چشم سهامد اران به ۳۰ شرکت بزرگ بورس


گروه بورس:بازار سهام د ر سال ۱۳۹۹ شرایط بسیار کمسابقهای را تجربه کرد ه به شکلی که د ر یک بازه هشتماهه موارد ی نظیر رشد ۱.۵ میلیون واحد ی شاخص و ریزش ۸۰۰ هزار واحد ی بعد ی آن، رشد ۵ برابری ارزش معاملات و ورود چند میلیون سهامد ار جد ید تجربه شد ه است. با وجود رشد های قیمتی چشمگیر د ر ابتد ای سال، طی ماههای اخیر شرایط بازار سهام چند ان مناسب نبود ه و د ر بازه چهارماهه مرد اد تا آبان این بازار روند نزولی د اشته است و زیان قابل ملاحظهای به سهامد اران وارد شد ه است. با وجود این نزول چهارماهه، د ر شرایط فعلی به نظر میرسد که زمینههای رشد بازار سهام ایجاد شد ه است و بنا به موارد زیر، انتظار میرود که د ر آذرماه، بازار سهام رشد مثبت را ثبت کند . د ر هفته جاری بازار سرمایه سبز پوش بود ه و نور امید ی به د ل سهام د اران تابید ه شد .

این روزها بازار سرمایه روند مثبتی را تجربه میکند . شاخص کل که از سقف تاریخی خود ۲ میلیون و ۷۸ هزار واحد د ر عرض سه ماه به یک میلیون و ۲۱۱ هزار واحد رسید ه بود ، تقریباً سه هفته است که از روند نزولی برگشته و د ر پایان روز د وشنبه ۱۷ آذرماه به یک میلیون و ۴۶۵ هزار واحد رسید .

ایرنا با محسن قاسمی تحلیلگر بازار سرمایه د ر تحلیل روند کنونی بازار و همچنین چشماند از آتی این بازار گفتوگو کرد .

انتظارات تورمی با انتخاب باید ن بهعنوان رئیس جمهوری آمریکا کاهش پید ا کرد ه و به تبع آن قیمت د ر بازارهای طلا، خود رو، مسکن و... نزولی شد ه و د ر حوزههایی هم که قیمت کم نشد ه، خرید اری وجود ند ارد و بازار راکد است.قاسمی میگوید : د ر چهار ماه گذشته یک روند اصلاحی و ریزشی د اشتیم و قیمت برخی سهمها از سقف تاریخی خود فاصله گرفت و اصلاحات عمیقی را د رباره برخی از آنها شاهد بود یم. د ر این بین قیمت سهام تعد اد ی از شرکتها حتی تا ۷۰ د رصد نیز کاهش یافت.

د ر میان این گروه شرکتهای ارزند های وجود د اشتند که پس از اصلاح قیمتی، برای خرید اران جذابیت پید ا کرد ند . به بیان د یگر شرکتهایی که وضعیت خوبی د ارند ، اما قیمت سهامشان بیش از حد افزایش یافته بود ، پس از اصلاح، برخی سطوح قیمتی را لمس کرد ند که برای خرید ار جذاب بود . هر چند شرکتهایی هم وجود د ارند که پس از اصلاحات زیاد ، همچنان ارزند ه نیستند .

وی د ر این رابطه میگوید : گاهی گفته میشود د ر هفتههای گذشته نیز قیمتها ارزند ه بود ، اما خرید اری برای برخی سهمها وجود ند اشت. باید گفت اتفاق د یگری هم رخ د اد ه و بهنوعی روند برگشت بازار را تثبیت کرد ه که مربوط به بازارهای موازی بود ه است. انتظارات تورمی با انتخاب باید ن بهعنوان رئیس جمهوری آمریکا کاهش پید ا کرد ه و به د نبال آن قیمت د ر بازارهای طلا، خود رو، مسکن و... نزولی شد ه و د ر حوزههایی هم که قیمت کم نشد ه، خرید اری وجود ند ارد و بازار راکد است.

وی اد امه مید هد : د ر نتیجه، بخشی از جریان پول به سمت بورس باز آمد و اکنون میبینیم د ر حد ود د و هفته گذشته ارزش روزانه معاملات د وباره به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان د ر روز برگشته است. د ر کنار ارزند ه شد ن قیمت سهام، حرکت جریان پول از بازارهای د یگر به سمت بازار سرمایه، باعث شد رشد اخیر رقم بخورد .

وی اضافه میکند : مشاهد ه میشود د ر بورس نیز جریان نقد ینگی از صند وقهای با د رآمد ثابت به سمت سهام یا صند وقهای سهام آمد ه است. د ر یکی د و هفته اخیر ابطال صند وقهای با د رآمد ثابت بالا بود ه یعنی بخشی از پولهایی که د ر چهار ماه گذشته از بازار سهام وارد اوراق با د رآمد ثابت شد ه بود ، اکنون به سمت سهام برمیگرد د .

این تحلیلگر بازار سرمایه میگوید : روند کنونی از نظر مالی رفتاری، روانشناسی بازار و تکنیکال قابل تحلیل است. هنگامی که برخی سطوح مقاومتی شاخص کل مانند عد د یک میلیون و ۳۰۰ هزار و سپس یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد شکسته میشود ، اعتماد برخی افراد جلب میشود و ترغیب به خرید میشوند . به طور مثال هنگامی که شاخص کمتر از یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد بود ، بسیاری نگران بود ند که شاید این روند موقتی باشد . با این حال برخی سطوح مقاومتی د ر یکی د و هفته اخیر شکسته شد ه و تعد اد ی از سهمها بین ۳۰ تا ۴۰ د رصد رشد د اشتهاند . این موضوع باعث میشود اعتماد عمومی جلب میشود ، همچنان میتواند افراد را ترغیب کند که د ست به خرید بزنند .

وی د رباره ترور شهید فخریزاد ه و ریسک سیاسی که میتوانست به بازار وارد شود و روند رو به رشد را متأثر کند ، اظهار میکند : انتظار میرفت که یک شیطنت د ر چند هفته باقیماند ه از د ولت ترامپ رخ د هد و با تنشآفرینی کار د ولت د موکرات را د شوار کنند . با این حال، د ر ایران با عقلانیت با این حاد ثه تلخ برخورد شد . د ر کنار اینکه همه مقامهای ارشد کشور این اقد ام را محکوم کرد ند و گفتند باید انتقام گرفته شود ، د رایتی نیز به خرج د اد ه شد تا د ر تله نظامی نیفتیم که رژیم صهیونیستی علاقه د ارد . د ر بازار این حس وجود د اشت که یک تنش رخ خواهد د اد ، اما طرف ایرانی واکنش عجولانهای نشان نمید هد .

قاسمی د ر ارزیابی چشماند از آتی بازار سرمایه میگوید : طیفی از محافظهکاران تا افراد خوشبین د ر این رابطه وجود د ارند . افراد محافظهکار معتقد ند د ر بهترین حالت تا پایان سال شاخص یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد ی را خواهیم د اشت. د ر این مد ت نیز نوسانهایی د ر بازار رخ مید هد ، اما بهطور کلی بازار با شیب ملایمی رشد میکند . گروه د یگری که خوشبینتر هستند میگویند که از سقف قبلی نیز عبور میکنیم و شاخص به بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد نیز خواهد رسید .

وی اضافه میکند : عوامل مختلفی بر بازار سرمایه اثرگذار است، اما از آنجایی که بازار سطوح قیمتی چهار ماه گذشته را نیز د ید ه، انتظار میرود بسیاری از افراد با احتیاط رفتار کنند . د ر د و هفته اخیر سهام شرکتهایی که ظرفیت خوبی هم برای رشد د ارند ، هنگامی که یک رشد ۲۰ تا ۲۵ د رصد ی را تجربه میکنند ، خیلی سریعتر از گذشته سهامد ارانشان نسبت به ذخیره کرد ن سود اقد ام میکنند . قاسمی اد امه مید هد : معتقد م اگر اتفاق خاصی رخ ند هد ، برگشتن به سطوح قبلی شاخص د ور از انتظار نیست. اگر تعد اد ی از ۳۰ شرکت بزرگ بورس به مد ت ۱۵ روز رشد قیمت سهام را تجربه کنند ، بهراحتی میتوان از سقف قبلی عبور کرد . با این حال انتظار میرود د ر روند مثبت بازار نیز نوساناتی وجود د اشته باشد .

وی یک توصیه نیز به فعالان بازار سرمایه د ارد : افراد ی که میخواهند سرمایهگذاری کنند ، لازم است به شرایط ۶ ماه گذشته بازار توجه کنند و رفتارهای عجولانه انجام ند هند . توصیه میکنم به جای اینکه به طور مستقیم خرید وفروش کنند ، بهراحتی و از طریق صند وقهای سرمایهگذاری وارد بازار شوند . د ر همین سقوط چهار ماه گذشته د ید یم با اینکه برخی از سهمها تا ۷۰ د رصد ریزش کرد ند ، اما برخی صند وقهای سرمایهگذاری تنها ۱۰ تا ۱۵ د رصد با کاهش قیمت مواجه شد ند .

قاسمی میافزاید : البته صند وقهای سرمایهگذاری هم بود ند که با توجه به رویکرد خود و با پذیرش ریسک بیشتر، کاهش بیشتری را نیز تجربه کرد ند . با این حال بهطوری کلی، د رصد زیان افراد ی که از طریق صند وقهای سرمایهگذاری وارد بازار شد ند ، نسبت به کسانی که به طور مستقیم خرید وفروش سهام انجام مید اد ند ، کمتر بود . د ر این مد ت قیمت صند وقهای سهام نیز کاهش یافته و بهتر است افراد به جای اینکه مستقیم نسبت به خرید سهام شرکتها اقد ام کنند ، از طریق صند وقها وارد شوند