در پنجمین سفر استانی اژه‌ای به خراسان رضوی رخ داد هشدار دوباره رئیس قوه قضاییه برای ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در پنجمین سفر استانی خود روز، پنجشنبه ۷ بهمن ماه همراه جمعی از مسئولان عالی قضایی وارد استان خراسان رضوی شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای‌، در نشست خبری پایان سفر به استان خراسان رضوی با اشاره به مصوبات این سفر استانی، اظهار کرد: مقرر شد مبلغی در حدود ۲۰۰ میلیارد تومان جهت تجهیز منابع و امکانات دادگستری استان خراسان رضوی و سازمان‌های تابع از جمله سازمان زندان‌ها و پزشکی قانونی ظرف ۳ سال تخصیص یابد تا پیشبرد امور قضایی مردم خراسان رضوی تسهیل و تسریع شود.
همچنین رئیس قوه قضائیه گفت: باید تلاش شود تا آنجا که ممکن است در حوزه‌های مربوط به پیشگیری از وقوع جرم، حمایت از تولید و کاهش آسیب‌های اجتماعی از ظرفیت‌های مردمی استفاده شود.
حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در دومین روز از سفر به خراسان رضوی در جلسه شورای قضایی این استان اظهار کرد: حضور مسئولان قضایی در میان مردم و مشاهده و بررسی مشکلات آنان از نزدیک هم برای تشکیلات قضایی و خود آن مسئول و هم برای مردم بسیار مفید است.


رئیس دستگاه قضا در ادامه از رئیس کل دادگستری خراسان رضوی خواست او و سایر مدیران قضایی این استان طبق یک برنامه زمانبندی‌شده از کلیه واحدهای قضایی خراسان رضوی سرکشی کرده و گزارشات مربوط به این بازدیدها و مشکلات و محسنات آن را به مرکز منتقل کنند.
محسنی اژه‌ای همچنین با اشاره به بازدید خود از زندان مرکزی مشهد از قضات و سایر مسئولان قضایی خراسان رضوی خواست از نزدیک وضعیت زندان‌ها را مشاهده کرده و به گفت‌وگو با زندانیان و استماع مشکلات آنان بپردازند.
وی با تاکید بر لزوم تسریع در پاسخگویی به استعلامات قاضیان ناظر زندان تذکر داد و گفت: علاوه بر ضرورت تقویت کمیت قضات ناظر زندان لازم است فرآیندی ترتیب داده شود که به نامه‌ها و درخواست‌های آنان نیز با فوریت و سرعت پاسخ داده شود. نباید شرایط به نحوی باشد که نامه و درخواست قاضی ناظر زندان مدت‌ها بدون پاسخ بماند و پاسخی از سوی اجرای احکام برای وی ارسال نشود.
رئیس دستگاه قضا در ادامه از مسئولان و مقامات اجرایی خراسان رضوی خواست وضعیت حداقل سه مرکز قضایی این استان را از نزدیک مشاهده کنند تا به فرآیند کار و بعضا مشکلاتی که در خدمت‌رسانی به مردم وجود دارد، واقف شوند.
محسنی اژه‌ای همچنین به رئیس کل دادگستری خراسان رضوی ماموریت داد ترتیبی اتخاذ کند که مسئولان استان به صورت متواتر در طول سال از زندان‌ها و مراکز پزشکی قانونی خراسان رضوی سرکشی کنند.
وی همچنین خواستار آن شد که معاون مالی، پشتیبانی و امور عمرانی قوه قضائیه در فواصل زمانی مشخص گزارش اجرای مصوبات سفر هیئت قضایی به خراسان رضوی را اعلام کند.
رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود ضمن قدردانی از اقداماتی که در راستای بهبود ارائه خدمات به مردم از سوی دادگستری خراسان رضوی و سایر واحدهای قضایی این استان از جمله معاونت پیشگیری از وقوع جرم به اجرا درآمده، اظهار کرد: باید تلاش شود تا آنجا که ممکن است در حوزه‌های مربوط به پیشگیری از وقوع جرم، حمایت از تولید و کاهش آسیب‌های اجتماعی، از ظرفیت‌های مردمی استفاده شود چرا که اگر در انجام امور از ظرفیت‌های مردمی غفلت کنیم، کارها با تاخیر و هزینه بیشتری انجام می‌شود.
محسنی اژه‌ای با قدردانی از عملکرد دادسرای عمومی و انقلاب مشهد در زمینه اجرای طرح ساماندهی و تحول در ارجاع شکوائیه، گفت: نباید شرایط به نحوی باشد که چند ماه بعد از ارجاع گزارش ضابط به شعبه بازپرسی، مشخص شود که پرونده مزبور کیفری نبوده و ماهیت حقوقی داشته است؛ این قبیل ناهماهنگی‌ها موجب ایجاد نارضایتی در مردم می‌شود.
هشدار دوباره رئیس قوه قضائیه نسبت به ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جلسه شورای اداری استان خراسان رضوی با اشاره به ضرورت اولویت بندی مسائل و شناسایی ‎‌آسیب ها، بر ریشه یابی معضلات برای حل و فصل دائمی آن‌ها تاکید کرد و گفت: در این نشست شهردار مشهد از ۳۵ هزار پرونده در حوزه احکام قلع و قمع خبر داد که به جهات مختلف قابل اجرا نیست؛ سوال من این است که آیا چنانچه این ۳۵ هزار پرونده حل و فصل شد، در سنوات آتی پرونده‌هایی از این دست تشکیل نمی‌گردد؟ قدر مسلم چنانچه مشکلات و آسیب‌های این بخش به صورت ریشه‌ای مرتفع نگردد، نهایتا پس از ۳ سال همین مقدار پرونده در این حوزه ایجاد می‌شود.
رئیس عدلیه در ادامه با اشاره به اهمیت مقوله حفاظت و حراست از محیط زیست، به موضوع تغییر کاربری اراضی زراعی و تعدی و تجاوز به منابع طبیعی و اراضی ملی و همچنین ساخت و ساز‌های غیرقانونی در بستر و حریم رودخانه‌ها گریزی زد و گفت: در حوزه مسائل ناظر بر تجاوزات و تعدیات به اراضی ملی و منابع طبیعی با مشکل و معضل کوتاهی و قصور دستگاه‌های مسئول مواجه هستیم و این کوتاهی و قصور دارای جنبه‌ها و ابعاد گوناگونی است.
رئیس دستگاه قضا با تبیین و تشریح جنبه‌ها و ابعاد مختلف قصور و کوتاهی دستگاه‌های مسئول در امر حفاظت از محیط زیست و مقابله با تجاوزات و تعدیات به اراضی ملی و منابع طبیعی گفت: بعضا مشاهده می‌شود که یک واحد صنعتی بدون در نظر گرفتن ضوابط و تدابیر زیست محیطی با صرف هزینه‌های هنگفت احداث می‌شود و پس از بروز آسیب‌هایی که از این واحد صنعتی به محیط زیست وارد می‌شود، بحث پلمب کردن یا تخریب آن مطرح می‌شود! سوال و تاکید ما آن است که چرا دستگاه‌های مسئول و ناظر در مرحله صدور مجوز احداث چنین واحد صنعتی کوتاهی و قصور داشتند؟
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به مقوله ساخت و ساز‌های غیرقانونی در بستر و حریم رودخانه‌ها که آسیب‌های متعددی را به منابع آبی و خاکی کشور و سلامت شهروندان وارد می‌آورد، از اقدامات غیرقانونی و متخلفانه برخی دستگاه‌ها در این رابطه سخن گفت و مشخصا به یک مورد از ایجاد مستحدثات غیرقانونی در حریم و بستر رودخانه با مجوز صادره توسط یک دستگاه دولتی به تعاونی مرتبط با خود اشاره کرد و اظهار داشت: باید دستگاه‌های مسئول نسبت به تعیین حریم قطعی رودخانه‌ها اقدامات مقتضی را صورت دهند و پس از آن هر فرد و دستگاهی چه به صورت خصوصی یا دولتی مبادرت به ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها کرد، نسبت به آن‌ها برخورد قانونی لازم صورت گیرد.
رئیس عدلیه در ادامه با اشاره به مشکلاتی که از ناحیه طولانی بودن روند رسیدگی به برخی از پرونده‌های قضایی ایجاد می‌شود گفت: کاهش فرآیند رسیدگی به پرونده‌های قضایی و رفع اطاله دادرسی‌ها یکی از برنامه‌ها و اولویت‌های اصلی قوه قضائیه است و ما به این نکته واقف هستیم که طولانی شدن روند رسیدگی به برخی از پرونده‌های قضایی، مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در همین راستا خطاب به رئیس‌کل دادگستری خراسان رضوی گفت: من از حجم کار بالا در دادگستری خراسان رضوی و سایر دادگستری‌های کشور مطلع هستم اما باید توجه داشت که طولانی شدن رسیدگی‌ها در برخی پرونده‌ها باعث رنج مردم می‌شود لذا باید یک اقدام و کار فوق‌العاده از سوی مسئولان قضایی در سراسر کشور به‌ویژه شهر مشهد صورت گیرد.
رئیس دستگاه قضا در ادامه به رئیس‌کل دادگستری استان خراسان رضوی برای رسیدگی سریع به برخی پرونده‌های خاص موجود در این استان که روند رسیدگی به آنها طولانی شده و همچنین رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی در استان به‌گونه‌ای که به‌سرعت به استیفای حقوق مالباختگان بینجامد، ماموریت داد.
سایر اخبار این روزنامه
انتقادهای غیرکارشناسانه چه آسیبی به هنرهای تجسمی می‌زند؟ فراستی اینجا، آنجا، همه جا! محمدعلی وکیلی مذاکره مستقیم؛ آری یا خیر؟ مرکز آمار در رابطه با تورم چه می‌گوید؟ روند کاهشی تورم از عدد تا واقعیت ۷ شهر ایران در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد یورش امیکرون بر نقشه آبی کرونا مناقشه نفس‌گیر غرب و روسیه بر سر اوکراین ادامه دارد بحران اوکراین مقدمه‌ای برای وقوع جنگ جهانی؟ امیدواری ها قوت گرفت گام‌های نهایی رسیدن به توافق هسته‌ای نماینده ایرانشهر در مجلس: مردم باید پارتی داشته باشند تا بتوانند نان بخرند! تیم ملی ایران بدون شکست و برای ششمین بار به جام جهانی صعود کرد صعود مقتدرانه با حضور زنان و مردان ایرانی در پنجمین سفر استانی اژه‌ای به خراسان رضوی رخ داد هشدار دوباره رئیس قوه قضاییه برای ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها امیرعبداللهیان: هیچ گفت‌وگوی مستقیمی میان ایران و آمریکا انجام نشده است آیت‌الله رئیسی: بانیان وضع موجود نباید بر مسند مدیریت بمانند لاوروف: مذاکرات درخصوص تضمین‌های امنیتی تمام نشده است افشاگری نفتالی بنت درباره تهدید شدنش توسط نتانیاهو توضیح رسانه امنیتی عراق درباره حمله راکتی به فرودگاه بغداد «عصای موسی» دوربین‌های مداربسته رژیم صهیونیستی را شکافت