاني از سازمان ملل متحد انجام پذيرد! که با عرض پوزش بايد به محضر ايشان عرضه داشت اين درخواست اولا؛ دون ‌شأن و جايگاه برجسته و قابل احترام حضرت آيت‌ا... سيستاني است. در واقع اين سازمان ملل است که براي توجيه صلاحيت خود به تاييد حضرت ايشان نياز دارد و ثانيا؛ با جايگاه و منزلت عراق به‌عنوان يک کشور مستقل که استقلال و آزادگي خود را با ايثار‌ها، از خودگذشتگي‌ها، خون‌دادن‌ها و خون‌دل خوردن‌هاي مردم شريف و مخصوصا جوانان غيور آن سرزمين مقدس به دست آورده است، همخواني ندارد. دعوت از سازمان ملل براي نظارت بر انتخابات يک کشور، اعلام ورشکستگي آن کشور، بدبيني به ملت و خوش‌بيني به بيگانگان است و بديهي است که اين دو مقوله از ساحت‌قدسي حضرت آيت‌ا... سيستاني مرجع عاليقدر جهان تشيع به دور است.» با افزايش انتقادات، حسين‌شريعتمداري عصر ديروز از آيت‌ا... سيستاني عذرخواهي کرد و نوشت:‌« منظور ايشان همخواني نظارت با ضوابط سازمان ملل بوده است و نه نظارت سازمان ملل بر انتخابات عراق. از اين‌روي برداشت اينجانب از نظر حضرت‌آيت‌ا... سيستاني با آنچه ايشان فرموده بودند همخواني نداشته است که به خاطر اين خطاي ناخواسته از محضر معظم له پوزش مي‌خواهم و اميد آن که عذر تقصير اينجانب را بپذيرند.»
انتقاد المالکي
اين نوشتار حسين شريعتمداري با واکنش‌هاي زيادي در داخل مواجه شد و همگان به انتقاد از او پرداختند. اما اکنون واکنش‌ها به خارج مرزها و عراق رسيده است. ديروز نوري المالکي نوشت: توهين به مرجعيت، توهين به همه مردم عراق است. رهبر ائتلاف قانون عراق در بيانيه‌اي تصريح کرد: «حضرت آيت‌ا... سيستاني، مرجع عاليقدر تشيع همواره در خدمت امنيت عراق براي حفاظت از روند سياسي بوده و در سخت‌ترين شرايط از کشور پشتيباني کرده است و ايشان مورد حمايت همه طيف‌هاي ملت عراق قرار دارد.» المالکي افزود: «يادداشت يک روزنامه در ايران و انتقاد موجود در آن که توهين به مرجعيت عاليقدر در پي استقبال ايشان از جنين هنيس پلاسخارت، نماينده ويژه سازمان ملل به شمار مي آيد را شديدا محکوم مي کنيم، اين اقدام توهين به همه مردم عراق به شمار مي رود.» المالکي در پايان از اين روزنامه خواست تا اين موضع نامطلوب خود اصلاح کند، موضعي که با موضع جمهوري اسلامي ايران و احترام عميق اين کشور به مرجعيت عاليقدر در تعارض است.
منزلت سيستاني محفوظ است


علاوه بر المالکي، روز گذشته روساي قواي سه‌گانه عراق تاکيد کردند: منزلت حضرت آيت‌ا... سيستاني نزد مردم عراق و مسلمانان و انسانيت محفوظ است. «برهم صالح» رئيس‌جمهور، «مصطفي الکاظمي» نخست‌وزير، «محمد الحلبوسي» رئيس پارلمان عراق و «فائق زيدان» رئيس شوراي عالي قضائي عراق در نشستي بر انحصار سلاح در دست دولت و حفاظت از هيات‌هاي ديپلماتيک و مقابله با اقدامات قانون‌شکنانه عليه امنيت و حاکميت عراق تاکيد کردند. آنها همچنين بر احترام به رهنمودهاي آيت‌ا... سيستاني، مرجعيت عاليقدر در ديدار با نماينده ويژه سازمان ملل در امور عراق تاکيد کردند و افزودند که اين رهنمودها نقشه راهي است که ضامن پايان دادن به بحران‌ها و حرکت به سمت انتخابات زودهنگام، سالم و آزاد و فراهم‌سازي ديگر الزامات آن است. در اين نشست همچنين درباره اظهاراتي که مقام مرجعيت عاليقدر را هدف قرار داد، گفت‌وگو شد، مرجعيتي که هميشه محور امنيت عراق و مردم اين کشور بوده است. مقامات عاليرتبه عراقي ضمن دعا براي سلامتي حضرت آيت‌ا... سيستاني تاکيد کردند که هر گونه اهانت به مقام مرجعيت محکوم است و جايگاه رهبري معنوي نزد مردم عراق و مسلمانان و انسانيت محفوظ و معتبر است.
آيت‌ا... سيستاني دروازه امنيت منطقه
محمدجواد ظريف، وزيرخارجه ايران در توئيتي به زبان عربي به ستايش از نقش آيت‌ا... سيستاني در ايجاد امنيت در عراق و کل منطقه پرداخت. ظريف در اين توئيت نوشت: «مرجع عاليقدر آيت‌ا... سيستاني، قلعه استوار عراق، دروازه امنيت منطقه و سرمايه‌اي براي کل جهان اسلام است. ايران از نقش والاي ايشان در برقراري امنيت و ثبات در عراق، حفظ حاکميت و تماميت ارضي آن، خلاص شدن از شر نيروهاي اشغالگر و ساختن يک عراق جديد با توجه به نيازهاي مردم برادر خود قدرداني مي‌کند.» سخنگوي وزارت خارجه ايران همچنين در پاسخ به سوالي در ارتباط با مطلب منتشرشده در يکي از روزنامه‌هاي صبح کشور در ارتباط با مواضع آيت‌ا... سيستاني در ديدار اخيرشان با نماينده سازمان ملل در عراق با اشاره به اهميت مرجعيت براي مردم ايران و عراق و احترامي که ملت و دولت‌هاي دو کشور براي اين رکن مهم قائل هستند، خاطرنشان کرد: آيت‌ا... سيستاني نقش بي‌بديلي در عراق دارد و داراي جايگاه ويژه‌اي در بين شيعيان هستند. سعيد خطيب‌زاده ادامه داد: موضع مطرح‌شده ربطي به ارکان جمهوري اسلامي ايران ندارد، ما براي مرجعيت احترام ويژه‌اي قائل هستيم و طبيعي است که تحمل نمي‌کنيم به جايگاه مرجعيت خدشه‌اي وارد و به اين جايگاه تخطي شود. حجت‌الاسلام و المسلمين مسيح مهاجري هم در واکنش به يادداشت حسين شريعتمداري عليه آيت‌ا... سيستاني در روزنامه کيهان نوشت: در عراق، تفکر و مشي عملي حضرت آيت‌ا... سيستاني، از آغاز تحولاتي که به سقوط صدام و حزب بعث منجر شد، داراي ويژگي‌هايي بود که با آنچه در ايران عمل شد در مواردي تفاوت‌هاي اساسي داشت. ايشان با تفکر و روش خاص خود، عراق را از دوران حاکميت حاکم نظامي آمريکايي به سلامت عبور دادند، زمينه را براي قانون اساسي جديد عراق با تکيه بر همين روش به نفع ملت عراق فراهم کردند، اختلافات مذهبي و قومي و فرقه‌اي داخل عراق را با همين روش حل و فصل کردند و تا امروز توانستند عراق را از خطرهاي زيادي برهانند. اين خدمات بزرگ و تاريخي را اين مرجع بزرگ و دورانديش، بدون آنکه داراي جايگاه قانوني و منصب و مقام خاصي در حاکميت عراق باشد، انجام داده است و اکنون نيز با تکيه بر روش خاص خود و با توجه به مقتضيات زمان و مکان درصدد عبور دادن بي‌خطر عراق از انتخابات مجلس، دور از طمع‌ورزي‌هاي آمريکاست. اينکه اين مرجع دورانديش، با تکيه بر نظارت دقيق دستگاه‌هاي نظارتي خود عراق بر انتخابات با معيارهاي بين‌المللي - نه زيرنظر مجامع بين‌المللي - درصدد خلع سلاح آمريکاي سلطه‌طلب برآمده، برگ ديگري از شيوه موفق رهبري معنوي ايشان براي نجات عراق از توطئه‌اي است که آمريکا براي اين کشور تدارک ديده است. صاحبان قلم و سخن، بايد قدر اين هوشمندي را بدانند. غير از اين، هرچه باشد، استفاده نادرست از قلمي است که خدا در قرآن کريم با «ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ» از آن سخن گفته است.