روزنامه خراسان
1400/01/16
آموزش نویسندگی ضابطیان پاسخهای مامور گاندو و تکذیب اعلام علت مرگ آزاده
مسیر نوشتن مثل دویدن است! آشنایی با زیروبم حرفه نویسندگی از زبان منصور ضابطیان نسترن رضوی| روزنامهنگار من کیام؟ منصور ضابطیان هستم، هفتم آذر 1349 در تهران به دنیا آمدم. پس از تحصیل در رشته سینما فعالیت هنری خود را در زمینههای نویسندگی، روزنامهنگاری، اجرا، تهیهکنندگی و کارگردانی آغاز کردم و تا امروز در همین عرصهها مشغول هستم. چطور نویسنده شدم؟ من از دوران کودکی، حتی قبل از مدرسه رفتن به نوشتن علاقه داشتم. در آن زمان با کاغذ و مقوا کتابچههای کوچکی درست میکردم که داخلش عکسبرگردان میچسباندم، نقاشی میکشیدم و برایشان داستانهای کودکانه مینوشتم. بعدها زمانی که وارد حرفه روزنامهنگاری شدم، بخشهایی از گفتوگوهایم را در کتابهای «اگر یک سوسمار بودم» و «اگر یک زرافه داشتیم» به چاپ رساندم اما اولین کتاب حرفهایام «مارکوپلو» مجموعهای از اولین سفرنامههایم بود که در سال 1389 به چاپ رسید. برای نویسندگی چه ویژگیها و تواناییهایی لازم است؟ بیش از هرچیز باید توانایی نوشتن داشته باشید، یعنی یک نویسنده باید بتواند قلم به دست بگیرد و کلمات را پشت سر هم قطار کند. بعد از آن ویژگیهایی مثل هوش، ذوق، خلاقیت، قدرت تخیل، دقت نظر و نوآوری چاشنیهای کار یک نویسنده است. شما چطور میتوانید همکار من شوید؟ نوشتن فرایندی است که بخشی از آن به علاقه درونی افراد برمیگردد، پس بیش از هر چیز باید به این کار علاقه داشته باشید. بخش دیگر نویسندگی به صورت اکتسابی است و ازطریق آموزش به دست میآید. گرچه بسیاری از نویسندههای موفق ما ادبیات نخواندهاند اما تحصیل در رشتههای مرتبط با نویسندگی میتواند به شما کمک زیادی کند. همچنین شرکت در کلاسهای آموزش نویسندگی، خواندن، نوشتن مداوم و به طور کلی هر کار دیگری که بتواند این مسیر را برایتان هموار کند، بیتاثیر نیست. پیشنهاد میکنم از نوشتن، دورریختن و قضاوت شدن نوشتههایتان نترسید. کتابهای مختلفی بخوانید و آن قدر بنویسید تا سبک، لحن و نگاه مورد علاقه خود را در نویسندگی پیدا کنید. از این طریق میتوانید با مخاطبان ارتباط برقرار کنید و کارتان دیده شود. بعضیها از شروع کردن میترسند، تا شروع نکنید هیچ اتفاقی نمیافتد. شیرینیها و سختیهای این حرفه چیست؟ برای یک نویسنده هیچ چیزی ارزشمندتر از این نیست که افکار و رویاهایش را به زبان واژهها درآورد، آنها را چاپ کند و به دست مخاطبانش برساند. معمولا نوشتن، خلق کردن و موثر بودن از آن دسته فعالیتهایی است که حال آدم را خوب میکند. البته نویسندگی مانند هر کار دیگری سختیهای خودش را دارد. بعضی افراد تنها خروجی چاپ شده یک کتاب را میبینند و هیچوقت به سختیهایی که در زمان نوشتن، تألیف، گرفتن مجوز و چاپ کتاب برای نویسنده پیش میآید، فکر نمیکنند. نوشتن شاید در ظاهر فرایند سادهای باشد اما به طور همزمان احساس، افکار و انرژی آدم را درگیر میکند و اگر درباره این موضوع از نویسندهها بپرسید، میگویند که بعد از کار احساس ضعف و خستگی میکنند درست مثل این که ساعتها دویده باشند. چه آیندهای پیشروی یک نویسنده است؟ نویسندگی شاخههای مختلفی دارد و موفقیت در هر کدام از این زمینهها میتواند آیندهتان را تضمین کند. برای مثال شما میتوانید نویسنده یک کتاب کمتیراژ باشید یا نویسنده یک فیلمنامه پرفروش یا حتی نویسنده یک رمان که بارها به چاپ رسیده است. بنابراین شکلهای مختلف نوشتن، آوردههای مالی متفاوتی دارد و با ارفاق میتوانیم نویسندگی را به چشم یک حرفه درآمدزا نگاه کنیم. البته این را هم بگویم که ممکن است امنیت شغلی لازم را نداشته باشد. به نظر من همه چیز به تمرین و تلاش برمیگردد و اگر افراد گرایش مورد علاقه خود را در نویسندگی پیدا کنند و در آن موفق باشند، قطعا نتایج مادی و از آن مهمتر معنوی خوبی پیشرو خواهند داشت. عکس از: روزنامه همشهری
پندار اکبری، بازیگر نقش مأمور امنیتی سریال شبکه ۳ در پاسخ به سوالات خراسان:
نوروز به «گاندو» نیاز داشت، نه «گاندو» به نوروز
نویسنده: مائده کاشیان
پندار اکبری مانند پدرش بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون عبدالرضا اکبری، سالهاست که در حرفه بازیگری فعالیت میکند. «فاصلهها»، «معراجیها» و «ایراندخت» از آثاری هستند که در کارنامه این بازیگر دیده میشود. اکبری سال 98 در نقش شخصیت «سعید» یکی از اعضای تیم امنیتی سریال «گاندو» در تلویزیون دیده شد و نوروز امسال فصل دوم این مجموعه را از شبکه سه روی آنتن داشت. به بهانه پخش این سریال گفتوگویی با پندار اکبری داشتیم. این گفتوگو کتبی و با واسطه انجام شد و عجیب آن که سوالاتی درباره ممیزی سریال و ساخت فصل سوم «گاندو» با این توجیه که در حوزه مرتبط با تهیهکننده، کارگردان و نویسنده است، در اختیار این بازیگر قرار نگرفت! از همان ابتدا که نقش شخصیت «سعید» به شما پیشنهاد شد، چه چیزی باعث شد بازی در سریال «گاندو» را بپذیرید؟ عواملی مانند فیلم نامه خوب، کارگردان کاربلد، گروه درجهیک و تهیهکننده حرفهای. نقش «سعید» در فصل یک برایم بسیار جذاب بود، فیلم نامه که به دست آقای آرش قادری به نگارش درآمده، سراسر هیجان و التهاب بود و ژانر سریال هم ژانری بود که در سینما و تلویزیون کمتر به آن پرداخته میشود. فاصله گرفتن از داستانهای تکراری و ملودرامهای خانوادگی هم یکی دیگر از دلایل انتخاب من و بازی کردن در این نقش بود. شخصیت شما در سریال برگرفته از یک شخصیت حقیقی و نمونه واقعی است؟ احتمالا منابعی بوده است، در این زمینه نویسنده اثر باید پاسخ بدهند. چطور به شخصیت ویژهای مانند یک مامور امنیتی، نزدیک شدید؟ با تحقیق، مشاوره با کارگردان، نویسنده و مشاور نظامی سریال. به نظرتان پخش «گاندو» در نوروز به نفع سریال بود یا بهتر بود که در زمان دیگری پخش میشد؟ «گاندو» در هر زمان دیگری هم که پخش میشد، مخاطب خودش را داشت. این موضوع در فصل یک ثابت شده و بیشتر فکر میکنم پخش نوروز به «گاندو» نیاز داشت تا «گاندو» به پخش در نوروز. سریال در هفته اول نوروز 55 درصد بیننده داشته، پیشبینی خودتان از استقبال مخاطب از «گاندو» چه بود؟ مردم بیشتر مسافرت بودند و فرصت نکردند سریال را تماشا کنند، قطعا اگر در نوروز پخش نمیشد، مخاطب بیشتری داشت. در طول این سالها چقدر به دلیل نام پدرتان قضاوت شدید که به واسطه ایشان وارد این حرفه شدید؟ این صحبتها همیشه وجود داشته است. این اتفاق نه تنها برای من، بلکه برای تمام کسانی که پدر و مادرشان بازیگر هستند، رخ میدهد. خیلی به این حرفها توجه نمیکنم. به طور کلی پدرتان چقدر در انتخاب شما تاثیرگذار هستند؟ همیشه و در هر شرایطی. شما بیشتر نقشهای مثبت بازی کردهاید، این خواسته خودتان بوده یا پیشنهادهایی که داشتید این طور بوده؟ کار بازیگر بازی در نقش و شخصیت های متفاوت است. بازیگر وظیفه دارد هر نقشی را به بهترین شکل ایفا کند، اما این جا برعکس است. وقتی یک نقش را بازی میکنی، تمام پیشنهادهایی که میشود، مطابق همان نقش است و تکرار و تکرار اتفاق میافتد. قطعا دوست دارم نقشهای منفی یا متفاوت زیادی بازی کنم، اما این ریسک توسط بسیاری از کارگردانها اتفاق نمیافتد. اکنون نقش خاصی وجود دارد که علاقه مند باشید آن را تجربه کنید؟ مسلما بعد از دو فصل بازی در سریال «گاندو»، به تجربههای جدیدی فکر میکنم که برای خودم چالشبرانگیز باشد، این اتفاق یا پیش میآید یا خودم آن را به وجود میآورم. تکذیب اخبار منتشر شده در خصوص نحوه فوت آزاده نامداری آزمایشهای آسیب شناسی درباره فوت آزاده نامداری درحال انجام است و هنوز نتایج آن مشخص نشده است. شب گذشته، میزان نوشت: درباره آخرین وضعیت بررسی نتایج آزمایشهای پزشکی قانونی فوت مرحومه آزاده نامداری، پیرو اقدامات تخصصی صورت گرفته، آزمایشهای آسیبشناسی در حال انجام است و هنوز نتایج آن مشخص نشده است.این گزارش ضمن تکذیب برخی اخبار منتشر شده در خصوص فوت آزاده نامداری میافزاید روند تخصصی تعیین علت فوت همچنان در حال انجام است.
سایر اخبار این روزنامه
بازگشت محدودیتهای کرونا یی به مشهد
سرخپوستزادهای علیه پلیس و کنگره آمریکا
جای شاکی و متهم عوض شد؟
پلاسما درمانی؛ نه اهدا کننده هست و نه درخواست کننده!
قصه دزدی که دندان می کشید!
زیر پوست یک کودتای نافرجام
بـلای بیآبی
سریال گرانی پس از وعده روحانی!
زد و خورد با سربازان استالین پشت باغ وکیلآباد
پیشنهاد جذاب برای مالکان واحدهای مسکونی خالی
قالیباف: سند همکاری با چین هشدار به آمریکاست
دنیای پدر دختری
آموزش نویسندگی ضابطیان پاسخهای مامور گاندو و تکذیب اعلام علت مرگ آزاده