ایران پاسخ آتش‌افروزی رژیم صهیونیستی

آرمان ملي: رئيس‌جمهور در جلسه ستاد ملي مديريت ويروس کرونا، با اشاره به ترور شهيد محسن فخري‌زاده تاکيد کرد: مردم کشور ما و مردم جهان در جريان يک اقدام تروريستي بودند که دشمنان ايران عليه يک پژوهشگر و دانشمند ايراني که ماه‌هاي اخير وقت خود را صرف کرونا و پژوهش و ساخت کيت‌ها در اين زمينه کرده بود، انجام دادند. ايشان براي خودکفايي کشور در دارو و تجهيزات در بخش پژوهشي در وزارت دفاع که مسئول آن بود، کار زيادي را انجام داد و اين بخش توانست بخشي از نيازهاي مردم را در زمينه مقابله با کرونا تامين کند. اهم اظهارات حسن روحاني از اين قرار است:
اين ترور وحشيانه (ترور شهيد محسن فخري‌زاده) نشان مي‌دهد که دشمنان ما در هفته‌هاي پراضطرابي هستند، هفته‌هايي که احساس مي‌کنند دوران فشار آنها کم مي‌شود و شرايط جهاني تغيير مي‌کند و براي آنها اين چند هفته مهم است که حداکثر استفاده را از اين روزها ببرند تا هم بتوانند شرايط نامطمئني را در منطقه به وجود بياورند و هم توجهات جهاني از ترور و ارعابي که در مناطق اشغالي اين روزها به وجود آورده بودند، به مشکلات و مسائل ديگر معطوف شود. آنها در فکر ايجاد يک آشوب و بلوا هستند. بدانند ما دست آنها را از پيش خوانديم و آنها موفق نخواهند شد به اهداف خبيثانه خودشان دست پيدا کنند.
هم رژيم‌صهيونيستي و هم آنها که ضد ايران هستند، بدانند مسير توسعه کشور و مسير تحقيقات کشور با سرعت ادامه خواهد يافت. با ازدست‌رفتن شهيد فخري‌زاده، فخري‌زاده‌هاي فراوان کمر همت خواهند بست و در اين صحنه وجود او که الان در جمع ما نيست جبران خواهند کرد. همه اتاق‌هاي فکر و همه دشمنان ايران به‌خوبي بدانند ملت ايران و مسئولان کشور شجاع‌تر و غيورتر از آن هستند که اين اقدام جنايتکارانه را بي‌پاسخ بگذارند. به‌موقع و مناسب، مسئولان مربوطه پاسخ اين جنايت را خواهند داد.
ما به‌خوبي مي‌دانيم که محدوديت راهکار اصلي نيست، محدوديت يک علامت و يک هشدار بزرگ است و پشت سر آن بايد اقدامات زيادي انجام گيرد تا ما به هدف برسيم. تقريبا از اوايل آبان يعني از يک‌ماه پيش، اين محدوديت‌ها ابتدا در 43 شهرستان سپس در 46 شهرستان آغاز شد که نتايج اين محدوديت‌ها در آمار امروز نمايان بود که بسيار تاثيرگذار و موثر بوده است. همچنين از اول آذر در 150 شهري که در آنها اعمال محدوديت شديد صورت گرفت در آن شهرها هم ما علائم مثبت را بعد از يک هفته مشاهده مي‌کنيم و اميدواريم تا پايان هفته جاري شاهد تحولات مثبت بيشتري باشيم. علاقه ما اين است با همکاري مردم مخصوصا در اين هفته شهرهاي قرمز به شرايط نارنجي يا شرايط زرد برگردند اين باعث مي‌شود هم مردم بتوانند فعاليت اقتصادي داشته باشند و هم ما بتوانيم اين بيماري را به‌خوبي کنترل کنيم.


همه مردم ما مي‌دانند راه‌حل اصلي براي مبارزه با اين بيماري، تغيير رفتار اجتماعي مردم است، مردم ما بايد سبک زندگي‌شان را تغيير دهند، فاصله اجتماعي را مراعات کنند، در تجمعات شرکت نکنند و ترددها را به حداقل ضروري برسانند تا ما در اين شرايط بتوانيم به نقطه مطلوب در مقابله با اين بيماري برسيم. هنوز آموزش ما به‌طور دقيق و ملموس براي همه مردم توضيح داده نشده است که بتوانند به‌راحتي اين علائم را دريافت کنند. مردم ما بايد در شرايطي که در آن قرار داريم اصل را بر اين بگذارند که سرماخوردگي را هم به حساب کرونا بگذارند و مراقبت‌ها و مواظبت‌ها را شروع کنند، به پزشک مربوطه مراجعه‌کنند، خودشان را قرنطينه کنند.
وزارت بهداشت و درمان هم همه تلاش خود را خواهد انجام داد تا تسهيلات بيشتري براي کادر درمان فراهم کند. کادر درمان که به‌طور طبيعي بعد از 9ماه خسته شده‌اند براي اينکه بتوانند به‌خوبي مراقبت‌هاي لازم را انجام دهند، بايد تجهيزات در اختيار داشته باشند. ما تا الان 148هزار تخت نداشتيم. در دولت يازدهم همه تخت‌ها چه دولتي و چه غيردولتي با هم 90هزار تخت بود که 40هزار تخت چندان قابل استفاده نبود و بازسازي شده است. اما امروز به نقطه مطلوب رسيده‌ايم و آي‌سي‌يوهاي مجهز داريم و اعلام شد در اين دوره 8، 9ماهه کرونا، حدود دوهزار و 187 تخت آي‌سي‌يو اضافه شده و اين رقم بسيار مهمي است.
اين تعطيلات يک هفته، 2 هفته، کمتر يا بيشتر، نارنجي يا قرمز تمام مي‌شود، اما همه کارهاي اصلي بايد باقي بماند و اين‌گونه نباشد وقتي 15روز تمام شد بگويم حالا به زندگي عادي خود برگرديم. زندگي تا پايان سال عادي نيست ممکن است ماه‌هاي نخست سال آينده هم عادي نباشد تا واکسن و درمان قطعي برسد و تا شرايط مطمئن هنوز خيلي فاصله داريم. مهم اين است که بتوانيم آزمايش‌ها را توسعه و گسترش دهيم.
حمل‌ونقل تا هفته‌هاي قبل شبکه مطلوبي نداشت يعني کسي مبتلا بود و مي‌رفت سوار قطار و هواپيما و اتوبوس مي‌شد. ما امروز کاري مي‌کنيم که هر کسي مي‌خواهد سوار هواپيما، اتوبوس و قطار شود را بتوانيم کنترل کنيم تا ببينيم جزو افراد مثبت بوده يا نبوده است، اين با کارت شناسايي و سامانه‌اي که در اختيار دارد در عرض چند ثانيه قابل کنترل است و اگر مبتلاست، او را برگردانيم. تعداد زيادي از افراد مي‌خواستند سوار هواپيما و قطار شوند که معلوم شده بود مثبت هستند. اين کار بسيار مهم و ضروري در مساله حمل‌ونقل است.
براي واکسن هم سفارش لازم به کشورهاي خارجي داده شده و هم در داخل تلاش مي‌شود. اخيرا آقاي‌نمکي در يک موردي با قيد فوريت نوشته بودند و من به بانک مرکزي دستور دادم که هر مقدار ارزي را که موردنياز وزارت بهداشت است از هرکجا و هر کشوري تامين کند زيرا اين مساله براي ما حائز اهميت است که اگر واکسني به‌موقع در يک کشوري تهيه شد، ما بتوانيم سريع تهيه کنيم. برخورد قاطع با متخلفان از اصولي است که تا پايان بيماري بايد ادامه دهيم و اين ربطي به 15 روز ندارد. همانطور که در مصوبات آمده و جريمه و غيرجريمه است را بايد اعمال کنيم. ديروز مصوبه‌اي ديگري داشتيم براي خدمت‌دادن به افرادي که کارت همراهشان نيست و شماره شناسه ملي‌شان براي ما مشخص نيست، بنابراين در هفته‌هاي اخير با جديت بيشتري از سوي نيروي انتظامي، بسيج و ساير ضابطان و اتحاديه‌ها و آناني که حق نظارت دارند و تعزيرات، همه فعال شدند و اين فعاليت همچنان ادامه داشته باشد.