دلاور خبری، ستاره ها سوار نیسان آبی و اقبال لاهوری بر قله ادبیات وحدت


 
 
دلاور خبری


محمد دلاوری مجری برنامه «تهران 20» با صراحت و گزارش‌های تاثیرگذار حرف دل مردم را می‌زند
 
امروز می‌خواهیم درباره یکی از چهره‌های خبرساز این ماه بنویسیم که این روزها به خاطر صریح اللهجه بودنش توجه مردم را جلب کرده و بسیاری او را در کنار خود احساس می‌کنند. شاید این اتفاق بیشتر به دلیل لحن و گفتار خودمانی او با مردم است و این که دغدغه مردم را دارد و در گزارش‌ها و گفت‌وگوهای او با مسئولان این اتفاق به خوبی دیده می‌شود. بله امروز می‌خواهیم از محمد دلاوری بنویسیم که پیشتر او را با برنامه انتقادی و پربیننده «صرفا جهت‌اطلاع» می‌شناختیم. برنامه‌ای چند دقیقه‌ای که با زبان طنز و صریح شناخته می‌شد و هر ازگاهی خط قرمزهای تلویزیون را پشت سر می‌گذاشت. دلاوری حالا برنامه «تهران 20» را روی آنتن زنده می‌برد. برنامه‌ای که ویدئوهای جنجالی‌اش از انتقاد مجری به مسئولان هر هفته در فضای‌مجازی دست به دست می‌شود. نکاتی کمتر شنیده  شده از«دلاوری» محمد دلاوری متولد سال 1352 در تهران و دانش آموخته کارشناسی رشته شیمی و کارشناسی ارشد علوم سیاسی است. او از کودکی دوست داشته در رشته سینما درس بخواند اما مخالفت خانواده باعث شده دانشجوی رشته شیمی شود! با این حال او در دوران دانشجویی، کم کم دست به قلم می‌شود و کارش را به عنوان ویراستار در روزنامه کیهان شروع می‌کند. مسیر شغلی او خیلی زود به صداوسیما می‌افتد و سپس خبرنگاری را هم تجربه می‌کند. دلاوری با آیتم «صرفا جهت اطلاع» معروف شد اما اواسط سال 90 بود که آخرین قسمت برنامه «صرفا جهت اطلاع» پخش شد. او. بعد ازاین اتفاق، به عنوان خبرنگار صداوسیما، چندین و چند ماموریت کاری به کشورهای مختلف رفت. از ماموریت‌های دو و سه هفته‌ای به لبنان و عراق گرفته تا ماموریت دو سال و نیمه به بلژیک. او مسئولیت مدیریت دفتر صداوسیما در این کشور را هم برعهده داشته است. او در مدتی که در بلژیک بود کتاب «976 روز در پس‌کوچه‌های اروپا» را نوشت که ماجراهای جذاب روزمره خود اوست. البته او کتاب دیگری هم به نام «روزنامه‌نگاری بدون درد و خونریزی» را هم راهی بازار نشر کرده است. برخی از گفت‌وگوهای جنجالی از همان زمانی که دلاوری ،مجری «صرفا جهت اطلاع بود» موضوع مطالبه گری در برنامه‌های او دیده می‌شد. در این روزها هم ویدئوهای جنجالی‌ انتقادی این مجری از برخی مسئولان در حال دست به دست شدن است. مثلا در همین روزهای اخیر از برخی کارکنان قوه قضاییه گلایه کرد البته انتقاد او به رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو را هم که با عنوان «پراید کیلویی چند؟» در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد ، نمی‌شود از یاد برد یا واکنش او به طرح صیانت و نگرانی‌اش از احتمال منتشر نشدن محتوای بحث‌های کمیسیون،  انتقادهای او از پاسخگو نبودن مسئولان درباره واکسن برکت، ماجرای سیلی نماینده مجلس به سرباز راهور. همچنین بگو مگوی او با فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان و کنایه‌های تند و تیز او به حناچی شهردار تهران هنوز در ذهن‌ها مانده است. دلاوری حتی به خود صدا و سیما هم رحم نکرده و از شبکه خبر به خاطر کند بودن انتشار اخبار گلایه کرده بود. با این حال ، او پیش از این در گفت‌وگویی با خراسان گفته بوده مصاحبه‌هایش یک دهم «هاردتاک‌»های خارجی هم چالش ندارد.            مهران غفوریان و حسین یاری سوار بر «نیسان آبی» آیا سریال کمدی جدید منوچهر هادی در نمایش خانگی شروع خوبی داشته است؟ نویسنده:  مائده کاشیان     سریال «نیسان آبی» اولین مجموعه کمدی منوچهر هادی در مدیوم نمایش خانگی است که قسمت اول آن دیروز در پلتفرم فیلیمو منتشر شد. هادی پس از دو تجربه شکست‌خورده «دل» و «گیسو»، این بار با «نیسان آبی» در نمایش خانگی حضور خواهد داشت و این سابقه، کار او را برای جلب توجه مخاطب این مدیوم سخت می‌کند. چالشی که در سریال «گیسو» هم با آن رو‌به‌رو بود و نتوانست با موفقیت از آن عبور کند. در هر صورت «نیسان آبی» چه از نظر ژانر و چه از نظر گروه بازیگران با دیگر سریال‌های او متفاوت است و باید دید چه اتفاقی را برای منوچهر هادی رقم خواهد زد. این سریال همزمان با انتشار در حال ساخت بود، اما طبق گفته احسان ظلی‌پور تهیه‌کننده «نیسان آبی»، تصویربرداری این مجموعه تا بهبود کامل مهران غفوریان که به دلیل مشکل قلبی در بیمارستان بستری است، متوقف خواهد شد. طبق گفته ظلی‌پور، حدود دو هفته از تصویربرداری این سریال باقی مانده است. تغییر «نیسان آبی» از فیلم به سریال «نیسان آبی» ابتدا قرار بود در قالب فیلم سینمایی ساخته شود و شورای صدور پروانه ساخت، مجوز تولید این اثر را صادر کرد، اما شیوع کرونا و تعطیلی سالن‌های سینما، تصمیم صاحبان این پروژه را تغییر داد و «نیسان آبی» به سریال نمایش خانگی تبدیل شد. اگر قصه این اثر به خوبی بسط یافته و فیلم نامه اولیه ظرفیت تبدیل به سریال را داشته باشد، می‌توان به نتیجه امیدوار بود، وگرنه تصمیم سازندگان این مجموعه ممکن است به ضرر اثر تمام شود. در قسمت اول که بیشتر به معرفی شخصیت‌ها گذشت و قصه تازه آغاز شده، ضعف کمبود قصه و اتفاق به چشم نمی‌آمد. باید دید «نیسان آبی» در ادامه چطور پیش می‌رود تا بهتر بتوان فیلم نامه آن را ارزیابی کرد. شوخی با نوستالژی‌ها، «قورباغه» و «ابد و یک روز» قصه «نیسان آبی» درباره زندگی دو رفیق صمیمی به نام «جمشید» و «رضا» است. هر دو وضعیت مالی مناسبی ندارند و به سختی زندگی‌شان را اداره می‌کنند، در این شرایط یک دزد، نیسان آبی «جمشید» را که علاقه فراوانی به آن دارد و به امانت دست «رضا» سپرده، می‌دزدد و این اتفاق سرآغاز ماجراهای سریال است. سریال ابتدا دوران کودکی و جوانی «جمشید» و «رضا» را مرور می‌کند و تقریبا نیمی از قسمت اول در اوایل دهه 70 می‌گذرد. سریال تلاش کرده با استفاده از مدل مو و لباس‌ها در آن دوران و ظاهر شخصیت‌ها از مخاطب خنده بگیرد و تا حدودی هم موفق می‌شود، اما ایده استفاده از نوستالژی‌های دهه 60 و مدل لباس و موها در آن زمان، تا به حال در آثار کمدی مختلف به کار گرفته شده و جدید نیست. شوخی سریال با سکانس معروف بردن «محسن» به مرکز ترک اعتیاد و استفاده از موسیقی سریال «قورباغه» هم کمک زیادی به خنداندن مخاطب و تقویت شوخی‌ها نکرده است. «نیسان آبی» فعلا شروع متوسطی داشته و به عنوان سریالی سرگرم‌کننده می‌توان روی آن حساب کرد. «نیسان آبی» بی‌ستاره منرچهر هادی معمولا در سریال‌های نمایش خانگی و فیلم‌های سینمایی خود، از حضور ستاره‌ها استفاده کرده و بخشی از فروش یا دیده شدن اثرش را به واسطه حضور آن‌ها تضمین کرده است. «نیسان آبی» برخلاف دیگر ساخته‌های هادی، در غیاب بازیگران سینما و با شمار کمی از ستاره‌های محبوب ساخته شده. مهران غفوریان، حسین یاری، بهناز جعفری و یکتا ناصر بازیگران اصلی این مجموعه هستند که به عنوان ستاره‌های سینما شناخته نمی‌شوند. هرچند که «دل» و «گیسو» با وجود پرستاره بودن، نتوانستند موفقیتی به دست بیاورند، بنابراین اگر قصه «نیسان آبی» توجه مخاطب را جلب کند، می‌تواند دیده شود. بازی بازیگران مهران غفوریان در نقش «رضا» و حسین یاری در نقش «جمشید» زوج کمدی سریال هستند. این دو بازیگر زوج کمدی جدیدی هستند و استفاده از آن‌ها در کنار یکدیگر انتخاب خوبی بوده است. با این که کاهش وزن تاثیر زیادی بر ظاهر غفوریان داشته، اما بامزگی ذاتی او همچنان در بازی‌ و لحن خاصش دیده می‌شود. حسین یاری با نقش «جمشید» که علاقه زیادی به جمشید هاشم‌پور دارد، حضور متفاوتی در این سریال داشته. این بازیگر که کمتر در آثار کمدی دیده شده، در «نیسان آبی» بازی بسیار خوبی را از خود به نمایش گذاشته است. دیگر بازیگران سریال مانند یکتا ناصر و بهناز جعفری که نقش دو خواهر را ایفا کرده‌اند نیز بازی‌های قابل قبولی داشته‌اند.           علامه اقبال لاهوری؛ قله‌نشین ادبیات وحدت گفت‌وگو با دکتر محمدحسن مقیسه، اقبال‌پژوه و استاد دانشگاه امام صادق(ع) درباره تبلور وحدت اسلامی در شعر و اندیشه شاعر پارسی‌گوی پاکستانی   الهه آرانیان - این هفته که به مبارکیِ میلاد رسول گرامی اسلام، حضرت محمد مصطفی(ص)، هفته وحدت نام گرفته‌است، باید از بزرگمردی در ادبیات معاصر فارسی یاد کنیم که موضوعِ وحدت و همدلی مسلمانان در شعر و اندیشه‌اش، جلوه‌گر است. او کسی جز علامه اقبال لاهوری نیست. این ادیب و اندیشمند معاصر، چه در عرصه سیاست و اجتماع و چه در حوزه اندیشه و ادب، همواره دغدغه وحدت و اتحاد مسلمانان و پرهیز از اختلاف و تفرقه آن‌ها را داشت. به مناسبت هفته وحدت و برای یادکردی از این جایگاه بلند در شعر اقبال، با دکتر محمدحسن مقیسه، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه امام صادق(ع)، درباره موضوع وحدت اسلامی در شعر و اندیشه شاعر و اندیشمند نامدار لاهور، گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.   وحدت اسلامی در سیاست و جامعه دکتر مقیسه، اقبال لاهوری را شخصیتی با ابعاد چندگانه توصیف می‌کند که هم در سیاست و اجتماع در میانه میدان بوده و هم در زمینه‌های علمی، ادبی و پژوهشی فعالیت کرده‌است. او می‌گوید: «اقبال در کشوری متولد شد که احزاب گوناگونی در آن فعالیت می‌کردند و ادیان مختلفی نیز رواج داشتند. او یک مسلمان از اهالی هندوستان بود و در این سرزمین، دین اسلام در کنار دین هندو به حیات ادامه می‎دهد. در زمان اقبال مسلمانان و هندوها درگیری‌های فراوان داشتند. یکی از رسالت‌هایی که اقبال لاهوری در میدان فعالیت سیاسی و اجتماعی داشت، این بود که این اختلاف‌ها را کم کند. او وقتی دید ریشه اختلاف هندوها و مسلمان‌ها بسیار عمیق است، به این نتیجه رسید که حداقل مسلمان‌ها را باید با هم هماهنگ و متحد کند و از قدرت آن‌ها، به هم‌افزایی برسد. بنابراین، طرح داشتن یک سرزمین مستقل برای مسلمانان مستقر در شبه قاره هند را مطرح کرد و برای تحقق آن کوشید. سرانجام مسلمانان از هند جدا شدند و در کشور جدید پاکستان جای گرفتند. این اولین نمود فعالیت‌های اقبال لاهوری درباره وحدت در حیطه و حیات سیاسی و اجتماعی اوست». عوامل وحدت‌آفرین در شعر اقبال این استاد و پژوهشگر ادبیات فارسی در ادامه به عوامل وحدت‌زا در شعر اقبال لاهوری اشاره می‌کند و آن‌ها را در پنج عامل برمی‌شمرد: «اهتمام فراوانی به وحدت اسلامی در جهان شعر اقبال به چشم می‌خورد. وقتی وحدت را در شعر اقبال مطالعه می‌کنیم، می‌بینیم او، عوامل وحدت را در شعر خودش برمی‌شمارد و معتقد است مسلمان‌ها با تمسُّک به این عوامل، می‌توانند به وحدت برسند؛ یکی از این عوامل توحید است. او معتقد است اگر مسلمان‌ها گرد توحید جمع شوند، می‌توانند به وحدت برسند:  ملت ما را اساس دیگر است  این اساس اندر دل ما مضمر است  ما ز نعمت‌های او اخوان شدیم  یک‌زبان و یک‌دل و یک‌جان شدیم دومین عامل وحدت‌افزا، اصالت مکتب اسلام است. او در شعرش با استعاره‌ای بیان می‌کند که ما اگر از هر قومی هستیم، امتیازی بر دیگری نداریم و باید به مکتب تازه‌ای که به ما عرضه شده، رو بیاوریم: نه افغان و نه ترک و نی تتاریم چمن‌زادیم و از یک شاخساریم تمیز رنگ و بو بر ما حرام است که ما پرورده یک نوبهاریم در این‌جا نوبهار، استعاره از اسلام است. سومین عامل وحدت، وجود نازنین پیامبر گرامی اسلام(ص) است. توجه و احترام به پیامبرخدا(ص) در دیوان اقبال، یک اصل اساسی است. او معتقد است اگر مسلمانان حول محور پیامبر(ص) جمع شوند، به وحدت خواهند رسید: دل به محبوب حجازی بسته‌ایم زین جهت با دیگری پیوسته‌ایم عشق او سرمایه جمعیت است همچو خون اندر عروق ملت است چهارمین عامل وحدت‎افزا در شعر اقبال، کتاب قرآن کریم است. قرآن در افق فکری او جایگاه ویژ‌ه‌ای دارد: دل به آیات مبین دیگر ببند تا بگیری عصر نو را در کمند فاش گویم آن‎چه در دل مضمر است این کتابی نیست چیز دیگر است چون به جان در رفت جان دیگر شود جان چو دیگر شد جهان دیگر شود پنجمین و آخرین مؤلفه وحدت‌آفرین از نگاه اقبال این است که مسلمانان باید مرزهای متعیّن و جغرافیایی خود را کنار بگذارند و به مرز و وطن مشترک برسند. آن مرز برای مسلمانان، اسلام است. اقبال اعتقاد دارد که اسلام وطن جهان‎شمول مسلمانان است، نه مرزهای جغرافیایی متعین؛ به دیگر سخن، آن‎ها جملگی اهل اسلام هستند و نه مقید به سرزمین‌های جغرافیایی. به همین دلیل می‌گوید: قلب ما از هند و روم و شام نیست مرز و بوم او به جز اسلام نیست مسلم استی دل به اقلیمی مبند گم مشو اندر جهانِ چون و چند می‌نگنجد مسلم اندر مرز و بوم در دل او یاوه گردد شام و روم