استاندار: به ماربطی ندارد شهرداری باید اقدام کند!

آفتاب یزد- گروه شبکه: همه می‌دانند که باران برای مردم خوزستان سالهاست که نعمت نیست و نقمت است. چرا که با هر بارش، خانه و زندگی شان و خیابان‌های سطح شهر مملو از آب و از این رهگذر زندگیشان مختل می‌شود. تا مدتها با هزاران گله و اعتراض به حقشان که گویا فقط خودشان شنوای آن هستند، با این شرایط سخت دست و پنجه نرم می‌کنند تا خانه و خیابان‌ها را خالی از آب کنند. آب که فروکش کرد تازه مشکلات مردم این دیار شروع می‌شود. آنجا که بوی گند فاضلاب مشامشان را آزار می‌دهد و با حیوانات ریزی که فاضلاب،آنها را راهی آب آشامیدنی‌شان کرده روبه رو می‌شوند. خرابی خودروها و وسائل برقی و دیگرمشکلاتی از این قبیل که جای خود دارد. اما تلخ‌تر و دردناک‌تر از این مشکلات، مسئولانی هستند که در برابر چرایی به وجود آمدن این شرایط، با آوردن بهانه و دلیل‌های عجیب نمک به زخم مردم خوزستان می‌پاشند. مثل استاندار خوزستان که هر بار سیل این شهر را فرا گرفت مسئولیت این شرایط را بر عهده نگرفت.
> پس از باران
همانطور که عنوان شد اکنون آب در خوزستان فروکش کرده و مشکلاتی را برای مردم این شهر به وجود آورده است. این مشکلات از زبان مردم خوزستان در قالب ویدئویی در فضای مجازی در حال انتشار است. در این خصوص پیرمرد خوزستانی که مشخص است وسایل خانه‌اش را در گوشه‌ای برای در امان ماندن از آب جمع کرده، ازبوی بد فاضلاب شکایت دارد و می‌گوید:«معلوم نیست که این بوی بد چه زمانی قرار است از خانه ما بیرون برود اگر مسئولان می‌توانند با این بو در این خانه بخوابند ما هم می‌خوابیم. مگر ما چه گناهی کرده ایم؟» فرد دیگری از وجود حیواناتی چون زالو در آب آشامیدنی شان اعتراض دارد و می‌گوید:« 5روز است که در آب آشامیدنی مان زالو وجود دارد. اصلا فاضلاب یعنی کثیف‌ترین آلودگی که حالا زندگی ما را فرا گرفته است. با این وضعیت گرانی با کدام پول باید زندگی مان را سروسامان دهیم؟» افرادی هم در این ویدئو بودند که آب داخل ماشین‌هایشان رفته و هزینه زیادی را روی دستشان گذاشته است البته عده‌ای دیگر از عدم امداد‌رسانی مناسب به آنها در زمان سیل گله داشتند.
> اهواز مسطح است آب دفع نمی‌شود!


این در حالی است که غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان طی گفتگوی تلویزیونی، توضیحاتی را در خصوص علت آبگرفتگی اهواز ارائه می‌دهد که قانع‌کننده نیست. در این گفتگو مجری برنامه از استاندار خوزستان می‌پرسد چرا چندین سال است که مشکل آبگرفتگی خوزستان به هنگام باران رفع نشده است. وی پاسخ می‌دهد: « اهواز سیستم جمع‌آوری آب‌های سطحی ندارد و ساخت این سیستم در آن سخت و هزینه‌بر است چون اهواز مسطح است.» در ادامه مجری برنامه خطاب به استاندار خوزستان می‌گوید: «در این 4 سالی که شما استاندار این شهر هستید چقدر برای رفع این مشکل اقدام کرده اید؟» که شریعتی در پاسخ می‌گوید:« عرض کردم که این موضوع جزء وظایف شهرداری هاست». سپس مجری می‌پرسد:«در این میان استانداری هیچ وظیفه‌ای نداشته است؟» استاندار خوزستان می‌گوید: «جمع‌آوری آبهای سطحی با شهرداری هاست. درعین‌حال هم این مسئله باید به نحوی حل بشود. آبفا هم‌ وظیفه دفع آب فاضلاب را دارد نه دفع آبهای سطحی اما از روی اضطرار و نبود شبکه‌های جمع‌آوری آبهای سطحی، این کار هم توسط این سازمان انجام می‌شود». در ادامه مجری می‌پرسد:« پس با این وجود مردم خوزستان برای رفع این مشکل نباید از استانداری انتظاری داشته باشند؟» وی در پاسخ می‌گوید:«شما دارید قضاوت زود هنگام می‌کنید اجازه دهید کلام بنده منعقد شود بعد اگر ایراد یا اشکالی داشتید سوال بفرمایید. می‌طلبد که با کمک یکدیگر در جهت بهبود شرایط حرکت کنیم نه اینکه به جان یکدیگر بیفتیم و دیگری را مقصر قلمداد کنیم. در رابطه با فاضلاب اقدام اساسی صورت گرفته است تا ان‌شاءالله این مشکل
حل شود».
آنچه که مشخص است مشکلی است که این روزها گریبان مردم اهواز را گرفته و سختی زندگی را برایشان دو چندان کرده است بنابراین بهتر بود که جناب استاندار به جای این اظهارات و بهانه‌های عجیب، در طول این چهار سال گام‌های موثری در رفع این مشکل بر میداشت.