بازگشت عادل به فردوس فوتبال

آرمان ملي – ياسمين طالقاني: عادل فردوسي‌پور به جام‌جم بازمي‌گردد؛ مجري ورزشي محبوبي که در اوج شهرت از صداوسيما کنار گذاشته شد. دلايل مختلفي براي رفتن او از صداوسيما ذکر شد اما مديران رسانه ملي ترجيح دادند براي حفظ اعتبار خود تنها اظهار بي‌اطلاعي کنند. در آستانه شروع فصل جديد ليگ برتر فوتبال ايران چنين عنوان شد که مجري معروف و ممنوع‌التصوير تلويزيون ايران تصميم گرفته با توليد يک برنامه جديد از طريق رسانه‌هاي اجتماعي و اينترنتي، بار ديگر براي مخاطبان ميليوني‌اش برنامه بسازد اما صداوسيما اينجا هم به فردوسي‌پور امان نداد و از پخش برنامه‌اش بدون دليل قانع‌کننده‌اي جلوگيري کرد. 27 اسفند 97 عادل فردوسي‌پور گفت: «تيم برنامه‌ساز و من در چند روز گذشته مشغول تهيه آيتم‌ها بوديم، اما امروز به دستور مدير شبکه سه برنامه 90 از جدول پخش برنامه‌هاي شبکه خارج شد.» فردوسي‌پور همچنين افزود: «در شرايطي که تنها چند روز از انتخاب برنامه 90 به‌عنوان بهترين برنامه سازمان صداوسيما از نگاه مردم و بهترين برنامه ترکيبي از نگاه داوران مي‌گذرد، از پخش برنامه ممانعت به عمل آمد.» او درباره پيشنهاد پست قائم‌مقامي شبکه ورزش از سوي مقامات صداوسيما گفت که آن را رد کرده است. او اظهار کرد: «برنامه 90 فرزند من است و حاصل زحمات طاقت‌فرسا و شبانه‌روزي صد‌ها نفر که خالصانه براي رسيدنش به جايگاه امروز تلاش کرده‌اند. ممکن نيست آدم فرزندش را با پست و مقام معاوضه کند.»
تلاش‌هاي علني براي حذف عادل
تلاش براي کنار زدن فردوسي‌پور زياد بود. اختلافات فردوسي‌پور و علي فروغي را نمي‌توان کتمان کرد و گزارش‌هايي درباره طراحي نقشه حذف فردوسي‌پور از تلويزيون منتشر شد مانند يک نظرسنجي از سوي صداوسيما منتشر شد و براساس آن پس از «خندوانه»، مسابقه «برنده باش» با اجراي محمدرضا گلزار با 49 درصد بيننده و برنامه‌هاي «حالاخورشيد» با اجراي رضا رشيدپور با 39 درصد، «نود» با اجراي عادل فردوسي‌پور با 38 درصد از شبکه سه و به «خانه برمي‌گرديم» با 31 درصد در رتبه‌هاي بعدي اين نظرسنجي قرار دارند و به اين ترتيب، فردوسي‌پور که در بدترين شرايط در رده دوم قرار مي‌گرفت، اين‌بار در جايگاه چهارم قرار گرفت. نتايج اين نظرسنجي از سوي ناظران غيرقابل‌قبول ارزيابي شد. عده‌اي با تحليلي بدبينانه انتشار اين نظرسنجي را آغاز طرحي براي کنار گذاشتن فردوسي‌پور دانستند. چندي بعد اتفاق تازه‌اي رخ داد. در جريان برگزاري جشنواره جام‌جم که در آن برترين‌هاي تلويزيون از ديدگاه کارشناسان و مردم مشخص مي‌شوند، برنامه نود به تهيه‌کنندگي عادل فردوسي‌پور با وجود اينکه با فاصله معناداري از «برنده باش» با اجراي محمدرضا گلزار در صدر نظرسنجي‌ها قرار داشت، ناگهان يک‌شبه به زير کشيده شد و بعد از «برنده‌باش» در رتبه دوم قرار گرفت و بسياري از برنامه‌هاي ديگر که راه را براي حضور فردوسي‌پور و بازگشت او ببندند که ظاهرا موفق نبودند.
عادل ورزشي ماند


فردوسي‌پور با برنامه‌هاي ورزشي خداحافظي نکرد و در غياب برنامه 90 تهيه‌کننده برنامه 120 شد که از شبکه ورزش پخش مي‌شد اما محبوبيت 90 را کسب نکرد چراکه خودش در مقابل دوربين نبود. 11 آذر هم ايسنا نوشت؛ پخش سري هشتم از برنامه «فوتبال 120» که به بررسي اخبار، نتايج و حاشيه‌هاي جذاب فوتبال در جهان در ايام برگزاري مسابقات باشگاهي و ملي مهم در دنيا مي‌پردازد، به‌زودي آغاز مي‌شود.
عادل بازمي‌گردد
ديروز اما خبر رسيد که فردوسي‌پور قرار است از پشت صحنه خارج شود. ماجرا از اين قرار است که ظاهرا نهادهاي مسئول تاثيرگذار بر روند تصميم‌گيري درباره‌ عادل فردوسي‌پور با تلاش‌ها و رايزني‌هايي که انجام داده بودند، زمينه‌ پخش فينال جام باشگاه‌هاي آسيا با حضور عادل فردوسي‌پور را فراهم کرده‌اند. اما اين تلاش‌ها بدون حاشيه نبود چنانکه انصاف‌نيوز نوشت؛ علي فروغي مدير شبکه 3 سيما که بارها مخالفت خودش با بازگشت فردوسي‌پور را علني کرده بود اين‌بار و وقتي مي‌بيند تصميم‌گيري در اين باره در حال نهايي شدن است و گزارش فينال جام باشگاه‌هاي آسيا قرار است با صداي فردوسي‌پور روي آنتن برود اين بخش از ويدئوي خود را که در ديدار ويدئو کنفرانسي با بسيج دانشجويي دانشگاه علامه ضبط شده بود، رسانه‌اي مي‌کند تا در واکنشي قابل پيش‌بيني، رسانه‌هاي موافق عادل با هجمه به او فضا را ملتهب کنند و در نهايت اين تصميم‌گيري عملياتي نشود. فروغي گفت: نه محبوبيت ايشان براي ما پنهان بود و نه تخصص ايشان. اما وقتي مي‌بينيد يک دروازه‌بان دارد در يک خط ديگر حرکت مي‌کند، بايد شخص ديگر را درون دروازه بگذاريد. در مورد ايشان بايد بگويم که کار داشت از مدار خارج مي‌شد. بقيه هم داشتند نگاه مي‌کردند و با اين روش صداوسيما داشت از هم مي‌پاشيد. وي ادامه داد: ناگزير بوديم که اين تصميم را بگيرم و راه هم براي ايشان باز است و به شما بگويم ايشان دارد مظلوم‌نمايي مي‌کند. ايشان کارمند رسمي صداوسيماست و در همين يک سال اخير يک ميليارد از مطالبات ايشان را پرداخت کرديم، با امضاي بنده به ايشان ترفيع شغلي داديم، شبکه ورزش زيرنظر شبکه سه است و ايشان رقم زيادي بابت برنامه فوتبال 120 دريافت کرد. به ايشان پيشنهاد داديم بيايد گزارش کند، اما خودش قبول نکرد. برخلاف اين مظلوم‌نمايي‌ها و در همان دوره‌اي که بحث مهاجرت شده بود، ايشان به‌صورت دستي درخواست فوتبال 120 را به ما داد.
سرافکندگي مخالفان عادل
اما ظاهرا اظهارات فروغي نتيجه‌بخش نبوده و آنطور که گفته مي‌شود قرار است چهره و صداي فردوسي‌پور مانند گذشته از صفحه تلويزيون براي مردم پخش شود. اکنون اين سوال مطرح است که افراد موثر در خداحافظي عادل فردوسي‌پور چه پاسخي به حاميان او خواهند داشت؛ به‌ويژه فروغي مدير شبکه 3 که انواع و اقسام موضوعات را براي اقناع افکار عمومي مطرح کرده بود چه پاسخي دارد؟