نفرین مومیایی

دنیای مومیایی‌ها، اسرار عجیب‌و‌غریبی دارد که باعث شده تا همیشه کنجکاوی‌های زیادی برای دانستن بیشتر درباره‌شان وجود داشته باشد. هر زمان هم که صحبت از مومیایی‌ها می‌شود، اولین چیزی که به ذهن افراد به خصوص طرفداران اطلاعات تاریخی می‌رسد، کشور مصر است. مصر، سرزمینی است که کشف مومیایی در آن هرچند وقت یک بار خبرساز می‌شود و در یکی از این موارد چند وقت پیش وزارت آثار باستانی مصر اعلام کرد که پس از کشف یک مقبره باستانی در منطقه «تونا الجبل» بیش از 40 مومیایی جدید کشف شده که قدمت آن‌ها به حدود 1900 سال پیش باز می‌گردد. مومیایی‌کردن اجساد، سنتی است که در هزاران سال پیش در مصر وجود داشته و باعث شده تا اغلب فرعون‌ها و پادشاهان این کشور پس از مرگ به صورت مومیایی درون تابوت‌های مجلل نگهداری شوند. در پرونده امروز زندگی‌سلام از ماجراهای مشهورترین مومیایی‌های مصری کشف‌شده در 100 سال اخیر خواهیم گفت. شایان ذکر است که مشهورترین مومیایی‌های مصر در دره پادشاهان شهر «الاقصر» کشف شده‌اند و در موزه ملی تمدن مصر نگهداری می‌شوند که چند مورد از معروف‌ترین آن‌ها همچون توت‌عنخ‌آمون، تائو دوم، رامسس نهم و رامسس دوم، داستان‌های عجیب‌و‌غریب‌تری درباره سرنوشت و کشف مومیایی‌شان وجود دارد که به 6 مورد از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.
 
نفرین‌مرگبار مومیایی!
نام مومیایی؟ توت‌عنخ‌آمون    
چه سالی کشف شد؟ 1922 میلادی

از خبرسازترین مومیایی‌های کشف‌شده در مصر، «توت‌عنخ‌آمون» است. در سال ۱۹۲۲، «هاوارد کارتر» باستان‌شناس بریتانیایی مومیایی «توت‌عنخ‌آمون» فرعون مصر باستان را در «دره پادشاهان» واقع در مصر کشف کرد. در زمان کشف مقبره این فرعون، گنجینه عظیمی شامل جواهرات و یک ماسک طلایی کشف شد که امکان مشخص کردن ارزش مادی آن‌ها وجود نداشت. آن زمان کشف مقبره «توت‌عنخ‌آمون» توجه بسیاری را در جهان به تاریخچه مصر باستان جلب کرد. پس از قرن‌ها تحقیق درباره فرضیه به قتل رسیدن این فرعون جوان و شایعاتی که درباره این مسئله وجود داشت، درنهایت نتایج یک بررسی نشان داد این فرعون بر اثر جراحات ایجادشده حین شکار،جان خود را از دست داده است. گفته می‌شود که «توت‌عنخ‌آمون» در سن ۹ سالگی به تخت نشسته و حدود ۱۰ سال فرمانروایی کرده است. کشف مقبره این فرعون پس از آن‌که «لرد کارنارون» پس از کشف این مومیایی بر اثر نیش یک پشه درگذشت، سبب ایجاد شایعاتی درباره مرگبار بودن نفرین‌های این مومیایی شد.
مهم‌ترین مومیایی «دره پادشاهان»
نام مومیایی؟ سِتی یکم   چه سالی کشف شد؟ 1817 میلادی

«ستی یکم» فرعون دودمان نوزدهم پادشاهی نوین مصر و پسر «رامسس اول» و پدر «رامسس سوم» بود. در سال‌های اولیه زندگی‌اش به سمت شمال لشکرکشی کرد تا اعتبار مصر را که تاحدی در اواخر دودمان هجدهم از دست رفته بود، بازگرداند. «ستی» مرز‌های مصر را مستحکم کرد، معادن مختلف و چاه حفاری کرد و معابد و عبادتگاه‌های آسیب‌دیده را بازسازی کرد. او همچنین ساخت معبد بزرگ «کرنک» را که پدرش دستور ساخت آن را صادر کرده بود ادامه داد. کشف مقبره «ستی» به عنوان یکی از مهم‌ترین اکتشافات صورت‌گرفته در «دره پادشاهان» شناخته می‌شود که در سال ۱۸۱۷ میلادی به دست «جووانی باتیستا بلتزونی» از نامدارترین مصرشناسان سده نوزدهم میلادی که اهل ایتالیا بود، اتفاق افتاد.


مومیایی مرموز مهم‌ترین شخصیت‌زن تاریخ مصر
نام مومیایی؟ حتشپسوت
 چه سالی کشف شد؟ 1902 میلادی

«حتشپسوت» از مهم‌ترین شخصیت‌های زن تاریخ مصر بود که مسیر‌های تجاری جدیدی ایجاد و پروژه ساخت بنا‌های عظیمی را آغاز کرد. عمر او پس از دو دهه حکومت کردن در اوایل ۵۰ سالگی  به پایان رسید. «حتشپسوت» پس از مرگ همسرش یعنی فرعون «توتمس دوم» بر اساس قوانین ۱۴۷۹ پیش از میلاد تا زمانی که پسر ناتنی‌اش به سن قانونی برسد به عنوان نایب‌السلطنه به تخت نشست و برای چندین سال، خودش را به عنوان فرعون معرفی کرد. در سال ۱۹۰۲ تابوت «حتشپسوت» توسط «کارتر»، باستان‌شناس کشف شد اما این تابوت برخلاف تابوت «توت‌عنخ آمون» خالی بود. «کارتر» دو مقبره مجزا شامل دو تابوت کشف کرد که یکی از آن‌ها به ندیمه ملکه و دیگری به یک زن ناشناس تعلق داشت. در سال ۲۰۰۶ «زاهی حواس» باستان‌شناس مشهور مصری تحقیقاتی را درباره ارتباط مومیایی ناشناس و ملکه آغاز کرد. وجود یک دندان آسیاب در جعبه چوبی که نام «حتشپسوت» روی آن حک شده بود با توجه به جای خالی دندانی در فک بالای مومیایی ناشناس ،گواه محکمی برای اثبات هویت مومیایی بود و درنهایت «حواس» و تیم اش اعلام کردند جست‌وجو برای یافتن «حتشپسوت» به پایان رسید و این پرونده مرموز به سرانجام رسید.
ناپلئون‌مصر در تابوت رنگ‌آمیزی شده
نام مومیایی؟ توتمس سوم    چه سالی کشف شد؟ 1984 میلادی

«توتمس سوم» پسر «توتمس دوم» بود و پس از آن‌که از زیر سایه «حتشپسوت» بیرون آمد و به سن قانونی رسید، برای نامدار کردن خود وقت را هدر نداد. «توتمس سوم» تنها چند ماه پس از به قدرت رسیدن با لشکر ۲۰ هزار نفری عازم «آرماگدون»، شهری در مصر شد تا خودی نشان دهد. کاتبانی به همراه ارتش «توتمس سوم» در این سفر همراه شدند تا جزئیات این رویداد و فتح افتخارآمیز را ثبت کنند. او با تبدیل کردن مصر به یک کشور فاتح  خود را به عنوان یک رزم‌آرای ماهر معرفی کرد. تاریخ‌دانان از او به نام «ناپلئون مصر» یاد می‌کنند. جسد مومیایی شده او در سال 1984 در قسمت غربی رود نیل و 700 کیلومتری جنوب قاهره کشف شد. این مومیایی با پارچه کتانی آغشته به گچ پوشیده شده و سپس در داخل یک تابوت چوبی رنگ‌آمیزی‌شده قرار گرفته بوده که بعدها کشف شده است.
مشهورترین فرعون مصر باستان
نام مومیایی؟ رامسس دوم    چه سالی کشف شد؟ 1881 میلادی

«رامسس دوم» که با نام «رامسس کبیر» هم شناخته می‌شود به دلیل بنا‌های یادبود متعدد به‌جامانده از او و خدماتش به عنوان یکی از مشهورترین فرعون‌های مصر باستان شناخته می‌شود. از آن‌جایی که «رامسس دوم» در مبارزات متعددی جنگیده بود، آثاری از جراحات بهبودیافته در بدن او وجود دارد. او دچار گرفتگی عروق شده بود و عفونت شدید دندانی داشت که می‌تواند علت مرگش بوده باشد. «رامسس دوم» حدود ۶۰ سال حکمرانی کرد و زندگی او در سن ۹۰ سالگی به پایان رسید. مومیایی او در سال ۱۸۸۱ در «دره پادشاهان» کشف شد. در سال ۱۹۷۴ جسد «رامسس دوم» برای از بین بردن نوعی عفونت قارچی با هواپیما به پاریس منتقل شد. برای این کار یک گذرنامه مصری برای او صادر شد که در این گذرنامه در بخش شغل «پادشاه متوفی» نوشته شد!
ملکه سفید در کنار پدر
نام مومیایی؟ مریت‌آمن   چه سالی کشف شد؟ 1851 میلادی

«مریت‌آمن» همسر «رامسس کبیر» بود. او علاوه بر این‌که از کاهنان «حاثور» بود، لقب‌های متعددی از جمله فرمانروای محبوب سرزمین و شکوه قصر را داشت. «مریت‌آمن» بیشتر برای مجسمه زیبای به‌جا ‌مانده که با نام «ملکه سفید» شناخته می‌شود و در معبدی که پدرش بنا کرده بود کشف شده است، شناخته می‌شود. همچنین تصویر او بر دیوار معبد «ابو سمبل» درکنار دیگر اعضای خانواده‌اش دیده می‌شود که یک اثر تاریخی محسوب می‌شود. مومیایی او در سال 1851 کشف شد.