روزنامه ابتکار
1400/11/19
آیا مردم از جشنواره فیلم فجر استقبال نکردهاند؟ صندلیهای خالی
گروه فرهنگ و هنر – حدودا یک هفته از آغاز جشنواره فیلم فجر گذشته و شمارش معکوس مهمترین گردهمایی سینماییهای کشور شروع شده است. اما این در حالی است که با وجود فروش بلیتهای سینماهای اکران مردمی، برخی گزارشها حاکی از سالنهای خالی و بدون تماشاگر است. اتفاقی که سینماداران از آن گلهمند هستند. برخی این واقعه را به دلیل کیفیت فیلمهای اکرانشده در جشنواره میدانند و برخی دیگر مدعی هستند خرید بلیت ارگانی باعث این وضعیت شده است.چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر درحالی کار خود را بهصورت رسمی در سینماهای مردمی از 12 بهمن آغاز کرد که بجز چند فیلم پر سر و صدای جشنواره، استقبال مخاطبان از باقی فیلمها ناچیز بوده است. مورد عجیبتر آنکه برخی سانسهای نمایش فیلمها در برخی پردیسهای پرمخاطب تهران نیز با سالنهای خالی از مخاطب روبرو بود. این در حالی بود که پلان سامانه فروش آنلاین بلیت نشان از خرید همه صندلیها و تکمیل ظرفیت میداد!
همین موضوع چندین سوال را ذهنها ایجاد کرد. آیا مخاطبان به علت گسترش کرونا از حضور در سینما صرفنظر کردهاند یا بلیتهای برخی سانسها به صورت غیرواقعی خریداری شدهاند؟ محمد قنبری، مدیر پردیس سینمایی مگامال درباره شرایط اکران فیلمها بیان کرد: در جلسهای که قبل از جشنواره برگزار شد، اعلام شد ۶۶.۶ درصد سالنها فروش بلیت خواهند داشت که همین اتفاق هم افتاد و از طریق سامانه سمفا فقط همین تعداد بلیت ظرفیت برای فروش باز است و هیچ بلیتی هم در گیشه فروخته نمیشود.
او با بیان اینکه امسال سانس فوقالعاده هم گذاشته نمیشود، گفت: با توجه به ظرفیت هر یک از سینماها هر یک از فیلمها سانس تکرار دارند به نوعی میتوان گفت همان سانس فوقالعاده به حساب میآید.
این سینمادار درباره میزان استقبال از فیلمهای حاضر در جشنواره توضیح داد: تعدادی از فیلمها که در آرا مردمی هم رتبه بالایی به دست آوردند، ظرفیت ۷۰درصدی سالنهایشان فروش رفت که البته از قبل قابل پیشبینی بود، کدام یک از این فیلمها میتوانند بلیتهایشان را بفروشند و اکثر سانسهایشان سالنها کامل میشود اما از بقیه فیلمها استقبال خاصی نشده است. تعداد مخاطبان بسیار کم است و عملاً وقتی با مخاطبان صحبت میکنیم از تماشای آنها رضایت ندارند و شاید ۲۰ تا ۳۰ نفر در یک سالن بزرگ برای تماشای فیلم بنشینند.
قنبری در پایان گفت: اما همه اینها به دلیل آنکه به نظر میرسد کیفیت فیلمهای امسال جشنواره مانند سالهای گذشته نیست، تعداد مخاطبان را کم کرده است. این را میتوانیم از سالنهای پر یا خالی سینماها تشخیص دهیم که در این دوره جشنواره به وضوح قابل مشاهده است و مخاطبان بین فیلم سالن را ترک میکنند و از برخی از آنها ناراضی هستند. من به عنوان مدیر سینما پیشنهادم به این دسته فیلمها این است که آثارشان را به صورت آنلاین اکران کنند.
این در حالی است که سجاد نوروزی، مدیر سینما آزادی، عنوان کرد که امسال شاهد نمایش فیلمهایی هستیم که گرچه بلیت آنها به فروش رفته است ولی اکران در سالن خالی را تجربه میکنیم!
او درباره شرایط استقبال مردمی از اکران فیلمهای چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر گفت: ما در شکل اجرایی برگزاری جشنواره فیلم فجر نیازمند یک بازنگری جدی هستیم. شکل اجرایی فعلی، ناکارآمدی خود را طی سالیان گذشته نشان داده است و از اساس هم نمیتوان به مدیران فعلی ارشاد خردهای بگیریم و مشکلات را متوجه این دوستان بدانیم. این روندی است که در سالهای گذشته و بهخصوص در یک دهه گذشته شکل پیدا کرده است.
وی ادامه داد: فارغ از مسائل محتوایی جشنواره امسال که سوالات خیلی جدی درباره سلیقه هنری هیات انتخاب آن تا به امروز مطرح شده است و در جای خودش باید مورد بررسی قرار داد، درباره ماهیت و شکل اجرایی جشنواره بهخصوص در زمینه اخذ آرای مردمی، شکل فعلی، شکل دقیقی نیست. فراگیری مجدد کرونا و شرایط خاص برگزاری این دوره از جشنواره هم روی این فرآیند سایه انداخته و دستاندرکاران میتوانند تصمیمات درستی را اتخاذ کنند اما برای سال آینده هم مباحث محتوایی مرتبط با هیات انتخاب و هم موارد اجرایی مانند آرای مردمی و حتی سانسبندی اکران فیلمها در سینماهای مردمی نیاز به تجدیدنظر کلی دارد.
نوروزی در ادامه گفت: زمانی که ما از «سینمای مردمی جشنواره» صحبت میکنیم، منظورمان سینمایی است که «مردم» در آن حضور دارند و مخاطبانی که در طول یکسال آینده میخواهند به تماشای فیلمهای سینمای ایران در اکران عمومی بنشینند، باید بتوانند به یک شمای کلی از وضعیت اکران در سال آینده برسند. شکل فعلی اجرایی جشنواره چقدر میتواند به چنین مخاطبی کمک کند؟
این سینمادار و عضو شورای صنفی اکران تاکید کرد: من معتقدم نهادهای دیگر باید دست از سر وزارت ارشاد بردارند. این مسئله را در درجه اول بهعنوان یک شهروند و در درجه بعد بهعنوان یک فعال فرهنگی و هنری مطرح میکنم و از ادارهجات مختلف خواهش میکنم در موعد جشنواره فیلم فجر، گریبان وزارت ارشاد و سازمان سینمایی را رها کنند! شخصاً از سر کنجکاوی امسال انرژی ویژهای گذاشتم و بهعنوان سینمادار در میان مخاطبان جشنواره انبوهی از کارمندان نهادهای مختلف را شاهدم که از طریقی بلیت جشنواره را به دست آوردهاند! چرا «مردم» را از جشنواره فجر حذف میکنیم؟ حضور اینگونه کارمندان نهادها به معنای حذف مردم است.
وی ادامه داد: جشنواره فجر صرفاً برای تفنن و تفریح نیست، این رویداد یک فستیوال فرهنگی و هنری است و نماد هنری انقلاب هم محسوب میشود. این رویداد قرار است یک سال آینده سینمای ایران را هم از نظر محتوا و هم از نظر مخاطب، تامین کند. چه دلیلی دارد روابط عمومی نهادهای مختلف این میزان فشار به وزارت ارشاد بیاورند تا سالنی به آنها اختصاص داده شود و یا بلیتهای سینماهای مردمی را بگیرند؟ این روند تا چه زمانی قرار است ادامه پیدا کند؟ چرا ما هر چیزی را از شکل واقعی خودش تهی میکنیم و صورتی جعلی به آن میدهیم؟
نوروزی با اشاره مجدد به عنوان «سینمای مردمی» تاکید کرد: برای این سینماها صرفاً «مردم» باید بلیت خریداری کنند و به تماشای فیلمهای جشنواره بنشینند. هیچ فرمول دیگری هم وجود ندارد. هر فرمول دیگری بخواهیم اجرا کنیم، انحراف است. البته باید مجدد تاکید کنم که این اشکال از سالهای پیش وجود داشته و اتفاقاً امسال کمرنگتر هم شده است اما بازهم شاهدیم که ۱۰ تا ۲۰ درصد ظرفیت سالنها همین وضعیت را دارد.
نوروزی با اشاره به استدلال مطرح شده درباره خالی بودن سالنهای مردمی جشنواره به دلیل عدم استقبال مخاطبانی که بلیت تهیه کرده بودند اما با اوجگیری کرونا از حضور در سالن سینما منصرف شدهاند، گفت: من این استدلال را استدلال دقیقی نمیدانم. این وضعیت سالنها حاصل همان فشارها به وزارت ارشاد است و معتقدم روابط عمومی نهادها و سازمانهای مختلف با این روند، به سینمای ایران ظلم میکنند.
وی تاکید کرد: بلیت مربوط به اکران فیلمها همه خریداری شده و سینمادار از این منظر متحمل هیچ زیانی نمیشود. بخش مهمی از بلیتها هم واقعاً توسط مردم خریداری شده اما درصدی از بلیتها به نهادها رسیده است. شاید دوستان وزارت ارشاد ملاحظاتی داشته باشند و نتوانند این موارد را مطرح کنند اما من چنین ملاحظاتی ندارم. بنده بهعنوان یک فعال فرهنگی از نهادهای مختلف خواهش میکنم دست از سر جشنواره فجر بردارید! کارمندان شما هم مثل همه مردم عادی میتوانند بلیت تهیه کنند و به تماشای فیلمهای جشنواره بنشینند.
مدیر سینما آزادی در ادامه تاکید کرد: این موضوع را برای همه فیلمهای جشنواره امسال شاهد هستیم چراکه بلیتها بهصورت سری به نهادها فروخته شده، گویی این روند تبدیل به فخرفروشی میان نهادها و ادارهها شده که کدام یک توانسته است بلیت بیشتری را برای کارمندانش تهیه کند!
این سینمادار ادامه داد: میتوان به یک رویکرد دیگر هم رسید، مگر جشنوارههای معتبر دنیا مانند ونیز، کن، داکا و غیره، جایزه مردمی دارند؟ ممکن است دوستان به این نتیجه برسند که این بخش بهطور کامل حذف شود، اما اگر قرار است جایزه مردمی داشته باشیم، باید به شکل اصیل و درست آن را اجرایی کنیم. اگر احساس میکنیم این بخش زاید و دستوپاگیر است، در یک فرآیندی به فکر اصلاح آن باشیم.
نوروزی در بخش دیگری از صحبتهای خود به کیفیت فیلمهای به نمایش درآمده در این دوره از جشنواره هم پرداخت و گفت: بهرغم برخی اظهارنظرهای از سوی بعضی از اعضای هیات انتخاب، باید این نقد را وارد بدانیم که برخی از این فیلمها واجد هیچ استانداردی برای حضور در جشنواره فجر نیستند. برخی از این فیلمها مخاطبان بسیار محدودی هم دارند اما اساساً نفس حضورشان در جشنواره محل سوال است. حضور برخی فیلمها برای آبرو و اعتبار جشنواره یک خطر است. با هیچ منطقی این آثار حتی در یک جشنواره استانی هم نباید پذیرفته شوند!
این در حالی است که در روزهای اول جشنواره، محمدرضا فرجی، مدیر امور سینماهای چهلمین جشنواره فیلم فجر، درباره برخی شایعات منتشرشده درباره فروش ارگانی بلیت برخی فیلمهای جشنواره در سینماهای مردمی و خالی ماندن سالنها بهرغم تکمیل ظرفیت فروش آنها در سامانههای فروش بلیت گفته بود: امسال بههیچعنوان فروش بلیت ارگانی نداشتهایم و هر مخاطبی که بلیت تهیه کرده باشد، حتماً به سینما رفته است، مگر آنکه کرونا مانع شده باشد.
وی با تکذیب خالی ماندن برخی سالنها گفت: همه سالنها تقریباً پر هستند، بهخصوص برای فیلمهایی که تبلیغ مناسبی هم دارند. «مرد بازنده» در تمام سینماها، ظرفیت ۶۰ درصد را تکمیل کرده است اما در مقابل هستند فیلمهایی که از قبل هم مخاطبان بلیت برای آنها نخریده بودند. وضعیت فیلمها متفاوت است.
فرجی عنوان کرد: اینکه شنیدهاید برخی سالنهای مردمی جشنواره خالی هستند، درست است اما این سالنها مربوط به فیلمهای کمطرفدارتر است که ۱۰ تا ۱۵ درصد بلیتفروشی داشتهاند. اما فیلمهایی که در دو روز اول همه ظرفیت آنها پر شده بود، همه با ظرفیت کامل اکران میشود. مگر میشود مخاطبی هزینه تهیه بلیت پرداخته باشد اما برای تماشای آن به سالن نرود؟
با توجه به نکات مطرح شده، به نظر میرسد موضوع سینماهای خالی باید به طور جدی مورد توجه مسئولان جشنواره قرار گیرد تا برای دورههای آینده چارهای برای آنها اندیشیده شود.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» به بررسی راهاندازی رمزریال ملی و تاثیر آن بر اقتصاد پرداخت
ورود رمزارز به اقتصاد از سال آینده
حامدِ وکیلی
پس از برجام چه میشود؟
رئیس جمهوری در اولین همایش سهجانبه وزارت اطلاعات، سپاه و فرماندهی انتظامی:
بساط مافیای قاچاق و مافیای واردات برچیده شود
آیا مردم از جشنواره فیلم فجر استقبال نکردهاند؟
صندلیهای خالی
دبیر انجمن متخصصان بیماریهای عفونی و گرمسیری گفت:
ضرورت اعمال محدودیتها قبل از شروع پیک
چرا نمایندگان با تصویب طرح علنی شدن رای شان مخالفند؟
شفافیت خاک خورده در پستوهای بهارستان
مارتن احیای برجام با توافق تمام میشود؟
مذاکرات وین در ایستگاه پایانی؟
در نشست شورای عالی قوه قضائیه مطرح شد
آمادگی رئیس قوه قضائیه برای وضع قانون تضمین اقتدار نیروهای مسلح
امیرعبداللهیان:
در حوزه رفع تحریمها به بخشی از مطالبات ما توجه نشده است
خط قرمزی که پاک نمیشود
بحران اوکراین از منظر همگرایی چین-روسیه
گفتوگوی دبیرکل ناتو با اردوغان درباره تنش بر سر اوکراین
اولین همایش سهجانبه اطلاعاتی
تاکید بر توسعه همدلی و همکاری دستگاههای اطلاعاتی