استقبال کاربران از پولی شدن برخی خدمات تلگرام

آفتاب یزد - گروه شبکه: تلگرام یکی از پیام‌رسان‌های محبوب و پرطرفدار دنیاست به طوری که تعداد کاربران آن در حال نزدیک شدن به 500 میلیون نفر است. این میزان از محبوبیت هم بر می‌گردد به قابلیت‌های جذاب و متنوع،امنیت و حفظ حریم خصوصی افراد در این پیام رسان. اما تعداد بالای کاربران، سبب شده که پاول دوروف بنیانگذار این پیام رسان محبوب تصمیم بگیرد که برخی از سرویس‌های جدید تلگرام را پولی کند. دوروف در پیامی در کانال رسمی‌اش در این پیام‌رسان خطاب به کاربران تلگرام نوشت:«بارها از من در مورد منبع درآمد سوال پرسیده شده است و در این مورد پاسخ داده‌ام
که تمام هزینه‌ها از درآمدهای شخصی بوده است. از این پس رایگان بودن سرویس‌های فعلی ادامه خواهد داشت با این حال برخی قابلیت‌های جدید برای کسب و کارها و کاربران ویژه ایجاد خواهد شد که منبع درآمد جدید برای تلگرام خواهد شد.» دوروف افزوده است: «برخی از قابلیت‌های جدید نیاز به منابع مالی دارند و هزینه آن توسط این نوع کاربران پرداخت خواهد شد که البته کاربران عادی قادر خواهند بود برای همیشه از تلگرام رایگان لذت ببرند.» وی اضافه کرده است: «برای تامین هزینه سرورهای چند صد میلیون دلار در ماه تلگرام، دو گزینه مدنظر بود که گزینه نخست فروش آن مثل واتساپ به فیسبوک که این مورد منتخب تلگرام نبود و گزینه دوم کسب درآمد در داخل پیام‌رسان.به این صورت که محیط گفتگوی شخصی یا گپ گروهی، عاری از تبلیغات و تنها پلتفرم تبلیغ در کانال‌ها (با لحاظ سودبردن صاحب‌کانال) و همچنین ارائه برخی خدمات غیررایگان تجاری با کیفیت‌بالا، از جمله این راه‌ها خواهد بود و اطمینان داده که امکانات فعلی تلگرام، برای همیشه رایگان
خواهد ماند.»
> امری مرسوم و طبیعی است


اما سوالی که در اینجا مطرح است اینکه آیا با این کار موسس تلگرام، این پیام رسان با ریزش مخاطب روبه رو خواهد شد؟ یک کارشناس حوزه ‌آی آتی در این باره به آفتاب یزد می‌گوید:«مسیری که موسس تلگرام مبنی بر اینکه می‌خواهد برخی از سرویس‌های این پیام رسان را پولی کند، در پیش گرفته، مسیری است که به غیر از گوگل بسیاری از شبکه‌های اجتماعی آن را طی کرده اند. از همین رو امری کاملاً طبیعی و مرسوم است.» احسان کریمی بیان کرد:« در واقع شبکه‌های اجتماعی بعد از آن که به یک بلوغی می‌رسند قسمتی از سرویس‌های شان را پولی می‌کنند. حتی این رویه در ایران هم وجود دارد مثلا سایت دیوار در همان اوایل امکانات فوری و یا چت کردنش رایگان بود ولی بعد از آنکه یک تعدادی از مخاطب را پیدا کرد، برای برخی از امکاناتش هزینه ناچیزی را از مخاطب دریافت می‌کند. از همین رو تعجبی ندارد که تلگرام هم بخواهد چنین کاری را انجام دهد.» این کارشناس حوزه آی آتی در پایان گفت:« با این کار موسس تلگرام، قطعاً این پیام رسان دچار ریزش مخاطب نخواهد شد. به این دلیل که در دنیای فناوری پولی کردن بخشی از سرویس‌ها یک فرهنگ شناخته شده است وبه نظر من پاول دوروف، موسس تلگرام تا الان صبوری کرده که سراغ این موضوع نرفته است. به هر حال زمانی تصمیم به این کار گرفته که زیر پایش سفت شده است. ولی به طور کلی مسیر برای متقاضیان یک مسئله کاملاً جا افتاده است.»
> واکنش کاربران
اکنون این تصمیم پاول دوروف مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و واکنش‌های آنها را در پی داشته است.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است:« هیچ برنامه‌ای اندازه تلگرام تو آپدیت هاش به حرف کاربراش گوش نمیده و تغییرات مثبت ایجاد نمیکنه؛ دستش رو سر توییتر و اینستاگرام باشه ایشالا. به خاطر همین حق داره که برخی از خدماتش رو پولی کنه».دیگری نوشت:« اینکار باعث بقای تلگرام میشه در صورتی که آزار‌دهنده نباشه و خودش عالیه».یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد:« پول شخصی‌اش داره ته میکشه با توجه به اینکه از جیبش هزینه می‌کرده حالا میخواد پولیش کنه».
کاربران دیگر نوشته اند:« بالاخره تلگرام هم پولی شد. از سال بعد قابلیت‌های جدید غیر رایگان، تبلیغات برای کانال‌ها و استیکر‌های فروشی اضافه میشه. »، «خب تلگرام هم میخواد شروع کنه به کسب درآمد با فروش خدمات پرمیوم و بیزینسی پلتفرم‌های تبلیغ برای کانال‌ها و فروش استیکر که اکی و مشکلی نیست».