سازمان تعاون روستایی: آماده توزیع کالاهای اساسی جدید هستیم

در حالی که کارشناسان بسیاری معتقدند شیوه تخصیص ارز 4200 تومانی برای واردات اقلام اساسی بهینه نیست و انحراف بالایی دارد، برخی اصناف زمزمه گرانی‌های جدید را پیش می‌کشند؛ اقدامی که زیاده‌خواهی به نظر می‌رسد.
همین چند روز قبل در حالی که هنوز ارز 4200 تومانی نهاده‌های دامی‌حذف نشده بود، درپی اعلام اخبار غیررسمی ‌تشکل‌های حوزه مرغ و دام در این‌باره، قیمت تخم مرغ به‌صورت غیرقانونی افزایش یافت.
در ادامه ناصر نبی‌پور رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در واکنشی عجیب به این موضوع اظهار کرد: دولت یا وزارت جهاد کشاورزی بالاخره باید تکلیف مرغدارها را مشخص کند که در دی‌ماه می‌خواهد نهاده‌های دامی‌ به مرغدار دهد یا خیر؛ در صورتی که دولت فقط بگوید که نهاده‌های دامی ‌را به مرغداران می‌دهد قیمت تخم‌مرغ نیز به نرخ پنج روز قبل خود برمی‌گردد!
دیروز هم قیمت مرغ که طی هفته‌های گذشته تا ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده بود، روند افزایشی در پیش گرفت و به نرخ مصوب آن (۳۱ هزار تومان) نزدیک شد.


در همین زمینه یک منبع آگاه در گفتگو با خبرگزاری مهر مباحث مطرح شده مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را در نوسانات بازار مؤثر دانست و مدعی شد که مطرح شدن این مباحث و
جو روانی ناشی از آن در نوسانات بازار مؤثر است.
اعلام آمادگی سازمان تعاون روستایی
اما همزمان با این اتفاقات، سازمان تعاون روستایی که در هفته‌های اخیر تجربه موفقی برای توزیع برخی کالاهای اساسی با قیمت و شیوه توزیع مناسب داشته، پای کار آمده و برای توزیع اقلام جدید اعلام آمادگی کرده است.
معاون سازمان تعاون روستایی با بیان اینکه کالاهای اساسی شامل مرغ، تخم مرغ، شکر، لبنیات برنج، روغن و شکر با قیمت مصوب و به صورت هوشمند در حال توزیع است، گفت: آماده توزیع کالاهای جدید هستیم.
علیرضا جاویدعربشاهی در گفتگو با خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: برای مهار گرانی و تنظیم و‌ کنترل بازار، این سازمان اقدام به توزیع هوشمند کالاهای اساسی در بستر فضای مجازی می‌کند.
رئیس مرکز ارتباطات، امور مجلس و استان‌های سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران افزود: کالاهای اساسی مرغ، تخم مرغ، شکر، لبنیات، برنج، روغن و شکر با قیمت مصوب توزیع می‌شود و پلتفرم‌هایی که اقدام به توزیع می‌کنند باید شرایط توزیع با قیمت مصوب و بدون دریافت هزینه ارسال محصولات را درب منزل مردم داشته باشند.
جاویدعربشاهی با بیان اینکه در تامین مرغ و تخم مرغ مشکلی نداریم تصریح کرد: با اقدامات انجام شده دست واسطه‌های
غیر ضرور از بازار کوتاه شده است و محصولات مستقیم به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد.
وی ادامه داد: در صورتی که کالای جدیدی توسط وزارت جهاد کشاورزی برای توزیع آنلاین اعلام شود آمادگی لازم برای توزیع به صورت هوشمند در سراسر کشور وجود دارد.
این مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر علاوه بر بازرگام، چندین پلتفرم نیز برای توزیع کالاهای اساسی اعلام آمادگی کرده اند، بیان کرد: در حال بررسی متقاضیان توزیع هوشمند کالاهای اساسی براساس فراخوان هستیم.