روزنامه ابتکار
1400/12/03
آیا مدیران رده بالای دولتی میتواند موانع متعدد بر سر راه سینماگران را برطرف کند؟ بازگشت «شورای سینما»
گروه فرهنگ و هنر – چند ماه قبل قرار بود «شورای عالی سینما» با حضور رییس جمهوری دوباره فعالیتش را آغاز کند. حالا پس از چند ماه بر اساس خبرها، هیات وزیران با تشکیل «شورای سینما» با ریاست معاون اول رییس جمهور موافقت کرده است. اما آیا فعالیت این شورا میتواند موانع فرا هنری که از اختیارات سازمان سینمایی خارج است را از سر راه سینماگران بردارد؟
شورای عالی سینما حدود ۱۱ سال قبل در دوران ریاست جواد شمقدری در سازمان سینمایی تشکیل شد که ریاست آن برعهده رییسجمهوری وقت بود. آن شورا چند جلسه محدود را تشکیل داد، اما با روی کار آمدن دولت یازدهم ادامه جلسهها منتفی و بعد به طور کامل منحل شد چرا که مدیران وقت با تاکید بر اظهارنظرهایی که سینماگران هم داشتند، آن شورا را مجموعهای موازی با دستگاه متولی در سینما میدانستند، اما مدیران جدید در دولت سیزدهم اعتقاد دیگری داشتند و از همان ابتدا احیای شورای عالی سینما را یکی از مهمترین برنامههای خود عنوان کردند.
در این راستا محمد خزاعی، رییس سازمان سینمایی، مهر ماه سال جاری تاکید کرده بود که اولین جلسه این شورا قرار است آذرماه برگزار شود، اما نزدیک به ۲ ماه بعد محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حاشیه حضور خود در چهلمین جشنواره فیلم فجر، اعلام کرد راهاندازی این شورا به دلیل وجود برخی از موانع قانونی با تاخیر همراه خواهد بود. اما دی ماه هم خبری نشد و در نهایت روز یکشنبه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حساب توییتری خود از تشکیل «شورای سینما» خبر داد.
شورای عالی سینما از همان ابتدای شکلگیری برای اینکه بتواند در تصمیمگیری و سیاست گذاری در حوزه سینما دست بازی داشته باشد، باید مورد تایید نهاد قانونگذاری مانند مجلس شورای اسلامی قرار میگرفت که در همان دوران نیز این شورا چندان مورد استقبال مجلس شورای اسلامی قرار نگرفت.
اما نکته مهمی که در شورای عالی سینما وجود داشت، حضور شخص رییسجمهوری در این جلسات و در جریان قرار گرفتن مستقیم وی از تصمیمات سینمایی بود، حضوری که شاید میتوانست مسیر فعالیتهای اجرایی در حوزه سینما را تسهیل کند. البته این را هم باید یادآور شویم که این شورا از همان ابتدا به دلیل محدودیتهایی که به خصوص در حوزه قانون گذاری داشت، نمیتوانست فعالیت گستردهای داشته باشد.
نکته قابل توجهی که در حال حاضر وجود دارد، حذف کلمه «عالی» از «شورای عالی سینما» است، به این معنا که نه تنها به نظر میرسد «شورای عالی سینما» جای خود را به «شورای سینما» داده است، بلکه برخلاف گذشته رییسجمهوری دیگر به عنوان رییس این شورا حضور ندارد و این سمت به معاون اول رییسجمهوری داده شده است. اگر قرار باشد آییننامه جدیدی برای «شورای سینما» تبیین شود جای این سوال وجود دارد که آیا باز هم شاهد محدودیتهای بیشتری در حوزه فعالیتهای این شورا خواهیم بود یا خیر؟
طبق مصوبه هیات دولت از جمله اهدافی که برای «شورای سینما» در نظر گرفته شده است میتوان به گسترش فناوری نرم، هم افزایی و تقویت ارتباط میان بخشهای سیاستگذاری، اجرایی، نظارتی، آموزشی، مطالعاتی، علمی و تولیدی در حوزه هنر- صنعت صوت و تصویر و سینما و افزایش هماهنگی و همکاریهای فرهنگی، اقتصادی، حقوقی و فنی دستگاههای اجرایی و نهادهای ذیربط با بخش غیردولتی در عرصه فعالیتهای سینمایی و سمعی بصری و ارتقای سطح کمی و کیفی محصولات، تولید و عرضه آثار سینمایی شاخص و ارزشمند و بررسی و رفع چالشها و معضلات است.
همچنین اعضای «شورای سینما» اینگونه معرفی شدهاند: معاون اول رییسجمهور (رییس)، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (نایب رییس)، دو نفر از وزرا به انتخاب معاون اول رییسجمهور، رییس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری (دبیر)، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، هفت نفر از سینماگران و نمایندگان اصناف و تشکلهای حوزه سینما به انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که حداقل دو نفر از آنها از بانوان خواهند بود، رییس مرکز مدیریت حوزه علمیه قم و رییس یکی از دانشگاههای دولتی هنر به انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی.
اما آیا این شورا میتواند به کمک سینماگران بیاید و موانع متعدد را از پیش پای آنان بردارد؟ حبیب اسماعیلی، تهیهکننده و بازیگر سینما، در اینباره در گفتوگو با ایرنا گفت: شورای عالی سینما برای اینکه بتواند موثر عمل کند باید گوش شنوا و قدرت اجرایی را همزمان داشته باشد و از آنجا که اعضای آن از مدیران بالادستی هستند به نظر میرسد، میتواند موثر باشد.
وی افزود: امیدوارم شورای عالی سینما در عمل نتایج مثمر ثمری داشته باشد. برای رفع مشکلات سینما نیاز به شورایی با اختیار تام داریم. زیرا گاه دیدهایم در برخی شوراها تصمیمهایی برای کمک به اهالی هنر گرفته میشود اما در نهایت برای تامین اعتبار و تایید مجلس میماند و به هیچ جا نمیرسد.
این بازیگر با اشاره به کاستیهای شورا در بدو تاسیس گفت: در ابتدای تشکیل این شورا نیز چون به مشکلات سینماگران اشراف نداشتند چندان تاثیری در برطرف شدن معضلات نداشت و البته در ادامه تصمیمهای خوبی گرفته شد اما کافی نبود. همواره در جلسات با مدیران کشور از مشکلات گفتهایم. بعضا دلخور هم شدهاند اما به واقع ما دشمن نیستیم و دنبال راهکاری برای رفع مشکلات صنف خود و همکارانمان در سینما هستیم.
بازیگر مجموعه تلویزیونی دزدان مادربزرگ، خاطرنشان کرد: از دیگر اهداف شورای عالی سینما حتما حمایت و هدایت سینما در جهت تحقق اهداف کلان فرهنگی انقلاب اسلامی و ارتقای حضور اثرگذار و مشارکت سینمای ایران در عرصه بینالمللی باید باشد.
همچنین محسن محسنینسب، کارگردان و فیلمنامهنویس و تهیهکننده ایرانی، نیز با بیان اینکه راهاندازی شورای عالی سینما مهمترین اقدام رئیس جدید سازمان است، اظهار کرد: احیای این شورا اقدامی بسیار مهم و تاثیرگذار بر رونق سینما خواهد بود. از سر گیری جلسات شورای عالی سینما قطعا امیدوار کننده است و میتواند به سینمای ایران در همه شئون کمک کند بنابراین به نظر بنده این کار اقدامی عالی است.
کارگردان فیلم سینمایی شیرهای جوان (۱۳۷۸) از مهمترین اقداماتی که باید با نظارت شورای عالی سینما تصحیح شود را بازنگری در شوراهای سازمان سینمایی از جمله ساخت و تولید دانست و افزود: محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی حرف درستی در ابتدای انتصاب خود زد مبنی بر اینکه افراد ذینفع را نباید در شوراها قرار دهیم چرا که سینما یک بازار رقابتی است و نباید از رقیبها برای تصمیم گیری استفاده کرد بنابراین میشود از افراد فرهیخته و قابل اعتماد در این پستها استفاده شود.
محسنینسب با بیان اینکه مدیران سینمایی علاوه بر اقدامات لازم برای رونق صنف تحت مدیریت خود باید وضعیت رفاه و معیشت هنرمندان را هم مد نظر داشته باشند، ادامه داد: کرونا معیشت سینماگران را با مخاطرات و مشکلات زیادی مواجه کرده است که با تشکیل شورای عالی سینما دست مدیران برای برطرف کردن این مشکلات بازتر خواهد بود. باتوجه به اینکه در شورای عالی سینما مدیران اجرایی در سطح کلان کشور حضور دارند میتوان با اتخاد تصمیمهای درست و دقیق به رونق تولید کمک کرد که به تبع آن مشکلات بیکاری و معیشت بخشی از سینماگران نیز از بین خواهد رفت.
وی افزود: محمد خزاعی از جمله مدیران جوان و با انگیزه و برنامه است که میتواند نقطه عطفی در مدیریت سینما ایران به وجود آورد و احیای شورای عالی سینما را هم باید از نشانههای همین کارآمدی دانست که آمده تا رونق را به سینما بازگرداند.
سیدضیاء هاشمی، نیز در این باره گفت: دولت پیشین میتوانست با تعطیلی جشنوارههای بودجهخوار، بودجه آنها را صرف پرداخت هزینه تولید فیلمهای بخش خصوصی کند یا واریز وجه به هنرکارت اهالی سینما را به طور مداوم انجام دهد که متاسفانه در هیچکدام این موارد اتفاق مناسبی نیفتاد.
تهیهکننده فیلم سینمایی اعتراض، تاکید کرد: مهمترین اقدام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت جدید باید تشکیل شورای عالی سینما که آن هم متشکل از سینماگران باتجربه و کارشناسان خبره است، باشد تا بتواند در ریلگذاری جدید سینما نقش موثری ایفا کنند. دولت فعلی در گام اول باید شورای عالی سینما و نمایش خانگی را تشکیل دهد و وظایفی که به غلط به ساترا محول شده را به این شورا واگذار کند.
هاشمی افزود: این شورا باید متشکل از سینماگران باتجربه و کارشناسان خبره باشد تا بتواند در اتخاذ سیاستهای اصولی و راهبردی دولت در ریلگذاری جدید و صحیح سینما و نمایش خانگی نقش موثری را ایفا کند.
سایر اخبار این روزنامه
خلبان چگونه از تلفات انسانی بالا جلوگیری کرد؟
سقوط تلخ هواپیما در تبریز
جلال خوشچهره
رویکرد عملگرایانه تهران در وین
چرا این روزها آمار مبتلایان به کرونا کم اما فوتیها در حال افزایش است؟
اینبار نه دلتا، بلکه اومیکرون جان میگیرد
تلاش های آخر برای کارشکنی
مذاکرات وین؛ تشدید تحرکات و اظهارات صهیونیستها
آیا مدیران رده بالای دولتی میتواند موانع متعدد بر سر راه سینماگران را برطرف کند؟
بازگشت «شورای سینما»
« ابتکار» تاثیر سیگنالهای مثبت مذاکرات وین بر بازار ارز را بررسی کرد
دلالان، ناتوان از کنترل بازار
اولین سفر رئیس دولت سیزدهم به کشوری در حاشیه خلیج فارس چه ابعادی دارد؟
اهمیت سفر رئیسی به قطر
رئیس قوه قضائیه ماموریت داد
نظارت ویژه دادستانها بر شبکه توزیع در آستانه عید نوروز
سخنگوی وزیر امور خارجه:
درباره زندانیان تفاهماتی با آمریکا حاصل شده است
لاوروف:
به شدت حملات اسرائیل به سوریه را محکوم میکنیم
تداوم پسلرزههای عملیات حزب الله
«اسرائیل» به سمت جنون حرکت میکند
مرندی:
اسرائیل توان تاثیر بر مذاکرات وین را ندارد
سرنوشت نامعلوم تسلیحات خطرناک ارسالی آمریکا به اوکراین