روزنامه خراسان
1399/10/02
بازگشت موقت احسان و مهران، شجاعت حلیمه و دیپلماسی پزشکی امیرکبیر!
بازگشت موقت احسان و مهران
احسان علیخانی و مهران مدیری، پس از مدتی غیبت در تلویزیون با «دورهمی» و «هشتگ عصر جدید» برگشتهاند
نویسنده: مائده کاشیان
پس از گذشت چند ماه از غیبت «عصر جدید» و «دورهمی» در تلویزیون، این دو برنامه پرمخاطب به طور موقت به جدول پخش شبکه سه و نسیم بازمیگردند. قسمت جدید از باقیمانده سری چهارم «دورهمی» شب یلدا روی آنتن رفت و «عصر جدید» نیز قرار است در قالب «هشتگ عصر جدید»، از روز پنج شنبه هفته جاری پخش شود. این برنامه در 8 قسمت تا اواخر دیماه ادامه خواهد داشت و پخش قسمتهای باقیمانده سری چهارم «دورهمی» هم تقریبا تا دو ماه آینده ادامه خواهد یافت. احسان علیخانی و مهران مدیری در این مدت میتوانند توجه تعداد زیادی از مخاطبان را جلب کنند و در جمع پربینندههای تلویزیون قرار بگیرند؟ جبران جای خالی «عصر جدید» پیش از این «هشتگ عصر جدید» با اجرای ایمان قیاسی، با حضور شرکتکنندگان مسابقه و در غیاب احسان علیخانی و داوران، پخش میشد. این برنامه در واقع حکم پشت صحنه «عصر جدید» را داشت و تمرینات شرکتکنندگان برای مراحل بعد را نشان میداد و با آنها درباره ایدههای تازهشان گفتوگو میکرد. «هشتگ عصر جدید» موضوع جدیدی نداشت و میزان بینندگان آن اصلا قابل مقایسه با مسابقه اصلی نبود. اکنون احسان علیخانی تصمیم گرفته، فعلا که امکان ضبط مرحله نیمهنهایی وجود ندارد، با این برنامه به تلویزیون بازگردد تا ارتباط مخاطبان با حال و هوای مسابقه حفظ شود و مردم در جریان اوضاع شرکتکنندگان قرار بگیرند. «هشتگ عصر جدید» با علیخانی و داوران برنامه «هشتگ عصر جدید» با حضور احسان علیخانی و چهار داور مسابقه ضبط شده است و در هر کدام از قسمتها احسان علیخانی با استعدادهای «عصر جدید» و راهیافتگان به مرحله نیمهنهایی تماس تصویری خواهد داشت. در هر قسمت یکی از داوران حضور دارد و خود میزبان یک مهمان است. علیخانی نیز مهمانان مختلفی دارد که به صورت آنلاین با آنها گفتوگو خواهد کرد. اولین قسمت از این برنامه ویژه با حضور امین حیایی، پنج شنبه روی آنتن میرود و پخش آن تا یک شنبه ادامه خواهد داشت. بقیه قسمتهای «هشتگ عصر جدید» شنبه و یک شنبه پخش میشود و در آخرین قسمت که اواخر دیماه روی آنتن میرود، آریا عظیمینژاد حضور داشته است. هرچند این ویژهبرنامه جذابیت مسابقه را نخواهد داشت، اما با توجه به حضور علیخانی، داوران و مهمانان برنامه، با آن «هشتگ عصر جدید» که تا به حال دیدهایم متفاوت خواهد بود. علاوه بر این، در شرایطی که توقف پخش مسابقه طولانی شده است، «هشتگ عصر جدید» میتواند مقدمه خوبی برای پخش مرحله نیمهنهایی باشد. آمادگی برای مرحله نیمهنهایی ایمان قیاسی در ویدئویی که خبر پخش «هشتگ عصر جدید» را در آن اعلام کرده، گفته است که پس از این ویژهبرنامه بلافاصله مرحله نیمهنهایی مسابقه را آغاز خواهند کرد، بنابراین اگر شرایط طبق برنامهریزیها پیش برود، احتمالا در آستانه سال جدید شاهد پخش ادامه «عصر جدید» و مرحله نیمهنهایی خواهیم بود. اگر موج کرونا شدت نگرفته بود، در فاصله کوتاهی پس از «عصر جدید 2»، نوروز 1400 سری سوم «عصر جدید» تولید میشد، اما توقف ضبط مسابقه باعث شد زمان تولید سری دوم بسیار طولانی شود. بازگشت «دورهمی» به نسیم ضبط برنامه «دورهمی» هم مانند «عصر جدید» به دلیل شیوع کرونا و ایام عزاداری محرم و صفر، متوقف شده بود. طبق گفته مهران مدیری در ویژهبرنامه یلدایی «دورهمی»، از سری چهارم برنامه 20 قسمت باقیمانده که این قسمتها ضبط شده و اولین قسمت آن یک شنبهشب پخش شده است. بنابراین «دورهمی» نیز به طورموقت روی آنتن خواهد بود و پخش 20 قسمتی که به تازگی ضبط شده، حدود دو ماه طول خواهد کشید. این قسمتها در ادامه سری چهارم برنامه تولید شده و از همان ساختار معمول برنامه پیروی کرده، بنابراین خبری از تغییرات تازه و جذابی که مهران مدیری پیشتر وعدهاش را داده بود، نیست. ادامه سری چهارم به جای «دورهمی 5» پس از پایان ناگهانی «دورهمی» در تابستان، مهران مدیری مردادماه اعلام کرد که دو ماه بعد سری پنجم این برنامه را خواهد ساخت و همزمان فصل دوم «هیولا» را هم پیش خواهد برد، اما به دلیل موج جدید کرونا این اتفاق نیفتاد و مهران مدیری مرحله پیشتولید سریالش را آغاز کرد. اکنون پس از گذشت پنج ماه، خبری از «دورهمی 5» نیست و ادامه سری چهارم در سکوت خبری ضبط و همزمان با شب یلدا به کنداکتور شبکه نسیم اضافه شده و قرار است طبق روال قبل پنج شنبه و جمعهشب روی آنتن برود. خبری از سری پنجم نیست مهران مدیری یک شنبهشب «دورهمی» را با توضیحاتی درباره غیبت چندماهه برنامه و تکلیف سری چهارم آن، آغاز کرد. مدیری توضیح داد : طبق قرارداد و تعهدی که داشته قرار بوده «دورهمی 4» را در 100 قسمت تولید کند و از این تعداد، 20 قسمت باقیمانده که ضبط آن به دلیل فرا رسیدن محرم و صفر و شیوع کرونا، متوقف شده بود. اکنون قرار است 20 قسمت باقیمانده روی آنتن برود و سری چهارم به پایان برسد. مهران مدیری گفت: «20 قسمت دیگر از سری چهارم خواهیم داشت و بعد اگر زنده باشیم، زنده خواهیم ماند.» که خنده تماشاچیان را به دنبال داشت. او در میان صحبتهای خود هیچ اشارهای به سری پنجم برنامه و تغییراتی که قرار بود ایجاد شود نکرد. گذشته از این، مهران مدیری به زودی برای بازی در فیلم جدید مسعود کیمیایی به نام «خائنکشی» جلوی دوربین خواهد رفت و «هیولا 2» هم در دست تولید است، بنابراین بعید به نظر میرسد که مدیری به زودی تصمیمی برای ساخت سری پنجم «دورهمی» داشته باشد. بهداشت و درمان ایرانی با دیپلماسی امیرکبیر میرزاتقیخان چرا و چگونه از فعالیت گروههای پزشکی خارجی در ایران دوره قاجار جلوگیری میکرد؟ جواد نوائیان رودسری – یکی از مهمترین راههای نفوذ دولتهای استعماری در کشورهای استعمارزده، سوءاستفاده از نیازهای درمانی مردم این کشورهاست. طی چندسده اخیر، بسیاری از گروههای میسیونر مسیحی که کار اصلی آنها، تبلیغ مسیحیت در جوامع اسلامی بود، با استفاده از ظرفیت درمانی و ایجاد مریضخانه و بیمارستان، سعی در نفوذ فرهنگی در میان مردم ایران داشتند. ظاهر مهربان و انساندوستانهای که این گروهها به خود میگرفتند، در کنار بیتدبیری و فقدان حس مسئولیت در رجال سیاسی ایران عصر قاجار، شرایط را برای تکاپوهای بیشتر استعمارگران در عرصه فرهنگ فراهم کرد. یک نمونه قابل اعتنا به عنوان نمونه، در شهر مشهد، طی دهه 1270 تا 1290 خورشیدی، مریضخانههایی توسط روسها، انگلیسیها و سپس آمریکاییها در این شهر ساخته شد که متصدیان آنها، عموماً کشیشهایی بودند که مأموریتهای تبلیغی داشتند. شاید یکی از دلایلی که برخی از متدینان مشهد، به فکر ایجاد مریضخانه مدرن و رسیدگی به امور مردم در این عرصه افتادند، تکاپوهای گسترده گروههای تبشیری و تبلیغی اروپایی بود. در این زمینه، ذکر یک گزارش مفید به نظر میرسد؛ طبق گزارش دکتر یوسف متولیحقیقی در جلد نخست کتاب «تاریخ معاصر مشهد»، در دهه 1270 خورشیدی و در پی زلزله وحشتناک قوچان، تمام شهر ویران شد؛ حاکم خراسان که ظاهراً برای سرکشی به این خطه رفته بود، از منازل سالممانده، مالیات گرفت و بدون رسیدگی به وضع زلزلهزدگان به مشهد بازگشت! اما روسها با استقرار کمپ درمانی در نزدیک شهر، خدمات پزشکی رایگان به مردم ارائه میدادند و با این روش، بر نفوذ خود میافزودند. جالب اینجاست که کمتر رجل سیاسی ایران در این دوره، نسبت به اقداماتی از این قبیل، احساس خطر میکرد. با اینحال، میرزاتقیخان امیرکبیر، با توجه به نگاه تیزبین و تجارب سیاسی و اجتماعی فراوانی که داشت، به این روش مزورانه برای نفوذ پی برد و درصدد جلوگیری از آن برآمد. سیاست بهداشت و درمان ایرانی امیر از همان زمان آغاز تصدی صدارت، فعالیت گروههای درمانی خارجی را در کشور محدود کرد. او معتقد بود که ایران باید نظام درمانی و الگوهای تأییدشده خودش را داشته باشد. پیشتر در همین صفحه، درباره تعیین مقررات قرنطینه توسط او گزارشی را ارائه کردیم. میرزاتقیخان به خوبی دریافته بود که فعالیتهای درمانی بیگانگان، محملی برای نفوذ در طبقات مختلف جامعه ایران است. پیش از آن، تردیدهای جدی رجال وطنخواه درباره نقش دکتر کورمیک انگلیسی در قتل احتمالی عباسمیرزا نایبالسلطنه، امیر را درباره اقدامات این پزشکان نفوذی دچار نگرانی کردهبود. به همین دلیل، با وجود همه محدودیتها، رشته پزشکی را به عنوان یکی از اصلیترین گرایشهای تحصیلی دارالفنون تعیین کرد تا بتواند با پرورش پزشکان ایرانی آشنا به علوم جدید، کشور را از زیر بار چنین وابستگیهایی آزاد کند. این یک اقدام جدی برای حفظ استقلال نهادهای درمانی جامعه ایران بود. با این حال، وجه دیگر این رویکرد را باید در تقابل جدی میرزاتقیخان با میسیونهای مذهبی که به ظاهر، برای فعالیتهای درمانی در ایران جولان میدادند، دید. او به لطایفالحیل و با توجه به وضعیت متزلزل ایران در آن دوره، سنگ پیش پای این گروهها میانداخت و میکوشید گروههای درمانی ایرانی را جایگزین آنها کند. دست رد به سینه روسها در یکی از این اقدامات که اسناد آن در تاریخ ایران ثبت و ضبط شدهاست، میرزاتقیخان مانع از ایجاد یک مریضخانه مدرن در استرآباد (گرگان امروزی) شد؛ درحالیکه این منطقه به چنین مرکزی نیاز داشت. ظاهراً محمدشاه قاجار در واپسین ماههای عمر خود، در سال 1264 هـ.ق (1226 خورشیدی)، طی یک مصالحه یا گفتوگو، به روسها اجازه دادهبود که در استرآباد مریضخانهای مدرن برای ملوانان خودشان بنا کنند. این مرکز، البته به مردم محلی و ایرانیان نیازمند نیز، خدمات ارائه میکرد. با درگذشت محمدشاه و افتادن امور به دست امیر، او در صدد برآمد که مانع از این اقدام شود. باید توجه داشت که ممانعت از خواست روسها در این زمان، چندان ساده و ممکن نبود؛ آنها بر اساس عهدنامه ترکمانچای، حامی سلطنت محمدشاه و ناصرالدینشاه بودند و حتی خود را برای دخالت در امور کشور، کاملاً محق و دارای صلاحیت میدانستند و میتوانستند هر زمان، از قدرت نظامیشان به ضرر ایران استفاده کنند. از طرفی، عُمّال آنها و همینطور انگلیسیها، در همه جا نفوذ داشتند و کار تقابل را سخت میکردند. «دالگورکی» سفیر روسیه، در گفتوگویی با امیرکبیر، مجوز احداث مریضخانه و فعالیتهای درمانی را در استرآباد، کاملاً قانونی میدانست و مدعی بود که «کلام پادشاهی را جمیع خلایق مقدس میشمارند و نقض آن را جایز نمیدانند.» کارل نسلرود، وزیرخارجه روسیه تزاری نیز، اظهار کرده بود: «منشور سلطنت در بنای بیمارستان صادر گردیده و تعهد ناشی از آن، اعتبار عهدنامه را دارد.» ظاهراً حاجی میرزا آقاسی، صدراعظم محمدشاه نیز، قولهایی شفاهی در این زمینه به روسها داده و این رویه، آنها را برای فعالیت در این زمینه، گستاختر کرده بود. اما مسئلهای که در اینجا شانس رد ادعای روسها را به امیر داد، فقدان مکتوب یا سند قابل ارائه بود. رمزگشایی از پشت پرده یک اقدام عامالمنفعه امیر در پاسخ به ادعاهای روسها نوشت: «نه فرمانی از جانب پادشاه صادر گردیده و نه موافقت کتبی رسمی بین دو دولت انجام گرفته و اگر فرمان یا نوشتهای در دست دارند، ارائه دهند. دیگر اینکه هر موافقتی شده باشد، زبانی بوده، نه کتبی و آن دستخط شاه حکم عهدنامه دو دولت را ندارد، بلکه امری بوده از جانب دولت به حاکم یکی از ولایات و دولت اختیار دارد که ناسخ آن را صادر کند.» به این ترتیب، روسها در موقعیت انفعال قرار گرفتند. در این زمان تعدادی از مشاوران امیر، درباره عواقب اقدام وی علیه برنامه درمانی روسها در استرآباد هشدار دادند، اما او، با زیرکی خاص و باریکبینی ویژه خودش گفت: «هرگاه این دستخط را تسجیل کنم [و به روسها اجازه فعالیتهای درمانی و پزشکی در استرآباد بدهم،] مقدرات ایالت استرآباد را به دست روسها سپردهام. زیرا همینکه عمارتی برپا گردید و تحویل روسها شد، آن را مبدل به قلعه [و فعالیت پزشکی را به عملیات نظامی تبدیل] خواهند نمود. رفتهرفته سالدات روسی را آنجا میآورند. گرچه با تسجیل آن معصوم خواهم بود(یعنی گناهی از این بابت متوجه من نیست) اما من به این کار گردن نمیگذارم ... اگر دولت تسلیم گردد ... دیگر امیدی به اجرای نقشه ترقی و احیای ایران نمیتوان داشت و به نابودی آن خواهد انجامید.» به این ترتیب، تا زمانی که میرزاتقیخان در مصدر امور قرار داشت، سوءاستفاده هیئتهای پزشکی اروپایی را از شرایط ایران محدود کرد و اجازه نداد استقلال ساختار پزشکی و درمانی کشور زیر سوال برود و اطبای حاذق داخلی نسبت به توانمندیهای خود، تردید کنند. محوری وقتی مدل معروف مسلمان به دنیای مد پشت کرد زمانی که انتخاب های روزانه ما در تضاد با ارزش هایمان باشد استرس زیادی را تحمل می کنیم «حلیمه عدن» شجاعت بازگشت به ارزش ها را داشت نرگس عزیزی | کارشناس ارشد مشاوره چهار سال قبل ورود حلیمه به دنیای مد سر و صدای زیادی به پا کرد چرا که او سیاهپوست است، مهاجری سومالیاییتبار که در کمپ پناهجویان در کنیا متولد شده و البته مسلمان و محجبه است. از طرفی حلیمه از خانوادهای با وضعیت اقتصادی پایین در آمریکا بوده و با توجه به همه این شرایط، ورود او به دنیای مد و آغاز به کار به عنوان مدل برندهای معروف، اتفاقی نادر و به نوعی خارج از عرف این صنعت محسوب میشود. هر چه بود حلیمه در این چهار سال شهرت قابلتوجهی به دست آورد، عکسش روی مجلات معروفی چون وگ رفت و در نمایشهای مختلف مد شرکت کرد. در همه این موارد حلیمه موهایش را پوشانده بود و البته به پوشیدن هر لباسی تن نداده بود اما با وجود این، صحبتهای اخیر حلیمه نشان میدهد که در تمام این مدت در زندگی او برخلاف آن چه از بیرون دیده میشده ، چیزی درست کار نمیکرده است. پشت کردن به جذابیتهای دنیای مد حلیمه به تازگی تصمیم جدید خود را از طریق صفحه شخصیاش در اینستاگرام اعلام کرد؛ او گفت که دیگر حاضر به ادامه کار به شکل سابق نیست و به دلیل اعتقادات مذهبیاش، از دنیای مد فاصله خواهد گرفت. طی چند روز بعد از اولین اعلام، حلیمه با انتشار استوریهایی موضوع را بیشتر توضیح داد. آنطور که حلیمه توضیح داده است، او طی این چهار سال در موقعیتهای مختلف تحت فشار بوده چرا که احساس میکرده است در برخی موقعیتها لباسهایی که ناچار از پوشیدن آن ها بوده، با اعتقادات مذهبی او به عنوان یک مسلمان هم خوانی نداشته است. به عنوان مثال او از این که به جای آن که از شال ساده برای پوشاندن موها استفاده کند، از پوششهای ست شده با لباسهایش استفاده می کرده یا در یک مورد که از لباسی از جنس جین روی سرش گذاشته بوده، احساس ناراحتی شدید داشته است. او از اینکه بخواهد حجابش را به شکلی تنظیم کند که گردنبندی که روی لباسش قرار دارد، دیده شود، معذب بوده است. این معذب بودن در حدی بوده است که حلیمه درباره یکی از عکسها توضیح میدهد که بعد از عکس برداری وقتی به اتاقش در هتل میرود از شدت ناراحتی به هقهق میافتد. در واقع حلیمه طی این سالها احساس گناه شدید بابت برخی انتخابهایش داشته اما توان اعلام این نارضایتی و پشت کردن به این موقعیت را نداشته است اما آیا این موقعیت برای شما آشنا نیست؟ تجربهای که بسیاری از ما تجربهاش کردهایم بسیاری از ما در دورههایی از زندگیمان ممکن است انتخابهایی داشته باشیم که با ارزشهایی که به آن باور داریم، در تضاد باشد. این ارزشها ممکن است صداقت باشد، ممکن است تن ندادن به چاپلوسی باشد یا ممکن است چون حلیمه حجاب و پوشش منطبق با اعتقادات مذهبی باشد. زمانی که انتخابهای روزمره ما در تضاد با ارزشهایمان باشد، استرس زیادی را تحمل میکنیم. ممکن است چون حلیمه از شدت فشار و استرس به گریه شدید بیفتیم و با ناراحتی خودمان را سرزنش کنیم. اما از این جا به بعد ممکن است انتخاب بعدی ما با آن چه حلیمه انجام داده است، متفاوت باشد. انتخابی بسیار دشوار وقتی در زندگی کاری مخالف با ارزشها و باورهایمان انجام میدهیم، به صورت کلی دو انتخاب در مقابل خود داریم. یکی این که فشار ناشی از انجام این کار را تحمل کنیم و به انجام آن کار ادامه دهیم. با ادامه دادن این روش البته ممکن است ناچار شویم استرس و فشار زیادی را برای سال ها تحمل کنیم تا در نهایت بعد از سالها دست کم تاحدی به این وضعیت عادت کنیم. اما به جای انجام کارهای مخالف ارزشهایمان، میتوانیم انتخاب دیگری داشته باشیم؛ انتخابی مشابه حلیمه. انتخاب شجاعانه و کنار گذاشتن کارهایی که در تضاد با ارزشهای زندگی ما هستند، کار سادهای نیست. چنین انتخابی شجاعت زیادی میخواهد چراکه در بسیاری از مواقع لازم است ما بر فشار اجتماعی دور و اطراف خود فائق شویم یا ممکن است ناچار باشیم از منافع مادی و کسب درآمد بیشتر چشمپوشی کنیم. در همین مورد، بعد از اعلام تصمیم جدید حلیمه تعداد افرادی که به انتقاد از تصمیم او پرداختند کم نبودند و البته که حلیمه با اعلام این موضوع به موقعیت شغلی پردرآمدی پشت کرده است. به واسطه همین فشارها هم هست که برخی مواقع افراد برگشت به آن چه باور دارند و تغییر مسیر در زندگی را برای مدتها به تعویق میاندازند. با همدلی با خودتان، شجاعانه تصمیم بگیرید اگر شما هم در چنین موقعیتی هستید؛ یعنی شرایطی که ناچار از انجام کاری متضاد با ارزشهای شخصیتان هستید، خودتان را بابت به تعویق انداختن انتخاب مسیر متفاوتی دایم سرزنش نکنید چراکه سرزنش دایم با افزایش فشار، ممکن است خود تبدیل به مانعی برای بازگشت از مسیر رفته شود. یادمان باشد بازگشت و زندگی بر اساس ارزشها کاری دشوار و پراسترس است. شاید ناچار شویم از نظر مالی فشار بیشتری را تحمل کنیم، سرزنش اطرافیان را به جان بخریم و موقعیتهایی را در زندگی از دست بدهیم. پس در عین حال که با خودتان بابت این تاخیر در بازگشت همدلی میکنید به خودتان یادآوری کنید که زندگی منطبق بر ارزشها، آرامش درونی عمیقتری را میتواند تامین کند. در نهایت خالی از لطف نیست اگر جملهای از آدام گرنت، روانشناس و نویسنده معروف را مرور کنیم که میگوید: «موفقیت چیزی بیش از رسیدن به اهداف است؛ موفقیت زندگی بر اساس ارزشهایتان است.»
سایر اخبار این روزنامه
زنگ های خطر سونامی هروئین و شیشه
ناگفته های جنجالی صالحی
ستاره فروشی زیر قیمت بازار!
رد پای آرامش ارز در نرخ تورم
خودزنی مشکوک
مراقب روزهای پایانی نتانیاهو باشیم !
جهان در شوک کرونای جدید
واکنش ها به روایت روحانی از قانون اساسی
بازگشت موقت احسان و مهران، شجاعت حلیمه و دیپلماسی پزشکی امیرکبیر!
دادستان تهران از رسیدگی به تخلف در بانک دی خبر داد
4 نقد صریح به لایحه بودجه 1400
خط موبایل به قیمت خانه و تگزاس بازی در ایران!
گنج هایی در باغچه ها !