روزنامه اعتماد
1400/10/19
جهل سرچشمه همه مفاسد است
دبيركل مجمع نيروهاي خط امام با بيان اينكه «ما هنوز كارتنخواب داريم و اخيرا خبر ميدهند كه بعضي چون حتي كارتن هم پيدا نميكنند، مجبورند كه شبها در اتوبوسها بخوابند»، گفته كه «اين وضع شايسته جامعه ما نيست.» به گزارش پايگاه خبري-تحليلي جماران، سيدهادي خامنهاي كه سخنران مراسم سومين شب عزاداري حضرت فاطمه(س) در دارالزهرا بود، معتقد است كه «اين وضعيت و اين مسائل از آسيبهاي «ناآگاهي» است» و تاكيد دارد كه «جهل عمومي» سرچشمه همه مفاسد است و بر اين اساس و با بيان اينكه «به يك معنا و در يك كلمه جهل از نظر اسلام و همه متفكران، سرچشمه همه فسادهاست»، انحرافها در طول تاريخ و در همه زمينهها را نشات گرفته از جهل خوانده و با مقايسه دوران صدر اسلام و دنياي امروز و روزگار معاصر ميگويد: «انحراف در انقلابها نيز از همين نوع است.»دبيركل مجمع نيروهاي خط امام با اشاره به انحراف گروهها و جمعيتهاي وابسته به انقلاب اسلامي ميگويد: «از جمله اين انحرافها پيدايش قدرتطلبان در قالب گروههاي مسلح بود كه به ظاهر شعارهاي مردمي دادند ولي در واقع به دنبال قدرت بودند. پيدايش انديشههاي تحجرآميز و ضدتحرك و پويايي قبل و بعد از انقلاب به نام انجمن حجتيه و انديشههاي انحرافي امام زماني و مژدهدهنده ظهور و امثال اينها كه متاسفانه در صداوسيما به نوعي همان تفكر دنبال ميشود. ناامن كردن فضاي عمومي و اجبار مديران به اجراي كارهاي امنيتي از خود كه منجر به فاصله بين مردم و آنها شد و طبعا در چنين فرصت تلخ و ناگواري شخصيتهايي مثل آقاي بهشتي، مطهري و ديگران را از دست داديم.» او با تاكيد بر نقش مردم در جمهوري اسلامي، راي مردم را منشا اصلي تصميمات كشور و سرنوشتساز خواند و گفته است: «زينتي بودن راي مردم، رواج تبليغات دروغ همراه با تهمت در ايام تبليغات انتخاباتي و اهتمام به خواص پديدههايي هستند كه به نوعي به «استبداد نوين» منتهي شد؛ استبدادي با چهره دموكراسي!» سيدهادي خامنهاي با بيان اينكه «جهل مخصوصا در رهبران و تصميمگيران كه غالبا منجر به رفتار مستبدانه آنها ميشود، ميتواند خسارتهاي عظيمي به بار بياورد كه ريشه خود آنها و ديگران را بسوزاند»، از اين گفت كه «اين بلا، همه حتي بيگناهان را خواهد سوزاند» و ادامه داد: «نمونه آن را همه جاي دنيا و جامعه خودمان ميبينيم كه يك موضعگيري غلط، يك سخن بيجا يا يك حركت ديپلماتيك ناشيانه و نادرست ميتواند خسارتهاي بزرگ به كشور وارد كند.»
دبيركل مجمع نيروهاي خط امام در خصوص زمينههاي فرهنگي عدم پذيرش عدالت نيز به مطالبي اشاره كرده و با بيان اينكه «فرهنگهايي كه از پرستش قدرت يا تمايل به قدرت يا منفعتطلبي براي همپيالههاي خود الهام گرفته باشند، معمولا آمادگي براي قبول عدالت اجتماعي و دموكراسي ندارند»، تاكيد كرد كه «فرهنگي كه به علم و دانايي حرمت ميگذارد و با جهل ضديت ميكند، ميتواند ضد ديكتاتوري باشد» و بر اين اساس نتيجه گرفت: «بنابراين بين احترام به دموكراسي و عدالت و تعهد به كسب دانش و ترويج دانش يك رابطه مثبت و همبستگي وجود دارد و ميتوانيم بگوييم ديكتاتوري استدلال از ديكتاتوري ارادههاي خودخواهانه قويتر است. از اينرو احترام فرهنگي به علم و علما، نهتنها يك ارزش دموكراتيك و مردمي است، بلكه زمينه مساعدي براي رشد علم هم هست. اما جهل زمينهساز انحراف در مفاهيم خدايي و انساني است.» او با بيان اينكه «بعضي با شعار عدالت به جنگ آزادي ميروند و جلوي آزاديها را ميگيرند»، گفت: «در حالي كه عدالت و آزادي با هم توام هستند و در برابر هم نيستند و فقط چيزي كه در مقابل عدالت و آزادي قرار ميگيرد، قدرت است.» او با اشاره به تقدم آزادي نسبت به عدالت گفت: «به نظر ميرسد انسان اول بايد آزاد باشد، تا بتواند عدالت را برقرار كند و خودش بايد عدالت را اقامه كند و قرآن هم ميگويد مردم بايد اقامه قسط كنند و حكومت را نگفته است. اگر روزي چهره عدل هويدا شود، طبعا مستبدان از سخن و استدلال بازميمانند.» او كه معتقد است حرفهاي ناصواب و مهمتر از آن تصميمات ناصواب است كه جامعه را به تدريج به شكل كنوني درآورده و با اشاره به سخنان اخير فرشاد مومني، اقتصاددان سرشناس كه با اشاره به ميزان مصرف سالانه گوشت در سال ۶۶ و 1400 گفته بود كه در سال 66 و دوران جنگ كه همزمان به دليل جلوگيري غرب از فروش نفت ايران، درآمد نفتي كشور نيز كاهش يافته بود، ميزان مصرف گوشت براي هر نفر، 170 كيلو و اين ميزان در سال 1400، به تنها 4 كيلو رسيده، به برخي اقداماتي كه عليه دولت جنگ صورت ميگرفت، پرداخت و گفت: «بهرغم وجود همه مشكلات اقتصادي جنگ لوازم و ارزاق با سهميهبندي به همه ميرسيد و حداقلها را همه داشتند، در عين حال عدهاي عليه دولت شعار ميدادند و سهميهبندي و كوپن را كوپنيسم و كمونيسم ميگفتند و حالا وضعيت به اين شكل درآمده است.» او در اين بخش از سخنانش به آنچه درباره پديده اتوبوسخوابي معروف شده، اشاره كرد و در ادامه گفت: «وقتي گروهها و دولتها عدل را به نيت توجيه كار و قدرت خودشان به كار ميگيرند، طبيعتا اينجاست كه همه چيز رنگ عوض ميكند. ولي اگر عدل در چهره واقعي ظاهر شود، هيچكس مخالف نيست.»
دبيركل مجمع نيروهاي خط امام در ادامه سخنانش با اشاره به انواع جهل گفت: «جهلي كه قرآن با آن مبارزه ميكند، «جهل مقدس» است. وقتي كه جهل با مذهب و مقدسات قاطي شود، خطرناك و لاعلاج ميشود. يعني هر بدي كه با شعار و لباس دين ميآيد، ميتواند خطرناك باشد. مرحوم ناييني در باب استبداد همين را ميگويند كه استبداد بسيار خطرناك است ولي خطرناكترين و لاعلاجترين نوع آن «استبداد ديني» است. خوارج اسلام را منحصر به خودشان و بقيه را كافر ميدانستند و طبيعتا حكمشان اين بود كه بايد بكشند.» او كه معتقد است «جهل در هر لباسي خانمانسوز است ولي در رنگ و لعاب ديني بسيار خطرناكتر است»، به نمونههايي از تكفير بزرگان تاريخ از حضرت علي (ع) تا ابنسينا و برخي ديگر از بزرگان علمي اشاره كرد و گفت: «در زمان خود ما، امام ميگويد ديدم كوزهاي را كه آقا مصطفي در آن آب خورده، تطهير ميدهند؛ چون پدرش فلسفه درس ميداد. قبل از انقلاب كتابي را كه شهيد مطهري به نام «نظام حقوق زن در اسلام» نوشت، تكفير كردند.» سيدهادي خامنهاي در پايان گفت: «برداشتهاي غلط از دين منشا همه جنگهاي مذهبي است. چنين افراد و جريانهايي خودشان را محور ارزشها و تشخيصدهنده حق و باطل ميدانند. لذا به خودشان حق ميدهند كه به مردم امر و نهي كنند ولي غافل هستند از اينكه خودشان هم بايد عامل به چيزي كه ميگويند، باشند.»
سایر اخبار این روزنامه
قفل خانههاي خالي باز نشد
آلماتي ميدان جنگ نيابتي نخبگان سياسي
بغداد اختلاف تا دقيقه نود
جهل سرچشمه همه مفاسد است
شكايت از باقي به جرم دفاع از آيتالله منتظري
باز هم «مين»، باز هم «خون»
رابطه مزد كارگران و چلوكباب
چگونه منابع اندك را تلف كنيم؟
اخذ آخرين دفاع
مرگ هميشه حرفي براي گفتن دارد ٭
طنين سكههاي قلابي
تبديل مهماننوازي به خشم
آتشبازي در پاريس