نگرانی دولتی ها از مصوبه مجلس


سخنگوی د ولت گفت: از نظر د ولت طرح اقد ام راهبرد ی برای لغو تحریمها، از اختیارات شورای عالی امنیت ملی است و هیچ قوهای نمیتواند فارغ از این چارچوب عمل کند و مجلس نمیتواند وارد این حوزه شود .

به گزارش ایلنا، علی ربیعی د ر نشست خبری با اشاره به ترور شهید فخریزاد ه گفت: تروریستها مید انند که نمیتوانند موتور پیشرفت ایران را خاموش کنند . د انش هستهای ترورشد نی نیست و مرد م هم نهتنها تحت تأثیر اقد ام د شمن قرار نگرفتند ، بلکه هوشمند تر و متحد تر نسبت به منافع ملی و د ر برابر د شمنان ملت شد هاند .

وی تاکید کرد :این ترور نشان د اد که کاملا حساب شد ه و با برنامه ریزی قبلی برای د ستیابی به چند هد ف طراحی و اجرا شد ؛ به هم زد ن آرامش روانی جامعه، ناامید کرد ن مرد م از د ستیابی به پیروزی د ر به عقب راند ن فشار حد اکثری، ایجاد سرد رگمی د ر استراتژی ایران و واد اشتن به بازی د ر زمین د شمن، برهم زد ن امنیت منطقه و مسد ود کرد ن روزنه های صلح و آرامش، به هم خورد ن فضای امنیت جهانی با توجه به تغییرات پیش رویی که فرصتی برای احقاق حقوق ملت ایران فراهم می آورد و این تروریست ها خود را بازند ه آن می بینند .

ربیعی با اشاره به رشد شاخص اقتصاد ی د ر کشور بیان کرد : بنابر گزارش ارائه شد ه از بهبود مسیر رشد اقتصاد ی از فصل د وم ۱۳۹۹ پیش بینی می شود که د ر پایان سال به رغم فشارها و جنگ اقتصاد ی و با وجود اینکه رشد ارزش افزود ه نفت و گاز طبیعی ما کاهش د اشته است. د ر گروه کشاورزی ۲.۱ د رصد ، صنایع و معاون ۳.۳ د رصد ، د ر صنعت ۶.۳ د رصد و خد مات ۱ د رصد رشد خواهیم د اشت.بنابراین رشد تولید ناخالص د اخلی ما به ۱.۱ د رصد و رشد ناخالص د اخلی بد ون نفت ۱.۸ د رصد د ر پایان سال خواهد بود . وی اد امه د اد : د ولت سعی میکند جبران کاهش قد رت خرید را د ر حقوق کارکنان و بازنشستگان را انجام د هد از سوی د یگر طبیعتا میزان فروش نفت کشور نسبت به گذشته افزایش خواهد یافت و د ولت این د رآمد اضافی را صرف سرمایهگذاریهای زیربنایی و تکمیلی خواهد کرد .

وی خاطر نشان کرد : بود جه جاری وابسته به نفت نخواهد بود و تلاش شد ه حتی د ر جاری نیز وابستگی کمتر شود . هر چه از نفت به د ست آید خرج حمایت از توسعه زیرساختی کشور و حمایت اجتماعی و معیشتی از مرد م خواهد شد بنابراین وابستگی بود جه به ویژه بود جه جاری به نفت افزایش نخواهد یافت. سخنگوی د ولت خاطر نشان کرد : د ر لایحه بود جه ۱۴۰۰ از منابع ناشی از مولد سازی د اراییها، واگذاری شرکتها و افزایش مشارکت مرد م د ر اقتصاد ، فروش اوراق مد ت د ار، فروش اوراق نفتی استفاد ه خواهد شد .نکته مهم این است که باید سیاست انبساطی برای تحرک د ر اقتصاد ایران د ر بود جه به کار رود . البته این سیاست انسباطی به هیچ وجه منجر به رشد نقد ینگی نخواهد شد .

ربیعی د ر خصوص مصوبه مجلس تحت عنوان اقد ام راهبرد ی برای لغو تحریمها گفت: به نظر د ولت موضوع از اختیارات شورای عالی امنیت ملی است و مسئولیت این مصوبات براساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی فرا قوهای است و هیچ قوهای نمیتواند فارغ از این چارچوب عمل کند و مجلس نمیتواند وارد این حوزه شود و قطعاً شورای نگهبان به این موضوع و مصلحت ملی توجه خواهد کرد . سخنگوی د ولت افزود : آنچه که د ر عنوان طرح آمد ه از بین برد ن تحریم است اما انباشت اورانیوم و عد م اجرای پروتکل الحاقی منجر به د ائمی شد ن تحریم میشود . ما قبل از برجام پروتکل الحاقی را اجرا نمیکرد یم اما ذیل تحریمهای سخت سازمان ملل بود یم؛ بنابراین اگر هد ف از این طرح لغو تحریم باشد ، این طرح کمکی به لغو تحریم نمیکند مگر اینکه عنوان طرح را تغییر د هیم. وی گفت: ما امروز بیش از سه تن اورانیوم غنی شد ه د ر اختیار د اریم و ماهانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شد ه نیز تولید میکنیم که این میزان تقریباً با ظرفیت تولید کشور قبل از برجام برابری میکند بنابراین برجام تأثیری بر حجم و کمیت عد د ی اورانیوم غنی شد ه ند اشته است. بنابراین اگر مقصود ایجاد آماد گی و ظرفیت است، جای نگرانی نیست و الان هم هست اگر مقصود رفع تحریم است، این طرح منجر به رفع تحریم نخواهد شد .

وی د رباره توهین برخی از نمایند گان مجلس به د ولت گفت: متأسفیم که عد های فاصله بین نقد و انتقاد و تهمت و د روغ را نمید انند ، متهم کرد ن به این نکات بسیار سنگین است اما خوشحالیم که مرد م اهمیت زیاد ی به این نوع گفتهها نمید هند . سخنگوی د ولت د ر خصوص موضعگیری ضعیف د ولت د ر پاسخ قاطع به ترورها و خرابکاریهای هستهای گفت: افتاد ن د ر د ام توطئه د شمنان منحصر به هیچ حاد ثه خاصی نیست و توصیه همیشگی ما این است. نباید د ر د ام د شمن و توطئه آنها بیفتیم. قطعاً د شمن با یک ترور اهد اف متعد د ی د ارد .

علاوه بر انجام عملیات ترور قصد عملیات روانی و قد رت نمایی را نیز د ارد . وی یاد آور شد : البته وزارت اطلاعات و سربازان گمنام امام زمان مسلط بود و چند ین نقطه و محل احتمالی را مشخص کرد ه بود هند و د ر اختیار مراکز محافظتی قرار د اد ه بود ند . آنها وقتی ترور انسان را انجام مید هد میخواهد به اهد اف ثانویه خود برسند . ما باید مراقب باشیم به اهد افی که د نبال میکنند تن ند هیم و د ر زمینی که با یک ترور طراحی کرد ه است بازی نکنیم.

ربیعی با بیان اینکه اجتناب از تشد ید تنش به معنای بی پاسخ گذاشتن اقد امات قانونشکنان و متجاوزان نیست، اظهار د اشت: د ولت د ر کنار مرد م معتقد است که همانطور که مقام معظم رهبری گفتند حتماً باید مجازات انجام پذیرد و د ر بازی د شمن بازی نکنیم. بعد از پایان بررسی همه ابعاد و جوانب حاد ثه اخیر قطعاً اقد امات تنبیهی مقتضی را مسئولان ذیربط انجام خواهند د اد و به بهترین نحو نیز انجام خواهد شد . اما اطمینان پید ا میکنیم که این اقد امات ما بر سیاست عد م بازی د ر زمین د شمن آسیب نزند .

وی د رباره اینکه با توجه به سخنان د بیر شورای عالی امنیت ملی آیا پیشتر هشد اری به مسئولان حفاظتی د رباره ترور شهید فخرزاد ه د اد ه شد ه بود ، با بیان اینکه اظهارات مربوط به آقای شمخانی را از د بیرخانه شورای امنیت باید بپرسید ، تاکید کرد : بنا بر گزارشی که د ر د ولت مطرح شد وزارت اطلاعات با اشرافی که د اشته، چند ماه قبل و حتی چند روز قبل از حاد ثه اطلاعات و هشد ار لازم را د رباره انجام عملیات تروریستی به همراه مکانهای احتمالی د ر اختیار سازمانها و نهاد های حفاظتی قرار د اد . آقای شمخانی تعبیر د رستی را مبنی بر اینکه د رباره ترور ساد ه انگاری شد ه است به کار برد ند .

ربیعی د رباره د ید ار فخری زاد ه یا نمایند گان سازمانهای بینالمللی، یاد آور شد : شهید فخری زاد ه هیچگاه با هیچ مقامی از سازمان بین المللی انرژی اتمی که به ایران سفر کرد ه، د ید ار ند اشت و این یک د روغ مسلم بود که مطرح شد .

سخنگوی قوه مجریه تاکید کرد : این نوع رفتارها نوعی جفا د ر حق شهد ا است. حاد ثه ترور با همه ابعاد آن د ر د بیرخانه شورای امنیت ملی د ر حال بررسی است که بخشی از آن را نیز اطلاع رسانی شد ه است. باید از اتهام د رباره عملکرد نهاد های حفاظتی امنیتی اجتناب کنیم؛ از سوی متهم کرد ن وزارت اطلاعات و د ولت بد ون د انش د ر مورد مسائل مطرح میشود . آنچه مسلم است مسئولان ارشد د ر جریان قرار گرفتهاند . د رباره ساخت واکسن ایرانی کرونا، گفت: ورود واکسن ایرانی به فاز مطالعات نیازمند اخذ اخذ مجوز از کمیته اخلاق د ر پژوهش و کد اخلاق است، تاکنون د و گروه یا د و واکسن ایرانی طرح مطالعه بالینی و فاز انسانی خود را به کمیته اخلاق ارائه نمود هاند که یک مورد موافقت کمیته اخلاق را اخذ نمود ه و بزود ی با صد ور کد اخلاقی، فاز بالینی را شروع
خواهد کرد .