فيلمي‌كه تاثيرگذار و ماندني‌است

روز گذشته نشست رسانه‌اي فيلم سينمايي «شهرك» با حضور علي سرتيپي (تهيه‌كننده)، علي حضرتي (كارگردان)، نعيم مسچيان (طراح صدا)، كامران كيان ارثي (صدابردار)، شورا كريمي (آهنگساز)، عليرضا برازنده (مدير فيلمبرداري)، ساعد سهيلي، شاهرخ فروتنيان، كاظم سياحي، رويا جاويدنيا و همايون ارشادي (بازيگران) برگزار شد. علي سرتيپي تهيه‌كننده فيلم سينمايي «شهرك» در ابتداي نشست عنوان كرد: دوستاني كه در اين فيلم بودند در شرايط به‌ شدت سختي قرار داشتند به همين دليل خواستم بابت زحمات‌شان تشكر كنم. ساعد سهيلي بازيگر فيلم درباره حضور در چهلمين دوره جشنواره فيلم فجر بيان كرد: طي اين سال‌ها من خاطرات خوبي از جشنواره دارم. ديدن فيلم كنار شما لذت‌بخش بود و اميدوارم اين خاطرات خوب ادامه‌دار باشد. سهيلي درباره اينكه آيا تابه‌حال تست بازيگري داده است يا خير، عنوان كرد: من قبلا تجربه تست بازيگري داشته‌ام. اولين فيلمي كه قبول شدم انتخاب بازيگر آن جواد عزتي بود و اصرار داشت كه من هم باشم و بعد از تست گريم متوجه شد پدرم سعيد سهيلي بود. در نهايت در آن تله‌فيلم بازي كردم و خداروشكر توانستم جايزه بگيرم. 
رويا جاويدنيا بازيگر فيلم سينمايي «شهرك» درباره حضورش در اين فيلم اظهار كرد: اين فيلم تجربه جديد و تازه‌اي بود. همين‌طور كه فيلم را ديديم براي من بازي كردن و نكردن چالش‌برانگيز بود. اولين‌بار بود كه در اين شرايط قرار مي‌گرفتم. همايون ارشادي بازيگر «شهرك» درباره نقش ساعد سهيلي در اين فيلم عنوان كرد: بازي ساعد سهيلي فوق‌العاده بود. تمام بار فيلم روي دوش ساعد بود و هيچ بازي اغراق‌آميزي از او نمي‌بينيد. به او و به علي حضرتي تبريك مي‌گويم زيرا تا به حال چنين فيلمي در سينماي ايران نداشتيم. مرتضي ضرابي بازيگر «شهرك» درباره حضور خود در اين فيلم بيان كرد: كارگرداني اين فيلم كار خيلي خاصي بود. اين كار ماندني است با اينكه سهم كوچكي در آن داشتم اما به حضور در آن افتخار مي‌كنم.
سرتيپي درباره احتمال حضور و سرمايه‌گذاري روي فيلم‌ها براي حضور در جشنواره‌هاي بين‌المللي اظهار كرد: من فكر مي‌كنم بعد از كرونا سينما بايد پوست‌اندازي كند. فيلم‌ها را بايد با استاندارد بالا بسازيم. مردم ديگر براي هر فيلمي به سينما نمي‌روند. سينما بعد از كرونا شرايط ديگري دارد. ما ديگر نمي‌توانيم فيلمي بسازيم كه نتواند با جهان ارتباط بگيرد. در غير اين صورت سينماي ما منسوخ مي‌شود. اين فيلم در خارج از ايران هم مي‌تواند ديده شود و اتفاقات خوبي را رقم بزند. حضرتي در پاسخ به اين سوال كه آيا علاقه‌اي ندارد شغل پدر را ادامه دهد، بيان كرد: من به صورت پاره‌وقت در رسانه كار كردم و از پشت صحنه تئاتر كارم را شروع كردم و واقعا قصد ندارم سينما را كنار بگذارم.
شورا كريمي آهنگساز فيلم درباره موسيقي فيلم سينمايي «شهرك» عنوان كرد: از ديد من موسيقي اين اثر زياد نيست و حضور آن در متن فيلم لازم بود.


حضرتي درباره شباهت اين فيلم با سريال كره‌اي «بازي مركب» اظهار كرد: در مرحله پُست پروداكشن بوديم سريال «بازي مركب» پخش شد. خط روايت «شهرك» نه در «بازي مركب» و نه در ديگر فيلم‌ها وجود ندارد. البته بايد بدانيم ممكن است مشابهاتي در اين زمينه وجود داشته باشد. سهيلي درباره انگيزه خود از حضور در اين فيلم سينمايي گفت: وقتي فيلمنامه را خواندم دچار ترديد شدم نه به خاطر اينكه قرار است اين كاراكتر را بازي كنم، به اين دليل كه قرار است مخاطبان چه برخوردي با آن داشته باشند. من وقتي فيلم را ديدم حس كردم مي‌تواند با مخاطب ارتباط بگيرد. حضرتي در مورد حس خيال در «شهرك» بيان كرد: اين فيلم بر بستر اتفاقي كه براي يك بازيگر كه نقشي را مي‌پذيرد روايت مي‌شود. حس خيال در اين فيلم وجود دارد. از يك‌جايي مخاطب حس مي‌كند يك حس غريب‌تر و واقعي‌تر در حال رخ دادن است. حضرتي كارگردان «شهرك» در مورد ميزان تاثيرگذاري فيلمش تصريح كرد: قطعا تاثير خود را مي‌گذاريم و براي من مهم است، چراكه اين فيلم تاثيرگذار است پس حتما بايد ساخته شود. سهيلي درباره ارتباط برقرار كردن با نقش خود در «شهرك» بيان كرد: سعي كردم لحظات را باور كنم. البته با كمك عوامل به ويژه علي حضرتي كه خيلي به كار مسلط بود و اجازه نمي‌داد من مسير غلط را بروم‌. ما خيلي صحبت مي‌كرديم تا بتوانيم به يك درك مشترك  برسيم.
حضرتي در ادامه اين بحث گفت: نبايد فراموش كنيم گروه بازيگران در «شهرك» درحال تمرين براي بازي در يك فيلم هستند. منطق آناليز اين فيلم با ديگر فيلم‌ها متفاوت است، زيرا اتفاقات روي كاغذ به بازيگران داده مي‌شود و شرايط فيلم كمي نسبت به ساير آثار متفاوت است. سهيلي بازيگر «شهرك» درباره احتمال دريافت سيمرغ بلورين بهترين بازيگر مرد، اظهار كرد: خوشحالم كه در اين 11 سال كنار شما بودم و از همكارانم در ساير فيلم‌ها نكات زيادي ياد گرفتم. كانديدا شدن يا حتي بدون سيمرغ من هدف طولاني دارم كه آن را ادامه مي‌دهم. البته شكي نيست كه جشنواره فيلم فجر را با سيمرغ دوست دارم. حضرتي درباره امكان برقراري ارتباط «شهرك» با مخاطب بيان كرد: طيف وسيعي از مخاطبان مي‌توانند با فيلم ارتباط بگيرند و اينكه هر مخاطبي از نگاه خود مي‌تواند با فيلم همذات‌پنداري كند.  سرتيپي در ادامه اين بحث گفت: من طرفدار سينماي بدنه هستم و سينماي بدون حضور مردم را دوست ندارم و نمي‌پسندم. فكر كنم مردم از فيلم سينمايي «شهرك» استقبال كنند و با آن ارتباط بگيرند چون مردم فيلم‌هاي متفاوت را دوست دارند. سهيلي درباره اينكه اين اثر در ويترين افتخاراتش جا دارد، اظهار كرد: از كاري كه كردم، راضي هستم. توانستم مثل كسي كه دور از فيلم است مخاطب فيلم باشم و اين ارتباط بين من و فيلم برقرار شد.
سهيلي درباره دوئل با سينا مهراد برادرش براي كسب سيمرغ بلورين چهلمين دوره جشنواره فيلم فجر عنوان كرد: سينا هم مانند من اين اعتقاد را دارد كه تمام جشنواره دشت سيمرغ نيست. بازي سينا فوق‌العاده بود چون با او بزرگ شدم متوجه شدم كه او در شخصيت خود در فيلم سينمايي «شادروان» اصلا شبيه شخصيت خودش خارج فيلم نبود. حضرتي درباره سوژه فيلم سينمايي «شهرك» بيان كرد: قهرمان ما با آرزوي بازيگر شدن وارد شهرك مي‌شود اما اتفاقات رخ داده، ربطي به سينما ندارد. اين فيلم درباره هويت و البته خارج شدن از هويت خود و تبديل شدن به شخص ديگري است. دو  دنياي حقيقي در فيلم داريم يكي در داخل و ديگري در خارج از «شهرك» است. فرهاد مدبر سخت‌تر مي‌تواند زندگي گذشته را فراموش كند.
سهيلي در انتهاي صحبت‌هاي خود اظهار كرد: از عوامل پشت دوربين به ويژه علي افشين راد تشكر مي‌كنم. همه عوامل خيلي زحمت كشيدند تا فيلم به نتيجه برسد. 
حضرتي درباره همكاري عوامل در شهرك اظهار كرد: موسيقي شورا كريمي بي‌نظير بود و خيلي به لايه‌هاي مختلف فيلم كمك كرد. سينما جاي پيچيده‌اي است و با يك كار گروهي مي‌توان در آن به نتيجه رسيد. 
حضرتي درباره سكانس خاك كردن پدر، بيان كرد: در آن سكانسي كه پدر خاك مي‌شود، ما به اين‌ دليل خاك روي جنازه كفن‌پوش شده مي‌ريختيم كه بتوانيم حسي كه در فرهاد مدبر به وجود مي‌آيد را ببينيم.