ایران، آماده جشن صعود به جام‌جهانی

شهروندآنلاین: پنجشنبه موعود از راه رسید و فوتبالدوستان ایرانی حالا برای برد تیم ملی مقابل عراق در رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی لحظه‌شماری می‌کنند؛ بردی که حکم صعود به بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبال دنیا در قطر را دارد. بازی با عراق اگرچه با حواشی زیادی پیرامون تیم ملی ایران برگزار می‌شود اما اگر با برد یوزها همراه شود، یک اتفاق بزرگ را برای فوتبال کشور رقم می‌زند.

شرایط ایران و عراق در جدول گروه

تیم ملی فوتبال ایران در دور دوم مسابقات مقدماتی جام جهانی خوش درخشیده و همچنان با 16 امتیاز و بدون باخت صدرنشین گروه است. ملی‌پوشان کشورمان برای قطعی شدن صعودشان از 4 بازی باقی‌مانده فقط به سه امتیاز نیاز دارند و اگر فردا بتوانند عراق را در خانه شکست بدهند ضمن پیروزی سه‌گانه مقابل این حریف چغر جواز صعود به جام‌جهانی قطر را به‌دست می‌آورند.

عراق هم بدون برد و با 4 مساوی و 2 شکست در رده پنجم جدول ایستاده و شکست در برابر ایران می‌تواند به معنای قطع امیدش از صعود به جام‌جهانی باشد. بنابراین آنها با تمام توان مقابل تیم کشورمان ظاهر خواهند شد.

مشکلات ستاره‌های تیم ملی برای بازی بزرگ

تیم ملی برای بازی با عراق با مشکلات ریزودرشت زیادی مواجه شده است. از کرونایی‌شدن بازیکنانی نظیر سردار آزمون، احمد نورالهی، احسان حاج‌صفی و مجید حسینی گرفته تا گرفتار شدن مهدی طارمی در فرودگاه‌های ترکیه به‌دلیل بارش برف و شرایط بد جوی! اگرچه سردار آزمون آخرین تست کرونایش منفی شده و با مخالفت باشگاه زنیت روسیه برای حضور در ایران هنوز به سمت تهران پرواز نکرده است. در این خصوص فدراسیون فوتبال با فیفا نامه‌نگاری کرده تا این بازیکن در فیفادی به تهران بیاید اما مشخص است که سردار به دیدار با عراق نمی‌رسد و شاید برای مسابقه با امارات خودش را برساند. طارمی هم صبح پنجشنبه به تهران می‌رسد اما به‌خاطر خستگی ناشی از سفر سخت و تمرین نداشتن با ملی‌پوشان بازی نخواهد کرد. از سویی دیگر امیر عابدزاده، پیام نیازمند و کریم انصاری‌فرد هم مجبور به تغییر مسیر پروازی خود شدند تا با دردسر کمتری خود را به اردوی تیم ملی برسانند.

کرونا به اردوی عراقی‌ها زد

تیم ملی عراق هم از ویروس کرونا در امان نبود؛ یاسر قاسم، مناف یونس و امجد عطوان 3 بازیکن کرونایی و غایب عراق مقابل تیم ملی کشورمان خواهند بود. عراقی‌ها تلاش کردند با اعتراض به تست کرونا شاید بتوانند با تست جدید مجوز بازی آنها را بگیرند که فیفا و ای‌اف‌سی این مسأله را نپذیرفتند. عراق بدون داشتن بازیکن کرونایی در بازی رفت سه بر صفر مقابل ما بازنده شد آنهم با دیک ادوکات. اکنون این مربی هلندی دیگر هدایت تیم عراق را برعهده ندارد.

ابهام درباره وضعیت خط حمله

غیبت بازیکنی مثل سردار آزمون می‌تواند از قدرت خط حمله تیم ملی کم کند بخصوص اینکه طارمی هم با شرایط بغرنج خود را به اردوی تیم ملی رسانده است ولی تیم ملی جمعی از بهترین‌ها را در اختیار دارد. با توجه به نبود زوج رویایی تیم ایران در خط حمله حالا فرصت به سایر بازیکنان خواهد رسید. در وضعیت کنونی چهار مهاجم در دسترس سرمربی کروات تیم ملی قرار دارند که از میان آنها شانس کریم انصاری‌فرد، کاوه رضایی و همین‌طور مهدی قایدی برای رسیدن به ترکیب اصلی بیشتر خواهد بود.

موضوع مهم دیگر، سیستم و آرایشی است که اسکوچیچ برای تیمش در نظر خواهد گرفت؛ اگر او مثل همیشه از سیستم 2-4-4 استفاده کند، قایدی این شانس را خواهد داشت که در کنار انصاری‌فرد یا کاوه رضایی نوک خط تهاجمی تیم را در غیاب آزمون و طارمی در ترکیب ابتدایی شکل بدهد و اگر سرمربی کروات تیم ملی مانند دو مصاف برابر لبنان و سوریه که طارمی غایب بود و از سیستم 1-3-2-4 استفاده کرد، باز هم همین تصمیم را بگیرد، شانس کریم انصاری‌فرد یا کاوه رضایی برای قرار گرفتن در نوک خط آتش تیم بیشتر از مهاجمان دیگر خواهد بود.

بازی با تماشاگر، روحیه تیم ملی را بالا می‌برد

بعد از کش‌وقوس‌های فراوان مشخص شد دیدار ایران و عراق با حضور تماشاگران برگزار می‌شود. با دستور رئیس‌جمهوری 11 هزار تماشاگر شامل 8 هزار تماشاگر مرد، 2 هزار تماشاگر زن و هزار تماشاگر عراقی می‌توانند به ورزشگاه آزادی بروند و به تماشای بازی بپردازند. بی‌تردید این یک اتفاق ویژه‌ برای طرفداران تیم ملی است که از مدت‌ها قبل نتوانستند به ورزشگاه بروند و به بالا رفتن روحیه بازیکنان هم کمک خواهد کرد.

به امید هت‌تریک برد مقابل عراق

تیم ملی ایران در روزهای گذشته تمرینات منظمی با حضور تمامی نفرات، نداشته اما همه امیدوایم که این تیم ملی بازهم با درخشش و توانایی جوانان شایسته ایرانی و تدابیر کادرفنی برای سومین مرتبه متوالی عراق را شکست بدهد. در مرحله قبلی نیز عراق را شکست داده بودیم. به هرحال در پنجشنبه 7 بهمن همه ایران منتظر یک بازی خوب و یک برد ارزشمند هستند تا جشن صعود را در این روزهای کرونایی و سخت بگیریم و به جام‌جهانی سلام کنیم.

گفتنی است؛ دیدار ایران و عراق در انتخابی جام‌جهانی ساعت 18 پنجشنبه در ورزشگاه آزادی تهران برگزار می‌شود.

جدول رده بندی انتخابی جام جهانی در گروه اول قاره آسیا