روزنامه خراسان
1399/11/26
سردرگمی 36 میلیون گیمر ایرانی
رعیت نواز- کرونا یکی از ویروس هایی بود که توانست سبک زندگی بسیاری از مردم جهان را عوض کند و باعث شد بسیاری از مردم در خانه ها بمانند و از حضور در اجتماعات خودداری کنند. شاید همین اتفاق باعث شده که تعداد گیمرها روز به روز افزایش پیدا کند و حالا به نزدیک 36.4 میلیون نفر برسد که یعنی حدود 50 درصد از جمعیت کشورمان به سمت بازیهای دیجیتال گرایش پیدا کرده اند. البته رشد آمار گیمرها تنها مختص کشورمان نیست بهطوری که آمارها از رشد قابل توجه دانلود بازیهای موبایلی، خرید کنسولهای بازی و رشد ترافیک VODها در جهان حکایت دارد. در این گزارش درباره آمارهای حیرت انگیز از گیمرهای ایرانی، گردش مالی بازار بازی های رایانه ای ، کنسولی و... نوشته ایم. رشد 70 درصدی دانلود بازی های موبایلی گزارش یکی از فروشگاههای ایرانی دانلود اپلیکیشن حاکی از آن است که طی 6ماه اول امسال بازیهای موبایلی با رشدی معادل حدود 70درصد در صدر علایق مردم به بازیهای دیجیتال قرار گرفته است. همچنین آمارها نشان میدهد که تنها از اول اسفند98 تا 15فروردین بازیهای موبایلی 107میلیون بار دانلود یا بهروزرسانی شدهاند. در این میان 3نوع بازیهای استراتژی با ۵۳درصد رشد، بازیهای خانوادگی با ۴۱درصد و بازیهای ماجرایی با ۳۷درصد، بیشترین رشد دانلود یا بهروزرسانی را داشتهاند. دلیل آمار بالای بازیهای موبایلی در مقایسه با بازیهای کنسولی و کامپیوتری این است که کنسولهای بازی نیاز به صرف هزینه برای خرید دارند و همچنین سرگرم شدن با بازیهای موبایلی تقریبا در همه مکانها(خانه، خودرو و...) امکانپذیر است. این در حالی است که کل دنیا در سال2020 با افزایش دانلود بازیهای موبایلی همراه بوده است. گردش مالی بازی های رایانه ای گردش مالی بازی ها در پلتفرم های کنسول بازی، رایانه و موبایل در سال 2020 بیش از 180 میلیارد دلار در جهان بوده که 72 میلیارد آن تنها به بازی های موبایلی اختصاص داشته است و گفته می شود بنا بر پیش بینی ها این رقم در سال2023 به بیش از 100میلیارد دلار میرسد. این رقم در کشور ما برای بازی در پلتفرم های مختلف به بیش از 1500 میلیارد تومان تا پایان سال خواهد رسید که نسبت به سال 1397 که وزیر ارشاد گردش مالی بازی های رایانه ای را در کشور 920 میلیارد تومان اعلام کرده بود رشد چشم گیری داشته است. گروه سنی، تعداد و جنسیت گیمرها چندی پیش سعیدرضا عاملی، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در دیدار با مدیران بنیاد بازیهای رایانهای گفته بود: «مطالعات آماری نشان میدهد که گروه سنی۱۸ تا ۲۵سال بهطور میانگین، ۲۰ساعت در هفته از بازیهای کامپیوتری و موبایلی استفاده میکنند. البته گروه سنی بازیها شامل دوره سنی بزرگ سال حتی ۶۰سال به بالا هم میشود.» سیدصادق پژمان، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای هم به خبرنگار ما گفت: «بهصورت تخمینی میتوان گفت هزینهکرد بازیکنان ایرانی برای بازی بهطور متوسط تا پایان سال۱۳۹۹ به بیش از 1500میلیارد تومان و یک سال بعد به 1900میلیارد تومان میرسد. این در حالی است که این عدد در سال۱۴۰۱ به بیش از 2هزار میلیارد تومان خواهد رسید.» پژمان تعداد گیمرهای بازی های موبایلی را 31 میلیون نفر اعلام کرد که با اضافه کردن گیمرهای پلتفرم های دیگر مثل کنسول های بازی و بازی های رایانه ای این رقم به 36.4 میلیون نفر می رسد که پیش بینی می شود تا پایان سال۱۴۰۱، به 6/41میلیون نفر هم برسد. بهگفته مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، متوسط سن گیمرهای ایرانی 22 سال است و ترکیب جنسیتی بازیکنان هم نشان می دهد همچنان بازیکنان مرد، سهم بیشتری در بازیهای رایانهای دارند و سهم بازیکنان مرد در سال۱۳۹۹ و سالهای آینده همچنان بیشتر خواهد بود. براساس تخمینها، 67درصد بازیکنان در سال۱۳۹۹ مردان و 33درصد زنان خواهند بود. این رقم برای سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به نسبت ۶۸درصد مرد در مقابل ۳۲درصد زن پیشبینی شده است. سهم کم بازی سازان ایرانی از بازار بازی ها بر اساس برآوردهای پژوهش بنیاد ملی بازی های رایانه ای در سال 1398 بازیکنان بازی های موبایلی 290 میلیارد تومان در این حوزه هزینه کرده اند که شامل خرید بازی ها، انواع پرداخت های درون برنامه ای و هزینه نصب بازی می شود که از این مبلغ تنها 80 میلیارد تومان سهم بازی های موبایلی بومی بوده و مابقی آن در اختیار بازی سازان خارجی قرار گرفته است. این آمار نشان می دهد کمتر از 28 درصد از درآمد بازی های موبایلی در اختیار بازی سازان ایرانی قرار گرفته و همچنان بازار در اختیار بازی های خارجی است. البته در حوزه بازی های کنسولی و رایانه ای سهم ایران از بازار اندک است که برخی کارشناسان دلیل آن را وجود بازی های ارزان قیمت خارجی که به دلیل رعایت نشدن قانون کپی رایت به قیمت های ارزان عرضه می شوند مرتبط دانسته اند. با این حال معاون پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهای اعلام کرد: «با توجه به تلاشهایی که استودیوهای بازیسازی در این حوزه کردهاند، با فراهم شدن شرایط برای ساخت این بازیها، با آینده روشنی برای بازیهای رایانهای و کنسولی ایرانی مواجه خواهیم شد.» با این حال نگاهی به آمارها نشان می دهد از بازار 1500 میلیاردی بازی ها در کشورمان سهم سازندگان ایرانی در بازی های موبایلی 80 میلیارد تومان، بازی های رایانه ای 21 میلیارد تومان و در بازی های کنسولی 9 میلیارد تومان بوده است که نسبت به میزان گردش مالی بازی ها ی یارانه ای سهم اندکی است. البته معاون پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهای می گوید که هرچند سهم بازی سازهای ایرانی از این بازار کم است ولی رشد قابل توجهی دارد و تقریبا سالانه 40 تا 50 درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.پربازدیدترینهای روزنامه ها
سایر اخبار این روزنامه
ترامپ قسر در می رود
مهاجرت برای عمران
واکنش ها به تصویب طرح تفصیلی بافت اطراف حرم رضوی
دومینوی هزینه تراشی سازمان برنامه و بودجه
جا نزن آقای پژمان جمشیدی!
تست کرونا؛ شرط پیشنهادی برای مسافران مشهد
کالبد شکافی یک فاجعه آموزشی
جهنم در مرز دوغارون
فتیله پیچ حامد بهداد زمینه چینی جواد لاریجانی و ائتلاف علیه شهرزاد
حرف و حدیث ها از قانون شکنی در اراضی پادگان 04 بیرجند
هشدارهای ترسناک روحانی و نمکی درباره موج چهارم کرونا
سردرگمی 36 میلیون گیمر ایرانی
ناز مرغ برای بازار!