«نه» به امتحانات حضوری


آفتاب یزد - گروه شبکه: درشرایطی که کرونا وضعیت کشور را بحرانی کرده و روزانه بالای ۴۰۰ نفر جان می‌گیرد، صحبت از برگزاری حضوری امتحانات پایه نهم و دوازدهم تحصیلی است. موضوعی که اگر مسئولان حوزه آموزش و پرورش با توجه به این شرایط بر آن پافشاری کنند، ممکن است ضمن بدتر کردن اوضاع، جان بسیاری از دانش‌آموزان را به خطر بیندازند. از همین رو است که بسیاری ضمن نگرانی، به این مسئله اعتراض دارند. به خصوص آنکه دانش‌آموزان می‌گویند که تمام سال تحصیلی را به صورت مجازی گذرانده‌اند و دلیلی ندارد که آموزش و پرورش بخواهد امتحاناتشان را حضوری برگزار کند. اما محسن حاجی میرزایی،
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اصرار داریم امتحانات پایه نهم و دوازدهم حضوری برگزار شود، در خصوص چرایی این اصرار گفته است: «این سوال مطرح شده است که چرا در چنین شرایطی روی امتحانات حضوری تکیه می‌شود؟ ما به طور قطع بدون هماهنگی با ستاد ملی کرونا و رعایت ملاحظات، سفارش‌ها و پروتکل‌های بهداشتی کاری انجام نخواهیم داد. این کار زمانی انجام می‌شود که با مسئولین بهداشت هماهنگ شده باشد و از این جهت نگرانی وجود ندارد. اما این کار به خاطر شما دانش‌آموزان است زیرا امتحانات این دو پایه امتحانات تاثیرگذاری است و در آینده شغلی و تحصیلی‌تان اثرگذار است و اگر غیرحضوری باشد احتمال تضعیف حقوق شما وجود دارد و نگرانی‌هایی پیرامون همسانی نمره دهی و سنجش تحصیلی دانش‌آموزان ایجاد می‌شود. باید امتحانات یکسانی برگزار و مطمئن باشیم حق هیچ دانش‌آموزی تضعیف نمی‌شود.»
> هیچ جایگزینی به جز آزمون حضوری نداریم
عبدالرضا فولادوند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران نیز درباره گلایه‌های مطرح شده در مورد برگزاری امتحانات نهایی پایه نهم و دوازدهم به صورت حضوری گفت: «ما تا پایان سال تحصیلی و اتمام کلاس‌های دانش‌آموزان یک ماه دیگر زمان داریم. اولین امتحان نهایی حدودا اواخر اردیبهشت برگزار خواهد شد، از این رو بهتر است تصمیم قطعی را در زمان مناسب گرفت.» وی ادامه داد: «ما برای برگزاری امتحانات پایه نهم و دوازدهم هیچ جایگزینی به جز آزمون حضوری نداریم، زیرا پایه نهم رشته تحصیلی دانش‌آموز پایه دهم و متوسطه دوم را مشخص می‌کند و یک سری دروس هدف مهم دارد که جمع نمرات آن برای تعیین رشته در پایه دهم لحاظ می‌شود. همچنین ۷۰ درصد برگه امتحانی در نتیجه تاثیر مستقیم خواهد داشت.» فولادوند در خصوص اهمیت امتحان نهایی پایه دوازدهم اظهار داشت: «وضعیت نمرات در پایه دوازدهم نیز ۳۰ درصد در کنکور به عنوان سوابق تحصیلی و جمع‌بندی رتبه دانش‌آموز در کنکور نقش مهمی دارد. به همین دلیل برای اینها هیچ جایگزینی نمی‌توان پیدا کرد به جز اینکه به فراخور وضعیت احتمال دارد، امتحانات را عقب‌تر بیندازیم، اما ما تدابیری اندیشیده‌ایم زیرا سال گذشته هم همین تجربه را داشتیم.» مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در پاسخ به این سوال که اما سال گذشته وضعیت استان تهران در زمان برگزاری امتحانات نهایی به نسبت امروز وضعیت قابل قبول‌تری داشت، بیان کرد: «ما یک ماه فرصت داریم و باید منتظر باشیم تا ببینیم وضعیت تهران از قرمز به سمت نارنجی و زرد می‌رود یا خیر؟ اگر وضعیت قرمز باقی بماند این صحبت درست است. بنابراین فعلا فرصت داریم تا بدانیم چه اتفاقی می‌افتد و ما می‌توانیم مقدمات برگزاری امتحانات نهایی پایه دوازدهم و نهم را فراهم کنیم.»


قطعا سلامت دانش‌آموزان به خطر می‌افتد
اما در خصوص اهمیت برگزاری حضوری امتحانات پایه نهم و دوازدهم، یک کارشناس حوزه آموزش و پرورش به آفتاب یزد می‌گوید: «پایه نهم و دوازدهم به این دلیل که امتحانات‌شان کشوریست و نمره پایه دوازدهم در کنکور و پایه نهم در تعیین رشته بسیار تاثیر‌گذار است آموزش و پرورش تصمیم گرفته است که امتحانات این دو پایه را به صورت حضوری برگزار کند.» مهدی بهلولی عنوان کرد: «اما مسئله اینجاست که متاسفانه در این یک سال و نیمی که از حضور کرونا در کشور می‌گذرد آموزش و پرورش هنوز نتوانسته هیچ اقدام موثری برای برگزاری آزمون‌های آنلاین معتبر انجام بدهد و در نهایت مجبور شده است که امتحانات این دو پایه تحصیلی را به صورت حضوری برگزار کند.» وی افزود: «چرا که در آزمون‌های آنلاین باتوجه به نرم‌افزارهای موجود و فرهنگی که وجود دارد دانش‌آموزان به راحتی می‌توانند تقلب کنند. شخصاً به عنوان یک معلم برای جلوگیری از این اتفاق، امتحانات را به صورت تصویری برگزار می‌کنم اما انجام این کار آن هم در سطح خیلی گسترده مشکل و نشدنی است.» این کارشناس آموزش و پرورش گفت: «مشکلی که مطرح است اینکه آموزش و پرورش در نمونه‌های قبلی که امتحانات را حضوری برگزار کرده‌اند نشان داد که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند در واقع فقط حرف می‌زنند و امکانات بهداشتی را با توجه به این شرایط در اختیار دانش‌آموزان قرار نمی‌دهند از همین رومطمئن هستم که در صورت برگزاری حضوری این آزمون‌ها به سلامتی دانش‌آموز، معلمان و جامعه صدمه وارد می‌شود.»
> واکنش کاربران
این صحبت‌ها و اصرارها بر برگزاری امتحانات حضوری این دو پایه تحصیلی در حالی است که هنوز وضعیت پیک چهارم کرونا مشخص نیست و با توجه به آمار بالای مبتلایان و فوت شدگان و با توجه به مدیریت ناکارآمد مسئولان در مهار آن، نمی‌توان متصور بود که به این زودی این موج فروکش کند. از همین رو است که این مسئله بر استرس خانواده‌ها و دانش‌آموزان افزوده است. به همین منظور در فضای مجازی هشتگی تحت عنوان «#نه به امتحانات حضوری» راه افتاده است تا بسیاری نسبت به برگزاری حضوری امتحانات پایه نهم و دوازدهم اعتراضاتشان را نشان دهند.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «مگه ما حضوری درس خوندیم که حضوری امتحان بدیم».
کاربر دیگری گفته است: «واقعا یکی به داد ما برسه انقدر هم با روح و روان ما بچه‌ها بازی نکنید».
کاربران دیگر نوشته اند: «دخترعمه‌ام امسال نهمه و نهایی داره، خواهرم دوازدهم جفتشون انقدر استرس دارن به خاطر امتحان حضوری و شرایط تحصیلشون که داغونن و خب منطقی نگاه کنیم واقعا ترسناکه»، «ما خواستار امتحانات مجازی پایه نهم و دوازدهم هستیم... شما اگر اهل رعایت کردن پروتکل بودید الان نه به موج چهارم رسیده بودید نه انقدر آمار فوتی‌ها بالا بود و نه انقدر کادر درمان خسته می‌شدند»، «یکبارعدم قرنطینه را درسفرهای نوروزی امتحان کردید دیدید چه اتفاقی افتاد حالاهم جفت پایتان را در یک کفش کرده‌اید که امتحان نهم و دوازدهم را حضوری برگزارکنید آنهم به بهانه ضایع نشدن حق دیگران! درکجای نظام آموزشی حق را رعایت کرده‌اید که این دومی باشد!».