روزنامه آرمان ملی
1400/12/21
چرا جنگ؟
احسان شریعتی پژوهشگر فلسفه سیاسی کلازویتس میگوید: «جنگ جز استمرار سیاست به وسایل دیگر نیست». جنگ، بهرغم شباهتش با توحش بدوی، باستانی یا قرونوسطایی، و رجزخوانی و شعروشعارهای نژادی- قومی یا دینی- عقیدتی، نه از سنخ خشونتهای انفرادی است و نه محصول جاهطلبی جنونآمیز زمامداران. جنگ پدیدهای منظم و سازمانیافته، جمعی واجتماعی و پیرو «منطقی» است. «دلیل»های جنگافروزان متناقض مینمایند اما «علت»های بروز جنگ معیّن و تبیینپذیراند: توسعهطلبی و فتح سرزمینها برای دستیابی به ثروتها و منابع انرژی و حیاتی، بهروزسازی تکنولوژیک تولید و فروش تسلیحات تخریب و انهدام هوشمند و سرانجام، بازدارندگی دشمن از تعرض و اعمال سیادت و سرکردگی. تاریخ بشر به تعبیر هگل «خاک خوشبختی نیست. دورههای خوشبختی صفحات خالی آنند». مدرنیستهای خوشبین میپنداشتند که با پیشرفت بشر دوران جنگ نیز به پایان میرسد و منطق رقابت بازار جایگزین خشونت و تخریب میشود. غافل از آنکه عصر جدید سلاحهایی میسازد که میتواند به نابودی جهان و بشر بینجامد؛ و قدرت بازدارندگی او در نزدیکی او به مرز انهدام و نیستسازی سراسری است. واقعبینی پسامدرن اما نشان میدهد که سیاست و دیپلماسی، گفت وگو و مبادله، ادامه و شکل پیشرفته، متمدنانه و متعالیتر جنگ است؛ چه بهتعبیر فروید: «نخستین کسی که بهجای سنگ، دشنام پرتاب کند، بنیانگذار تمدن است»! با این وصف، بازگشت به منطق جنگ معنایی جز شکست عقلانیت و مصلحت و قهقرای معطوف به جنون و جنایت نخواهد داشت که معمولا برای بخشهای عقبماندهتر جهان که مصرفکننده محصولات جنگند طراحی و تولید میشود.
سایر اخبار این روزنامه
تردد٧ ميليون بمب متحرك در نوروز
مذاكره مستقيم؛ الان، نه بعدا - روسيه و اسراييل تبانی كردهاند
ايران، ميانجی صلح بين اوكراين و روسيه شود
چالش انتصابهای رفاقتی و عدم اقناع افکار عمومی
دولت از مجلس تبعيت كند
مافیا، برنج میکارد مردم تشنگی درو میکنند!
توقف در ايستگاه وين
دستمزد كارگران جامانده از اسب تورم
راستیآزمایی خواسته اصلی ایران
دلهایمان را بهاری کنیم
تغییر معادلات با ورود آمریکا به برجام
چرا جنگ؟
فرصتها و ضد فرصتها درگفتوگوهای وین