موقعیت تراژیک مهدی

گروه فرهنگ و هنر: یکی از فیلم‌هایی که برای جشنواره چهلم آماده شده، «موقعیت مهدی» ساخته سیدهادی حجازی‌فر است؛ فیلمی که روز گذشته از لوگوی آن نیز رونمایی و اعلام شد آماده نمایش در چهلمین جشنواره فیلم فجر است. به گزارش «وطن‌امروز»، با نزدیک شدن به ایام برگزاری جشنواره چهلم فیلم فجر، خبر اتمام مراحل تصویربرداری و فنی و آماده شدن نسخه نهایی فیلم‌هایی که از سوی هیات انتخاب برای بخش مسابقه این جشنواره معرفی شدند، رسانه‌ای می‌شود. «موقعیت مهدی» یکی از فیلم‌هایی است که برای بخش مسابقه معرفی و آماده شده است. این فیلم که نسخه سینمایی مینی‌سریالی با موضوع زندگی و شهادت مهدی باکری، فرمانده لشکر عاشورا در دوران دفاع‌مقدس است، یکی از طرح‌های حرفه‌ای و از منظر سینمایی و تولیدی سنگین است. «موقعیت مهدی» از فیلم‌هایی است که از چند منظر می‌توان نگاه امیدوارانه‌ای به آن داشت. در روزگاری که تولید آثار دفاع‌مقدسی به نسبت 2 یا 3 دهه قبل کاهش چشمگیری داشته، نوع نگاه به سینمای دفاع‌مقدس نیز متفاوت از قبل شده است. در این تغییر، ذائقه مخاطب امروز هم تاثیر داشته است. مخاطب امروز شاید مانند گذشته علاقه‌مند تماشای صحنه‌های جنگی پی‌‌درپی نباشد. شاید هم ادامه‌دار نبودن روند تولید فیلم‌های ژانر دفاع‌مقدس و جنگی از پایان دهه 70، موجب این تغییر سلیقه شده باشد. به هر روی این تغییر ذائقه در نوع مواجهه مخاطبان با آثار سینمایی مشهود است. می‌توان گفت رو آوردن سینماگران به تولید آثاری که در آنها پشت جبهه، بیش از خود جبهه و خط مقدم برجسته شده، در نتیجه این تغییر ذائقه بوده است. اقبال منتقدان و البته مخاطبان تلویزیونی به آثاری مانند ماجرای نیمروز، ویلایی‌ها و اخیرا اقبالی که با توجه به کاهش مخاطب در ایام کرونا به فیلم سینمایی «منصور» شد، بارقه‌هایی از این تغییر رویکرد است؛ رفتن از سمت خط مقدم به «ستاد»های جنگ و قرارگاه‌ها، یا نزدیک شدن به شخصیت‌ها به جای موقعیت‌ها. محمدحسین مهدویان یکی از فیلمسازان شاخص دهه 90 است که به این «تغییر رویکرد» کمک کرده است. او در آخرین روزهای زمستان، ایستاده در غبار، ماجرای نیمروز1، 2 و درخت گردو، به‌رغم ساختن آثاری در ژانر دفاع‌مقدس، مسیر فیلمسازی سینمای دفاع‌مقدس را با رویکردهای تازه‌ای پیش برده است. در ژانر تاریخ معاصر و آثار مربوط به تاریخ انقلاب نیز این رویکرد پیگیری شده است. آثاری مانند لباس شخصی، ویلایی‌ها، تروا و چند فیلم که امسال در جشنواره حضور پیدا کرده‌اند، با توجه به همین فضا ساخته شده‌اند.  با این مقدمه، فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» ساخته سیدهادی حجازی‌فر براساس آنچه از اخبار و تصاویر مربوط به صحنه‌های جنگی‌اش برمی‌آید، بازگشتی به سینمای جنگی خاص در ژانر دفاع‌مقدس است، چرا که قرار است بخش‌هایی از ۲ عملیات مهم بدر و خیبر که از عملیات‌های مهم دوران دفاع‌مقدس به شمار می‌روند، برای نخستین‌بار به طور خاص در این فیلم بازسازی شود. به غیر از تعداد معدودی از آثار سینمایی که توانسته‌اند صحنه‌های جنگی را به شکلی سینمایی ساخته و پرداخته کنند، سایر فیلم‌های مربوط به این ژانر از کیفیت قابل توجهی برخوردار نبوده‌اند. به عبارت دیگر آثاری مانند تنگه ابوقریب از استثنائات سینمای دفاع‌مقدس هستند که از کیفیت تولیدی قابل قبولی بهره می‌برند؛ فیلمی که توانست پرداخت به صحنه‌های جنگی سینمای ایران را چند گام پیش ببرد و سطح کیفی ژانر دفاع‌مقدس را ارتقا ببخشد.  پیش‌تر اعلام شده بود پروژه سریال شهید باکری در نهایت تحت عنوان «عاشورا» به نمایش درخواهد آمد؛ سریالی که تا الان ۷ قسمتی است و داستانش در رابطه با زندگی شهید باکری در دوران نوجوانی و بزرگسالی بوده و بخش عمده فیلم در ۲ عملیات بدر و خیبر سپری می‌شود. یکی از ویژگی‌های مهم سریال شهید باکری، تلاش برای بازسازی صحنه‌هایی مربوط به ۳ دهه است؛ دهه 30 تا دهه 60؛ از کوچه و خیابان تا جبهه. به همین دلیل بازسازی‌های این فیلم ارزش سندی نیز می‌تواند داشته باشد. بر اساس آنچه تسنیم به نقل از تهیه‌کننده سریال (ابوالفضل صفری) آورده: «حدود 70 درصد کار در فضای جنگ و جبهه است اما آن 30 درصد الباقی نیز سکانس‌های ساده‌ای نبوده. این سکانس‌های 30 درصد الباقی همان سکانس‌هایی است که ما برای فیلمبرداری آنها به 6 استان سفر کردیم! سکانس‌ها از دهه 1330 تا سال 1362 بازسازی شده و چند برهه زمانی در کار دیده می‌شود، از جمله بخش خارج از کشور. جلوه‌های ویژه بصری در این پروژه تکمیل‌کننده است، یعنی آقای حجازی‌فر صحنه‌ها را به گونه‌ای طراحی کرده که همه در میدان واقعی اتفاق می‌افتد. صحنه‌ها در ابعاد لانگ شات چیده شده که تاکنون در مدیوم تلویزیونی ساخته نشده است». ماجرای دیگری که درباره این سریال مطرح است، طولانی شدن مدت زمان تولید است؛ حواشی‌ای که به نظر می‌رسد تغییر تهیه‌کننده برای نسخه سینمایی متأثر از آن باشد. به هر روی نسخه سینمایی سریال شهید باکری با عنوان «موقعیت مهدی» را حبیب والی‌نژاد، تهیه‌کننده سرشناس سینمای دفاع‌مقدس تهیه‌کنندگی می‌کند. «موقعیت مهدی» نخستین ساخته سینمایی هادی حجازی‌فر و محصول سیمافیلم است که در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درخواهد آمد. فیلمنامه «موقعیت مهدی» توسط هادی حجازی‌فر و ابراهیم امینی نوشته شده است. هادی حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید حجازی‌فر، معصومه ربانی‌نیا، وحید آقاپور و روح‌الله زمانی، بازیگران این فیلم هستند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: مهدی باکری، فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا از برادر کوچک‌ترش حمید می‌خواهد به‌رغم مشکلاتی که برایش پیش آمده به منطقه بازگردد و در کنار او باشد. حمید می‌پذیرد و همراه می‌شود. حالا بعد از عملیات خیبر، مهدی باید تنها به خانه بازگردد... .