«بازگشت به قلب مردم» راه ديني امام بود

آرمان ملی:«جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد» این سخن ماندگار حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی بود که همواره بر تارک جمهوری اسلامی می‌درخشد. نظامی که یک بال آن را جمهوریت تشکیل می‌دهد و بال دیگری آن نیز اسلامیت است و به قرائت بسیاری از بزرگان نیز در قاموس نظام هر یک از این مفاهیم بدون دیگری نمی‌تواند پویای و بالندگی داشته باشد. لذا در دیدگاه امام(ره) نه جمهوریت بر اسلامیت تفوق و نه اسلامیت بر جمهوریت رجحان و برتری دارد. از همین رو در چهل و دو سال گذشته نیز همین رویه پیش گرفته و انجام شده است. هرچند که به قرائت برخی افراد در برخی اوقات جمهوریت با برخی خطرات روبه‌رو شده اما نظام همواره بر این دو آموزه بزرگ استوار بوده است. امروز نیز در ایام سی و دومین سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمینی(ره) بسیاری از مقامات، شخصیت‌ها و چهره‌های سیاسی از امام(ره) اندیشه‌ها  و روش و منش امام(ره) می‌گویند و با حضور در مرقد مطهر ایشان با امام خود تجدیدی میثاق می‌کنند. چنانکه روز گذشته نیز محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه  و جمعی از معاونین این وزارتخانه در حرم امام راحل حضور یافتند و با آرمان‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند.  همچنین در همایش بین‌المللی «گفتمان سیاسی از دیدگاه امام خمینی: نظام بین‌الملل و مسائل جهان اسلام» که در حرم مطهر امام(ره) برگزار شد آیت‌ا... سید حسن خمینی یادگار امام(ره) و دکتر ظریف وزیر امور خارجه به سخنرانی پرداختند.
  انقلاب‌های قبل از ایران 
یادگار امام بعداز ظهر دیروز در همایش بین‌المللی«گفتمان سیاسی از دیدگاه امام خمینی: نظام بین الملل و مسائل جهان اسلام» طی سخنانی  با اشاره به موضوع «امام خمینی، نظام بین‌الملل و دنیای اسلام»، یادآور شد: فراموش نکنیم در دهه ۷۰ میلادی آن چیزی که در عرصه جهانی مغفول بود حضور دین در عرصه اجتماع بود؛ مردمان یا به اردوگاه کمونیسم متعلق بودند یا به اردوگاه لیبرالیسم. در واقع با یک نظام دوقطبی مواجه بودیم که یا باید به نظم سرمایه‌داری تن می‌داد و یا اگر می‌خواست مبارزه کند لاجرم به نوعی از ماتریالیسم، کمونیسم و سوسیالیسم منتهی می‌شد. آیت‌ا... سید حسن خمینی بیان کرد: تمام مبارزات ملت‌ها در قبل از انقلاب اسلامی ایران، خاستگاهی جدای از اینها ندارد؛ چین و انقلاب مائو یک نمونه از آنهاست. مبارزه مردم ویتنام در مقابل حکومت آن زمان آمریکا نیز آبشخوری ماتریالیستی پیدا کرده بود. در آفریقا هم آقای ماندلا که قهرمان مبارزه با آپارتاید بود، گرچه خودش نه به طور مستقیم ولی جریان مبارزات مردم آفریقایی رنگ و بوی ماتریالیستی و کمونیستی دارد. سیدحسن خمینی بیان کرد: در آمریکای جنوبی و لاتین از کاسترو و چگوارا و... تماما در مبارزات آزادی خواهی و استقلال طلبی و عدالت خواهی، رنگ و بوی کمونیستی حاکم است. در همین کشور مجاور افغانستان، و یک مقدار آنطرف‌تر در کشور فلسطین، مبارزات در بهترین شرایط رگه های ناسیونالیستی دارد که آنهم رگه‌ای از اندیشه چپ را در خود پنهان دارد. جریان جمال عبدالناصر همین طور است و وقتی وارد فضای عراق شوید نیز همین گونه است.
  پیام بزرگ انقلاب اسلامی


 آیت‌ا... سید حسن خمینی با بیان اینکه انقلاب اسلامی بعد از اینکه به منصه ظهور رسید، یک پیام بسیار بزرگ برای همه آزادی‌خواهان و مسلمانان جهان داشت، عنوان کرد: انقلاب اسلامی نوعی «انترناسیونالیسم دینی» است، به معنای بازگرداندن دین به عرصه تأثیرگذاری در جامعه جهانی است. ما بعد از این انقلاب، رواج الهیات آزادی بخش را در منطقه آمریکای لاتین داریم. بعد از آن می‌بینیم که قیام مردم فلسطین رنگ و بوی دیگری می‌گیرد و جهان عرب از پان عربیسم خارج می شود و در افغانستان ملل مسلمان دست در دست هم می‌دهند. وی اضافه کرد: در سایر نقاط جهان نیز آنهایی که از انقلاب تاثیر پذیرفته اند، رنگ و بوی حرکتشان از پان ناسیونالیست‌های منطقه‌ای و بعد به نوعی از مارکسیسم خارج می‌شود و آرام آرام به سمت دین محوری حرکت می‌کند. در سرزمین‌های اسلامی این دین طبیعتا اسلام است و رنگ و بوی اسلامی پیدا می‌کند. نکته مهمی که وجود دارد این است که کدام اسلام؟ یادگار امام ادامه داد: نقطه افتراق بزرگ اندیشه امام و آنچه که بعدها در یکی از رگه‌های باطل دین گرایی مثل داعش و طالبان و القاعده دیدید، توجه به عنصر «مردم» است. امام پیروزی را از هر طریقی نمی‌پذیرد؛ وقتی انقلاب اسلامی آغاز می‌شود، امام با ترور حتی ترور سردمداران رژیم سلطنتی مخالفت می‌کند. با کودتا مخالفت می‌کند. راه امام بازگشت به دین اما از راه قلوب مردم است. اتفاقا همین است که او را جاودانه کرده است. سید حسن خمینی ابراز داشت:  آنچه که بعدها ما شاهد بودیم به صورت مبتذل در نظام القاعده، بعد در داعش، بعد در طالبان و رگه هایی از آن را در سایر دینداران جهان دیدیم، هیچ رنگ و بو و نسبتی با اندیشه سیاسی امام ندارد. وی بیان کرد: روزی که لبنان درگیر جنگ‌های داخلی شد، اسرائیل حمله کرد تا بیروت پیش آمد، گروهی از ایران افرادی را مسلحانه فرستادند به جنگ لبنان تا مبارزه کنند. صحبت امام این است که این توطئه است و پیروزی مردم لبنان باید به دست خود مردمش اتفاق بیفتد؛ پیروزی مردم فلسطین باید به دست خود مردم فلسطین اتفاق بیفتد؛ ما همراهیم ولی اصل مردم خود آن منطقه هستند. 
  بازگشت به دین در عرصه سیاست جهانی
یادگار امام اظهار کرد: تعبیر امام این بود که این توطئه است «راه قدس از کربلا می‌گذرد» پیام امام بازگشت به دین در عرصه سیاست جهانی است. عدالت و انصاف که راجع به آنها سخن خواهم گفت. امام دین را باید از دریچه نگاه مردم  و از دریچه پذیرش جان‌ها و ارواح تک تک مردم معرفی می کردند. وی گفت: امام به جنگ نیروهای رژیم ستم شاهی نرفت. شعار ما این بود که «شما اگر به ما گلوله می‌دهید ما به شما گل می‌دهیم». از درون پادگان‌ها، سربازها دل‌های خود را با مردم گره زدند. روزی که در ایران می‌خواست کودتایی صورت بگیرد، جمله‌ای امام دارند که تمام فلسفه سیاسی در این جمله نهفته است. گفتند «هواپیما را بلند کردند و می‌خواهند بمباران کنند. خود بکنند. من را می‌کشند بکشند. بالاخره این هواپیما می‌خواهد روی این خاک بنشیند، با این مردم چه می‌کند؟!» 
ادامه صفحه 6