دلهره جامعه

آفتاب یزد _ یگانه شوق الشعراء:روز گذشته سردار مهدی حاجیان به ارائه آمارهایی از پلیس پرداخت و تصریح کرد: در حوزه سرقت ما شاهد افزایش۱۰ درصدی سرقت‌های خرد در کل کشور هستیم که این موضوع محسوس هم هست. سرقت‌های خرد ۵۲ درصد از کل سرقت‌های سال ۱۴۰۰ بوده است.وی افزود: البته توجه داشته باشید که پلیس در حوزه سرقت خط آخر مقابله و ایستگاه آخر است و دیگر دستگاه‌ها نیز باید مشارکت کنند.بخش عمده‌ای از سرقت‌های خرد ما ارتباط با موضوع معتادان متجاهر دارد. بردن یک شی بی‌ارزش هم برای مردم احساس ناامنی در پی دارد وسازمان‌های مسئول باید پاسخگو باشند.حفظ امنیت جامعه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و سرقت حتی خرد می‌تواند به راحتی این امنیت را از بین ببرد. در سال‌های اخیر متاسفانه حجم سرقت‌های خرد بسیاری زیاد شده است. شرایط اقتصادی و مشکلات معیشتی می‌تواند یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع باشد.حجم زیادی از سارقین برای حفظ حیات خود و به اصلاح زنده ماندن به سرقت دست می‌زنند و این موضوع امنیت روانی جامعه را نیز تحت تاثیر قرار داده است به این صورت که به راحتی می‌توان متوجه شد شهروندان خصوصا در کلانشهر‌ها با نگرانی و ترس در معابر رفت و آمد می‌کنند زیرا حجم سرقت بسیار زیاد شده و این مسئله حیات روانی شهروندان را کاملا تحت تاثیر قرار داده است. درباره چرایی این موضوع ما به سراغ جامعه شناسان رفته و علت این مسئله را جویا شده ایم. امید است مسئولین در خصوص این مسئله تدبیری بیندیشند زیرا امروز حیات جامعه و روان مردم است که تحت تخریب قرار گرفته است.
>جبر اقتصادی زندگی
علیرضا شریفی یزدی جامعه شناس، روانشناس اجتماعی و استاد دانشگاه در این باره به آفتاب یزد گفت:« سرقت جزو جرائمی است که بسیار با جرائم و آسیب‌های اجتماعی ارتباط دارد.یعنی معمولا سرقت خرد عمدتا از طرف کسانی صورت می‌گیرد که یا در حال تجربه کردن بیکاری و یا معتاد هستند.همچنین این دسته از سرقت‌ها بسیار برای کسانی است که مشکلات اقتصادی دارند. بخش بزرگی از سرقت‌ها توسط افرادی انجام می‌گیرد که اعتیاد دارند اما بخش
قابل توجهی از آن توسط کسانی صورت می‌گیرد که در تامین مایحتاج اولیه زندگی ناتوان هستند و علت افزایش این قضیه هم در کشور ما طبیعتا به تورم، بیکاری، رکود و... بر می‌گردد.برای مثال طی چندماه اخیر بسیار شاهد آن هستیم که تابلو‌های راهنمایی رانندگی در سطح شهر ها، جاده‌ها و نرده‌ها سرقت می‌شوند.از سوی دیگر سرقت از اتومبیل در کشور ما بسیار شایع شده است.همه این موارد بیانگر این است که ما در کشور داریم وارد مرحله ی خاصی از شرایط اقتصادی می‌شویم. بدین صورت که یک بخش بزرگی از جامعه به دلیل اینکه توان تامین نیازهای اقتصادی خود را ندارند به این مسئله روی آورده اند.همچنین تعداد خیلی زیادی از کسانی که دستگیر هم می‌شوند سارقین تازه کار و بدون سابقه هستند. لذا این افراد سارق حرفه‌ای نیستند و سرقت آن‌ها از سر تنبلی و اعتیاد نیست بلکه جبر اقتصادی زندگی باعث این موضوع شده است. »


>فقر مطلق و فقر نسبی
وی ادامه داد:«رئیس جمهور محترم حدود دو سه هفته پیش به این موضوع اشاره کردند که تا پایان 1400 باید فقر مطلق در جامعه از بین برود و در همین راستا به استانداردها دستور دادند که فضایی برای این موضوع فراهم شود. جدای از اینکه نمی‌دانم این مسئله محقق می‌شود یا نه که خب به نظر من این کار بسیار سختی است و خداکند که راه آن را بلد باشند و این کار را انجام دهند، خیلی خوشحال می‌شویم که دولت جدولی هم بابت فقر نسبی در جامعه ارائه دهد. یعنی در یک بازه معمول، منطقی و کارشناسی شده کاری انجام بگیرد که هم فقر مطلق و هم فقر نسبی از جامعه رخ ببندد. راه مقابله با این نوع سرقت‌ها همین است. زیرا در عمده این افراد مشکلات زندگی باعث شده است که به سمت سرقت‌های خرد بروند. راه حل دیگر ساماندهی معتادین است زیرا معتادین بخش بزرگی از سارقین خرد را تشکیل می‌دهند.اگر آن‌ها را بتوانند ساماندهی دهند به نظر من به میزان زیادی ما شاهد کاهش این دست از سرقت‌ها خواهیم بود و کار دیگری که می‌توان در این خصوص انجام داد این است که سارقین که دستگیر می‌شوند و بعد از حس فی امان الله رها می‌شوند باید تحت رصد قرار بگیرند که هم مهارت یاد بگیرند و وارد اشتغال شوند و هم مجدد وارد کار خلاف نشوند. »
>بیگانه با پیشگیری
امیرمحمود حریرچی جامعه شناس در این خصوص به آفتاب یزد گفت:«این مسئله چندین سال است که در حال افزایش است و علت اصلی آن هم عدم توجه به این موضوع است.یعنی دلیل اینکه سرقت‌های خرد در این میزان رو به افزایش است فقر است. یعنی بسیاری از افراد برای حفظ زندگی حداقلی خود به سرقت دست می‌زنند.از سوی دیگر اغلب این نوع از سارقین در سنین پایین هستند زیرا آن‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرند. باید مسئولین به این گروه از افراد توجه ویژه‌ای داشته باشند. مشکل اصلی در جامعه ما این است که مدام به معلول‌ها می‌پردازند و کاری به علت‌ها ندارند. درواقع متاسفانه مسئولین با پیشگیری بیگانه هستند.اینجور مسائل به راحتی می‌تواند امنیت جامعه را از بین ببرد.الان شهروندان هنگامی که در جامعه قدم می‌زنند هر لحظه منتظر آن هستند که مورد سرقت سارقین قرار بگیرند.سرقت‌های خرد در گوشه و کنار جامعه اتفاق می‌افتد. در یک دوره‌ای معتادین تنها به این سرقت‌ها دست می‌زدند اما الان این مسئله گستره بزرگی از افراد را در بر می‌گیرد.اغلب سارقین خرد این روزها در سنین پایین هستند که وقتی هم دستگیر می‌شوند مورد بازپروری قرار نمی‌گیرند و این اصلا کار درستی نیست. تا زمانی که فقر در جامعه وجود دارد این مسئله روز به روز افزایش پیدا می‌کند. بنابراین اگر رضایت مندی جامعه و حفظ امنیت آن مهم است باید به ریشه‌های این مسائل پرداخته شود.»
>احساس ناامنی در جامعه
وی ادامه داد:« ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که عده‌ای برای حفظ زندگی خود مجبور می‌شوند تا این حد خودشان را در معرض خطر قرار دهند.مهمترین مسئله احساس ناامنی در جامعه است که به واسطه این نوع جرائم به صورت گسترده به وجود می‌آید.مردم در زندگی خود مدام نگران هستند که مورد سرقت قرار بگیرند. به یک نوعی هم احساس ناامنی در جامعه به وجود می‌آید و از طرف دیگر این ناراحتی وجود دارد که جامعه ما به گونه‌ای است که عده زیادی از افراد جامعه برای حفظ معیشت خود به سرقت دست می‌زنند.امروز در جامعه ما رها شدگی یک احساس جمعی بسیار دلهره‌آور و نگران‌کننده است.»